Olja i brunn, går det att lösa?

Permalänk
Medlem

Olja i brunn, går det att lösa?

Tjenixen,

För 50-10 år sedan så var det någon nöt utskickad från elbolaget att röja runt elledningarna som ställde en motorsåg/röjsåg eller liknande på vårat brunnslock. Maskinen läckte självklart olja som ett såll och sådeles har vi olja i brunnen.

Min fråga är altså, finns det något magiskt sätt att få bort olja ur en brunn, eller är den helt värdelös? Brunnen är inget som man vill lägga ned pengar på då det inte är våran brunn utan grannens, vi fick lov att nyttja den då han har borrat en ny, modernare brunn.

Tanken var bara att kolla om det fanns något (relativt) enkelt sätt att lösa det på eller om jag kan släppa tanken helt

Permalänk

Skimmer..
Billigaste lösningen är att klättra ner och suga upp vattnet från ytan med en våtsug, typ en industri dammsugare som tål vatten, finns på jula.

Själv håller jag på med just ta bort olja från vår detaljtvätt på jobbet, tvättar oljiga fixturer mm i den och har en skimmer som borde ta det mesta, men ibland (oftast) är vattnet på 80 grader och då vill oljan stanna kvar i maskinen.
Så jag tar en dammsugare och har munstycket ca 5mm över ytan och då kommer all olja ut ur maskinen.
Ska finnas en filt som suger olja också, men släpper genom vatten.
Billigaste är fortfarande att ta ett sug.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag tror också på sug, fördelen med olja är ju att det lägger sig på vattenytan.

Sen måste givetvis alla ytor sköljas rena, om olja runnit ner och klabbat av så kommer det fortsätta krypa ner länge om man inte tvättar bort det.

Ska du använda brunnen för dricksvatten eller bara ex vis biltvätt ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Skimmer..
Billigaste lösningen är att klättra ner och suga upp vattnet från ytan med en våtsug, typ en industri dammsugare som tål vatten, finns på jula.

Själv håller jag på med just ta bort olja från vår detaljtvätt på jobbet, tvättar oljiga fixturer mm i den och har en skimmer som borde ta det mesta, men ibland (oftast) är vattnet på 80 grader och då vill oljan stanna kvar i maskinen.
Så jag tar en dammsugare och har munstycket ca 5mm över ytan och då kommer all olja ut ur maskinen.
Ska finnas en filt som suger olja också, men släpper genom vatten.
Billigaste är fortfarande att ta ett sug.

Dold text
Skrivet av karaff:

Jag tror också på sug, fördelen med olja är ju att det lägger sig på vattenytan.

Sen måste givetvis alla ytor sköljas rena, om olja runnit ner och klabbat av så kommer det fortsätta krypa ner länge om man inte tvättar bort det.

Ska du använda brunnen för dricksvatten eller bara ex vis biltvätt ?

Dold text

Tack för infon Brunnen är en dricksvattenbrunn men vi använder den inte, vattnet är tjänbart men eftersom att det går kor i närheten så finns det lite spännande bakterier i vattnet till och från, och så finns det lite radon på det. Så vattnet brukade bara användas till när man skulle koka något för att vara på den säkra sidan.

Har tömmt brunnen för nått år sedan och fått bort det värsta men som ni säger, tror att det finns något kvar som ligger å sakta går ut i vattnet.

Tror ni att, om man bara skulle behöva en kanna vatten, det skulle gå att låta vattnet gå igenom ett kol-filter, typ Brita eller liknande för att få bort oljan? Men det kanske är för andra föroreningar?

Permalänk

Sandfilter tar bort mycket, radon blir man av med luftning av vattnet.
Typ en dusch munstycke som duschar vattnet in i sandfiltret.
Men det var många år sedan jag hörde det och inte säker på mitt minne.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Sandfilter är det mest effektiva filtret som finns, men vette fan om det är lämpligt till motorolja

Permalänk
Medlem

Hmn.. Jag får nog tyvärr betrakta brunnen som förbrukad för dricksvatten då. Jag får väll trösa mig med att vattnet ändå inte var nå gott

Permalänk
Medlem

Att få bort oljan är inte lätt då gränsen för olja i driksvatten ligger på 0,5 ppm (miljondedelar). Motorsågsolja är biologiskt nedbrytbart så att en stor del har säkert redan brutits ned och en motorsåg innehåller under ½l.. Det du bör göra är upprepad tömmning av brunnen. Vattnet borde bli användbart när du pumpat bort 1000 kubikmeter. Har du behov av bevattning? Vattnet borde duga för detta ändamål. Ett aktivtkolfilter tar bort oljerester. Du borde ha polisanmält när det hände, nu är brottet redan preskiberat.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Motorolja, radon och bakterier, känns kanske bäst att strunta i den brunnen?

Nog för att radon inte är så ovanligt, men ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Att få bort oljan är inte lätt då gränsen för olja i driksvatten ligger på 0,5 ppm (miljondedelar). Motorsågsolja är biologiskt nedbrytbart så att en stor del har säkert redan brutits ned och en motorsåg innehåller under ½l.. Det du bör göra är upprepad tömmning av brunnen. Vattnet borde bli användbart när du pumpat bort 1000 kubikmeter. Har du behov av bevattning? Vattnet borde duga för detta ändamål. Ett aktivtkolfilter tar bort oljerester. Du borde ha polisanmält när det hände, nu är brottet redan preskiberat.

Dold text

Visste inte att det var nedbrytbart, det var som sjutton. Även sådan som användes för 10 år sedan? Självklart borde man gått till polisen från början eftersom att det är rätt grovt att förstöra någons dricksvattenbrunn, men tiden och orken fanns inte då. Hade det varit ett åretruntboende så hade ju saken självklart varit annorlunda.

Skrivet av saigon:

Motorolja, radon och bakterier, känns kanske bäst att strunta i den brunnen?

Nog för att radon inte är så ovanligt, men ändå.

Dold text

Bakterier är inget större fara, vattnet har varit på labbtest och blivit dömt som tjänbart. Radon försvinner rätt fort om man häller upp vattnet.

Men som sagt tidigare, blir nog till att strunta i den, om det nu är som fagerja säger att den är nedbrytbart så är det väll bara att vänta