Sålt ett spel till herre i Norge. Hur är det med tull på försändelse?

Permalänk

Sålt ett spel till herre i Norge. Hur är det med tull på försändelse?

Jag ska skicka ett spel till en Norsk. Spelet är värt en strunt summa (300kr.) Hur fungerar det med tull på försändelser till Norge? Erfarenheter?

Skillnad på om man skickar som brev eller paket? Har möjligen för avsikt att skicka som brev om köparen inte vill annat.

Input tack!

Permalänk
Föredetting

Det är ju inte ditt problem, utan mottagarens, säger jag lite spontant. Norska tullen kan säkert tulla det, men om det framgår att det är ett beggat spel tror jag inte de bryr sig nämnvärt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Det känns ju lite så. Tänkte försöka hjälpa snubben lite genom att minimera risken för tull. Verkar som man ska klistra på en deklaration på försändelsen också (Vet inte om det gäller privatperson <--> privatperson).

Där kan man kryssa i gåva, vilket borde vara smartast..

Permalänk
Postnord
Skrivet av east_lake:

Jag ska skicka ett spel till en Norsk. Spelet är värt en strunt summa (300kr.) Hur fungerar det med tull på försändelser till Norge? Erfarenheter?

Skillnad på om man skickar som brev eller paket? Har möjligen för avsikt att skicka som brev om köparen inte vill annat.

Input tack!

Hej,
Om du ska skicka spel till Norge så kan du skicka det som vanligt brev, men då är det inte spårbart. Du kan även välja tilläggstjänster om du vill att brevet ska vara spårbart. Du ska även klistra på en tulldeklarationsetikett. Du kan klicka på länken här så kommer du direkt till etiketten. http://www.posten.se/sv/Documents/PDF/cn22_vit.pdf. Du behöver inte betala för tullen i Sverige men mottagaren kanske kommer få betala tull i Norge beroende på norska tullverkets villkor. Om du har fler frågor är du välkommen att ringa in till oss på Postens kundservice på telefonnummer 020-23 22 21 och välja knappval 1. Vi har öppet vardagar mellan 8-18. Med vänlig hälsning, Lana, Postens Kundservice