Stadsnät, tv-dosa efter egen router?

Permalänk

Stadsnät, tv-dosa efter egen router?

Hej
Ska ha internet och tv via stadsnätet i Västerås, och har nu fått en användarnod monterad i huset. Den har ca 10 nätverksanslutningar.
Kan jag koppla en router till noden och sedan koppla in dator, nas, ps3 och tv-dosan till routern?
Är osäker på om tv-dosan behöver vara direkt kopplad till användarnoden, eller om det går bra så länge tv-dosan får tillgång till internet?

Med vänlig hälsning
Johan

Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte koppla min digitalbox till en router utan endast till Min gateway när jag hade telia adsl men du har kanske inte telia ADSL Digitalboxen blev på finska vill jag minnas xD

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha Blondy:

Hej
Ska ha internet och tv via stadsnätet i Västerås, och har nu fått en användarnod monterad i huset. Den har ca 10 nätverksanslutningar.
Kan jag koppla en router till noden och sedan koppla in dator, nas, ps3 och tv-dosan till routern?
Är osäker på om tv-dosan behöver vara direkt kopplad till användarnoden, eller om det går bra så länge tv-dosan får tillgång till internet?

Med vänlig hälsning
Johan

Beror nog lite på hur leverantören sköter IPTV. Telia t.ex delar upp internet, VoIP och IPTV på olika Vlan. Ansluter du då en router direkt i väggen som inte har möjlighet att separera olika Vlan id på olika portar kommer inte TV boxen att fungera.

Permalänk
Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten