Matt på orimliga prutare - Terapitråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Uhm får jag fråga vad killen hette? Du får gärna skriva det i ett pm till mig, så skall jag förklara vad det handlar om .

VA? En secret story? Så kan du ju inte skriva, då får DU skicka PM till mig sen med

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Uhm får jag fråga vad killen hette? Du får gärna skriva det i ett pm till mig, så skall jag förklara vad det handlar om .

Det komer jag inte ihåg då det var 13 år sen. Men du får gärna förklara ändå här i tråden. Du behöver inte skriva några namn.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

Det går alltid att pruta, så är det bara. Skulle köpa en ny nespresso kaffemaskin och kollade på beg marknaden. Fanns gott om maskiner för 1500-2000:-, fanns dock även för 1590:- ny på alla stora elkedjor. Så försökte pruta, 9 av 10 ville fortfarande ha ny pris eller mer för en maskin som var 1år gammal. Jag skiter väll i om den kostade 3000:- då, den finns ju nu ny för 1590:-. Hittade tillslut en trevlig typ som gick ner till 900:- och bodde ett stenkast bort. Maskinen var obetydligt använd och bara någon månad gammal.

Känner annars att man kan pruta inom rimliga gränser. Är priset redan kanon så är det svårt att halvera priset igen. La ut ett par 18" bbs nebula fälgar med dåliga däck och kantskrap för 3000:- på blocket. Hade inom 30min 10st samtal, 20mail och folk tror att det ska gå att pruta. Sålde de dagen efter till en kille och han trodde i alla fall att det gick att pruta. Sorry, har man så stort intresse för rätt pris så finns det ingen prutmån....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Pappa sålde en blå S60 och han hade skrivit ut allt som ingick och när köparen kommer försöker han hitta fel som han kan pruta på. Pappa hade sagt i telefon att "detta priset går jag inte under" och han hade godtagit detta. Han åker 10 mil för att titta på bilen och när han inte hittar något att pruta på börjar hans idiotförsök.

"Jag tycker du ska gå ner i pris."
Pappa: "jaha, varför det? Jag sa att jag inte kommer gå under detta priset.."
"jo men jag körde ju 10 mil, sen har jag 10 mil hem igen."
pappa: Ja men det visste du väl när du skulle åka och kolla på bilen? Jag kan ju inte stå för din besinkostnad när du själv väljer att åka hit och titta på bilen?
"jo det är ju sant, men du kan ju gå ner lite i pris i alla fall?"
pappa: varför?
"jo för min son vill inte ha en blå S60, han vill helst ha en Röd S60"
Pappa: Då tycker jag du borde åka och titta på en röd S60, jag kan inte gå ner i pris för du inte vill ha denna färgen, då borde du inte ens kommit och tittat på den om den inte är av intresse?
"Men det var ju bara din bil som var i så fint skick och gått så lite?"
Pappa: Ja exakt.

Man blir lite rädd för idiotiska vissa folk är.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mest irriterande tycker jag är folk som vill byta mot något skit de råkar ha, trots att jag uttryckligen skrivit "OBS! INGA BYTEN!!!!!".

Det har hänt varje gång jag lagt ut en bil privat, men även annat.

Det fulaste är när någon förbannad skitskalle först prutar ned priset, jag går med på det, och när sagd skitskalle kommer förbi för att hämta prylen så skamprutar de ännu mer, på plats. Sist var det en djävla kärring som köpte en soffa av mig, som redan hade ett löjligt lågt pris i annonsen. Borde bett henne dra åt helvete, men ville bara bli av med soffan så hon fick ta den ändå...

Det är bara på Blocket det brukar blir så här, så jag undviker det stället så långt det är möjligt.

Blev precis lika grundlurad som dig för några år sedan. Jag ville sälja min cykel för 5000kr (knappt använd och nypris på 10 000kr, men jag var andra ägaren på den så jag köpte den för 7000kr). Han lyckades pruta ner till 3500kr och desperat på pengar som man var så sa jag ok.
Sen så kommer han över dagen efter och klagar på att han ska köpa den åt sin son och han har åkt jättelångt och prutandet bara fortsätter. Dum som man är så går man med på det. Mins inte vad jag sålde den för, då jag troligtvis har förträngt det...

Även om en annons ligger ute i flera månader så kommer jag aldrig gå med på samma skämt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av kenix:

Blev precis lika grundlurad som dig för några år sedan. Jag ville sälja min cykel för 5000kr (knappt använd och nypris på 10 000kr, men jag var andra ägaren på den så jag köpte den för 7000kr). Han lyckades pruta ner till 3500kr och desperat på pengar som man var så sa jag ok.
Sen så kommer han över dagen efter och klagar på att han ska köpa den åt sin son och han har åkt jättelångt och prutandet bara fortsätter. Dum som man är så går man med på det. Mins inte vad jag sålde den för, då jag troligtvis har förträngt det...

Även om en annons ligger ute i flera månader så kommer jag aldrig gå med på samma skämt.

Skulle väl inte kalla det lurad utan mer övertalad

Jag brukar alltid komma överens med köpare som ska komma och titta hur prutningen går till, dvs om jag säger nej och man fortsätter pruta så är affären slut.
Fungerar jäkligt bra

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det komer jag inte ihåg då det var 13 år sen. Men du får gärna förklara ändå här i tråden. Du behöver inte skriva några namn.

Om det var 13 år sedan så spricker det nog ändå brorsan köpte en 125:a för många herran årsen men 13 år sedan tror jag inte det var, iaf jag kommer nämligen ihåg att han köpte den i göteborg och vi bor i falkenberg så tänkte att det kanske var han som köpt den men men :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Du blev inte lurad, du lät dig prutas ned. Ganska stor skillnad :).

Enligt min erfarenhet så är svenskar i allmänhet (är Tysk) lite dåliga på att hantera det här med prutning och köpslagning. Man får inte låta sig köras över, framför allt inte när köparen kommer och tittar på varan. Personligen, om jag köper begagnat, försöker jag alltid pruta ner priset med ytterligare 20-50%. Vanligtvis är detta inte några problem öht. Har prutat ner ett grafikkort till halva priset, ett eldrivet Kinnarps-skrivbord från 3000 till 800 och lite annat smått och gott - pruta är bra!

Naturligtvis måste man som köpare vara benhård. Personligen accepterar jag inte prisdiskussioner när köparen kommer och hämtar varan. har köparen inte pengar så får han/hon vackert åka iväg igen. Prutning utan anledning accepterar jag inte heller.

Köpslagning i allmänhet tycker jag däremot är kul :). Roligt när man träffar någon som är van och man för en diskussion fram och tillbaka om priset på en vara. Däremot verkar det som om många upplevt köpare som inte accepterar ett nej, och det är lite synd.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk

Håller med dig där om att det kan vara underhållande ibland. Man får tillfälle att pröva olika tekniker som ibland landar än mera pengar. Jag brukar köra vadslagning. Exempel på högtalare. Om mina högtalare spelar så högt så du inte kan vara i rummet i 10min. Så betalar du 50% mera i pris än jag annonserat. Om du kan vara i rummet i 10min så får du dom för 50% billigare än jag annonserat utan hörselskydd.

Det går att applicera lite fritt men det är underhållande och se hur långt personer är villiga och gå för pengar. Jag brukar själv max tillåta 10% prutmån utan att dom gör något underhållande

Exempelvis... Här är ett luftgevär träffa det där äpplet på 100meter så får du en hel korg äpplen. Om du missar så får jag en apple telefon. Sånt är underhållande

Skrivet av Ecarion:

Du blev inte lurad, du lät dig prutas ned. Ganska stor skillnad :).

Enligt min erfarenhet så är svenskar i allmänhet (är Tysk) lite dåliga på att hantera det här med prutning och köpslagning. Man får inte låta sig köras över, framför allt inte när köparen kommer och tittar på varan. Personligen, om jag köper begagnat, försöker jag alltid pruta ner priset med ytterligare 20-50%. Vanligtvis är detta inte några problem öht. Har prutat ner ett grafikkort till halva priset, ett eldrivet Kinnarps-skrivbord från 3000 till 800 och lite annat smått och gott - pruta är bra!

Naturligtvis måste man som köpare vara benhård. Personligen accepterar jag inte prisdiskussioner när köparen kommer och hämtar varan. har köparen inte pengar så får han/hon vackert åka iväg igen. Prutning utan anledning accepterar jag inte heller.

