Vad ska man äta/dricka efter träning?

Permalänk
Avstängd

Vad ska man äta/dricka efter träning?

Hej
Jag har börjat gymma 3 ggr i veckan. Hos min lokala mataffär finns det
Gainomax Recovery Vanilj som kostar 3 st för 42 kronor. Jag köpte
3 st så denna vecka drack jag 1 efter varje träningspass. Det var gott.

Nu undrar jag vad ni tror om att dricka 1 gainomax efter varje träning?
Jag vet att vissa har plastflaskor där dom blandar mystiska pulver, är det bättre?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Du måste äta redig mat också.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Är det inte bara bättre om du försöker äta dagens större mål mat efter träningen? Gainomax och andra produkter låter bara väldigt dyrt och onödigt i förhållande till träningsmängden.

Permalänk
Medlem

Hej Michael,

Ät proteiner i någon form 20-30 min efter träning, det kommer ge dina muskler välbehövlig energi för att bli något lite större. Tips är att ordna maten själv, bättre och billigare! Recept? - Google hjälper dig.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Avstängd

Man ska inte ät något men det hjälper att fylla på med energi, främst i form av protein vid styrketräning. Kolhydrater är rätt bra om du ska träna samma sak inom en snar framtid för att fylla på glykogenlagrerna snabbt, annars är det ingen större brådska. Man vill gärna få i sig något så fort som möjligt men hur stor skillnad, eller om det ens kommer göra någon skillnad, mellan att göra det direkt efter eller att vänta nån timme är svårt att säga.

Proteinpulver är ganska svårslaget prismässigt samt att det är smidigt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Det beror ju lite på vad du har för mål med din träning. Tränar du bara för att det är roligt och för att hålla dig i gång behöver du nog inte tänka så mycket på det. Se bara till att du inte går hela dagen oäten efter träningen... Är ditt mål att bygga muskler behöver du nog mer protein, och då är proteinpulver det enklaste och billigaste alternativet, som Crippa90 sa. Om ditt mål är att öka prestationsförmågan kan det också vara en ide att dricka någon typ av återhämtningsdryck, men annars är detta nog en onödig utgift. Dessa brukar ofta kosta en hel del.

Gainomax är sådana återhämtningsprodukter, vilka innehåller kolhydrater och protein. Oftast är de mjölkbaserade, vilket även gäller för en stor del av proteinerna du hittar i vanliga butiker. Det är alltså inget "magiskt" i dom, utan helt enkelt en näringsmix, vilket du även kan få i dig genom vanlig kost. Det handlar alltså mest om att göra det enkelt för dig själv. Mitt råd är att helt enkelt skaffa ett proteinpulver som smakar gott och som är billigt. Det finns olika typer av pulver, med olika ration på kolhydrater och protein, som är gjorda på olika sätt, men så länge du inte är laktosintolerant kan du nog fritt välja det mest prisvärda för dig.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag själv gillar att få i mig något direkt efter träningen, så fort som möjligt. Jag mår helt enkelt bättre i kroppen om jag får lite energi och därför dricker jag proteinpulver.
Det jag använder mig utav är http://www.gymvaruhuset.com/whey.html som har relativt mycket protein och rätt få kolhydrater per 100g.

Detta är inget substitut för mat utan när jag kommer hem så försöker jag få i mig mat så snabbt som möjligt och pulvret är endast en liten påfyllning efter passet fram tills maten står på bordet.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Om jag tränar innan middag tar jag en casein proteindrink som mellanmål tillsammans med en smörgås någon timme innan (fikarasten på jobbet), sen direkt efter en vanlig proteindrink sedan en husmanskostmiddag enl tallriksmodell.

Om jag tränar efter middagen så tar jag en proteindrink efter träningen direkt i omklädningsrummet, sen en kvällsmacka med ett glas mjölk.

Brukar ta caseinproten som mellanmål 1-2ggr/dag, ibland en vanlig wheyprotein till frukosten om man sovit lite för länge

Kör med gumvaruhusets whey och casein, bra pris och dugligt gott inte så man längtar efter det men det funkar.

Permalänk

Jag försöker få i mig 1.5-1.7 gram protein per kilogram kroppsvikt per dag, vilket i mitt fall innebär 120-135 gram protein per dag. Om man ska få i sig den mängden protein så får man äta en väldig massa kött, ägg osv vilket blir både dyrt och omständigt att fixa med, särskilt om man är ensamstående. Därför föredrar jag att komplettera min kost med proteinpulver till frukost, efter träning och ev ett tillfälle till beroende på vad jag ätit för övrigt under dagen.
Jag kör med Gymgrossistens eget Star nutrition whey80.
Råd och rön testade för ett tag sedan olika proteinpulver, kan vara värt att läsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB