Starta företag som erbjuder en tjänst inom spel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Du nämner att du är villig att skatta, gör du inte redan detta på inkomsten från guld försäljningen? Kan man verkligen dra in 60k i månaden skattefritt genom detta?

Brukar du skatta om du köper/säljer något på t. ex blocket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Ja varför inte, förtal är ett lagbrott?

Vad jag vet så är förtal av företag inte ett straffbart brott. Förutsatt att personen som utför "förtalet" är en privatperson, hur det fungerar mellan företag har jag inte koll på.

Till TS: Det kan nog vara en bra ide att kolla upp hur du skattar för pengarna. Man läser ju lite titt som tätt om hur Skatteverket har hittat och tagit ut skatt+straffavgifter från personer som tjänat pengar genom div. aktiviteter på nätet som t.ex. nätpoker, cam-shower etc.

Har även läst, för inte så länge sedan, att Skatteverket ska lägga ner mer resurser på att hitta dessa oskattade vinster, genom t.ex. sociala nätverk och forum.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

ä länge sedan jag spelade wow men som någon ovanför sa 20k guld ca 150:-

för att då få in 60000:- i månaden samla ihop minst 8 mille guld i månaden om du inte skulle pröjsa skatt på det.

och när jag spelade sist så gjorde man inte nåra 8 mille guld i månaden direkt...

sen minus x antal konton som blir blockade varje månad som utgift ä väll säg 100-300:-/expansion 5 expansioner totalt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av spejjanlol:

Brukar du skatta om du köper/säljer något på t. ex blocket?

Om du inte bildar företag och kör det därigenom så är det inkomstgivande hobby som du skall skatta för.
http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbros...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spejjanlol:

Brukar du skatta om du köper/säljer något på t. ex blocket?

Nej, behöver en konstnär skatta när dem säljer tex en tavla? Skulle jämföra det du gör mer med vad en konstnär gör. Vet väldigt lite om detta, därför jag frågar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Nej, behöver en konstnär skatta när dem säljer tex en tavla? Skulle jämföra det du gör mer med vad en konstnär gör. Vet väldigt lite om detta, därför jag frågar.

Haha, jag vet lite lite som du. Har endast hållit på i si så där 9/10 månader, fick hem några papper från skatteverket för några månader sedan men var bara återbetalningsskyldig 45kr. Får väl se hur det blir i nästa pappren man får hem. Men kan jag på något sätt bli straffad? Visste inte ens att det fanns något som kallades vinstgivande hobby skatt. Hur som helst så är det dags för sängen, får ta en titt på det där i morgon, tack ska ni ha för alla svar gällande topicen!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spejjanlol:

Haha, jag vet lite lite som du. Har endast hållit på i si så där 9/10 månader, fick hem några papper från skatteverket för några månader sedan men var bara återbetalningsskyldig 45kr. Får väl se hur det blir i nästa pappren man får hem. Men kan jag på något sätt bli straffad? Visste inte ens att det fanns något som kallades vinstgivande hobby skatt. Hur som helst så är det dags för sängen, får ta en titt på det där i morgon, tack ska ni ha för alla svar gällande topicen!

Om det är skatteplikt på guldförsäljning så borde du nog anmäla det snarast möjligt. 600k svart är nog inget som staten ser snällt på.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Om det är skatteplikt på guldförsäljning så borde du nog anmäla det snarast möjligt. 600k svart är nog inget som staten ser snällt på.

60 Kan ha varit något av en överdrift, har dragit in cirka 380 sen jag starta, tiden har gått så fort så jag uppskattade inte hur många månader faktiskt har gått, ber om ursäkt. Är fortfarande en större summa så jag ska nog göra som du säger och höra med skatteverket i morgon. Tack. Men nu får ni sluta kommentera, kan inte somna när jag känner att jag måste svara kommentarer =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Vad jag vet så är förtal av företag inte ett straffbart brott. Förutsatt att personen som utför "förtalet" är en privatperson, hur det fungerar mellan företag har jag inte koll på.

Till TS: Det kan nog vara en bra ide att kolla upp hur du skattar för pengarna. Man läser ju lite titt som tätt om hur Skatteverket har hittat och tagit ut skatt+straffavgifter från personer som tjänat pengar genom div. aktiviteter på nätet som t.ex. nätpoker, cam-shower etc.

Har även läst, för inte så länge sedan, att Skatteverket ska lägga ner mer resurser på att hitta dessa oskattade vinster, genom t.ex. sociala nätverk och forum.

Jag har lite problem att hitta ett bra ord för det på svenska men jag tänkte på engelskans defamation och bästa översättningen jah kom på var förtal.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Håller "skadat spelets rykte" här i Svensk domstol? Jag skulle nog inte tro det skulle hålla för en stämmningsansökan. Eller? jag kanske är helt ute och cyklar

Med tanke på att Pirate Bay ägarna kunde åka på sådana böter för att ha agerat searchengine och tjänat pengar på ads, så varför inte. Företag kan gå runt svensk lagstiftning om de så vill.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Nej, behöver en konstnär skatta när dem säljer tex en tavla? Skulle jämföra det du gör mer med vad en konstnär gör. Vet väldigt lite om detta, därför jag frågar.

Såhär står det på skatteverkets hemsida "

"Alla inkomster från varuförsäljning är intäkt i näringsverksamheten. Samma sak gäller om du har fått ersättning för tjänster, till exempel konsultarvoden eller hyror. Det spelar ingen roll om du får ersättningen i form av pengar, varor eller annat."

Så jag gissar på att man måste betla skatt för att sälja guld men det kanske inte räknas som vara.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet borde du skatta för det du gör, men ring dem o hör hur det ligger till! Du kanske inte borde nämna allt du tjänat hittils

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Är folk verkligen så clueless att dom tror att man inte behöver skatta pengar man tjänar ?
Kör på det ni, you are in for a treat

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CusmaR:

Du kanske inte borde nämna allt du tjänat hittils

Kanske hade varit lugnt om han tagit kontanter, känns inte smart å hålla undan något annars.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anitramane:

Är det ett lagbrott att sälja guld?

Ja. Kind of... Kontraktsbrott kan det räknas som.

Skrivet av Anitramane:

Det är inte olagligt att sälja guld . slut

Förutom om ett land har gjort det olagligt.

Det bryter bara mot deras ToS.

Som i sin tur kan räknas som kontraktsbrott.

Skrivet av spejjanlol:

Det finns allt men du måste vara villig att lägga ner en hel tid på det, samtidigt som du måste vara bra på att övertyga folk att det är bra att köpa ett mount för 5000kr

Just guldförsäljningen är ganska slö i dag, men efterfrågan är högre än vad ni tror. Problemet är att guld är så jädra billigt bara, så i bland brukar jag i stället köpa tcg mounts för guldet och sedan sälja dem. Har tjänat som max 76 000 en månad, men också varit nere på 30ish.. Varierar mycket, i bland hittar du någon (oftast någon i mellan östern) som vill köpa mounts för flera tusen. Är en del utgifter också. Först och främst behöver du bra datorer som klarar att köra alla spel samtidigt, sen behöver du också en jädra massa konton Sitter för nuvarande på 22st.

Köpa ett mount för 5000:- när det kostar typ 200 kr att köpa guldet som behövs för att köpa det mountet?

Skrivet av Firkraag:

Du nämner att du är villig att skatta, gör du inte redan detta på inkomsten från guld försäljningen? Kan man verkligen dra in 60k i månaden skattefritt genom detta?

Skulle inte förvåna mig om han inte skattade (förutsatt att han faktiskt tjänar 60.000 vilket jag tvivlar).

Skrivet av spejjanlol:

Brukar du skatta om du köper/säljer något på t. ex blocket?

Du kan inte resonera så. Det är en inkomst du har.. Alltså bryter du mot lagen om du inte skattar.

Skrivet av spejjanlol:

60 Kan ha varit något av en överdrift, har dragit in cirka 380 sen jag starta, tiden har gått så fort så jag uppskattade inte hur många månader faktiskt har gått, ber om ursäkt. Är fortfarande en större summa så jag ska nog göra som du säger och höra med skatteverket i morgon. Tack. Men nu får ni sluta kommentera, kan inte somna när jag känner att jag måste svara kommentarer =/

Så du basunerar ut vad du tjänar och dessutom erkänner att du inte betalar skatt? Tänk om FRA får reda på det? Då blir du skatteskyldig staten 50% av summan varje månad plus ränta. Vi snackar en bit över 300.000 här som du ska hosta upp på direkten.

Skrivet av Firkraag:

Kanske hade varit lugnt om han tagit kontanter, känns inte smart å hålla undan något annars.

Kontanter? På att sälja guld? Nej. Killen har (om detta stämmer) absolut ingen chans att ta kontanter för guld. Det handlar om för mycket guld på för kort tid för att han ska ha en kundbas som bara gäller närområdet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Kontanter? På att sälja guld? Nej. Killen har (om detta stämmer) absolut ingen chans att ta kontanter för guld. Det handlar om för mycket guld på för kort tid för att han ska ha en kundbas som bara gäller närområdet.

Givetvis har han inte tagit kontanter, vilket är varför jag påpekade att det var dumt att undanhålla en del av inkomsten från skatteverket som personen jag citerade nämnde.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Givetvis har han inte tagit kontanter, vilket är varför jag påpekade att det var dumt att undanhålla en del av inkomsten från skatteverket som personen jag citerade nämnde.

Missförstod dig. Och givetvis kan inte TS ens skylla på ignorans eftersom han verkar nästan stolt över att han inte gett staten vad de faktiskt har rättigheter till. Det roliga är att TS antagligen använder vägar, transportmedel, sjukhus, skolor etc. som finansieras av skattemedel. Lite som att äta kakan men ändå ha den kvar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Anitramane:

Är det ett lagbrott att sälja guld?

nej, men du kan nog bli stämd av att bryta mot deras terms of service osv kryphål hit och dit

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Ja varför inte, förtal är ett lagbrott?

Förtal mot företaget är ingenting som existerar, Blizzard sänkte folket bakom Glider, men individuella botare? Varenda dag jag loggar in på något Battle.net-konto har jag +20 friendrequests från folk som vill sälja WoW-guld så. Mycket mer effektivt att köra banwaves som Blizzard gör och tvinga botare/guldsäljare att köpa nya konton, Win/Win för båda. Förutom legitima spelare som får deala med inflationen i spelet då

EDIT: Skulle vilja se ett amerikanskt bolag stämma en svensk medborgare för "brott" mot ToS i ett spel, den dagen den sorgen.

Permalänk

Om vi nu låtsas att du tjänar 60k i månaden på detta, och funderar på att starta ett företag för att det ska se bättre ut i din framtid, så vill jag bara teoretiskt fråga dig om du inte skattar på dina nuvarande 60k i månaden, annars är det nog rätt vågat att skriva på ett forum att du tjänar 60k i månaden svart.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Om man bortser från om det är lagligt eller ej, tror du verkligen en framtida arbetsgivare blir imponerad när du förklara vad din enskilda firma haft som sysselsättning?

Eller tycker det är mindre "slappt" än att du gjort samma sak, fast utan en firma?

Jag tror inte det.

Permalänk
Rekordmedlem

Hobby
Om du får överskott av din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt för det.
En hobby är något som inte är din huvudsakliga försörjning.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkom...
Det rör sig alltså förmodligen inte om hobbyverksamhet (vilket även den är skattepliktig från första öret om den ger överskott)
Skatteverket ska granska de som tjänar pengar på nätet extra hårt i år har de sagt eftersom det förekommer mycket skattefusk bland bloggare. http://www.expressen.se/digital-livsstil/skatteverket-gor-spe...

Det här rör sig om skattebrott om du inte deklarerar för inkomsten, det är ett arbete som vilket som helst om du farmar själv och förmedlar du så bedriver du nån form av handel, du ska definitivt deklarera och skatta för verksamheten om du inte ska begå skattebrott och anses det vara näringsverksamhet så handlar det nog även om bokföringsbrott.

Däremot bör det inte vara några problem att registrera ett företag, så länge verksamheten är ok enligt svensk lag så är resten en sak mellan dig och Blizzard som skatteverket inte lägger sig i.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neco:

Förtal mot företaget är ingenting som existerar, Blizzard sänkte folket bakom Glider, men individuella botare? Varenda dag jag loggar in på något Battle.net-konto har jag +20 friendrequests från folk som vill sälja WoW-guld så. Mycket mer effektivt att köra banwaves som Blizzard gör och tvinga botare/guldsäljare att köpa nya konton, Win/Win för båda. Förutom legitima spelare som får deala med inflationen i spelet då

EDIT: Skulle vilja se ett amerikanskt bolag stämma en svensk medborgare för "brott" mot ToS i ett spel, den dagen den sorgen.

