Permalänk
Medlem

Fiberkabel?

Hej, en vän har skaffat en ny lägenhet där uttaget till internet kopplas med fiber kabel till modemet, han fick med en 0.5m kabel men han vill ha ca 20m så han kan samla alla IT prylar i samma rum, modemet han fick med är av denna sorten: http://www.inteno.se/store/tabid/141/categoryid/130/productid/442/default.aspx

Vad jag förstår så ska de alltså vara en SFP kontakt på vardera sida av kabeln, men har sökt på prisjakt och andra sidor men inte hittat någon kabel som är 20m+.

Jag kanske är helt ute och cyklar det är ganska nytt för mig, tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Ska gräva fram rätt kabel till dig, men medans jag gör det, är din kompis medveten om hur känsligt det är att dra en fiberkabel? Så han inte böjer den för hårt osv.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Vi har dragit ut dom gamla hem-tele
Kablarna och tänkte använda dom gamla rören, tror du det skulle vara problem?

Permalänk
Medlem

Hej

SFP är den lilla "anslutningen" du har, titta på bilderna här: https://www.google.se/search?q=sfp&rlz=1C1SAVU_enSE550SE550&e...
Du ska antagligen ha SC-SC, samt så antar jag att de kopplar upp via singlemode.
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?item=17-0071&lng=SE&c...

Visa signatur

NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Den andra länken ser likadan ut fast har 2st "pluggar", kabeln vi har nu har bara 1st. Passar det ändå ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Du ska antagligen ha SC-SC, samt så antar jag att de kopplar upp via singlemode.

LC-LC ska det vara.

Sen har jag svårt att se att du skulle kunna använda gamla rör i väggarna till det. Du kan inte sätta dit kontakter igen om du inte har lite mer avancerad utrustning, och det lär bli från svårt till omöjligt att trockla igenom kontakterna i rörböjar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Den andra länken ser likadan ut fast har 2st "pluggar", kabeln vi har nu har bara 1st. Passar det ändå ?

Bara 1st? Vad är det för kontakttyp i uttaget i väggen? (större, fyrkantigt = SC | runda med bajonett = ST)

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Kontakten vi har på kabeln nu är väldigt liten, mycket mindre än diametern på kablaget i röret tidigare, vi tänkte bara ha ett "kopplingsdosa" lock med en uttag för 1 kabel där dom gamla dosorna satt, alternativt funderade vi på att lägga innanför listen längs med golvet, skulle det fungera?

Lc-lc är bara 1 kontakt? Eller är det singelmode som är 1 och multimode är 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

LC-LC ska det vara.

Sen har jag svårt att se att du skulle kunna använda gamla rör i väggarna till det. Du kan inte sätta dit kontakter igen om du inte har lite mer avancerad utrustning, och det lär bli från svårt till omöjligt att trockla igenom kontakterna i rörböjar.

Skyller på att jag är trött, klart att det ska vara LC

Visa signatur

NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Kontakten vi har på kabeln nu är väldigt liten, mycket mindre än diametern på kablaget i röret tidigare, vi tänkte bara ha ett "kopplingsdosa" lock med en uttag för 1 kabel där dom gamla dosorna satt, alternativt funderade vi på att lägga innanför listen längs med golvet, skulle det fungera?

Lc-lc är bara 1 kontakt? Eller är det singelmode som är 1 och multimode är 2?

Ta bilder och lägg upp så vi får se, men jag skulle nog rekommendera att ha dosan där och dra TP till en central plats.

Visa signatur

NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Jo det ska han men uttaget sitter mitt i vardagsrummet så han vill inte ha modemet och routern där om de går att undvika , ska ta bild på de senare idag!

Permalänk
Medlem

Det räcker ju förvisso om han har modemet där, sedan kan ni dra vanlig nätverkskabel till routern. Det är betydligt enklare att dra CAT5/6 kabel än fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Du kan dela den utan problem eftersom du bara behöver singel. Sedan har du den andra halvan i reserv. Tveksam till om du kan dra fibern i rör utan att kontaktera om, vilket du inte kan göra själv. Men testa kan du alltid göra, när du har en i reserv.

Men kan han acceptera att modemet är vid fiberuttaget så kan man ju dra nätverkskabel utan problem i rör och sätta egen kontakt. Det är viktigt att man får rätt typ av kabel dock.

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt fattat men svarar ändå,
är det en SFP i varje ända kan man förmodligen köpa pluggar som stödjer vanlig TP kabel,
men jag tror inte dom har löst det så då ni redan har en fiber med och då fiber är dyrare så finns det säkert en anledning...
huvudsaken är att om du har en LC-kontakt i ena ändan kan man oftast dra dom igenom VP-rör.
Kontakten går att pilla isär, så man får Recieve och Transmit var för sig, Fiber är inte så über-tok-känsligt som alla säger men helt klart känsligare än TP-kabel... Det finns BI (bend insensitive) versioner av de flesta kablar men jag har sällan behövt använda dom...

Så min rekommendation är att testa en 20 meters LC-LC kostar inte tokmycket (300 kr), köp en grövre modell bara (av skalet alltså, kärnan är förmodligen Singel Mode 9/125...).

// bC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^bC^:

Jag har inte riktigt fattat men svarar ändå,
är det en SFP i varje ända kan man förmodligen köpa pluggar som stödjer vanlig TP kabel,
men jag tror inte dom har löst det så då ni redan har en fiber med och då fiber är dyrare så finns det säkert en anledning...
huvudsaken är att om du har en LC-kontakt i ena ändan kan man oftast dra dom igenom VP-rör.
Kontakten går att pilla isär, så man får Recieve och Transmit var för sig, Fiber är inte så über-tok-känsligt som alla säger men helt klart känsligare än TP-kabel... Det finns BI (bend insensitive) versioner av de flesta kablar men jag har sällan behövt använda dom...

Så min rekommendation är att testa en 20 meters LC-LC kostar inte tokmycket (300 kr), köp en grövre modell bara (av skalet alltså, kärnan är förmodligen Singel Mode 9/125...).

// bC

Skulle en sådan kabel fungera?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=10-352-68&t...

Så man kan alltså dela på den så man får 2 kablar ?

Permalänk
Medlem

Hehe, nu börjar åldern med hemmadragningar av fiberpatchar alltså - som om inte kopparn var problematiskt nog.

Följande genomgång är antagligen inget en privatperson får utföra själv, jag vet inte, men då det kommer att hända oavsett att någon vill dra egna fiberpatchar så är det lika bra att få det gjort så ordentligt som möjligt.

Jag kan även nämna att jag absolut rekommenderar att dra kopparkablar framför fiberpatchar i rör/slang eller inomhus överlag.

Men ok, förutsatt att jag förstått din "setup" i din bostad så har du alltså ett uttag på väggen i vardagsrummet där du skall(skulle) koppla in den 0,5m långa fiberpatchen mot, för att sen trycka in i modemet. Om jag har rätt där, så borde ditt modem ha en SFP-plugg redan installerad, då du skall koppla in fiberpatchen där. Det innebär att du inte kommer behöva köpa någon ytterligare SFP.

Att dra fiberpatchar genom rör och slang är en delikat operation - fibern i patchen har inget skydd mot skarpa böjar och tryck, bortsett från det lilla skydd som manteln ger.

20m fiberpatchar vet jag inte vart du får tag i som privatperson, men för att veta vad du behöver måste du ha koll på de gränssnitt som finns på punkt A - uttaget i vardagsrummet, och punkt B - SFP:n i modemet. Begrepp du bör ha koll på är då SC och LC, vilket är dom gränssnitt som är vanligast att man installerar i mordern tid. Bild nedan visar hur dessa ser ut, den röd/svarta patchen är SC, den gul/vita är LC.

Med stor sannolikhet så har du SC i vardagsrummet, och LC mot SFP:n i modemet. Du behöver alltså en SC-LC kabel.

Skillnaden mellan Singlemode och Multimode har inget att göra med antalet kablar i patchen, de är helt enkelt uppbyggda på ett annat sätt, och är inte kompatibla med varandra utan aktiva adaptrar. Det är alltså viktigt att du köper rätt patch, Multimode användes mycket förr medans Singlemode används oftast i dagsläget. Kan hända att detta står på den 0,5m långa patchen du fått, typ SM eller MM. Får även här gissa på att du har fått SM.

Om du lyckas få tag i en 20m lång SC-LC SM fiberpatch, dela då på patchen så att du drar igenom var kabel för sig, detta underlättar dragning avsevärt. Använd en dragfjäder, tejpa fast LC-kontakten mot änden på fjädern och dra igenom mycket försiktigt. Fastnar du så är det ingen idé att använda kraft, då du med stor sannolikhet gör sönder kabeln. Drag i så fall tillbaks patchen, applicera dragfett eller liknande och försök igen. Observera att kontakten skall hållas så ren som möjligt! En smutsig kontakt fungerar inte. Tejpa alltså ordentligt så att det täcker kontakten.

Om du nu lyckas med detta, är det bara att klicka i SC-kontakterna i vardagsrummet mot uttaget i väggen, och därefter LC kontakterna mot SFP:n i modemet. Om det inte funkar direkt, testa att byta plats på LC-kontakterna i SFP:n, då ett uttag i SFP:n skickar ljus (TX) och det andra tar emot (RX) - dessa måste vara kopplade mot rätt ände i andra sidan av fiberkabeln.

Beskrivningen ovan går definitivt att utveckla mer tekniskt, jag har försökt att hålla termerna på en nivå som vem som helst kan förstå. Likaså mycket möjligt att jag glömt/missat någon viktig detalj.

Permalänk
Medlem

Tack för beskrivningen!
Förstår vad du menar

Jo vi har båda gått EL programmet på gymnasiet så vi är bekanta med att dra kabel i rör, men fiber är inget någon av oss pillat med innan. Bra att veta att man måste vara försiktigare än med koppar!

Men om man tar el tejp och tejpar på fjädern kan det inte bli tejp kladd på kontakten som smutsar ner den?

Permalänk
Medlem

Själva kontakthylsan är inte lika noga som det är med änden på kontakten gällande renlighet, tejp är ingen risk där. Från fabrik levereras fiberpatchar med en skyddande "kork" som man tar av innan man kopplar in kontakten. Dessa korkar är borttagna på den bild jag bifogade tidigare med skillnaden på SC/LC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Tack för beskrivningen!
Förstår vad du menar

Jo vi har båda gått EL programmet på gymnasiet så vi är bekanta med att dra kabel i rör, men fiber är inget någon av oss pillat med innan. Bra att veta att man måste vara försiktigare än med koppar!

Men om man tar el tejp och tejpar på fjädern kan det inte bli tejp kladd på kontakten som smutsar ner den?

Det är den vita spetsen som är de känsliga bitarna. Om du får kabel över i ena änden så ringlar man den naturligt i en ring med ca 20cm diameter. Används straps så drar man åt den försiktigt när det gäller den här typen av patchkablar.

Permalänk
Medlem

Har du både modemet och plast-vaggan man skruvar fast i väggen? Isf tänk på att öppna luckan i vaggan _innan_ du tar bort modemet (eller cpe'n eller va man nu ska kalla den), annars är det lätt att knäcka LC-kontakten med just den modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Skulle en sådan kabel fungera?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=10-352-68&t...

Så man kan alltså dela på den så man får 2 kablar ?

Sorry för det sena svaret, du har redan fått bra svar från archane ser jag.
Men ja den skulle funka, den blå delen med låsspännena är delbar, efter det så kan du antingen tejpa fast dom i ett "tåg" eftervarandra på dragfjädern, så att bara den gula fibern belastas (och inte kontakten), funkar inte det tillfredställande så kan du dra isär "RX" och "TX" och dra dom en för sig, men båda behövs...
Sen är det bara att sätta på det blå låsspånnet och hoppas, funkar det inte har du med 99% sannolikhet skojjat till det med att sätta RX<>TX fel, bara att byta plats så funkar det. annars är den sista 1% skit på fiberspetsen...

// bC

Permalänk
Medlem

Lite rörig tråd.
Som jag fattar det så behöver du en enkelfiber LC-LC SingleMode Simplex, jag tror att din fiberkonverter kör 1310/1550 eller tvärt om.
då behöver du artikel 17-0648 som finns längst ner på sidan http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?item=17-0071&lng=SE&c...
det ska inte vara några problem för en privatperson att beställa där.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Lite rörig tråd.
Som jag fattar det så behöver du en enkelfiber LC-LC SingleMode Simplex, jag tror att din fiberkonverter kör 1310/1550 eller tvärt om.
då behöver du artikel 17-0648 som finns längst ner på sidan http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?item=17-0071&lng=SE&c...
det ska inte vara några problem för en privatperson att beställa där.

Må vara rörig, men det blir inte bättre med röriga råd...
Av rent intresse så skulle jag vilja veta om jag har dragit för många fiberkablar i mitt yreksverksamma liv?
Behöver man inte två simplex kablar för dubbelriktad trafik mellan två vanliga SFPer? en för RX och en för TX.
Simplex och Duplex på fiber avser bara antalet fibrer (en respektive två ledare med tillhörande termineringar),
och inte som på TP kablage där det betyder antingen sänding/mottagning för simplex,
och där duplex står för dubbelriktadtrafik där problemet kan bli crosstalk (överhörning).
Om det nu är LC termineringar även i väggen, så jag skulle säga antingen 2st 17-0648 eller 1st 17-0179.

