Permalänk

Installera ADSL, vad kostar det?

Har ett ca 5 år gammalt hus som ligger 500 meter från närmaste riktiga väg.
Vi har ADSL draget in till huset men inte installerat. Vi använder oss just nu av mobilt bredband men datamängdsgränsen tar kål på oss.
Vad kostar det att installera ADSL? Kommer vi få ut nån värdig hastighet så långt från vägen?
Vi får ut allt från 5mbit till 20 på mobila bredbandet m. Skulle duga bra med 5mbit så länge vi har obegränsat internet.

Permalänk
Medlem

Sök på bredbandsbolaget på din adress så ser du vilken hastighet du kan få som max

Permalänk
Medlem

Gå till diverse leverantörer och sök på deras hemsidor, de brukar kunna ge svar på kapacitet och pris direkt på hemsidan. Oftast kostar det inget eller väldigt lite att bli kund, man får istället se upp med dyra tillägg etc.

Annars får du ringa dem..
telia.se
telenor.se
bredbandsbolaget.se
tele2.se
osv...
förmodligen finns det även någon mindre lokal leverantör som du kan fråga.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Våran inkoppling av ADSL kostade 500kr har jag för mig från bredbandsbolaget när vi hade det. Så det är bara att söka på din adress och se vad du kan få för hastighet på bredbandsbolaget sen står det hur mycket det kostar i inkopplingsavgift. Bindningstid på ADSL oxå sen tar dom oftast ut en extra summa om man inte har telefoni i huset. Så skönt att slippa ADSL skiten med slö upload som fan och dyrt är det och lång bindningstid på ADSL

Edit: Sen så beror det på hur hög hastighet du kan få hur långt det är till närmaste Telefonimast. Inte hur långt det är ut till en vanlig väg

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har tillgång till bredband är det bara att besöka respektive operatörs hemsida och knappa in telefonnumret du är intresserad av att ansluta Xdsl till så får du svar direkt om vad de kan erbjuda.

Och avstånd till master har inget med fast uppkoppling att göra, däremot är avståndet till telestationen intressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svaren!
Är fullt medveten om att master och vägar inte har nåt med adsl att göra, Gav bara våra hastigheter som exempel.
Gör 500 meter till från en telestation skillnad?
Min address dyker inte upp på bredbandsbolagets hemsida. Får ringa dom istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Tack för svaren!
Är fullt medveten om att master inte har nåt med adsl att göra, Gav bara våra hastigheter som exempel.
Gör 500 meter till från en telestation skillnad?
Min address dyker inte upp på bredbandsbolagets hemsida. Får ringa dom istället

Bor du nära en telestation kan du få högre hastighet

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Bor du nära en telestation kan du få högre hastighet

Har minnen av att jag letat efter hemsidor för att hitta närmaste telestation men aldrig hittat nån.
Vet du nån?

Kollade på grannarnas adresser på bbb men ingen av dom dök det upp för heller

Notera att vi inte har ens har telejack installerat, Blir det dyrare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Har minnen av att jag letat efter hemsidor för att hitta närmaste telestation men aldrig hittat nån.
Vet du nån?

Då kan det nog bli dyrare ja om du inte ens har telejack. Ring BBB och hör med dom

Permalänk
Medlem

Allt handlar om avståndet till den telestation ni hör till. Är det mer än 5km så levereras sällan mer än 8mbit ner/0,8mbit upp. Att få själva installationen kostar normalt ingenting extra i samband med att man skaffar ett abonnemang, sålänge man inte vill ha fler telejack, eller ha det på ett speciellt ställe i huset. Ringer du den operatör du bestämmer dig för, så bör dom kunna svara på vad dom vågar säga att dom kan leverera. Tänk dock på att det ofta heter till exempel "bredband 30" och om man sedan läser ordentligt så står det "bredband 12-24 + tv" eller liknande. Så tecknar man ett abonnemang med 12-24 så kan skillnanden vara ganska liten i jämförelse med ett 6-8 abonnemang.

Jobbar själv som installatör av tele/bredband, samt felsökning på teleledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Vet du nån?

Vad jag fattar det så skyltas det inte med vart telestationer finns, då dessa är 'svaga punkter' i Sveriges kommunikationsnät, i händelse av till exempel krig eller liknande. Man får höra med sin operatör om detta tror jag.

Det är vad jag hört i alla fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Vi har ADSL draget in till huset men inte installerat.

Skrivet av yonologin:

Notera att vi inte har ens har telejack installerat

Så det är traditionell telefoni draget till det relativt nya huset - men inte inkopplat? Inte så att det finns fiber indraget också? Verkar litet underligt att dra fram, men inte terminera.

Hur vet du att det går att få ADSL? ADSL i sig dras aldrig fram, det bärs av kopparparen för traditionell telefoni om avstånd till, samt utrustning i, telestationen tillåter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tanis:

Så det är traditionell telefoni draget till det relativt nya huset - men inte inkopplat? Inte så att det finns fiber indraget också? Verkar litet underligt att dra fram, men inte terminera.

Hur vet du att det går att få ADSL? ADSL i sig dras aldrig fram, det bärs av kopparparen för traditionell telefoni om avstånd till, samt utrustning i, telestationen tillåter.

Ja, man börjar undra. Låter väldigt konstigt att dra fram kopparpar och sedan inte sätta ett jack.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Har ett ca 5 år gammalt hus som ligger 500 meter från närmaste riktiga väg.
Vi har ADSL draget in till huset men inte installerat. Vi använder oss just nu av mobilt bredband men datamängdsgränsen tar kål på oss.
Vad kostar det att installera ADSL? Kommer vi få ut nån värdig hastighet så långt från vägen?
Vi får ut allt från 5mbit till 20 på mobila bredbandet m. Skulle duga bra med 5mbit så länge vi har obegränsat internet.

Hej, vad menar du med att ni har ADSL draget till huset? Ska det dras något till huset eller är allt draget till huset? Har ni telefonjack som är färdigdraget?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

För att förtydliga: Vi har alltså kopparpar draget fram till huset, men inget är draget in i själva huset. Vi har inget telejack.
Fiber är det inte.

Skrivet av znai:

Allt handlar om avståndet till den telestation ni hör till. Är det mer än 5km så levereras sällan mer än 8mbit ner/0,8mbit upp. Att få själva installationen kostar normalt ingenting extra i samband med att man skaffar ett abonnemang, sålänge man inte vill ha fler telejack, eller ha det på ett speciellt ställe i huset. Ringer du den operatör du bestämmer dig för, så bör dom kunna svara på vad dom vågar säga att dom kan leverera. Tänk dock på att det ofta heter till exempel "bredband 30" och om man sedan läser ordentligt så står det "bredband 12-24 + tv" eller liknande. Så tecknar man ett abonnemang med 12-24 så kan skillnanden vara ganska liten i jämförelse med ett 6-8 abonnemang.

Jobbar själv som installatör av tele/bredband, samt felsökning på teleledningar.

Vad menar du med det fetmarkerade, Att om man köper abbonemang så fixar dom ett telejack utan kostnad?
Eller att själva installationen är gratis sålänge du har ett telejack?

Jag har fått för mig att installtionen kan kosta runt 5-10k. Kan det stämma?

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad jag fattar det så skyltas det inte med vart telestationer finns, då dessa är 'svaga punkter' i Sveriges kommunikationsnät, i händelse av till exempel krig eller liknande. Man får höra med sin operatör om detta tror jag.

Det är vad jag hört i alla fall.

Får kontakta dom och fråga då

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yonologin:

För att förtydliga: Vi har alltså kopparpar draget fram till huset, men inget är draget in i själva huset. Vi har inget telejack.
Fiber är det inte.

Vad menar du med det fetmarkerade, Att om man köper abbonemang så fixar dom ett telejack utan kostnad?
Eller att själva installationen är gratis sålänge du har ett telejack?

Jag har fått för mig att installtionen kan kosta runt 5-10k. Kan det stämma?

Det finns alltså bara ett kopplingsskåp ute vid tomtgränsen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns alltså bara ett kopplingsskåp ute vid tomtgränsen ?

Precis!

Allt är klart, det behövs bara ett telejack

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Precis!

Och det är installtionen från kopplingsskåpet till telejack i huset jag vill ha och undrar vad det kostar

Du får hoppas att det är gjort kanalisation från ditt hus till kopplingsskåpet. Det borde den som byggde huset (då jag antar att det inte var du?) kunna svara på. Annars blir det till att gräva,etc.

IMHO är det litet underligt att man inte dragit in ett kopparpar i ett såpass nytt hus. Skulle kunna förstå det om man dragit in fiber istället...

Permalänk
Rekordmedlem

Du får kontakta teleoperatörerna då, lämpligen Telia och fråga vad inkopplingen kostar, det finns ingen fast avgift längre utan det skiljer, men om det finns vid tomtgräns så handlar det förmodligen om från några tusen till kanske 20 000kr
Ni har inte funderat på att dra in fiber i området istället för koppar ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Du får hoppas att det är gjort kanalisation från ditt hus till kopplingsskåpet. Det borde den som byggde huset (då jag antar att det inte var du?) kunna svara på. Annars blir det till att gräva,etc.

IMHO är det litet underligt att man inte dragit in ett kopparpar i ett såpass nytt hus. Skulle kunna förstå det om man dragit in fiber istället...

