behöver lite råd kring ett köp av skärm.

Permalänk

behöver lite råd kring ett köp av skärm.

Tjenare!

Min gamla Samsung 22" gav upp igår efter några dagars dödsryck och behöver nu en ny skärm.

Jag sitter på en snart fyra år gammal rigg med I7 2600 och ett 6870 kort, ingen direkt imponerande, men jag går i tankarna om att jag ska köpa en ny dator snart (inom ett år kanske). Det som är lite jobbigt är att jag är lite av en prylidiot och stirrar mig lätt blind på allt det här med 144hz, 3D och allt möjligt skit när jag troligtvis inte alls behöver något sådant.

Jag själv pushar strax trettio bast och är gift så det blir inte lika mycket spelande som förr men jag har mina perioder då man kan fastna i gamingräsket, annars använd datorn mest för surfande och film. Jag ska inte försöka låtsas som att jag har någon jättekoll men vad jag har förstått så har IPS bättre färger än TN men i gengäld så kan man komma upp i högre uppdateringsfrekvenser med TN.

Just nu står jag bara häpen, kliar mig i huvudet, och vet inte vad fan jag ska göra. Behöver man verkligen 144mhz med min dator? behöver jag det ens som en gaming-periodare? Eller det är bättre att satsa på något annat?

Skulle vilja glida inom netontnet, media markt, SIBA osv osv i Helsingborg när jag är på väg hem från jobb och köpa.

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

144Hz skärm ska man helst bara ha om man har en dator som klarar att mata ut 144fps (din dator i nuläget gör det inte). 3D är dyrt och vet inte många som använder det, mest en onödig gimmick.

IPS är bättre färgåtergivning, betrakningsvinklar och kontrast. TN har snabbare responstid.

Angående skärmstorlek kan du t ex titta på 24 tum i 1080p. Köper du en fet dator inom ett år kan det vara värt att köra på en 144Hz 1080p t ex BenQ XL2411Z. Vill du ha en IPS är U2412M ett bra alternativ.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

En del TN-paneler må ha snabbare responstider ja, dessa sitter i 120/144-hertzskärmarna. Tittar man på 60Hz kan man absolut inte säga att TN skulle vara snabbare än IPS, det varierar mera mellan olika modeller.

IPS har inte heller bättre kontrast, de ligger på precis samma mediokra nivå som TN-panelerna med maxvärden kring 1200:1. Skrattretande svärta vintertid.
Sommartid - en annan historia om man är igång under dagen.

NetonNet säljer faktiskt den här speciella 120-hertzskärmen (enda icke-TN-120-hertzdatorskärmen om vi bortser från gamla hederliga CRTer)
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/Eizo-ForisFG2421-B...
Tyvärr så står det endast internetförsäljning... klaga för all del om du besöker NetonNet. Att de bara kränger s**t. De borde skämmas!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14460942']En del TN-paneler må ha snabbare responstider ja, dessa sitter i 120/144-hertzskärmarna. Tittar man på 60Hz kan man absolut inte säga att TN skulle vara snabbare än IPS, det varierar mera mellan olika modeller.

Tips på en 1ms IPS i stil med ASUS VG248QE?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Tack för svaren! Tyvär lär ju frugan skjuta mig om jag kommer hem med en skärm som kostar runt 5k utan att jag spelar särkilt mycket själv Den verkar onekligen ganska mysig!

Appropå det Mocka skrev; Jag vet inte om jag är efterbliven men jag stirrar mig blind på det här med responstiden. 8ms tycker jag låter mycket men det kanske inte är någon större skillnad egentligen?

Allt jag behöver är en bra skärm som duger till hyfsat mycket gaming och nätsurfande. 144hz låter fräckt men är det värt det?

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Tips på en 1ms IPS i stil med ASUS VG248QE?

1. Men det där är ju just en 144-hertzskärm.
2. Siffran i produktbladet berättar vad en enda färgövergång tar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av einhärjaren:

Tack för svaren! Tyvär lär ju frugan skjuta mig om jag kommer hem med en skärm som kostar runt 5k utan att jag spelar särkilt mycket själv Den verkar onekligen ganska mysig!

Appropå det Mocka skrev; Jag vet inte om jag är efterbliven men jag stirrar mig blind på det här med responstiden. 8ms tycker jag låter mycket men det kanske inte är någon större skillnad egentligen?

Allt jag behöver är en bra skärm som duger till hyfsat mycket gaming och nätsurfande. 144hz låter fräckt men är det värt det?

Du satt ju med en 60-hertzskärm fram tills nu?
Eller vill du lura i oss att det var en CRT på 22 tum som just gav upp, år 2014.
8 millisekunder är just åtta millisekunder. Milli står för tusendel.
Tror du själv att du kan se så snabba färgväxlingar?

Den ghosting som människor (till skillnad från kameror) märker av handlar om färgövergångar på 20, 30, 40 millisekunder. Om en skärm har många färgövergångar som går så långsamt säger specifikationen inget.
Den berättar enbart hur fort en viss växling mellan några standardiserade gråa nyanser tar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte må vara särskilt kräsen, men jag kan varmt rekommendera denna skärm:
http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/datorska...

Har själv 3st, och jag tycker dom funkar perfekt till allt!

Permalänk
Medlem

Har själv jagat runt och läst tester om olika skärmar och allt därtill. Satt på en 22" gamingskärm 2ms från 08-09. Tänkte först köpa någon billig 24" för 1000 lappen då budgeten var låg men kände att det kanske inte skulle bli så stor skillnad mot 22", sen med mitt grafikkort som duger till mina ändamål skulle nog inte klara för hög upplösning så bra så målet blev 27" med 1080p (många som klagar på pixligheten med 1080p på 27") Kikade runt lite på 27" skärmar och sitter man inte 10cm från skärmen så funkar det ju kanon
Det hela slutade med att jag köpte mig en Philips 27" IPS med 5ms för helt ok pris 2000:- och efter de 4 dagar jag haft den hemma är jag mkt nöjd. Extremt bra färger, följer med perfekt i de spel jag spelar (Spec Ops, Neverwinter, Wow mfl, enda man kan klaga på något är väl svärtan men det går att ställa in hyfsat ändå. /mvh

annars har du ju denna som fått rätt bra kritik http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och-storre/AOC-I2757FM/187172.5474/

Visa signatur

| i5 10500 | Gigabyte B460M DS3H | G.Skill Aegis DDR4 3000mhz 16GB | KFA2 RTX2060 6GB | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | DeepCool Matrexx 55 V3 | Kolink Core Plus Atx 700W | Win 10 | Corsair K70 RGB | ADX Firepower V2 mmo |

Permalänk
Skrivet av einhärjaren:

Tack för svaren! Tyvär lär ju frugan skjuta mig om jag kommer hem med en skärm som kostar runt 5k utan att jag spelar särkilt mycket själv Den verkar onekligen ganska mysig!

Appropå det Mocka skrev; Jag vet inte om jag är efterbliven men jag stirrar mig blind på det här med responstiden. 8ms tycker jag låter mycket men det kanske inte är någon större skillnad egentligen?

Allt jag behöver är en bra skärm som duger till hyfsat mycket gaming och nätsurfande. 144hz låter fräckt men är det värt det?

Jag köpte 144hz förra året för första gången och har inte ångrat mig ett dugg att jag la ner 3000kr på en skärm

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk

Jag själv skulle aldrig kunna spela på en TN-skärm, då jag upplevde att färgerna inte var så "livliga" av sig (helt enkelt dålig färg).
Dock så var 120hz en väldigt bra funktion, men jag uppskattar hellre bättre färg och högre upplösning

Skickades från m.sweclockers.com