Volvo Premium Sound eller High performance Sound?

Permalänk
Medlem

Volvo Premium Sound eller High performance Sound?

Tjenare

Vet inte om detta är rätt tråd men behöver lite råd. Ska köpa Volvo, och kan välja mellan dessa två system. Ni som känner till dessa system vet att Premium är det dyrare. Jag älskar musik och lyssnar på det hela tiden. Är det värt att ge 11500 kr extra för Premium sound? (Har extra cash att lägga på det så ingen fara).

Nån som har erfarenhet av dessa?

Tacksam för svar.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Tjenare

Vet inte om detta är rätt tråd men behöver lite råd. Ska köpa Volvo, och kan välja mellan dessa två system. Ni som känner till dessa system vet att Premium är det dyrare. Jag älskar musik och lyssnar på det hela tiden. Är det värt att ge 11500 kr extra för Premium sound? (Har extra cash att lägga på det så ingen fara).

Nån som har erfarenhet av dessa?

Tacksam för svar.

Mvh

Fixa egen stereo blir nog billigare och bättre. Har aldrig upplevt något vidare ljud i original stereo i bilar bortsett från polaren farsas V70 som faktiskt hade helt ok ljud. Kan ju hända att det var "Premium Sound". Men 11 lök? Nej tack.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Farsan har premium i sin Volvo. Det är riktigt grymt! Lätt värt dom extra pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Fixa egen stereo blir nog billigare och bättre. Har aldrig upplevt något vidare ljud i original stereo i bilar bortsett från polaren farsas V70 som faktiskt hade helt ok ljud. Kan ju hända att det var "Premium Sound". Men 11 lök? Nej tack.

Vad har du lyssnat på då? 740 lr? Lätt värt det! Fixa INTE egen stereo då det kan påverka garanti och är mycket bökigare.

Visa signatur

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Permalänk
Avstängd

Framförallt så är det mycket snyggare att inte ha en egen stereo, med tanke på hur pass integrerat det är i nyare bilar.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexst4:

Vad har du lyssnat på då? 740 lr? Lätt värt det! Fixa INTE egen stereo då det kan påverka garanti och är mycket bökigare.

Nej precis, helst inte meka och greja med extra saker om det nu inte behövs.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har tyvärr ingen större koll på skillnaden mellan deras premium och standard ljudpaket. Men kan iaf säga att jag under förra sommaren hyrde en hel del Volvo's från Hertz, s60 och s80. Dessa var 2012/2013 års modeller. Ljudet i dem var riktigt trevligt, körde då mest via bluetooth från telefonen. En schysst sak var att man kunde navigerar ganska bra via rattens kontroller. bläddra upp och ner för att byta låtar, tror tom att jag kunde byta playlist utan att släppa ratten. Körde ljudet med alla inställningar, bas, diskant, mid på neutralt i mitten vilket lät bra då man skruvade upp volymen lite grannar.

Det jag upplever som största problemet med att lyssna i en bil är nog att vägljudet stör en del...

Visa signatur

// Knatten

Permalänk
Medlem

Vilken Volvo ska du köpa?

Visa signatur

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, och framför allt de snabba svaren.

Skall köpa en V40 Cross Country.

Permalänk
Medlem

Det dynaudio Premium Sound som satt i tidigare S80/V70(2008->framåt) m.fl. modeller fram till ca 2010 var extremt mycket bättre än high performance. När Volvo bytte bort från Dynaudio blev extremt många besvikna och i dagsläget rekommenderar få Premium Sound över High Performance. Är det nybilsköp: lägg pengarna på något roligare.
Fråga på jagrullar.se om du vill ha riktigt utförliga svar, folk där har nästan autistisk koll på skillnaden mellan årsmodeller osv. Finns en stor gnälltråd där med hat mot premium sound efter uppdateringen. Det sägs att det är bättre idag men inte ikapp Dynaudiosystemet.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Tackar för svaren, och framför allt de snabba svaren.

Skall köpa en V40 Cross Country.

Om du inte vill lägga pengarna på det så kan du ju lägga dom på en "Polestar" trimmning: http://www.polestar.se/sv-se/performance/modelloversikt/

Visa signatur

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Permalänk
Skrivet av nimren:

Tjenare

Vet inte om detta är rätt tråd men behöver lite råd. Ska köpa Volvo, och kan välja mellan dessa två system. Ni som känner till dessa system vet att Premium är det dyrare. Jag älskar musik och lyssnar på det hela tiden. Är det värt att ge 11500 kr extra för Premium sound? (Har extra cash att lägga på det så ingen fara).

Nån som har erfarenhet av dessa?

Tacksam för svar.

Mvh

Enligt en bekant så var skillnaden stor, han menade att det var bättre ljudbild och något med kupé kompensering som gjorde att han valde Premium.
Han valde även med en subwoofer som lyfte ljudet ett snäpp.

Men har du möjlighet att provlyssna båda paketen så är det starkt rekommenderat då ljud är någorlunda personligt. Tycker dock det är nästan ett måste att välja det bättre ljudpaketet då det är en relativt liten extrakostnad jämt med vad bilen kostar.

Tänk dock på att Högtalare kan man enkelt byta ut i efterhand på någon ljudfirma men skiljer stereon i dom olika paketen så är stereon svårare att byta ut då dagens enheter är formad för den bilen (inte som förr när enkel eller dubbel DIN man bara kunde peta in) , kan även vara så att den är kopplad till funktioner och display visning av andra saker som finns i bilen.

Mitt tips är att provlyssna och skapa dig en uppfattning av vad du väljer emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Tjenare

Vet inte om detta är rätt tråd men behöver lite råd. Ska köpa Volvo, och kan välja mellan dessa två system. Ni som känner till dessa system vet att Premium är det dyrare. Jag älskar musik och lyssnar på det hela tiden. Är det värt att ge 11500 kr extra för Premium sound? (Har extra cash att lägga på det så ingen fara).

Nån som har erfarenhet av dessa?

Tacksam för svar.

Mvh

Hej nimren!

Jag kör en XC70 -13 med high performance ljud och 7" skärm och jag är väldigt nöjd med ljudet. Jag har haft bilar med egenbyggda ljudsystem i och visst var det mer kraft och tryck i det ljudet men kvaliteten var inte bättre. Det går att skruva upp ljudet och ändå bibehålla kvaliteten och jag tycker att mitt system hanterar de lägre basgångarna fint även fast det inte låter lika mycket som mina tidigare bilar. Jag är riktigt nöjd med high performance och kan bara tänka att Premium Sound är snäppet bättre. Jag måste provlyssna!

Yooritzz ska du inte lyssna på, men det tror jag redan att du vet. I en ny Volvo är det bara de mest galna bilstereobyggarna som modifierar och "fixar egen stereo".

Blåtanden är klockren, speciellt eftersom den har dubbla kanaler så att jag som kör kan ha min telefon kopplad till handsfreen och min fru har sin kopplad till media så hon sitter och väljer musiken som ska spelas t.ex.

Till Knatten: Standard ljudpaket är "Performance", enklare högtalare, 5" skärm, klenare förstärkare.
High Performance har 8 högtalare med kraftigare spole och magnet, 4x40W förstärkare, finns flera nivåer av det paketet.
Premium Sound: 12 högkvalitativa högtalare, 5x130W förstärkare, Dolby ProLogic II med mera.

Lycka till!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexst4:

Om du inte vill lägga pengarna på det så kan du ju lägga dom på en "Polestar" trimmning: http://www.polestar.se/sv-se/performance/modelloversikt/

Eftersom TS köper ny bil (antar jag, eftersom han kan välja ljudpaket) så finns inte möjligheten till polestartrimning förrän modellåret fyllt 1 år.
Så han får vänta ett tag med att trimma i såna fall. Dock är det ju inte så länge tills MY15 kommer så det handlar nog inte om ett helt år just nu.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexst4:

Om du inte vill lägga pengarna på det så kan du ju lägga dom på en "Polestar" trimmning: http://www.polestar.se/sv-se/performance/modelloversikt/

Är det som att chippa den?

Skrivet av mattias90:

Enligt en bekant så var skillnaden stor, han menade att det var bättre ljudbild och något med kupé kompensering som gjorde att han valde Premium.
Han valde även med en subwoofer som lyfte ljudet ett snäpp.

Men har du möjlighet att provlyssna båda paketen så är det starkt rekommenderat då ljud är någorlunda personligt. Tycker dock det är nästan ett måste att välja det bättre ljudpaketet då det är en relativt liten extrakostnad jämt med vad bilen kostar.

Tänk dock på att Högtalare kan man enkelt byta ut i efterhand på någon ljudfirma men skiljer stereon i dom olika paketen så är stereon svårare att byta ut då dagens enheter är formad för den bilen (inte som förr när enkel eller dubbel DIN man bara kunde peta in) , kan även vara så att den är kopplad till funktioner och display visning av andra saker som finns i bilen.

Mitt tips är att provlyssna och skapa dig en uppfattning av vad du väljer emellan.

Har varit på ca 10 ställen och ingen av dom hade Premium Sound! Annars hade jag såklart provlyssnat och så men nu är det svårt då många bara har vanligt sound i sina demobilar och bilar de säljer i andra hand.

Permalänk
Medlem

Skulle lätt ta premium sound alla dagar. Det är snyggt integrerat och kontroller via ratten. Det är vida överlägset High performance.

Ska du bygga eget blir det fulare och för 11.000:- får man inte direkt några supergrejor.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Har kört en XC60 2012a med premium sound och i jämförelse med mina två BMW, en 5 serie med den "stora" stereon(harman kardon) och en 3 serie med "mellan" stereon, så skulle jag nog sätta premium sound i samma klass som 3 seriens mellan stereo. Det är definitivt bra ljud i premium sound men jag tycker inte det levererar lika mycket som BMW:s stora stereo trots samma pris.

Off topic: En vän till mig har en 6 serie gran coupe med bang o olufsen paketet och det kan nog vara det bästa ljudet jag hört i en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Skulle lätt ta premium sound alla dagar. Det är snyggt integrerat och kontroller via ratten. Det är vida överlägset High performance.

Ska du bygga eget blir det fulare och för 11.000:- får man inte direkt några supergrejor.

Det är exakt samma integration och rattkontroll i high performance som i premium. Det är förstärkare och antal/typ av högtalare som skiljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Är det som att chippa den?

Har varit på ca 10 ställen och ingen av dom hade Premium Sound! Annars hade jag såklart provlyssnat och så men nu är det svårt då många bara har vanligt sound i sina demobilar och bilar de säljer i andra hand.

Nu slutar du vela runt, och lyssnar på mig en stund.
Många gånger, har jag själv stått och funderat på, om en bättre produkt är värd sitt extra pris.
Svaret har i 100% av fallen blivit ja.
Väljer du standardpaketet, kommer du så länge du har bilen, att sitta och fundera på hur det hade varit med premiumljudet, hur det hade låtit och vice versa.
Bilen kommer ju ändå sticka iväg bortåt 300-400 000:-
Dagens jävla rymdteknologi dom knökar in i bilarna, tillåter i princip aldrig någon egen uppgradering, förutom högtalarna max på sin höjd.
Så nu ger du fan i att vara dumsnål och tar och skaffar ditt premium sound till bilen.

[ Refererar till min avatar. ]

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ofta rätt dyrt att bygga nå eget i en bil som är bättre än fabriksystemen, så om man inte tänker satsa rejält bör man välja fabriksmonterat, man bygger iallafall inget som är bättre för samma summa.
Volvos Dynaudiosystem var rätt tjocka i ljudkaraktären tycker jag och de borde haft mindre bas i grunden, de lät bättre med andra sättningar som inte såldes.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nu slutar du vela runt, och lyssnar på mig en stund.
Många gånger, har jag själv stått och funderat på, om en bättre produkt är värd sitt extra pris.
Svaret har i 100% av fallen blivit ja.
Väljer du standardpaketet, kommer du så länge du har bilen, att sitta och fundera på hur det hade varit med premiumljudet, hur det hade låtit och vice versa.
Bilen kommer ju ändå sticka iväg bortåt 300-400 000:-
Dagens jävla rymdteknologi dom knökar in i bilarna, tillåter i princip aldrig någon egen uppgradering, förutom högtalarna max på sin höjd.
Så nu ger du fan i att vara dumsnål och tar och skaffar ditt premium sound till bilen.

[ Refererar till min avatar. ]

standardpaketet är inte med bland TS val. Volvo har tre nivåer, mellannivån är inte ett dåligt val. Det finns många andra tillval i bilen man kan lägga pengarna på istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

standardpaketet är inte med bland TS val. Volvo har tre nivåer, mellannivån är inte ett dåligt val. Det finns många andra tillval i bilen man kan lägga pengarna på istället.

Frågan är hur "värda" dom andra valen är.
Då han anger att han lyssnar mycket på musik.
Annars känns det som att köpa en höna, när man behöver en kalkon.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hej,

Är inne på min andra bil med premium med subwoofer, är super nöjd. En kollega hade tagit ut en tjänstebil med standard ljud och han blev riktigt upprörd, när han hörde hur bra det låter i min bil. För han kunde inte göra något åt sitt, han hade plockat ut en tjänstebil, blir ju extremt dyrt att göra något i efterhand i en bil han inte äger...

Självklart ska du chippa bilen också, är ett måste
Nuvarande bil chippad V70R
Min gamla bil chippad S60 T5

/K

Visa signatur

W8.1 64bit, Office 2013+, SSD C300 256GB, Agg Enermax (Platimax) 1500w, Moderkort ASUS Premium, Delided CPU I7 3770K (4436,3 MHz), MINNE 32 GB,
GPU, EVGA GeForce TITAN X SC, EVGA GeForce GTX 680 Classified 4096MB, Chassi FT02 och Noctua NH-U12S (NH-D15). RTAC87U

Permalänk

På en nyare volvo så kan du inte byta stereo då den är integrerad i både canbuss och most. Dvs den är en del av bilen och har en vesäntlig funktion. Högtalarna går att byta men det är inte super enkelt att bara koppla in ett slutsteg. Jag hade alla dagar valt premium före high preformance även om det sistnämnda låter bra så är premium sound snäppet bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar och jag vill inte greja med att byta högtalarsystem via andra eller tredje part då jag vill ha det så snygg integrerat. Har nu kommit fram att jag kör på Premium ändå när jag lagt undan cash för det. D3 Busines Edition med Momentum blir det + lite annat smått och gott

Tack återigen för alla snabba svar.

Permalänk
Medlem

Kolla på garaget.org/forum/ Där hittar du allt mellan himmel och jord när det hjäler bilar. Och kanske det du letar äfter.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har premium i min bil ( V70 -10 ). Jag gillar mitt ljud, tillräckligt med bas. Bra antal högtalare för att sprida ljudet behagligt. Bra kvalite på ljudet, EQ i diplayen som man kan leka mycket med om man vet hur en EQ fungerar ( har bara skruvat lite på den )

Jag vet inte om det är värt 11500 spänn......jag hade lagt de pengarna på ett polestarchip isf, om pengarna ändå ska spenderas.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Skrivet av RiFTER:

Jag har premium i min bil ( V70 -10 ). Jag gillar mitt ljud, tillräckligt med bas. Bra antal högtalare för att sprida ljudet behagligt. Bra kvalite på ljudet, EQ i diplayen som man kan leka mycket med om man vet hur en EQ fungerar ( har bara skruvat lite på den )

Jag vet inte om det är värt 11500 spänn......jag hade lagt de pengarna på ett polestarchip isf, om pengarna ändå ska spenderas.

Chippet går alltid att skaffa senare, knepigare med premium sound om ma inte är påläst och vill skruva en massa själv

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag har en ett par månader gammal v40 med premium stereon. Innan jag beställde så provkörde jag en med high performance och tyckte basen var lite grötig, dock inte hemsk(tänkte ändå ta premium då så brydde mig inte direkt). Tycker det är helt ok ljud i premium iallafall (finns ju EQ med), dunkar alltid spotify i bilen och skulle säkerligen grämt mig över att inte ha tagit det fetaste ljudpaketet.

glöm inte volvo on call och värmare också underbart i detta kalla land om man inte alltid har garage hehe.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Chippet går alltid att skaffa senare, knepigare med premium sound om ma inte är påläst och vill skruva en massa själv

Aah precis, kan inget om bilmek och sånt så att ett redan färdigt system är mycket bättre. Chipset kan jag fixa lite senare som du säger.