// bC

Permalänk
Medlem

BC: Nej, du har inte dragit för många kablar. Simplexdragningar förutsätter att även SFP:n (och den utrustning som SFP:n är inkopplad i) är anpassad för detta. SFP:n har då enbart en port som man kan trycka i en kontakt i. Vad jag vet så är denna lösning dyrare, och därmed osannolik att någon skulle få för sig att köra ut i ett bostadsområde.
Har enbart stött på simplexdragningar i Norge, där de ibland föredrar att dra singelfiber i fastighetsnäten av någon anledning.

Tills OP uppdaterar oss med vad han behöver för gränssnitt i ändarna av sin dragning (SC eller LC) så tycker jag vi väntar med att välja ut någon kabel åt honom över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen rekommendera att gå över till koppar så nära lägenhetens inkommande fiberanslutning som möjligt.
Det är stor risk att fiberkabel böjs för mycket eller skadas av annan yttre påverkan om ni ska dra den vidare inne i lägenheten.
TP är enkel att dra och tålig.

För mig skulle valet varit enkelt, TP.

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Skulle verkligen rekommendera att gå över till koppar så nära lägenhetens inkommande fiberanslutning som möjligt.
Det är stor risk att fiberkabel böjs för mycket eller skadas av annan yttre påverkan om ni ska dra den vidare inne i lägenheten.
TP är enkel att dra och tålig.

För mig skulle valet varit enkelt, TP.

Problemet är väl den att routern i sig inte har TP som ingång/ut mot internet.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Problemet är väl den att routern i sig inte har TP som ingång/ut mot internet.

Vad har det med saken att göra? TP internt är det som avses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Vad har det med saken att göra? TP internt är det som avses.

Läs beskrivningen.

TS kompis vill flytta sin router från skåpet där fibern kommer upp. Routern och fiberkonverteraren är inbyggd i en och samma enhet, det går inte sära på dem.

Så, för att kunna flytta sin router dit denne vill, så behöver han alltså förlänga fiberkabeln till routern, annars får dem inget internet. Berätta gärna hur du vill lösa detta med enbart TP.

Jag ser dessa alternativ:
1) Skaffa mediakonverterare i båda ändarna, så från skåpet en som konverterar från fiber till ethernet, och sen en till sådan vid routern tillbaka till fiber. Dock en väldig dyr lösning och opraktisk.

2) Denna tror jag kan vara vettig, skaffa en switch som ställs där han vill ha routern och dra en TP från routern till switchen. Dock behövs både TP kabel och switch införskaffas.

Det alternativ som diskuterats här är att endast skaffa en fiberkabel för att flytta på routern, vilket jag tror är det billigaste. Och så länge man inte rycker, viker eller är fysisk oförsiktig med fibern så ser jag inga problem med denna lösning.

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Läs beskrivningen.

TS kompis vill flytta sin router från skåpet där fibern kommer upp. Routern och fiberkonverteraren är inbyggd i en och samma enhet, det går inte sära på dem.

Så, för att kunna flytta sin router dit denne vill, så behöver han alltså förlänga fiberkabeln till routern, annars får dem inget internet. Berätta gärna hur du vill lösa detta med enbart TP.

Jag ser dessa alternativ:
1) Skaffa mediakonverterare i båda ändarna, så från skåpet en som konverterar från fiber till ethernet, och sen en till sådan vid routern tillbaka till fiber. Dock en väldig dyr lösning och opraktisk.

2) Denna tror jag kan vara vettig, skaffa en switch som ställs där han vill ha routern och dra en TP från routern till switchen. Dock behövs både TP kabel och switch införskaffas.

Det alternativ som diskuterats här är att endast skaffa en fiberkabel för att flytta på routern, vilket jag tror är det billigaste. Och så länge man inte rycker, viker eller är fysisk oförsiktig med fibern så ser jag inga problem med denna lösning.

Han kan Brygga fiberkonverter/routern och dra TP till en egen router.

Eller så drar han bara TP direkt från Fiberkonverter till den datorn han vill koppla.
Meningslöst att flytta fiberenheten alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Han kan Brygga fiberkonverter/routern och dra TP till en egen router.

Eller så drar han bara TP direkt från Fiberkonverter till den datorn han vill koppla.

Alltså alternativ två som jag sa, skaffa en switch (Varför skulle han ha två routrar, billigare med en switch).

Dock så tror jag att TS föredrar förlänga fibern av den anledning att denna router har specifika uttag för Internet/TV/Telefoni, alltså skulle 3st TP kablar behöva dras till 3st switchar. (Om man skaffar en switch som man kan hantera vlan på så borde en switch räcka, men de är också dyrare).

Jag gissar på att TS vill dra routern närmre både dator och tv.

Dock kan jag tycka, borde de inte finnas uttag i hemmet överallt som går till samma ställe där routern sitter från början?

Visa signatur