Permalänk
Medlem

Galaxy S2 eller s3?

Hej. Jag funderar på att köpa en nya mobil och är lite osäker på vilken jag ska välja.
De 2 jag funderar på är galaxy s2 och s3. S2 verkar vara ca 1000 kr billigare än s3, medan s3 har fördelen att prestandan är bättre då den är nyare.

Mitt främsta användingsområde är musik. Jag använder spotify på mobilen som mp3-spelare.
Efter det så spelar jag enklare spel (exempel quizkampen), samt att jag hobby-programmerar egna appar till android.

Så jag undrar om s2 kommer kunna hantera enklare appar som spotify och om jag kommer förlora något på att inte kunna uppgradera operativsystemet (jag har för mig att dom har slutat göra uppdateringar av operativsystemet för s2an?). Jag har också hört något om att s2 har dålig batteritid på de senare versionerna av operativsystemet.

Det börjar kännas som att jag babblar. så jag avslutar med en enkel fråga. Är det värt att lägga ut ca 1000 kr extra för att få s3an istället för s2an?

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa en äldre telefon, dvs en som inte är det absolut senaste, så skulle jag definitivt köpa S2:an i dagsläget. Den enda riktiga skillnaden mellan S2 och S3 är skärmen, som är mer högupplöst på S3:an. Det tycker jag definitivt inte är värt 50% högre kostnad.

(Sitter själv på en S2 fortfarande, den är skööön.)

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K @ 3,4Ghz | Gigabyte Radeon 7970 3GB | Asus Z87-A Intel Z87 | Corsair 600W CX600 80+ Bronze | Corsair Vengeance 1600Mhz 8GB | Fractal Design Define R4 Grey | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Så det jag hört om batteritiden på s2 är felaktigt?

Och tack för svar xArmyHD, men jag behöver mer informativa svar än "ja" för att kunna forma en egen åsikt.

Permalänk
Medlem

Gillar S2:an mycket mer än S3:an. Visst är S3:an nyare men S2:an känns skönare/snyggare.

Edit: Om specs är viktigt så kan du ju kolla typ här: http://www.phonearena.com/phones/compare/Samsung-Galaxy-S-III...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

köp s2, synd de slutade tillverka den, helt underbar är den.

Permalänk
Medlem

Jag kan recommendera att kolla på nexus 4, riktigt snabb och även billig telefon.
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/lg/...
kanske inte 8gb räcker för dig men det finns en med 16gb också

Visa signatur

Lyckligt ovetande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okunnig:

Hej. Jag funderar på att köpa en nya mobil och är lite osäker på vilken jag ska välja.
De 2 jag funderar på är galaxy s2 och s3. S2 verkar vara ca 1000 kr billigare än s3, medan s3 har fördelen att prestandan är bättre då den är nyare.

Mitt främsta användingsområde är musik. Jag använder spotify på mobilen som mp3-spelare.
Efter det så spelar jag enklare spel (exempel quizkampen), samt att jag hobby-programmerar egna appar till android.

Så jag undrar om s2 kommer kunna hantera enklare appar som spotify och om jag kommer förlora något på att inte kunna uppgradera operativsystemet (jag har för mig att dom har slutat göra uppdateringar av operativsystemet för s2an?). Jag har också hört något om att s2 har dålig batteritid på de senare versionerna av operativsystemet.

Det börjar kännas som att jag babblar. så jag avslutar med en enkel fråga. Är det värt att lägga ut ca 1000 kr extra för att få s3an istället för s2an?

Varför inte ta Nexus 4 istället?

Samma eller bättre prestanda vs S3.
Uppdateras fortfarande.
Ren android.
Billigare än S3.

Permalänk
Avstängd

S2:ans skärm är tyvärr väldigt lågupplöst, även om det inte på pappret skiljer mycket till 3:an. Jag använder båda telefonerna dagligen (S2 som tjänstemobil), och S2:an är inget vidare att t ex surfa på.

Batteritiden är hur bra som helst i båda telefonerna. Har senaste original-firmwaren i S2:an, den drar nästan ingenting i standby (haft igång den som längst en vecka utan att ladda), och under användning drar den i princip lika lite som S3:an.

Om valet stod mellan de två, skulle jag tagit S3:an.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd

har s2an (storfavorit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okunnig:

Hej. Jag funderar på att köpa en nya mobil och är lite osäker på vilken jag ska välja.
De 2 jag funderar på är galaxy s2 och s3. S2 verkar vara ca 1000 kr billigare än s3, medan s3 har fördelen att prestandan är bättre då den är nyare.

Mitt främsta användingsområde är musik. Jag använder spotify på mobilen som mp3-spelare.
Efter det så spelar jag enklare spel (exempel quizkampen), samt att jag hobby-programmerar egna appar till android.

