Permalänk
Medlem

Kan väl vara så att "boost" med en volvoturbo enbart känns vid höga rpm? De gånger jag har lekt med en Evo X så känns den lite seg tills man kommer upp i 4000rpm

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Verkar vara rätt många bilkunniga här så jag tänkte jag kunde slänga ut några fler frågor:

1. Hade på tändningen i andra läget (det innan bilen går igång) i kanske 10 minuter - fläktar och ljus på samt mobilladdning och det räckte för att bilen inte skulle starta sen. Fick ta hjälp av en annan med startkablar. Dock fungerade både fönsterhissar, fläkt osv. Batteriet kasst eller är det normalt att det laddas ut så fort?

2. Kopplingen kan ibland gnissla till vid låga varv (under 1200) och händer oftast när jag precis startat bilen. Bör jag oroa mig?

3. Vanligtvis har jag musik men körde utan igår och hörde ett litet missljud som låter som radio static dock mycket tystare. Lite som att någon "andades". Kommer och går under några sekunder. ACn? Turbon?

4. Jag resettade färddatorn när jag köpte bilen och då sa den att den drar 0.85l milen. Det stod så tom igår när den gått över till 0.84l milen - vilket är bra men samtidigt går ju soppan åt rätt snabbt tycker jag. Räknade lite grovt ut att om jag kör ca 500km i månaden så borde en tank räcka om jag går på blandad körning. Eller har jag räknat fel?

5. Köpte torkarblad på Biltema men ett av dessa gnisslar när jag har på vindrutetorkarna. Något som går att justera eller är Biltemas blad av dålig kvalitet?

Tack på förhand.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Hade på tändningen i andra läget (det innan bilen går igång) i kanske 10 minuter - fläktar och ljus på samt mobilladdning och det räckte för att bilen inte skulle starta sen. Fick ta hjälp av en annan med startkablar. Dock fungerade både fönsterhissar, fläkt osv. Batteriet kasst eller är det normalt att det laddas ut så fort?

Låter som normalt, det kan handla om flera hundra W.

Citat:

2. Kopplingen kan ibland gnissla till vid låga varv (under 1200) och händer oftast när jag precis startat bilen. Bör jag oroa mig?

När kommer gnisslet?

Citat:

3. Vanligtvis har jag musik men körde utan igår och hörde ett litet missljud som låter som radio static dock mycket tystare. Lite som att någon "andades". Kommer och går under några sekunder. ACn? Turbon?

Svårt att säga rakt av sådär, kan vara gnissel fån kupéfläkt.

Citat:

4. Jag resettade färddatorn när jag köpte bilen och då sa den att den drar 0.85l milen. Det stod så tom igår när den gått över till 0.84l milen - vilket är bra men samtidigt går ju soppan åt rätt snabbt tycker jag. Räknade lite grovt ut att om jag kör ca 500km i månaden så borde en tank räcka om jag går på blandad körning. Eller har jag räknat fel?

50 mil väl inga problem på en 60 liters tank om du kör på 0.85, eller

Citat:

5. Köpte torkarblad på Biltema men ett av dessa gnisslar när jag har på vindrutetorkarna. Något som går att justera eller är Biltemas blad av dålig kvalitet?

Själv aldrig haft några problem med deras billigaste blad, byt det dåliga.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Låter som normalt, det kan handla om flera hundra W.

När kommer gnisslet?

Svårt att säga rakt av sådär, kan vara gnissel fån kupéfläkt.

50 mil väl inga problem på en 60 liters tank om du kör på 0.85, eller

Själv aldrig haft några problem med deras billigaste blad, byt det dåliga.

Tack för alla svar.

Gnisslet kommer t ex när jag kör i tvåan från ettan vid kanske 1700 varv och kommer till 1200 varv. Då gnisslar det i 2-3 sekunder. Kan även vara så på trean-fyran men bara när det är på riktigt låga varv (1100-1500). Sen händer det oftast upp till 5-10 min efter att jag startat bilen.

Tror jag förklarade mig lite dåligt, men nu när jag tänker efter så måste jag kolla hur mkt jag kört sen reset för jag vet att jag tankat 25 liter. Ska se hur långt jag kommit på det Isåfall stämmer det du säger.

Okej, kasst blad bara då. Tur att det kostade så lite För jag kan inte tänka mig att man får ut något nytt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Så gnisslet kommer alltså när du lägger i en växel? Låter som din växellåda är slut då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte remmen som slirar ?

Slirar kopplingen om du kastar i en lägre växel vid lite högre fart ? (tvinga upp motorn i varv / hård motorbroms)

Eller gnisslar det när du trampar ner pedalen ? Då kan det vara utrampningslagret..

Jag det är inget lätt fel att internetdiagnostisera, konsultera någon kunnig innan det händer något tråkigt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Så gnisslet kommer alltså när du lägger i en växel? Låter som din växellåda är slut då.

Skrivet av Karaff:

Det är inte remmen som slirar ?

Slirar kopplingen om du kastar i en lägre växel vid lite högre fart ? (tvinga upp motorn i varv / hård motorbroms)

Eller gnisslar det när du trampar ner pedalen ? Då kan det vara utrampningslagret..

Jag det är inget lätt fel att internetdiagnostisera, konsultera någon kunnig innan det händer något tråkigt.

Testade detta igår och kom fram till följande:

Scenario 1
Lägger i 1an och drar upp till 2000 varv - Inget gnissel
Lägger i 2an och kommer ned till 1500 varv och gasar till ca 1600 varv - Inget gnissel
Lägger i 3an och kommer ned till 1200 varv - Det gnisslar

Scenario 2
Lägger i 1an och drar upp till 2500 varv - Inget gnissel
Lägger i 2an och kommer ned till 2000 varv och gasar till 2500 varv - Inget gnissel
Lägger i 3an och kommer ned till 2000 varv - Inget gnissel

Mao verkar det bara gnissla mellan ca 1000-1500 varv och bara om det är lite uppförsbacke. Mao, kör jag Eco-körning och växlar ned till låga varv så gnisslar det, samt om det är lite lutning. Men kör jag något mer aggressivt så är det OK.

Kamremmen byttes ut förra månaden.

Nästa månad funderar jag på att lämna in den till en verkstad som gör en fullständig check på den, minns inte vad det kallades bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kamremmen kan inte slira, men hur ser det ut med multiremmen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Vet inte.
Multirem/Drivrem = Driver AC, Generator osv? Frågan är vad den har med mitt gnissel att göra vid lågvarv och gas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om den gnyr när du precis startat bilen och generatorn laddar hårdare kan det vara lager i generatorn.

Testat med och utan AC ? Finns även lager i kopplingen till denna som kan vissna.

Andra alternativ är spännrullar / löphjul till remmarna eller vattenpumpen.

Du lyckas inte framkalla det när bilen står still ?

Bromsar som hänger sig lite ibland så det gnäller ? Känt om det blir varmare vid något hjul ? (OBS bromsar kan bli MYCKET VARMA, det är inga problem att bränna sig fördärvad om man precis bromsat hårt eller det ligger på)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Vit rök vid turbohaveri är fel, Vit rök är kondens och är inget farligt då det blir mycket kondens i avgasrör.
Vid dålig turbo blir det blårök då detta bildas när motorolja förbränns.

2.0T har inte så mycket ös då det är en lågtrycksturbo och man känner ingen speciell turbokick då turbon börjar ladda på lågvarv och har en jämn effekt kurva.
Vill du ha en med lite mer ös så skulle du köpt 2.0T4 annars får du chippa din för att få lite sportigare bil.

Ang, gnisslet så prova tryck lite lätt på bromsen när det gnisslar och se om det slutar, Då kan det vara bromsoken som kärvar lite så bromsarna ligger på ytterst lite.

Sambons s40 2.0T tar 0.63L per mil vid långkörning och då är det inte så mycket snålkörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Kollade på Drivremmen förut och den såg oskadad ut. Såg en bild där de jämförde en ny och en skadad (hade små sprickor i "banden") men min ser definitivt inte ut så.

Skrivet av Karaff:

Om den gnyr när du precis startat bilen och generatorn laddar hårdare kan det vara lager i generatorn.

Testat med och utan AC ? Finns även lager i kopplingen till denna som kan vissna.

Andra alternativ är spännrullar / löphjul till remmarna eller vattenpumpen.

Du lyckas inte framkalla det när bilen står still ?

Bromsar som hänger sig lite ibland så det gnäller ? Känt om det blir varmare vid något hjul ? (OBS bromsar kan bli MYCKET VARMA, det är inga problem att bränna sig fördärvad om man precis bromsat hårt eller det ligger på)

Onej, den spinner som vanligt när jag precis startat den. Tar tillbaka det där med att gnisslet endast hörs kort efter start för det stämmer inte. Är nu helt säker på att gnisslet endast uppkommer vid lågvarv (2an eller högre) och när jag gasar lite hårdare eller om vägen lutar uppåt.

Stänger jag av ACn så försvinner "andningsljudet". Alla verkar överens om att det är ett normalt ljud som Volvisar i den åldern har.

Nej, när bilen står still så gnisslar inget. Endast vid körning enligt ovanstående exempel.

Skrivet av anon200632:

Vit rök vid turbohaveri är fel, Vit rök är kondens och är inget farligt då det blir mycket kondens i avgasrör.
Vid dålig turbo blir det blårök då detta bildas när motorolja förbränns.

2.0T har inte så mycket ös då det är en lågtrycksturbo och man känner ingen speciell turbokick då turbon börjar ladda på lågvarv och har en jämn effekt kurva.
Vill du ha en med lite mer ös så skulle du köpt 2.0T4 annars får du chippa din för att få lite sportigare bil.

Ang, gnisslet så prova tryck lite lätt på bromsen när det gnisslar och se om det slutar, Då kan det vara bromsoken som kärvar lite så bromsarna ligger på ytterst lite.

Sambons s40 2.0T tar 0.63L per mil vid långkörning och då är det inte så mycket snålkörning.

Det du skrev om turbon var intressant. Minns en kompis som hade en Saab 9-3 2.0t och den skall ha 175HK men det lär vara en bättre turbo i den? För den drog på rätt ordentligt. Måste inte ha en sportigare bil så sett, det drar ju massa dyr bensin

Skall testa att bromsa vid ca 1200-1500 varv och 3e växeln vid en svagt lutande uppförsbacke och se om gnisslet försvinner.

Min Infocenter säger 0,84l/milen medel just nu vilket är bra. Kör lite i stan sen motorväg sen lite i stan igen så det är lite blandat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det du skrev om turbon var intressant. Minns en kompis som hade en Saab 9-3 2.0t och den skall ha 175HK men det lär vara en bättre turbo i den?

Vad jag vet är det samma aggregat oavsett om det är 150, 185 eller 205hk, det är bara hur ECU'n är programmerad, och i 205hk tror jag även IC'n som är skillnaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Vad jag vet är det samma aggregat oavsett om det är 150, 185 eller 205hk, det är bara hur ECU'n är programmerad, och i 205hk tror jag även IC'n som är skillnaden.

Förstod inte mycket av det du sa där Men okej, jag är nöjd med turbon som den är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade en bil som gnisslade vid lägre växlar när man använde mycket vridmoment i uppförs-lut.

Lager på utgående axlar från växellåda vid diffen (framhjulsdriven Audi 100) hade skurit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Testade idag men det slutar genast gnissla när jag lyfter på gaspedalen och flyttar foten till bromsen

Skrivet av Karaff:

Hade en bil som gnisslade vid lägre växlar när man använde mycket vridmoment i uppförs-lut.

Lager på utgående axlar från växellåda vid diffen (framhjulsdriven Audi 100) hade skurit.

Det låter som en mycket bra gissning! Skall föreslå det till företaget som sålde bilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det verkar absolut vara något i drivlinan efter motorn iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ja det verkar absolut vara något i drivlinan efter motorn iaf.

Låter dyrt :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Kan väl vara så att "boost" med en volvoturbo enbart känns vid höga rpm? De gånger jag har lekt med en Evo X så känns den lite seg tills man kommer upp i 4000rpm

Nja troligen inte då detta lär röra sig om en lågtryckare. Den borde börja bygga tryck redan vid 2kRPM eller lägre. Det gör i alla fall min bil, och i den gissar jag det sitter en större turbo(TD04) i än vad det är i hans lille Volvo.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tanklockluckan låses när du låser bilen (om det fungerar) så nåt låsbart tanklock behöver du inte skaffa.
Som sagt så har inte turbon såå stor roll när det gäller effektuttaget (självklart kan den inte leverera hur mycket som helst men mer än 160hk iaf) utan det sköter motorstyrningen. Chippar du bilen så får du ca 200hk med samma turbo, går ju även att koppla in en laddtrycksmätare om du inte tror att turbon laddar som den ska.

Permalänk
Medlem

Var på bilfirman och han sa att ljudet är normalt när man lägger i för höga växlar på lågvarv. Kuggarna hinner inte riktigt placera sig rätt som de gör vid 2000 varv eller mer. Som sagt, man måste anstränga sig lite för att få fram ljudet. Vid normal eller sportig körning så klagar inte bilen ett dugg, dock gör den det vid eco körning (gasa lite typ 2000rpm och snabbt växla upp dvs ej enligt instruktionsboken). Dessutom drog han verkligen på (mer än vad jag vågat) och jäklar vad bilen susade fram då (4500+ rpm). Så kraft har den verkligen.

Skall dock ta den till en annan mekaniker för en "second opinion" någon gång i framtiden.

Just nu funderar jag mer på att hitta en bra mobilhållare som man kan sätta på ventilationsgallret Sugpropp och svanhals på framrutan var inte speciellt snyggt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Blir nog svårt att hitta en sån på en lättryckare

De sitter en magnetventil på alla V40 turbon..
Har själv en V40 2.0T -99 från början men bytt till T4 turbon och steg 3 chipp..

On Topic: Om turbon känns slö, så kan de vara Magnetventil/Luftmassemätare eller utsliten tryckklocka..
Min bil hade gått ca 19000 mil när jag bytte turbon i den, och de fanns sprickor i turbinen bland annat..
Hur långt har din bil gått?

Kan rekommendera detta forumet också: http://www.x40nordic.com
För oss som kör V/S40, men även C30 och V50.. Bra klubb med mycket kunnigt folk.. Dom har hjälpt mig mycket och jag har fått lära mig mycket via den sidan..

Kolla gärna in min bil i sign på garaget länken..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

On Topic: Om turbon känns slö, så kan de vara Magnetventil/Luftmassemätare eller utsliten tryckklocka..
Min bil hade gått ca 19000 mil när jag bytte turbon i den, och de fanns sprickor i turbinen bland annat..
Hur långt har din bil gått?

Kan rekommendera detta forumet också: http://www.x40nordic.com
För oss som kör V/S40, men även C30 och V50.. Bra klubb med mycket kunnigt folk.. Dom har hjälpt mig mycket och jag har fått lära mig mycket via den sidan..

Kolla gärna in min bil i sign på garaget länken..

Den har gått 21500 mil. Helt ärligt tycker jag det är svårt att säga om turbon är slö eller inte. Som jag skrev tidigare drog säljaren på som bara den och den verkligen flög iväg då. Så hårt har jag t ex inte själv testat.

Bra tips med sidan (förutom att det krävs medlemsavgift kanske) Och din bil var riktigt fin! Önskar jag kunde fixa min lack så snyggt. Ska försöka vaxa den i helgen med någon specialvax som tar bort mindre repor. Det lustiga är att enligt Transportstyrelsen har jag en svart bil men jag tycker den ser lite midnattsblå ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Den har gått 21500 mil. Helt ärligt tycker jag det är svårt att säga om turbon är slö eller inte. Som jag skrev tidigare drog säljaren på som bara den och den verkligen flög iväg då. Så hårt har jag t ex inte själv testat.

Bra tips med sidan (förutom att det krävs medlemsavgift kanske) Och din bil var riktigt fin! Önskar jag kunde fixa min lack så snyggt. Ska försöka vaxa den i helgen med någon specialvax som tar bort mindre repor. Det lustiga är att enligt Transportstyrelsen har jag en svart bil men jag tycker den ser lite midnattsblå ut.

Du behöver inte betala medlems avgift om du inte vill.. du har tillgång till forumet ändå, däremot har du tillgång till rabatter hos olika återförsäljareom du är medlem..

De finns mycket och göra på min bil också.. Jag har redan lagt på tok förmycket pengar på en så gammal bil.. Trimmet har kostat strax under 20 tusen bara de.. Har nyligen bytt motorfästen, och koppling.. Nu börjar fjädrarna bli slitna och även en drivknut misstänker jag..

