Permalänk
Medlem

EIA/TIA 568A eller 568B?

Hej!
Jag ska dra en nätverkskabel från min router på övervåningen genom ett rör och sen ut till min dator på nedervåningen och jag ska använda dessa material:

Kabel - http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/40807-deltaco_utp_cat...

RJ-45 kontakt - http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Och jag undrar vad som är skillnaden mellan EIA/TIA 568A eller B och vilken jag ska använda. Jag undrar också vad som är skillnaden mellan installationskablar och patchkablar.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan TIA/EIA-568 A/B är ordningen på kabelparen.
Den elektriska kopplingen är likadan så länge man använder samma koppling i båda ändarna.
Spelar ingen roll vilken du väljer, så länge du inte är intresserad av att följa någon speciell riktlinje.
Du kan säkert hitta några som stödjer A och några som förespråkar B.

Installationskablar använder oftast en solid koppartråd och är därför mycket styvare samt tål inte att man böjer dom fram och tillbaka så mycket. De är gjorda för att sitta i väggar där de ligger ostört.

Patchkablar har flera tvinnade kopparledare.

De elektriska egenskaperna är säkert något annorlunda, vilket är varför man använder solida ledare för fasta installationer.

Permalänk
Avstängd

B.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Rekordmedlem

B är "standard" men båda fungerar, kopplar du a i ena änden och b i den andra har du gjort en korsad kabel men behovet av korsade kablar har nästan försvunnit eftersom alla Gbit enheter ska kunna koppla om det elektroniskt, men för äldre prylar så kan det vara bra att känna till.

Koppla alltså enligt b som standard (om du inte var nån bra anledning till att koppla a)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

B är det som oftast används i Europa, medan A används i större utsträckning på andra sidan pölen. Rent tekniskt spelar det ingen roll, bara du gör likadant i båda ändar.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

OK tack. Då ska jag använda 568B.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man fäster en insallationskabel på kroneplint?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Torshny:

Är det någon som vet hur man fäster en insallationskabel på kroneplint?

Ja...

Du använder ett Kroneverktyg:

https://www.inet.se/produkt/5401644/kroneverktyg-med-baltesha...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

OK. Folk säger att patchkabel har kort livslängd. Hur är livslängden på en 50 meter cat 6 patchkabel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Torshny:

OK. Folk säger att patchkabel har kort livslängd. Hur är livslängden på en 50 meter cat 6 patchkabel?

Det beror på miljön, men den är kortare än om du använder installationskabel om det gäller en fast installation, men använder du installationskabel som patchkabel så har den kortare livslängd än en patchkabel eftersom den går av när man böjer den.
Dessutom är kontakterna avsedda för en viss typ av kabel så det är svårt att kontaktera riktigt om man har fel kabel, exakt livslängd går inte att säga, men tar man fel delar blir den kortare än om man använt rätt delar.

Desto sämre miljö desto fortare slits kabeln, luftfuktighet, temperaturvariationer och böjningar/vibrationer är det som ger slitaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på miljön, men den är kortare än om du använder installationskabel om det gäller en fast installation, men använder du installationskabel som patchkabel så har den kortare livslängd än en patchkabel eftersom den går av när man böjer den.
Dessutom är kontakterna avsedda för en viss typ av kabel så det är svårt att kontaktera riktigt om man har fel kabel, exakt livslängd går inte att säga, men tar man fel delar blir den kortare än om man använt rätt delar.

Desto sämre miljö desto fortare slits kabeln, luftfuktighet, temperaturvariationer och böjningar/vibrationer är det som ger slitaget.

Ok