Så jag undrar om s2 kommer kunna hantera enklare appar som spotify och om jag kommer förlora något på att inte kunna uppgradera operativsystemet (jag har för mig att dom har slutat göra uppdateringar av operativsystemet för s2an?). Jag har också hört något om att s2 har dålig batteritid på de senare versionerna av operativsystemet.

Det börjar kännas som att jag babblar. så jag avslutar med en enkel fråga. Är det värt att lägga ut ca 1000 kr extra för att få s3an istället för s2an?

Ska du ha en musikmobil rekommenderar jag HTC då de har Beats Audio! Jag äger en HTC One X för tillfället, hur nöjd som helst!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Den enda erfarenheten jag har av s2 och s3 är att min bror och en kompis hade en s2a. Båda klagade på extrem dålig batteritid.

Permalänk

Om du ska använda den mycket till musik så skulle jag rekommendera s3:an eftersom den har ett wolfson ljudchipp vilket är bättre än det som sitter i s2:an. Jag har själv en s2:a vilket inte är dålig ljudmässigt men det är tråkigt att de snålade och satte i ett billigare och sämre yamaha chipp istället för ett wolfson som satt i s1 och s3. Det beror på om du är villig att lägga 1000kr extra för att få bättre ljud och skärm.

Visa signatur

Intel I7 8700K/Asus Z390F/ASUS ROG 2070 Super/Phanteks P600S/Corsair Virtuoso/ASUS ROG Swift PG289Q

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts är S2an lågupplöst, har bara 480x800. Dessutom är den med dagens mått mätt långsam, en S3a är helt klart snabbare, ca 50%, kolla benchmarks längre ned.
http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/recension-lg-g2/

Ingen av dessa telefoner är direkt prisvärd på 2000 resp 3000kr. De mest prisvärda torde vara Nexus4 (runt 2600) och LG G2 (Cyberphoto har haft denna för 3990 i helgen.). Jag tycker inte ens man ska överväga en S2 i dagsläget. S3an är litet mera prisvärd i jämförelse, men eftersom Nexus4 har 2GB RAM och modernare chipset så faller denna bort såvida man inte hemskt gärna vill ha en Samsung. Däremot S2an.... ojoj jag förstår inte att den säljs längre

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeanutPowerz:

Den enda erfarenheten jag har av s2 och s3 är att min bror och en kompis hade en s2a. Båda klagade på extrem dålig batteritid.

om man håller på mycket med den håller S2/S3an 1 dag , jag köpte note 2an den håller 2 dagar utan problem

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Vissa av er nämnde några andra telefoner som kan vara ett alternativ. Skall kolla upp dessa och se om det kan vara något. Det förvånar mig lite att vissa tycker att batteritiden är fantastisk och att vissa tycker den är dålig på s2an. Men det bör väl bero på hur man använder den antar jag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Okunnig:

Tack för alla svar. Vissa av er nämnde några andra telefoner som kan vara ett alternativ. Skall kolla upp dessa och se om det kan vara något. Det förvånar mig lite att vissa tycker att batteritiden är fantastisk och att vissa tycker den är dålig på s2an. Men det bör väl bero på hur man använder den antar jag.

Väldigt, väldigt mycket mobil för pengarna här.
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/163769-asus_padf...

Telefonen kör 4.1 nu men ska uppdateras till 4.3 innan årets slut.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag har en S3:a och älskar den verkligen. Helt underbar på alla fronter. När jag jämför den med mina kompisars S2:or så ser man hur dålig skärmen är och hur mycket laggiare det är i 2:an. Färger på 3:an är helt underbara: vitt är vitt, svart är svart. På 2:an är allting gulaktigt.

Edit: Batteritiden på min 3:a håller från morgon till kväll med lite spelande, surfande och musik på i bakgrunden ~4 timmar. Mina kompisars håller inte så länge. Vet ej hur länge, men har hänt att det har tagit slut ett flertal gånger i skolan.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också en Nexus 4 som vissa andra här också har skrivit om

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har kollat upp Nexus 4, och den verkar som ett bra alternativ Lite tråkigt med att man inte kan ha ett SD kort till, men 16gb bör väl räcka.
Någon här sa att Nexus 4 ligger på ca 2600. vilket ioförsig är sant om man kollar på det billigaste alternativet på prisjakt. Men denna butik har fått förfärliga recensioner så det mer tillförlitliga förslaget verkar vara SMA där kostnaden blir närmare 3000. vilket är ungefär vad man får ge för S3an. Då pratar jag om 16gb versionen dvs.

Är fortfarande Nexus 4 ett bra val då? om man räknar in att mitt främsta användningsområde är musik.

Permalänk
Medlem

Nexus 4 är tokbra! Jämför den med htc one och liknande. Så för den prislappen är den grym!

Permalänk
Medlem

Läste på om Nexus 4 nu och det största problemet för folk verkar vara batteritiden. Någon som har en som kan berätta hur länge din brukar hålla? Med min livsstil så kommer jag nog inte kunna ladda förren kvällstid. Så att telefonen kan hålla åtminstone ca 12 timmar med ca 2 timmars musiklyssnande på spotify (offline läge) är ett måste.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur S3 är faktiskt.
Men S2 är grym faktiskt. Spec med Samsung Extended Battery kit.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Fast jag får säga att dom ända Samsung telefonerna JAG har sett som funkar bra på alla punkter med stock Android är Note serien.
Då menar jag batteritid, snabb, utan lagg osv.**

En S2 kan du få helt sjukt skön om du vill köra med root, kernel och rom. Eller Bara root och en del appar som finputsar Android.
Detta är väldigt lätt.
Då kan den bli allt du vill ha.
Den har ett enormt stöd för utveckling på XDA.

Med det sagt så skulle jag ändå be dig kolla vad det finns för helt nya lurar i din prisklass.
Varför köpa nytt gammalt när det finns nytt som är bättre?
Hittar du en som är intressant så kolla upp den på XDA.

Edit:** För att det inte ska bli något missförstånd och att rätt ska vara rätt.
Stock Jelly Bean var INTE kul på min Note 1 Genom Kies.
Jag tog den senaste dvs samma Version och lade in genom Odin. Då blev det perfekt.
Sen roota jag och i skrivande stund känner jag inte för att lägga in en custom rom då den är så bra nu.
Vilket är en märklig känsla för mig haha.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okunnig:

Läste på om Nexus 4 nu och det största problemet för folk verkar vara batteritiden. Någon som har en som kan berätta hur länge din brukar hålla? Med min livsstil så kommer jag nog inte kunna ladda förren kvällstid. Så att telefonen kan hålla åtminstone ca 12 timmar med ca 2 timmars musiklyssnande på spotify (offline läge) är ett måste.

Batteriet håller lätt en dag. Har ca 40-50% kvar vid dagens slut efter ganska flitigt arbetande.

Permalänk

Jag äger nuvarande en s2 som jag haft i två år. Bror min äger en s3. Vi gjorde en litet test. Jag lånade hans telefon en vecka, han lånade min.

Jag märkte inga större skillnader. Appar gick lite snabbare att starta, lite bärrebatteridrift mm. Kameran var däremot märkbar, men fotar du bara lite då och då för att skicka bilder på mindre viktiga grejer till dian polare, fungerar s2 bra.

Däremot tycke han annorluda. Han sa att s2 var seg, dålig kamera, usel batteritid, dålig skärm. Allt var snäppet sämre. Han använder telefonen lite mer än mig däremot.

Mitt användningsområde på s2:
Musik, 1,5 h /dag
Film, 10 min/dag
Surfar: 1,5 gb/månad
Gör också hobbyappar och prövar dem mm
Jag laddar min telefon över natten. Den räcker en dag.

han kan man säga gör snäppet mer
musik, 2h/dag
20 min film
2gb surf/månad
han laddar också varje dag.

Hoppas det här hjälper dig. Allt blev kanske inte riktigt rätt. har bråttom

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Fast jag får säga att dom ända Samsung telefonerna JAG har sett som funkar bra på alla punkter med stock Android är Note serien.
Då menar jag batteritid, snabb, utan lagg osv.

Note-serien har inte stock android -.-

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaSås:

Note-serien har inte stock android -.-

Vad skiljer?
Vad jag menar är stock Samsung. Vilket borde vara självklart. Eller?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SCORPIUS:

Vad skiljer?
Vad jag menar är stock Samsung. Vilket borde vara självklart. Eller?

Du skrev Stock android, inte stock samsung eller liknande:)
Samsung har mycket eget inlagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du skrev Stock android, inte stock samsung eller liknande:)
Samsung har mycket eget inlagt.

Ja, det gjorde jag.
Men jag skrev inte Vanilla Android. Som sig bör när det är Googles helt nakna Android.
Nästan alla telefon märken har ett eget stock Andriod.
Samsung har sitt Touchwiz. När du köper en Samsung så får du deras stock Android.

Hänger du med?
Vanilla=Googles egna.
Stock=det som följer med telefonen som ny.

Men ja.. Kanske ska vara lite tydligare i fortsättningen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, det gjorde jag.
Men jag skrev inte Vanilla Android. Som sig bör när det är Googles helt nakna Android.
Nästan alla telefon märken har ett eget stock Andriod.
Samsung har sitt Touchwiz. När du köper en Samsung så får du deras stock Android.

Hänger du med?
Vanilla=Googles egna.
Stock=det som följer med telefonen som ny.

Men ja.. Kanske ska vara lite tydligare i fortsättningen.

Visst följer jag med;)
Var mer en klargöring utifall det skulle komma fler.