Vi bor på landet. Skulle man dra fiber skulle det nog kosta flera 100k.
Det är dragit in till huset, hänger ut en kabel. Det är alltså ett telejack som behövs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yonologin:

Det är dragit in till huset, har en kabel här. Men det är telejack som behövs

Ja men då borde det inte kosta så fasligt mycket att bara installera ett telejack i huset kan man tycka om kabeln redan finns inne i huset:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yonologin:

Det är dragit in till huset, har en kabel här. Men det är telejack som behövs

Men hus ska du ha det? Har du det framdragit till huset eller inte ? Ska du bara aktivera det är det inte så dyrt, ska du däremot dra in kabel är det en helt annan sak.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men hus ska du ha det? Har du det framdragit till huset eller inte ? Ska du bara aktivera det är det inte så dyrt, ska du däremot dra in kabel är det en helt annan sak.

Förlåt! Jag hade absolut ingen på koll på detta när jag började skriva tråden, Men så fick jag mer och mer kunskap.
Det ska alltså bara aktiveras

Permalänk
Rekordmedlem

Då blir det billigare eftersom du slipper kostnaden för att dra in det, förmodligen några tusen i det läget, sedan televerket försvann så betalar man ju den verkliga installationskostnaden själv och på en gång, fiber kan man däremot få bidrag för så det är för det mesta billigare än koppartelefon om det gäller att dra fram en helt ny annslutning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Det är dragit in till huset, hänger ut en kabel. Det är alltså ett telejack som behövs

Men alltså, du ska upp med ett telejack och ringa ett samtal för att beställa ett abonnemang med andra ord. Det kostar inget mer än för någon annan som ska ha ett abonnemang. Telejack sätter du upp själv. Det är ett kabelpar som ska skruvas fast i ett vanligt gristryne eller så kör du modularuttag (rj11), båda gör du själv om du inte är väldigt ohändig.

Inkoppling i stationen och allt som behövs göras utanför ditt hus görs skanova-tekniker oavsett vilken leverantör du kommer köra på.
Möjligen att en till tekniker måste ut för att koppla in dig på rätt utrustning beroende på leverantör men allt detta är något som ingår i priset för att bli ny kund hos någon. Sen är frågan om du vill ha hel eller delad lina. Ska du köra på voip eller pstn-telefoni om du nu ens ska ha någon telefoni.

Men för att summera, du kommer inte behöva betala några "extra" pengar för att få ett fungerande adsl om det nu är som du beskriver. Jo möjligen för att få dit en tekniker som installerar ett uttag åt dig då, men kan inte du själv så borde du ha någon polare som kan hjälpa dig för en öl.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Men alltså, du ska upp med ett telejack och ringa ett samtal för att beställa ett abonnemang med andra ord. Det kostar inget mer än för någon annan som ska ha ett abonnemang. Telejack sätter du upp själv. Det är ett kabelpar som ska skruvas fast i ett vanligt gristryne eller så kör du modularuttag (rj11), båda gör du själv om du inte är väldigt ohändig.

Inkoppling i stationen och allt som behövs göras utanför ditt hus görs skanova-tekniker oavsett vilken leverantör du kommer köra på.
Möjligen att en till tekniker måste ut för att koppla in dig på rätt utrustning beroende på leverantör men allt detta är något som ingår i priset för att bli ny kund hos någon. Sen är frågan om du vill ha hel eller delad lina. Ska du köra på voip eller pstn-telefoni om du nu ens ska ha någon telefoni.

Men för att summera, du kommer inte behöva betala några "extra" pengar för att få ett fungerande adsl om det nu är som du beskriver. Jo möjligen för att få dit en tekniker som installerar ett uttag åt dig då, men kan inte du själv så borde du ha någon polare som kan hjälpa dig för en öl.

Jag tycker fortfarande att det låter konstigt.
Det ska väl installeras telefon eller? Anslutning och inkoppling av telefon?

Och för dom som inte förstår varför vi inte koppla in det på en gång när huset byggdes, När huset byggdes visste ingen vilken som skulle installera för att televerket las ner, så det blev aldrig av

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är framdraget och inget övrigt behöver göras så kostar det väl normalt kring 1500-2000kr att få igång fast telefon idag, men behöver det göra andra arbeten betalar du den verkliga kostnaden för inkopplingen direkt det ska göras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går bra att få ADSL utan inkopplad telefoni, dock kostar det lite extra, tror det ligger mellan 50-100kr extra i månaden.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av '[vEX:

;14189861']Det går bra att få ADSL utan inkopplad telefoni, dock kostar det lite extra, tror det ligger mellan 50-100kr extra i månaden.

Det är oftast billigare att ta ip telefon och adsl istället för adsl och nätavgift.

Visa signatur