Jag har ju monterat en laddtrycksmätare, så jag ser ju direkt om något är tosigt med laddet iaf.. Annars är de väldigt svårt att avgöra de.. Om du trycker plattan i mattan på 2an, 3an, så borde du känna en liten boost runt 3500rpm, kanske tidigare, mitt ladd kommer redan vid 2800rpm, och tror de är lite tidigt..

Denna bilen är min första bil, och enligt killen som trimmade min bil, laddade min bil också dåligt, även om jag inte märkte av de direkt.. Men du borde känna en "skuff framåt" runt 3000-4000rpm.. Brukar inte varva bilen själv onödigt mycket.. 5500rom kanske..

Jag har bytt mycket på bilen då den inte laddade som den skulle efter trim heller, Tryckklockan är ny från USA, Magnetventilen är ny från Autotechmotors här i sverige.. De är 2 ganska billiga delar som du skulle kunna testa byta, Men samtidigt så är de en lättryckare, Du ska ladda max 0.5bar.. Så förvänta dig inte förmycket..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Du behöver inte betala medlems avgift om du inte vill.. du har tillgång till forumet ändå, däremot har du tillgång till rabatter hos olika återförsäljareom du är medlem..

De finns mycket och göra på min bil också.. Jag har redan lagt på tok förmycket pengar på en så gammal bil.. Trimmet har kostat strax under 20 tusen bara de.. Har nyligen bytt motorfästen, och koppling.. Nu börjar fjädrarna bli slitna och även en drivknut misstänker jag..

Jag har ju monterat en laddtrycksmätare, så jag ser ju direkt om något är tosigt med laddet iaf.. Annars är de väldigt svårt att avgöra de.. Om du trycker plattan i mattan på 2an, 3an, så borde du känna en liten boost runt 3500rpm, kanske tidigare, mitt ladd kommer redan vid 2800rpm, och tror de är lite tidigt..

Denna bilen är min första bil, och enligt killen som trimmade min bil, laddade min bil också dåligt, även om jag inte märkte av de direkt.. Men du borde känna en "skuff framåt" runt 3000-4000rpm.. Brukar inte varva bilen själv onödigt mycket.. 5500rom kanske..

Jag har bytt mycket på bilen då den inte laddade som den skulle efter trim heller, Tryckklockan är ny från USA, Magnetventilen är ny från Autotechmotors här i sverige.. De är 2 ganska billiga delar som du skulle kunna testa byta, Men samtidigt så är de en lättryckare, Du ska ladda max 0.5bar.. Så förvänta dig inte förmycket..

Tack för alla tips Kan dock direkt säga att jag inte lär varken trimma eller stajla den då detta endast skall vara en bruksbil till/från jobbet samt lite andra ärenden. Sen tänker jag lite på bensinkostnaderna och kör därför så normalt jag kan Bara den fungerar minst två så är jag nöjd. Dock hade det såklart varit kul att fixa till den så som du gjort men har nog inte de pengarna helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tack för alla tips Kan dock direkt säga att jag inte lär varken trimma eller stajla den då detta endast skall vara en bruksbil till/från jobbet samt lite andra ärenden. Sen tänker jag lite på bensinkostnaderna och kör därför så normalt jag kan Bara den fungerar minst två så är jag nöjd. Dock hade det såklart varit kul att fixa till den så som du gjort men har nog inte de pengarna helt enkelt.

De är rätt.. Mitt dator byggande har blivit lidande på grund av att jag lagt pengar på en gammal bil.. Nu kommer jag laga grejer som behövs fixas, sen får de vara..

Fördelen med trim är ju att besinkostnaderna blir lite lägre, sålänge man kör lungt..
Ibland e de svårt att köra lungt.. Färddatorn visar förbrukningen direkt.. Och jag ligger väl på 0.7l/milen igenomsnitt ungefär.. Men trycker jag plattan i mattan så ligger förbrukningen på ca 2.5l/milen.. Och jag tankar bara 98 oktanig..

Men V40/S40 är lätta bilar och drar inte så mycket.. Sen har du en -01, (fas2) Lite snyggare än min -99 (fas1)
Lycka till!

Visa signatur