Köpslagning i allmänhet tycker jag däremot är kul :). Roligt när man träffar någon som är van och man för en diskussion fram och tillbaka om priset på en vara. Däremot verkar det som om många upplevt köpare som inte accepterar ett nej, och det är lite synd.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Jag kommer ihåg när jag skulle sälja min moped en gång i tiden, en Yamaha DT från tidigt -90 tal eller sent -80 tal.
En far och hans son kom förbi och kollade på den och tyckte den såg bra ut. Frågade om dom fick testa den, klart gav dom nycklarna kör ni på bara. Ungen hoppar upp på mopeden och frågar vart el starten sitter(!?). Fick förklara att det är en moped från -90 talet och att där finns kick start. Ungen lyckas kicka igång den och ska köra några varv i gatan, efter 5 motor stop frågar jag honom om han vet hur man kopplar och växlar. Då säger han "är det ingen automatare" medans hans får står i bakgrunden lika förvånad. Och där inser jag att dessa kan absolut inget om mopeder, så får vänligt förklara allt för dom. Nu ska ungen test körs igen efter informationen. Jodå denna gången kom han iväg, men han låg med full gas i ettans hela varvet runt, trodde fan den gamle tro tjänaren skulle sprängas. När killen är klar börjar jag bli lite irriterad så jag frågar om dom ska ha den eller ej, jo visst vill dom de och dom börjar pruta så in i. Och efter ca 20min så släpper jag den för 800kr billigare.
Jag frågar hur dom ska få hem mopeden, om dom ska hyra ett släpp eller något. Nej nej , dom ska transportera den i deras bil. En flonkens ny Volvo V70, dom fäller ner alla sätena och vi börjar trycka in mopeden, repar säten som är av läder, och att nämna är att mopeden var både höjd fram och bak. När vi väl får in mopeden i bilen så börjar motor oljan rinna ut i bilen. Säger inget, stänger luckan och tackar för mig.

hehe börjar bli lite av amerikanska typen i sverige oxå nu, man kan ju höra på bilklipp/filmer mm när en amerikan ska låta nån annan köra dennes manuella bil om den andra någonsin har kört manuell bil förr är det så man måste börja göra här med nu :S

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Att pruta ingår ju för fasiken i begagnat marknaden.. Tror ni att ni att ni driver en butik eller vad är grejen? De flesta lägger ju faktiskt ut grejer för överpris.. Mesiga svenskar säger jag bara...

Jag prutar i butiker också. Är det förbjudet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Håller med att det kan vara mycket jobbigt ibland men det finns många överprisade grejer som får mig att göra en facepalm..... köper man te.x en speldator får man räkna med att man måste sälja den typ 50% billigare om ett halvår.... som exempel denna http://mobil.blocket.se/stockholm/Fullt_gaming_packet_till_de...
Jag skulle knappt betala 10k för den datorn......
En helt ny sån kostar ju 5 k billigare....
Ibland har man rätt till att pruta en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Håller med att det kan vara mycket jobbigt ibland men det finns många överprisade grejer som får mig att göra en facepalm..... köper man te.x en speldator får man räkna med att man måste sälja den typ 50% billigare om ett halvår.... som exempel denna http://mobil.blocket.se/stockholm/Fullt_gaming_packet_till_de...
Jag skulle knappt betala 10k för den datorn......
En helt ny sån kostar ju 5 k billigare....
Ibland har man rätt till att pruta en del.

En 3770k och 680 utan ssd skulle man knappt betela 8k för....

Visa signatur

Ultrawidemasterrace osv.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag prutar i butiker också. Är det förbjudet?

Man är bara dum om man inte prutar. Går alltid att pruta så är det annars tar jag en annan butik....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Man är bara dum om man inte prutar. Går alltid att pruta så är det annars tar jag en annan butik....

Prutar du på varor i nyskick? Vad har du i så fall för argument?

Vore kul att veta då jag inte förstår vitsen med just detta.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Har en historia som jag vill dela med mig..

För ca 10-12 år sen skulle jag sälja en TV.. Det var en 20" tjock-tv. Jag kollade blocket och de andra som låg ute kosta ca 500 kr. Jag annonserade ut min för 300 kr. Endast svar via mail. Efter ca 1 timme hade jag druknat i mail. Hade säkert 40-50 st som var intresserade av min TV efter en dag.

Jag mailar tillbaka till en kille och bestämmer träff med honom hemma hos mig. Han dyker upp med sin 7 åriga son.

