Chat-program för ett internt nätverk

Permalänk

Chat-program för ett internt nätverk

Hej,

Sitter på ett mindre IT-företag som är i behov av ett bra internt kommunikationsprogram. Det jag söker är ett program som man skulle kunna lägga uppe i högra skrivbordshörnet (ovan på alla andra program) och som man snabbt och enkelt kan uppdatera genom att skriva in ett meddelande precis som en gruppkonversation på MSN/Skype eller dylikt, men jag vill bara ha textrutan. Helst ska man slippa inloggning och bara starta programmet som alltid är igång på servern.

Är det någon som förstår vad jag är ute efter och är det någon som har en idé på ett program?

Tack på förhand

/GM

Permalänk

Bara för LAN? IRC borde väl fungera annars? Gör egen IRC server med kanal?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lync?
Dock lite krångligt men om ni lär er det så kan ni ju alltid sälja tjänsten vidare.

Permalänk
Avstängd

Börja köra Windows XP å så kan ni skriva med "net send"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På kontoret använder vi, precis som många andra, Skype. Går ju inte via LAN, men jag förutsätter att ni har internet ändå, så vafan?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

+1 på Lync

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Lync om ni har någon som kan sätta upp det.
Annars irc.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

röksignaler?

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

röksignaler?

+1 funkar bra här hemma !

Permalänk

Vi använder Openfire på vårt företag, funkar perfa

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

På kontoret använder vi, precis som många andra, Skype. Går ju inte via LAN, men jag förutsätter att ni har internet ändå, så vafan?

Dock kanske man inte vill bli övervakad av Microsoft? http://www.skype.com/en/legal/privacy/#collectedInformation

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vad med server / klient baserad på xmpp(Jabber)

Opensource, och relativt enklet att konfigurera.

Skrivet av Munken_89:

Vi använder Openfire på vårt företag, funkar perfa

Precis vad jag tänkte

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

+1 på Lync! fungerar bra och är inte svårt att konfa

Permalänk

Trillian gillar jag.

Kolla denna länken.. Här har dom bästa freeware varianterna...
http://www.top5freeware.com/best-instant-messenger-for-window...

Permalänk
Medlem

Kör Irc på Ownit

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk

lync är det som gäller

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Lync i molnet, köper man office 365 får man med hosted Exchange och annat gott för typ 30:-/månad per användare

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk

Oj! Var inte beredd på så många svar så fort! Kul! Jag ska göra lite research på framför allt Lync, mIRC, Openfire och Röksignaler För det verkar vara de som ser bäst ut efter en snabb koll via google.

Åter igen! Tack för alla snabba svar. Kommer jag på fler frågor återkommer jag!

Permalänk

Tack för alla tips

Hej,

Återigen tack för all hjälp, tips och idéer! Vi har testat runt bland en massa olika program men tillslut så har de flesta på kontoret fastnat för AIM av alla program. De mötte de flesta kraven, så vi kör på det. Tack igen!

/GM