Permalänk
Medlem

Corsair RM-serie

Tjena!
Tänkte man kan starta en samlingstråd för den nya RM-serien från Corsair. Det bubblas friskt i forumet om dessa, och det har t.om. rekomenderats av några.. Hursom, jag tänkte plita ner vad jag vet så långt:

RM 750 & 850: OEM-tillverkare Chicony
RM 450 - 650 & 1000: OEM-tillverkare CWT

Pålitliga recensioner (i det att dom faktiskt öppnar lådan, ger en bra beskrivning och testar aggen med riktig utrustning):
RM 850
http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/RM850/
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

RM 750
http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/RM750/
http://www.hardocp.com/article/2013/11/13/corsair_rm750_750w_...
- HardOCP gav agget ett stor fett FAIL!

RM 650
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...
http://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/corsa...
http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/RM650/

Kommentera gärna om RM-serien i denna tråden..

[EDIT] La till en ny recension på RM 750 från Techpowerup
[EDIT 2] Ny artickel på jonnyguru för RM650 adderad
[EDIT 3] Ny recension från HardOCP för RM750 adderad
[EDIT 4] Ny recension från Techpowerup för RM650
[EDIT 5] Ny recension från JonnyGuru på RM850 (Chicony).. Den klarade en rekomendation(!)

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem

Ltec kondensatorer i det prisläget? Nej tack, Corsair! Det var rätt längesen jag såg Ltec på moderkort och PSU, men då var de definitivt inte speciellt bra. Även om de skulle blivit bättre är det ett oprövat kort. Kina-företag från början som jag minns det.

Edit: 1290kr på Inet för RM850? Helt ovärt i mina ögon. Presterar sådär, byggt sådär. 650 hade ju japanskt rakt igenom, alltså verkar det vara ett lotteri vad man får. Panasonic är inte heller mitt förstaval eftersom jag sett svullna Panasonic på primärsidan, men som jag nog skrivit tidigare är jag inte 100% säker på att de var original och inte pirat, men såg ut som riktiga. Aldrig sett en kaputt Hitachi eller Rubycon.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ltec kondensatorer i det prisläget? Nej tack, Corsair!

Ja, håller med, ett högst tveksamt val av Corsair att gå på med Taicon (Taiwan) och Ltec (Kina).
Dom lägre wattade varianterna ser bättre ut i det hänseendet med Matsushita primär, lite NCC och några små Capxon elektrolyter lite här och var..
På Techpowerups bilder ser man att dom lagt ner en hel del ansträngningar för att minska på risken för missljud från kondingar, spolar etc..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Köpte RM750 Mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Finns med HÄR.

@lacrits ..vad hände med att du skulle skriva ett (a) efter rm var gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Finns med HÄR.

@lacrits ..vad hände med att du skulle skriva ett (a) efter rm var gång?

He he.. Jag ville inte göra det i denna tråden, vill hålla första posten så saklig och informativ som möjligt. Men nu kan jag väl .... Corsair RM(A)!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krille68:

Köpte RM750 Mycket nöjd.

Jag hoppas du kommer vara det om en 4-5 år också. Jag målar inte fan på väggen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det hoppas jag med. Gick från Be-Quiet Pure Power L8 630 W och allt är bättre. Så som ljudnivå och kvalitet känslan steg många snäpp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krille68:

Köpte RM750 Mycket nöjd.

Då har du ett Chicony-bygge med Ltec-kondensatorer, dvs Luminous Town Eletric Co Lmt. Hoppas att även du kommer lysa upp omgivningarna på orten du bor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Köper hellre Fractal Designs Newton. Vilket jag gjort hehe 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har verkligen Corsair nedgraderat sig så genom de senaste serierna? Jag tycker det känns som så.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Har verkligen Corsair nedgraderat sig så genom de senaste serierna? Jag tycker det känns som så.

Nja, Chiconybygget ser inte så bra ut kanske, men CWT-bygget verkar inte så illa.. Jag väntar på att Jonnyguru får tag i ett 550 eller 650. Skulle gärna se hur det CWT-bygget tar sig genom hans hotbox och demontering. Tror inte Capxon-elektrolyterna är många och dom sitter nog inte på några viktiga positioner, så tror inte det är av någon större vikt.

Chiconyvalet från Corsairs sida är lite märkligt, varför blanda OEM i en serie.. lite som BQ som jag inte heller förstår varför dom kör FSP upp till 750 och sen Seasonic som OEM från 850 uppåt på sin P10-serie.. ????!

Har en känsla av att Corsair är på väg att dumpa TX- och HX- serierna och RM(A) är framtiden. Varför skulle dom underhålla två eller flera serier med otydliga skillnader och som konkurrerar med varandra? Det måste kännas klöddigt för deras markadsavdelning också..
Blir väl AX, RM(A) och CX som kommer finnas kvar; AX top-end, RM(A) "performance" och CX för budget.
Känns ändå inte som om Corsair är på rätt väg och tillbaka till sitt solida rykte på nätaggsfronten.. bara mer förvirring..

Visa signatur

Permalänk

Någon mer än bara jag som tyckte att kontakterna på RM650 inte har den bästa passformen? Speciellt ATX12 kontakten för huvudströmmen är skitjobbig att trycka in i hon-kontakten på aggregatet tycker jag, och den går inte ända in, det blir ca. 3 mm kvar. Jag får ont i fingrarna men kontakten bottnar ändå inte. Det är som om de inte är skapta för att passa ihop med varandra.

Och varför i helvete använder de en 24 polig kontakt på ena sidan och en kombination av en 2x7 polig kontakt och en 2x5 polig kontakt på andra sidan som går till aggregatet? Har de aldrig hört talas om 24 polig ATX kontakt eller? Seasonic gör likadant med t.ex. X-650 där de använder en 2x9 polig kontakt och en 2x3 polig kontakt vid aggregatet.

Jag har skrivit några rader om det här.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Hittade en ny artickel imorse borta på Techpowerup för RM750. Uppdaterade första posten.

Japp, 750 är också Chicony byggt. Presterar väl ok, lite kass rippel på 3.3 och andra småskavanker men inget alarmerande. Men helhetsintrycket är inget speciellt och fortfarande är det högst tveksamma val av kondingar på sekundärsida (LTEC/Taicon)..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Satt och läste ikapp lite på jonnyguru:s forum och hittade detta inlägget från en med erfarenhet:

http://www.jonnyguru.com/forums/showpost.php?p=100895&postcou...

"I've seen plenty of Hipros with bad LTECs after a few years - even if they weren't used on the 5vsb and they weren't buried in cables. I'd be more inclined to go with the Seasonic G series."

Hela tråden är intressant, men speciellt detta med tveksamt kondensatorval i ett semipassivt nätagg som dessutom är rätt fullproppat och utan riktigt bra luftflöde.

Edit: Smaskigt:

"They just aren't great. Lot's of failures over the years from Luminous Town, and the person/group etc that "acquired" the P50 formula from Rubycon and then made it initially were at Luminous Town. When it spread from there, well not everyone got it right and the whole bad cap fiasco started. So some of it is also historical.....dislike? Or spite maybe, I don't know whatever you call that bad taste that the issue left."

Edit2: "I think what gets the Taiwanese/Chinese manufacturers these days is impure aluminium. The impurities react with the electrolyte and ultimately produce the same result (albeit slower than with a bad electrolyte as well). It might explain why I still see so many failed Teapo caps even though they supposedly source their electrolyte from Japan."

Sista Edit, men ni måste läsa hela tråden: http://www.jonnyguru.com/forums/showpost.php?p=101341&postcou...

Citat:

Originally Posted by jonnyGURU

Right. LTEC was in the center of the whole "bad cap" scam years ago. I've seen the longevity tests for the RM and at the higher loads where the fan turns on, they stay cool enough to where they'll last around 15 years. And at lower loads, when the fan doesn't spin, the temperatures are still within spec (< 105°C) while the ripple current is so far below the cap's capability, the higher temp doesn't effect the life.

Yes and no. Like c_hegge said, the low purity of the Taiwanese aluminum foil (with problems such as an overabundance of copper) causes the impurities to eventually "leech" into the electrolyte, cause hydrogen to form, and you know the rest. The other problem with this is that Taiwanese manufactures are not consistent with their quality at all, so they aren't predictable - there's no way to tell if they will last or not even in the proximity of ample airflow and low stress circuits. The quality of materials is not always the same. Still, I'd rate the "mediocre" Taiwanese manufactures quite a bit above the Chinese manufactures who are often known to breed lies about what's on the label, and quality wise they are quite a bit worse (and are guaranteed to fail sooner or later, with exception to brands like Aishi and Samxon for the most part). Still, if Taiwanese capacitors are failing because of raw material issues, you can bet the ripple rating is going down which means ripple suppression ability goes out the window. However, if the capacitors are kept cool enough and aren't stressed, the impurities may never leech out from the foil into the electrolyte and they may never fail.

Citat:

That said, it would be nice to see WHY some newer caps (after LTEC realized they got screwed on the stolen formula) are still failing in some PSUs. Are they running even hotter? Are they being asked to filter too much? I'd love to know.

I also believe, on the same note as c_hegge, that besides Yageo/Teapo, Jamicon (and their parent company, Kaimei) also source their electrolyte from Japan (it was even stated that they obtain it from Sanyo, sometime ago). EDIT: On second thought, that's all false information. Teapo stated that they obtain all their raw materials from Japan but I don't believe that. And Sanyo came out and confirmed that they do not supply electrolyte for low ESR Jamicon capacitors.

Given that LTEC felt the need to work with a scientist who left Rubycon, to steal an incomplete, aqueous formula from them (which became known as the P50/P51 plague), I would guess LTEC does not use Japanese electrolyte. Most series I've seen from LTEC are prone to failure, except the LZG series... I've still seen them fail but not nearly at the alarming rate that other series from them do. LZG is used often used in Delta/Newton power supplies (though it used to be more) and I know Delta/Newton know how to treat their capacitors well but even in other applications I've seen LZG do better than the other series from LTEC.

Regarding why Taiwanese capacitors are still failing, besides the aforementioned note of inconsistent quality and possibly even wilting quality, power supply designs are becoming more complex and more crowded, just like motherboards, which means less room for airflow (the capacitors are practically "blocked" from it - jet engine fans won't make that much of a difference there). Being asked to filter too much depends on what you mean. At least in older power supplies, the +5VSB circuit almost always used flyback topology which means much more ripple current through the capacitor, especially without the fan. Otherwise, it's hard to say, but the increasing power demands of electronics = more current and wattage demanded = more ripple current to filter (though a good design won't result in much ripple at all, in terms of current or voltage), to oversimplify what it means. "80+ efficient" PSUs enticing some manufactures to use finless heatsinks (*cough*FSP*cough* and worse yet CWT as stated below me) also doesn't help."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är rm 1000w bra?
Eller ska jag ta 860w ax

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem

ax 860 helt klart

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Mitt rm1000w kommer till mig på måndag
Varför jag valde rm serien är för att de "ska" vara tysta, då jag bygger en vattenkyld rigg med minimal ljudnivå så tilltalade det mig.

Permalänk

Fick hem RM850 igår kväll, fungerade utmärkt. Idag morse gav det ingen ström till moderkortet. Verkar som jag fick ett söndagsexemplar :/

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

ax 860 helt klart

Är det lika tyst då.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem

Det är semipassivt och håller mycket mer påkostade delar helt klart ska du köra ax

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kruwlabras:

Fick hem RM850 igår kväll, fungerade utmärkt. Idag morse gav det ingen ström till moderkortet. Verkar som jag fick ett söndagsexemplar :/

Var det nätagget som pajjade, säker.. RMA?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ny recension på RM650. Lagt den i första posten.

Lite beskviken på Corsair, som vanligt numera när det inte handlar om Corsairs dyraste serier (AX/HX). Tveksamma elektrolytkondingar, CapXon, på sekundärsidan. Panasonic på primären är väl iofs Japansk, men hade hellre sett NCC eller Rubycon där.. CWT har slarvat lite med etsningen och lödningen av kretskorten och så har dom missat ett motstånd på 5V som renderar en del 5V kontakter obrukbara.. Klantigt och riktigt kasst!
Vet inte om det är så här på alla RM650-agg.. eller tom andra watt-modeller.. men hursom, inte bra av Corsai/CWT..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lacrits:

Ny recension på RM650. Lagt den i första posten.

Lite beskviken på Corsair, som vanligt numera när det inte handlar om Corsairs dyraste serier (AX/HX). Tveksamma elektrolytkondingar, CapXon, på sekundärsidan. Panasonic på primären är väl iofs Japansk, men hade hellre sett NCC eller Rubycon där.. CWT har slarvat lite med etsningen och lödningen av kretskorten och så har dom missat ett motstånd på 5V som renderar en del 5V kontakter obrukbara.. Klantigt och riktigt kasst!
Vet inte om det är så här på alla RM650-agg.. eller tom andra watt-modeller.. men hursom, inte bra av Corsai/CWT..

Läste det igår. Helt kass om man ser till vad Corsair tar betalt för aggen. 935kr billigast på prisjakt för ett slarvigt byggt, medelpresterande nätagg där de snålat med kondensatorerna, precis som med de dyrare i serien.

Det finns väl ett test ute på 550W där det faktiskt var UCC i, eller minns jag fel?

Det verkar som mörkret börjar lägga sig över nätaggen igen. Hoppas det inte blir som gamla tider där alla köpte Hiper, Tagan och Antec pga massiv marknadsföring, 3-5 år senare fick vi se alla stackare som fick problem pga de usla kondensatorerna.

Värmekänsliga CapXon i ett semipassivt nätagg där fläkten står still mesta tiden? Det är ju lika illa med delar av BeQuiet. Jag håller tummarna för alla köpare att CapXon gjort en 180 och helt plötsligt gör riktigt bra kondesatorer, men inget jag sett något av, tyvärr.

Edit: RM550 med enbart UCC

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som denna serien får ta mycket skit. Är dom så dåliga i jämförelse med andra märken? Är det nya CX-serien eller?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simon253:

Låter som denna serien får ta mycket skit. Är dom så dåliga i jämförelse med andra märken? Är det nya CX-serien eller?

Konstruktionen är ok, men när man snålar för fullt med kondensatorerna i ett förhållandevis dyrt nätagg förtjänar man kritik, precis som BeQuiet. Trasiga kondensatorer är enligt min erfarenhet den absolut vanligaste orsaken till att nätdelar går sönder, både enskilda i datorer och inbyggda i TV och skärmar t ex.

Edit: Som jag skrev tidigare kan ju något unikt hänt och CapXon är jättebra numera (senaste 1-2 åren isf). Likaledes får vi hoppas att Ltec i RM750/850 också helt plötsligt har blivit bra kvalitet. Tänk på att detta är tysta nätagg som kommer gå varmare än normalt också.

JonnyGURU själv som numera jobbar för Corsair har själv sagt att de fick för stor andel primärkondensator-haverier med Taiwan/Kina-kondensatorer (troligen i CX) och att de därför gått över till japanskt där. Det om något tyder på att kvaliteten inte har blivit bättre på budgetkondesatorerna.

Gurucitat: And I'm certainly not saying Japanese caps aren't better. They certainly are. But they're also more expensive and RM series is not supposed to be an HX replacement. It's supposed to be TX level which is entry to enthusiast level. Component cost has to be a consideration.

http://www.jonnyguru.com/forums/showpost.php?p=101669&postcou...

Gurucitat: And you've never heard of primary failures? So you think that every time a PSU fails, the person opens it up to see why it failed and then posts about it in the forums? Really?? EVERY... SINGLE... FAILURE???? The reason why Corsair has put 105C Japanese primary capacitors in every single unit for the last three or four years is because they had primary cap failures. No, you can Google it all you want and won't find out about them because 99.9999999% of consumers, especially the type of consumer who is going to build with VS and CX level product, return their product under warranty instead of voiding their warranty, opening the product up and posting about it on forums. Fortunately for Corsair, they look at what's returned, why it's returned, they do a failure analysis and correct the problem. A lack of failures is why they haven't felt the need to replace the secondary capacitors in VS, CX and GS EVER because they've never received enough units back with failured secondary capacitors to justify it. And it was this same consideration, along with thermal analysis, analyzing the stress of each cap under different load conditions and different temperatures, that lead to the decision to go ahead and use CapXon, Ltec, Elite, etc.

http://www.jonnyguru.com/forums/showpost.php?p=101675&postcou...

Alltså påstår även JonnyGURU att sekundärhaverier är ovanliga, men att det händer. Till skillnad från BeQuiet som säger att det aldrig hänt de senaste 10 åren (:lol:).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Konstruktionen är ok, men när man snålar för fullt med...

Wow förväntade mej inte ett så långt inlägg
Vilket nätagg i samma prisklass som RM ska man ta då? Vad jag har hört är ändå RM ganska bra. Och är ett nätagg för 2K verkligen värt det?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Wow förväntade mej inte ett så långt inlägg
Vilket nätagg i samma prisklass som RM ska man ta då? Vad jag har hört är ändå RM ganska bra. Och är ett nätagg för 2K verkligen värt det?

Bror på hur mycet watt du måste ha eller modulärt? Du kan få bättre agg för mindre pris enligt mig kanske inte lika bra verkningsgrad då men inget du märker av på elräkningen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Bror på hur mycet watt du måste ha eller modulärt? Du kan få bättre agg för mindre pris enligt mig kanske inte lika bra verkningsgrad då men inget du märker av på elräkningen

åh Jag skrev om inlägget och glömde det 750-850W och modulärt är trevligt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

åh Jag skrev om inlägget och glömde det 750-850W och modulärt är trevligt.

Just nu så är Corsair HX750 V2 (Guld) billigare än RM(A)750.. Så why not?! HX CWT är ett betydligt bättre bygge än RM(A) Chicony..
Sen finns ju OCZ Silencer MkIII 750 i samma prisklass. Superflower-bygge och med en tystare och snällare fläktkurva än HX-serien iaf. Detta är i stort sett samma agg som NZXT Hale90, som också kan kandidera.. Vidare så har du ett XFX Black Edition 750 som är ett Seasonic KM3-bygge.. Nu börjar vi närma oss perfektion för inte så mycket mer än vad du betalar för ett XH750 V2!

Visa signatur