Hur man testar sin bredbandshastighet - på riktigt (Ej BBK eller Speedtest)
Hej,
här tänkte jag förklara lite hur man ska testa sin hastighet får att få fram ett riktigt resultat och inte ett resultat som kanske stämmer.
Till att börja med måste jag säga att Speedtest och Bredbandskollen är två bristfälliga sätt att mäta hastigheten med. Det främsta problemet med Speedtest är att de servrar som används inte måste vara högpresterande servrar med hög kapacitet, detta kan orsaka att när många ansluter mot server - blir det segt och hastigheten som visas stämmer inte överrens med vad man verkligen får ut. Bredbandskollen har inte samma problem.
Ett gemensamt problem för Speedtest och Bredbandskollen är dock att de är beroende av flera saker på din dator, exempelvis Adobe Flash som på många sätt inte är bra. Detta gör att man i en webbläsare kan få en toppenhastighet medans man i en annan får en genomgående låg hastighet. För att visa detta fenomen, har jag testat i Internet Explorer och en gång i Google Chrome. Här är de bästa resultaten av tio tester.
Interne Explorer

Alla tester över 430Mbit/s.
Google Chrome
Alla tester över 250Mbit/s, dock ej högre än ovan.
I och med att detta problem finns, kommer varken Bredbandskollen eller Speedtest att kunna ge ett pålitligt resultat - för vilken hastighet har jag, 280Mbit/s eller 440Mbit/s?
Det var det gemensamma problemet, nu till det individuella problemet för Speedtest. Här är några tester mot olika servar, kolla vilken skillnad mellan hastigheterna (alla tester gjorda i Internet Explorer):
Solna:

Lidingö:

Stockholm:

Malmö:

Oslo (Telenor):

Tallin (Elisa):

Tallin (Tele2 Est.):

Som ni kan se, varierar hastigheten rejält mellan de olika servrarna. Rent tekniskt, borde en av servrarna i Stockholm vara den som ger mig bäst resultat - då jag sitter i Uppsala, men nej. Det var Tele2s server i Tallin som visade bäst resultat. Hoppas att ni förstår min poäng med att det är ganska meningslöst att testa på detta sätt?
Så, hur gör man då ett bra test? Jo - med en FTP-hämtning.
Hämta en bra FTP-klient, jag använder mig utav FileZilla
Hämta sedan ett mätprogram - DU Meter är ett bra sådant. Gratis provperiod finns.
Anslut till en FTP-server i FTP-klienten, jag brukar använda speedtest.tele2.net
Hämta en fil från servern och öppna en ny "stopwatch" i DU Meter
Starta stopwatchen och låt hämtningen pågå ett tag.
Nu kommer du se Maximium, Average och Current- transfer rate. Den som är mest intressant, är egentligen Average transfer rate
När den fil du har hämtat är klar (eller efter typ 1GB eller passande mängd hämtad trafik) så kan du stoppa och kolla på average transfer rate. Detta är en mer verklig hastighet.
För att testa din uppladdningshastighet kan du ladda upp den fil du just hämtat i en mapp på speedtest.tele2.net som heter "upload". Gör sedan samma sak.
Här är två av mina tester:
3 september:
9 september:
Jag hoppas att ni kan se skillnaden på hur väl testen genomförs och vilken skillnad det är i den mängd data som faktiskt överförs när ett test genomförs.
Jag svarar gärna på frågor osv om detta här i tråden
Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738