Mediaspelare + NAS utan dator

Permalänk
Medlem

Mediaspelare + NAS utan dator

Tjena

Är på jagt efter en lösning där jag kan koppla in en NAS till mitt trådlösa nätverk och streama till en mediaspelare utan att behöva ha datorn igång samtidigt. Perfekt hade det varit att hitta en lösningen där man även kan köra torrentprogram direkt på NASen. Kör Apple så har bara koll på Apple-TV.

Vad finns det för alternativ?

Permalänk

någon synology modell, kanske ds213j som jag själv har och är nöjd med. enkelt gränssnitt som jag som novis kom igång med direkt. den tankar torrent själv och har många vettiga inställningar så den skulle jag rekomendera. väldigt låg ström förbrukning när den "sover" endast 3.65 watt annars runt 15-20 watt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexidos:

Tjena

Är på jagt efter en lösning där jag kan koppla in en NAS till mitt trådlösa nätverk och streama till en mediaspelare utan att behöva ha datorn igång samtidigt. Perfekt hade det varit att hitta en lösningen där man även kan köra torrentprogram direkt på NASen. Kör Apple så har bara koll på Apple-TV.

Vad finns det för alternativ?

Netgear ReadyNAS 312 eller 314 http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176028-netgear_readyn...

Kan köra Plex media streamer rakt på NAS'en, kan även köra DLNA, torrent, photogalleri och webbserver med blogg, egen cloud-server typ dropbox och massa annat. Har massor med community apps som är gratis att ladda ner.

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010748188/hp-proliant-n54l-...

Här har du medföljande Window Server Foundation-operativ, ska funka fullgott för dina syften. Dock är det väl inta lika kompatibelt med Apples produkter, om du tycker det är viktigt

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör med en Netgear ReadyNAS Ultra 4, drar hem torrents direkt till NAS:en via Transmission och streamar via DLNA trådat från NASen via routern till min smart-TV's (trådat eller trådlöst) mediaspelare. Funkar bra även fast den inbyggda mediaspelaren är lite väl basic.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Problemet med DLNA på de enheter jag har testat är att det har fungerat sämre än en VHS-spelare. Enheterna har tendens att inte minnas var man avbryter filmen om man vill fortsätta titta senare. Har nån bättre erfarenhet, dela gärna med er.
Har du redan en mediaspelare är det bara att dela ut en mapp på din NAS (funkar nog oavsett märke, även om jag har mycket bra erfarenhet av Synology).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oRBIT2002:

Problemet med DLNA på de enheter jag har testat är att det har fungerat sämre än en VHS-spelare. Enheterna har tendens att inte minnas var man avbryter filmen om man vill fortsätta titta senare. Har nån bättre erfarenhet, dela gärna med er.
Har du redan en mediaspelare är det bara att dela ut en mapp på din NAS (funkar nog oavsett märke, även om jag har mycket bra erfarenhet av Synology).

Just det problem du stött på fungerar utan problem för mig. Den inbyggda mediaspelare minns utmärkt var jag stängde av sist - så länge jag inte stängt av NAS:en - vilket jag inte gör.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att hålla sig borta från DLNA/UPNP. Det är ett relativt "dumt" protokoll som "ropar" efter andra UPNP enheter.

Jag kör en Synology 213J och en POPCORN HOUR A-300 (Ska bytas ut mot NUC med Openelec). På Synologyn har jag skapat ett NFS share vilket jag enkelt och snabbt kommer åt från min POPCORN när jag ska streama film/serier. Kör trådat nätverk och har inga som helst problem att spela upp 1080. Jag skulle rekommendera dig att använda NFS eller SAMBA istället för DLNA då de levererar högre överföringshastigheter.

Permalänk

Jag kör en WD TV G3 och en Synolgy NAS har även kört D-LINK NAS, routern är en D-LINK DIR 655 och den spelar upp i stort sett allt med bra flyt + att mediaspelaren har Spotify och Netflix, de inbyggda Torrent-klienterna är dock inte på nivå med t.ex uTorrent