Rosenrot och Johannesört -Erfarenheter?
Hej jag tänkte höra mer er vad ni har för erfarenheter av Rosenrot och Johannesört. Jag har under större delen av mitt vuxna liv varit skeptisk till naturpreparat och ansett att de är bortkastade pengar. Anledningen till att jag testade rosenrot var den här debattartikeln. http://www.dn.se/debatt/storsaljande-halsopiller-saknar-bevisad-effekt/
Det lustiga är att det är kritiskt artikel men med ett avsnitt som handlade om den lilla bevisade effekten som fanns. Här är ett utdrag,
"I endast en studie som verkar välgjord fann man en effekt. Testresultaten förbättrades både i rosenrotsgruppen och placebogruppen men signifikant mer i den förstnämnda. De förmågor som var förbättrade var trötthet, reaktionstid och kortisolnivåer (”stresshormon”). Där¤emot förbättrades inte depressionssymtomen. Denna studie gav således intressanta resultat och bör upprepas i större skala (bara 30 personer fick rosenrot)"
Som bakgrund vill jag berätta att så länge jag kan minnas har jag brottats med motivationsproblem och en ovilja till att göra nya berikande saker. Tack och lov har min flickvän "släpat" med mig på resor och upplevelser som jag, framförallt i efterhand, uppskattat väldigt mycket. Jag har alltid varit öppen med mina vänner och min flickvän att min bekvämlighetszon är liten och min flickvän har en del andra problem som hon varit öppen mot mig med. Jag har genom åren haft en oro som ställt till med rätt mycket problem för mig. Det är ingen stark oro men den har funnits där hela tiden och jag blir väldigt passiv att frånvarande i perioder då oron är mer påtaglig. Mina studieresultat blev lidande av flera olika anledningar men jag tror att oron var en av orsakerna.
Hursomhelst började jag äta rosenrot för knappt tre år sedan och jag upplevde en skillnad omgående. Jag blev piggare på mornarna och koncentrationsförmågan ökade märkbart samt att min sömn blev bättre. Jag somnade nu i ett lugnt tillstånd, förr behövde jag oftast musik för att somna för att oron inte skulle göra sig påmind. Mitt allmäntillstånd blev allt bättre och mina vilja att prova nya saker stärktes. Jag tyckte själv att jag nu hade bättre "redskap" för att handskas med min oro den utlöstes inte heller lika lätt. Situationer som förut var orostriggande var nu hanterbara.
För snart två sedan började jag läsa lite om Johannesört då jag börjat misstänka att min oro berodde på en molande nedstämdhet eller tvärtom. http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Vaxtbaserade-lakemedel1/Listning/Laif-extrakt-av-Hypericum-perforatum-L-herba-johannesort/
Jag provade att kombinera Johannesört och Rosenrot och jag skulle vilja beskriva den tiden som "den bästa tiden i mitt liv" Jag åt Johannesört i ca ett år och jag slutade den dagen då jag kände att jag inte längre behövde det. Under kombinationsbehandlingen fick jag en hel del distans till mina problem och kunde på så sätt börja tråda ur varför jag hade dem utan att bli "förlamad" av oron. Jag skulle idag säga att jag mår ganska bra. Min motivation är bra och mitt allmäntillstånd är gott. Nedstämdheten och oron kommer och går men intalar mig att det år något vi alla lider av, då och då. Rosenrot äter jag fortfarande och kommer nog göra det framöver.
Jag vet själv inte om dessa två örter? verkligen fungerar för mig eller om det är placebo. I mitt fall spelar det ingen roll då det hjälpte mig väldigt mycket och den ev placeboeffekten har ju för mig varit något positivt.
Jag är nu intresserad av era erfarenheter och kritik gällande dessa örter och om ni äter dem eller inte?
PS. Vet inte om det här är rätt forumdel men en moderator får gärna flytta tråden dit den hör hemma