Efter han har kollat att TVn funkar utspelar sig följande konversation:

Han: -Kan du gå ner något i pris?

Jag: - Nej jag har fått väldigt mycket svar på annonsen så jag vet att jag kommer få ut mina 300 kr

Han: -Du får 200 kr här och nu.

Jag: -Nej då är det inte intressant. Jag vet att jag ligger lågt som det är och har som sagt fått många mail om TVn.

Han(tittar på sin son och säger: -Jaha du "Johan" det blir ingen TVn för dig.

Jag: -Nej du "Johan" det blev ingen TV.

Snubben försökte få mig att få dåligt samvete att inte grabben fick någon TV då lacka jag kan jag säga.

Sålde TVn 2 timmar senare till utannonserat pris.

Att folk åka och kolla på en TV sen skita i det för 100 kr. Det var ju inget extra jobb för mig direkt.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Prutar du på varor i nyskick? Vad har du i så fall för argument?

Vore kul att veta då jag inte förstår vitsen med just detta.

Enkelt; få ned priset.

Vad är det med just varor i nyskick och dess oprutbarhet? Självfallet är ju inte skyltpriserna i butikerna satta för existensminimum, så utrymmet att justera priserna något i mån om att få skiten såld är ju föga omöjligt. Vad tjänar butiken mest på, tror du? Att ha en osåld vara för pris X eller att sänka priser till Y, inom all rimlighet, och få varan såld?

Permalänk
Medlem

Det "går inte alltid" att pruta, även om vissa tror det. Men en del butiker har betydligt mer spel på priset än vad man kanske kan tro. Nu är det inte direkt vanligt att man prutar i vanliga butiker men det finns saker som gör att det är helt rättfärdigat, t.ex om varan är skadad, om det saknas instruktioner eller förpackningen är skadad och liknande.
Annars så är det ju bara att pruta på, det är ju inte så att man förlorar nåt på det förutom att personaloen tycker att man är lite knäpp. Skulle butiken säga nej så kan man fortfarande köpa varan till det utsatta priset.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Enkelt; få ned priset.

Vad är det med just varor i nyskick och dess oprutbarhet? Självfallet är ju inte skyltpriserna i butikerna satta för existensminimum, så utrymmet att justera priserna något i mån om att få skiten såld är ju föga omöjligt. Vad tjänar butiken mest på, tror du? Att ha en osåld vara för pris X eller att sänka priser till Y, inom all rimlighet, och få varan såld?

Gör det av precis samma anledning finns oftast spelmån att justera priset på elektronik. Jag prutar inte på ett par kalsonger på dressman. Men dyrare elektronik, klockor mm finns det alltid prutmån på. Är det demo ex så går det alltid att pressa ner priset ännu mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Orsaken till att alltid ta med farsan då jag handlar nåt. Han kan pruta ner ALLT! slulle köpa moppe. Börja på 1200-1300€. Köpte den för 700€. Säljaren var ändå ganska nöjd Han pruta även ner min IPS då jag köpte den ny i butik :S fick den 30€ billigare tror jag. Han är ett proffs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Han(tittar på sin son och säger: -Jaha du "Johan" det blir ingen TVn för dig.

Jag: -Nej du "Johan" det blev ingen TV.
.

Haha!

Brukar ha ett par regler om jag lägger ut annonser på blocket.
*Skriver aldrig efternamn. (Har hänt att folk letar upp ens nummer på hitta och ringer konstiga tider)
*Använder endast mail kontakt.
*Svarar inte på mail från uppenbart retarderade personer (för då får dom min mail).
*Skriver ALLTID exakt hur skicket är annars biter det en i röven senare.

Brukar väl till 90% gå bra om man gallrar sina mail lite. Sen har man ju fått folk som inte kommer m.m
Det värsta var väl när en snubbe skulle polisanmäla mig för att en telefon var låst till 3 som det stod både i annonsen och som jag sa när han var hemma hos mig (plus att han testade sitt sim), snabb förklaring för det var en jävla följetång men det slutade bra iallafall

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av DasBoot_swe:

Gör det av precis samma anledning finns oftast spelmån att justera priset på elektronik. Jag prutar inte på ett par kalsonger på dressman. Men dyrare elektronik, klockor mm finns det alltid prutmån på. Är det demo ex så går det alltid att pressa ner priset ännu mer.

Jag kan lova dig att marginalen på kalsongerna på Dressmann är bra mycket högre än den på elektronik, bortsett från kanske Bang Olufsen och andra "hippa" märken.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Meantek:

Jag kan lova dig att marginalen på kalsongerna på Dressmann är bra mycket högre än den på elektronik, bortsett från kanske Bang Olufsen och andra "hippa" märken.

Extremt mycket mindre. Iphone 5 vid release hade en marginal på 175:-
(Enligt uppgift från en som jobbar med det)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Något som verkligen går mig på nerverna är när köpare ställer frågor som redan är besvarade i anonsen eller helt enkelt inte ens läser anonsen.
Visst kan man godta att någon frågar för att vara helt 100 att allt finns med, priset är rätt eller vart man ska hämta varan. Men att fråga vad det är man säljer och från vilket land känns lite för mycket.

Kan ge er en lista på vad jag verkligen går loss på när jag ska sälja något.

• Prutare. Om det står att andra bud är välkomna så är det helt okej, men anta inte att ett redan bantat pris kan gå lägre bara för att du vill det.

• Köpare som inte kommer eller ger otydlig information. Tex säger tre olika tider, inte svarar på frågor man ställer via telefon etc.

• Människor som "såg fel" när dem kollade priset på anonsen och säger nej vid köptillfället.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

B&O Kallingar? Har dem extra bra ljud då eller X)

Håller helt med. Är det en butik som har prisgaranti så ska man utnyttja den.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Extremt mycket mindre. Iphone 5 vid release hade en marginal på 175:-
(Enligt uppgift från en som jobbar med det)

Lär ju finnas större marginaler någon annanstans i det ledet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Något som verkligen går mig på nerverna är när köpare ställer frågor som redan är besvarade i anonsen eller helt enkelt inte ens läser anonsen.
Visst kan man godta att någon frågar för att vara helt 100 att allt finns med, priset är rätt eller vart man ska hämta varan. Men att fråga vad det är man säljer och från vilket land känns lite för mycket.

Kan ge er en lista på vad jag verkligen går loss på när jag ska sälja något.

• Prutare. Om det står att andra bud är välkomna så är det helt okej, men anta inte att ett redan bantat pris kan gå lägre bara för att du vill det.

• Köpare som inte kommer eller ger otydlig information. Tex säger tre olika tider, inte svarar på frågor man ställer via telefon etc.

• Människor som "såg fel" när dem kollade priset på anonsen och säger nej vid köptillfället.

Dessa är det ju bara att strunta i, så slipper du dem

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dwd:

Lär ju finnas större marginaler någon annanstans i det ledet.

Ja, hos Apple

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, hos Apple

Ja precis

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Runt 2005 sålde jag en Xbox, för att jag skulle köpa en ny version som precis skulle komma ut. Denna Xbox var flashad, så man kunde logga in på den via exempelvis FTP och föra över filer för emulatorer, film eller vad man nu vill lägga över på sin Xbox.

En kvinna hör av sig direkt, och kommer tillsammans med två barn, två grabbar på säg 10-12 år. En var hennes son, och den andra var sonens kompis. Jag skrev väldigt utförligt i annonsen vad som krävdes för att man skulle kunna hantera konsolen (grundläggande nätverkskunskaper osv), samt att jag skrev en komplett guide för hur man loggade in via FTP, vilka program man skulle använda osv.

När de var hos mig gick jag igenom instruktionen och tog allt en gång till, bara för att slippa tjafs. Kvinnan tittade på sin son och sade: "Det ska väl inte vara några problem, va?", varpå sonen försäkrade oss om att detta kunde han.

Några dagar senare ringde kvinnan. Hon förklarade att de inte lyckats logga in på konsolen, och att det inte fungerade som det skulle. Efter att ha förklarat detta så sade hon: "Ja, och han använder ju inte konsolen speciellt mycket alls...", uppenbart i syfte att jag då ska säga att jag kan ta tillbaka den. Jag förklarade att de fått exakta instruktioner om vad de köper och vad som krävs av dem, samt att de bekräftat att detta inte är några problem. Kvinnan ville då att jag skulle guida hennes man så att han kunde logga in på konsolen med mig per telefon, vilket jag förklarade att det kommer jag inte göra.

Jag har gjort misstaget att öppna dörren för att bli privat support när jag sålt saker tidigare, och det är ödesdigert. Vissa ger sig verkligen aldrig.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3