Den stora fingerknäckartråden

Permalänk

Den stora fingerknäckartråden

Tjena forumet! Efter att ha googlat runt angående "att sluta knäcka fingrarna" så har jag kommit underfund med att det verkligen inte är så illa som alla mina oroliga polare har sagt. De påstår dock att fingrarna kan ta skada av detta gudomliga fenomen. Men så är inte fallet, det är inte bevisat i vart fall.

I och med att de flesta som hänger på detta forum är teknik intresserade och antingen jobbar som programmerare eller liknande jobb där ni måste ha rörliga och mjuka fingrar, så tror jag att även ni är flitiga "fingerknäckare".

Jag hittade även denna artiklen av Karolinska institutet. http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=39772&a=164504&l=sv

Därför tänkte jag öppna en tråd nu där ni får dela med era bästa "fingerknäckartekniker".
Ni får även skirva om annat angående ämnet såklart.

Hur ofta gör ni det?
Hur gör ni det?
varför etc.

Så jag kan börja; Det är ett skönt sätt att sträcka på sig också känns det som om man släpper på lite stress Själv brukar jag knäcka alla fingrarnas leder, genom att dra, trycka och slå på lederna.

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7

Permalänk
Medlem

Någon (grymm källa!) sa för många år sen åt mig att fingrarna kan bli krokiga av att knäcka dem, efter många års knäckande så kan jag säga att jag har inte ett enda rakt finger, om det har med saken att göra avstår jag från att uttala mig i och fortsätter knäcka fingrarna så ofta det går.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Skrivet av Snotling:

Någon (grymm källa!) sa för många år sen åt mig att fingrarna kan bli krokiga av att knäcka dem, efter många års knäckande så kan jag säga att jag har inte ett enda rakt finger, om det har med saken att göra avstår jag från att uttala mig i och fortsätter knäcka fingrarna så ofta det går.

Som du själv säger så är du ju osäker vad källan till problemet är. Men det kan ju vara genetiken också. Har dina föräldrar sneda fingrar eller någon annan i din familj?

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte personligen om detta, gjort detta i typ 20 år.
Men vet många pratade om att brosk kan bildas vilket kan bidra till sämre rörlighet när man blir äldre.
Men vid det laget har jag nog värre saker att bry mig om så.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wilhelmblomgren:

Tjena forumet! Efter att ha googlat runt angående "att sluta knäcka fingrarna" så har jag kommit underfund med att det verkligen inte är så illa som alla mina oroliga polare har sagt. De påstår dock att fingrarna kan ta skada av detta gudomliga fenomen. Men så är inte fallet, det är inte bevisat i vart fall.

I och med att de flesta som hänger på detta forum är teknik intresserade och antingen jobbar som programmerare eller liknande jobb där ni måste ha rörliga och mjuka fingrar, så tror jag att även ni är flitiga "fingerknäckare".

Jag hittade även denna artiklen av Karolinska institutet. http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=39772&a=164504&l=sv

Därför tänkte jag öppna en tråd nu där ni får dela med era bästa "fingerknäckartekniker".

Hur ofta gör ni det?
Hur gör ni det?
varför etc.

Så jag kan börja; Det är ett skönt sätt att sträcka på sig också känns det som om man släpper på lite stress Själv brukar jag knäcka alla fingrarnas leder, genom att dra, trycka och slå på lederna.

Det här inlägget blev mycket roligare om man skriver vissa väl valda ord inom citationstecken vilket gör om annars oskyldiga ord till eufemismer.

Tjena forumet! Efter att ha googlat runt angående "att sluta "knäcka fingrarna"" så har jag kommit underfund med att det verkligen inte är så illa som alla mina oroliga polare har sagt. De påstår dock att "fingrarna" kan ta skada av detta gudomliga fenomen. Men så är inte fallet, det är inte bevisat i vart fall.

I och med att de flesta som hänger på detta forum är teknik intresserade och antingen jobbar som programmerare eller liknande jobb där ni måste ha rörliga och mjuka "fingrar", så tror jag att även ni är flitiga "fingerknäckare".

Hur ofta gör ni det?
Hur gör ni det?
varför etc.

Så jag kan börja; Det är ett skönt sätt att sträcka på sig också känns det som om man släpper på lite stress Själv brukar jag "knäcka" alla fingrarnas leder, genom att dra, trycka och slå på "lederna".

Dold text

För att återgå till ämnet så gör jag det mer demonstrativt än av någon praktisk anledning. Har inte känt någon skillnad i rörlighet före eller efter knäckandet av lederna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det här inlägget blev mycket roligare om man skriver vissa väl valda ord inom citationstecken vilket gör om annars oskyldiga ord till eufemismer.

Tjena forumet! Efter att ha googlat runt angående "att sluta "knäcka fingrarna"" så har jag kommit underfund med att det verkligen inte är så illa som alla mina oroliga polare har sagt. De påstår dock att "fingrarna" kan ta skada av detta gudomliga fenomen. Men så är inte fallet, det är inte bevisat i vart fall.

I och med att de flesta som hänger på detta forum är teknik intresserade och antingen jobbar som programmerare eller liknande jobb där ni måste ha rörliga och mjuka "fingrar", så tror jag att även ni är flitiga "fingerknäckare".

Hur ofta gör ni det?
Hur gör ni det?
varför etc.

Så jag kan börja; Det är ett skönt sätt att sträcka på sig också känns det som om man släpper på lite stress Själv brukar jag "knäcka" alla fingrarnas leder, genom att dra, trycka och slå på "lederna".

Dold text

För att återgå till ämnet så gör jag det mer demonstrativt än av någon praktisk anledning. Har inte känt någon skillnad i rörlighet före eller efter knäckandet av lederna.

Haha, tänkte faktiskt på detta när jag skrev. Men visste inte hur jag skulle formulera mig annars

Visa signatur

Permalänk

Jag knäcker mina varje dag. Börjar med att använda min nedre handflata för att trycka ner alla fingrarna på en gång och sen böjer jag upp alla fingrarna och då knäcker några finger till en gång till ;)! Även ena tån knäcker jag ibland, får bara till en knäckning på en tå då dom andra inte vill..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Knyter nävarna och trycker dom mot varandra.

För ett par år sen läste jag att ljudet som uppstår när man knäcker med fingrarna är små bubblor med vätgas som bildas i/runt lederna och som då spricker under trycket. Eftersom det var ett par år sen jag läste det så har jag inte koll på var det var eller ens om källan verkade trovärdig men jag har nästan för mig att det var på wikipedia.

EDIT: kan ha varit här: http://illvet.se/fraga-oss/vad-hander-nar-man-knakar-med-fing...

Permalänk

Jag tror att jag kan knäcka varenda led på kroppen förutom vänster knä och nacken.
Och jag brukar knäcka allt varje dag.
Jag kan knäcka ryggen också och allt möjligt.

Eller hmm jag kan inte knäcka handlederna heller.

Och varenda finger kan jag knäcka på 3 ställen.
Om jag knäcker alla fingrar så kan det alltså bli upp till 28 knäckningar bara av fingrarna, tummarna kan jag dock bara knäcka 2 gånger av uppenbara skäl.

Permalänk
Medlem

Har nog knäckt mina fingrar sen dagen jag föddes, och de är fortfarande raka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Knyter nävarna och trycker dom mot varandra.

För ett par år sen läste jag att ljudet som uppstår när man knäcker med fingrarna är små bubblor med vätgas som bildas i/runt lederna och som då spricker under trycket. Eftersom det var ett par år sen jag läste det så har jag inte koll på var det var eller ens om källan verkade trovärdig men jag har nästan för mig att det var på wikipedia.

+1, har också läst att det ska vara bubblor som producerar ljudet när de brister. Ingen aning om det är sant, dock.

Visa signatur

---

Permalänk

Har "reumatism" i min vänstra hand efter 25år knäckande.. Men inte i högra som jag knäckt mer med.
Så kanske halvsanningar om att det är skadligt.
Vänster hand värker bara när det är kallt, vilket jag tycker är lustigt om det skulle vara knäckandet som orsakar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Har "reumatism" i min vänstra hand efter 25år knäckande.. Men inte i högra som jag knäckt mer med.
Så kanske halvsanningar om att det är skadligt.
Vänster hand värker bara när det är kalt, vilket jag tycker är lustigt om det skulle vara knäckandet som orsakar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du några släktingar som lider av samma sjukdom?

Skrivet av Gorian:

+1, har också läst att det ska vara bubblor som producerar ljudet när de brister. Ingen aning om det är sant, dock.

Myt, enligt karolinska så beror det på något mer logiskt. Ljudet uppstår helt enkelt när lederna dras mot varandra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har väl alltid knäckt fingrarna lite till och från men det har blivit markant mer nu de senaste två åren, vilket nog hänger ihop med att jag numera spenderar väldigt mycket tid vid datorn på jobbet många timmar i sträck.

Min fingerknäcksteknik går väl ut på att sträcka ut fingrarna så mycket det går och medan man håller dem i utspänt läge så böjer man, vid knogen, ett finger i taget (utan hjälp av andra handen) till ungefär 90grader - så knäcker det till från knogen ut genom resten av lederna i fingrarna. Gör i princip samma grej med handlederna där jag först böjar båda händerna bakåt en liten bit och spjärnar emot en aning samtidigt som jag sedan böjer dem så långt framåt jag kan. Finner dessa knäckningstekniker gynnsamma då de är snabba och enkla att göra i en enda rörelse ofta i kombination med att jag sträcker och knäcker lederna i armarna eller ibland hela kroppen.

Tycker inte att jag blivit särskilt stel i lederna genom åren, jag känner mig minst lika flink i fingrarna idag när jag spelar gitarr eller bas som när jag var tonåring - vilket är ungefär femton år sedan...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Men hur slutar man knäcka. Alla i min närhet är galna på det?