Det här är väldigt störande. Och självklart är det något som är skitbra för blizzard med alla dessa guldförsäljare. Guldsäljare och företagen med sin passivitet tvingar upp priserna så man antingen måste farma fyra timmar om dagen eller köpa guld av uslingarna som sett till att priserna är helt vansinnigt höga.
Sen att dagligen behöva rensa brevlådan och chatten sabbas av allt spammande.... Man kan inte annat än få en ondskefullt pulserande åder i pannan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Förtal mot företaget är ingenting som existerar, Blizzard sänkte folket bakom Glider, men individuella botare? Varenda dag jag loggar in på något Battle.net-konto har jag +20 friendrequests från folk som vill sälja WoW-guld så. Mycket mer effektivt att köra banwaves som Blizzard gör och tvinga botare/guldsäljare att köpa nya konton, Win/Win för båda. Förutom legitima spelare som får deala med inflationen i spelet då

EDIT: Skulle vilja se ett amerikanskt bolag stämma en svensk medborgare för "brott" mot ToS i ett spel, den dagen den sorgen.

Om du hade läst mina senare inlägg i tråden hade du sett att ja tänkte på engelskans defamation och brist på bra översättning blev det förtal, och jag sa aldrig att dem jagar individer utan jag deltog i en teoretiskt diskussion.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Avstängd

Sådär nu är allt klart Skattat och klart (hur mycket vill ni inte veta =D). Dessutom öppnat eget nu, åter igen tack för alla svar i tråden, gick lite smått off-topic där mot slutet, men men.

Permalänk
Medlem

Nevermind Såg ditt sista inlägg!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av spejjanlol:

Sådär nu är allt klart Skattat och klart (hur mycket vill ni inte veta =D). Dessutom öppnat eget nu, åter igen tack för alla svar i tråden, gick lite smått off-topic där mot slutet, men men.

jag blev lite nyfiken nu, hur mycket?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Om man bortser från om det är lagligt eller ej, tror du verkligen en framtida arbetsgivare blir imponerad när du förklara vad din enskilda firma haft som sysselsättning?

Eller tycker det är mindre "slappt" än att du gjort samma sak, fast utan en firma?

Jag tror inte det.

Det handlar inte om sysselsättningen, det handlar om hur framgångsrikt företaget är. Du kan lika väl sälja din egna avföring, så länge du lyckas sälja det. Vet inte hur ni tänker men om jag vore arbetsgivare skulle jag alla dagar i veckan anställa en framgångsrik egen företagare (oavsett sysselsättning) framför t. ex en som jobbat som telefonförsäljare i 3 år, vilket i dag större delen av ungdomarna gör. Tror alla här vet att world of warcraft är en döende bransch. Det här är inte mitt livsmål som många av er verkar tro, det är något som jag tänkt göra fram tills det att jag börjar studera (nästa höst), möjligtvis genom skolan också om det fortfarande går.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det är lagligt att sälja det.
Blizzard kan inte stämma dig för det, däremot är det väl vad jag vet olagligt att köpa guld.

Borde väl vara som lagen om prostitution, inte olagligt att sälja. Men olagligt att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spejjanlol:

Det handlar inte om sysselsättningen, det handlar om hur framgångsrikt företaget är. Du kan lika väl sälja din egna avföring, så länge du lyckas sälja det. Vet inte hur ni tänker men om jag vore arbetsgivare skulle jag alla dagar i veckan anställa en framgångsrik egen företagare (oavsett sysselsättning) framför t. ex en som jobbat som telefonförsäljare i 3 år, vilket i dag större delen av ungdomarna gör. Tror alla här vet att world of warcraft är en döende bransch. Det här är inte mitt livsmål som många av er verkar tro, det är något som jag tänkt göra fram tills det att jag börjar studera (nästa höst), möjligtvis genom skolan också om det fortfarande går.

VI har väl olika syn på saken, jag skulle vilja hävda att det absolut handlar om vad sysselsättningen är. Om du framgångsrikt lyckas sälja din avföring så tror jag återigen knappast det imponerar på en framtida arbetsgivare. Det handlar såklart om vilken ansträngning och hur du lyckats med ditt företag, och där spelar naturligtvis vad företaget gör roll.

Jag skulle i alla fall inte anställa någon som sålt hittepå-valuta i ett datorspel. Men lycka till