iPhone 5s blir extremt varm och batteri slukas

Permalänk
Medlem

iPhone 5s blir extremt varm och batteri slukas

Hej SweC!

Gav min flickvän en tidig julklapp - en iPhone 5s.
Hon fick den i förrgår och fixade allt och kom igång. Idag blev den jättevarm och hoppade ner till 40% batteri. Då utan att hon använt den (hon hade ett prov).

Någon som vet något om detta? Konstig inställning? Fel på nya iOS?

Läste att iCloud kan skapa såna problem men hon har inte iCloud igång. Finns det en fix eller är det bara att gå tillbaka med den och få en ny?

Känns väldigt tråkigt att en så dyr produkt som är ny ska ha såna här buggar.. Men men, sånt som händer.

Mvh
Devik

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag ringde apple och fick en felsökningslänk som jag skrev in i safari, då gjorde den en batteridiagnos som direkt skickades till apple. Skitsmidigt!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag ringde apple och fick en felsökningslänk som jag skrev in i safari, då gjorde den en batteridiagnos som direkt skickades till apple. Skitsmidigt!

Hade du samma problem? Och löstes det då?

Permalänk

Det låter som att någon app som använder ex GPS funktionen kan ha varit på i bakgrunden? då brukar de bli varma och batteriet drainas i snabb takt.

Testa gör en ordentlig reboot genom att hålla inne hem knappen och vila kanppen tills skärmen blir svart och en Apple logga visas, om samma problem uppstår igen så testa att göra en fabriksåterställning ifall det kan vara något som strular via en gammal säkerhetskopia som är inlagd och kör den utan att lägga in en gammal kopia från tidigare telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devik:

Hej SweC!

Gav min flickvän en tidig julklapp - en iPhone 5s.
Hon fick den i förrgår och fixade allt och kom igång. Idag blev den jättevarm och hoppade ner till 40% batteri. Då utan att hon använt den (hon hade ett prov).

Någon som vet något om detta? Konstig inställning? Fel på nya iOS?

Läste att iCloud kan skapa såna problem men hon har inte iCloud igång. Finns det en fix eller är det bara att gå tillbaka med den och få en ny?

Känns väldigt tråkigt att en så dyr produkt som är ny ska ha såna här buggar.. Men men, sånt som händer.

Mvh
Devik

Kan vara flera saker.
Dåligt skriva appar som vill tanka ny rekalm i bakgrunden. Görs hela tiden även om du inte använder appen. appar som vill kontstant använda gps lokalisering.

Även varit med om att sync problem med safari gjort att batteriet äts upp precis som om man körde benchmarks konstant.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Det låter som att någon app som använder ex GPS funktionen kan ha varit på i bakgrunden? då brukar de bli varma och batteriet drainas i snabb takt.

Testa gör en ordentlig reboot genom att hålla inne hem knappen och vila kanppen tills skärmen blir svart och en Apple logga visas, om samma problem uppstår igen så testa att göra en fabriksåterställning ifall det kan vara något som strular via en gammal säkerhetskopia som är inlagd och kör den utan att lägga in en gammal kopia från tidigare telefoner.

Ska kolla på appar med GPS-funktion.

Detta är hennes första iPhone. Kan det ändå ligga kvar gamla säkerhetskopior? Känns lite lustigt att behöva göra en fabriksåterställning på en helt ny telefon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Kan vara flera saker.
Dåligt skriva appar som vill tanka ny rekalm i bakgrunden. Görs hela tiden även om du inte använder appen. appar som vill kontstant använda gps lokalisering.

Även varit med om att sync problem med safari gjort att batteriet äts upp precis som om man körde benchmarks konstant.

Hon har inte hunnit ladda ner några appar ännu förutom facebook, instagram och candy crush saga. Men de apparna borde det väl inte vara några problem med?

Kan det vara några grundappar som följer med telefonen som knasar? Kan tillägga att jag aldrig ägt en iPhone, bara en iPad 3 som fungerar felfritt så jag är ganska så tekniskt inkompetent när det kommer till iOS.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Devik:

Hon har inte hunnit ladda ner några appar ännu förutom facebook, instagram och candy crush saga. Men de apparna borde det väl inte vara några problem med?

Kan det vara några grundappar som följer med telefonen som knasar? Kan tillägga att jag aldrig ägt en iPhone, bara en iPad 3 som fungerar felfritt så jag är ganska så tekniskt inkompetent när det kommer till iOS.

Facebook appen käkar batteri om den är igång i bakgrunden, iaf för mig. Använd och när du är klar så stäng den och se om du märker någon skillnad

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Devik:

Ska kolla på appar med GPS-funktion.

Detta är hennes första iPhone. Kan det ändå ligga kvar gamla säkerhetskopior? Känns lite lustigt att behöva göra en fabriksåterställning på en helt ny telefon..

Om hon inte konfigurerat den som en kopia av en gammal så är det ingen säkerhetskopia som strular, en fabriksåterställning kan lösa ev problem och om du kontaktar support så är det ett förslag du kommer få, så skönt att ha det gjort innan om det fortsätter knasa.

Innan ev återställning så kom ihåg att kopiera telefonen till itunes/icloud så har man en kopia på hur dne var innan och lägg sen upp den som en ny enhet.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Devik:

Hade du samma problem? Och löstes det då?

Jag hade samma problem, fast med en gammal 4S. Diagnostiken sa att batteriet var dött, så jag kastade den och köpte ny telefon. Inte det svaret du ville ha kanske men så var det iaf

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Stänger hon ner apparna så dom inte ligger kvar i bakgrunden?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile