Åsikter om val av komponenter till ny speldator

Permalänk

Åsikter om val av komponenter till ny speldator

Hej

Skulle vilja ha lite feedback på mitt val av delar till min nya speldator.

Har en 250 gb ssd, mus och Windows 8.1 sedan tidigare så dessa behövs inte införskaffas.

Vill ha en dator som är tyst och med bra och stabila komponenter, då jag tänker ha den ett par år och hoppas att den kommer att klara av även kommande spel något år framöver. Datorn kommer huvudsakligen användas till spel och som media server till tv:n.

Spel jag tänkt spela är battlefield 4, elderscrolls online, titanfall, cod ghost mf

De största frågorna är Sli, crossfire eller ett grafikkort?

I7 eller i5, håller på lite med edgecam igenom jobbet, men det verkar inte kräva extremt mycket av datorn, då datorerna på jobbet inte är några direkta monster. Så då kanske en i5:a endå är bästa valet?

Budgeten runt 20000kr absolut inte mer än 22000kr

Min kundvagn hos inet just nu. http://www.inet.se/kundvagn/visa/6593495/2014-03-19

PS får hoppas det blir ett läsligt inlägg, det är inte så enkelt att se hur inlägget blir på mobilen.

Mvh Dan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köp Blackwidow ultimate istället för apex.

Permalänk

Ok får kolla på det så får jag se hur jag gör.

Vad är det för fördelar med blackwidow ultimate som inte apex har?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker det ser bra ut. En i5'a räcker långt enligt mig.
Om du inte redan funderat/tittat på ett mekaniskt tangentbord och en IPS skärm så tycker jag du ska ta en titt på det

Skillnaden är mestadels känsla. IPS har klarare färger och bättre svärta, medan 144Hz skärmen får saker att se smidigare ut. Själv märker jag ingen skillnad på en 60Hz och 120Hz skärm.

Mekaniskt tangentbord har en Mel taktil känsla, men det finns många olika motstånd och ljudnivåer på dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Hade hellre köpt en Asus-skärm än Benq, men det är min åsikt.

Permalänk
Skrivet av danolundgren:

Ok får kolla på det så får jag se hur jag gör.

Vad är det för fördelar med blackwidow ultimate som inte apex har?

Skickades från m.sweclockers.com

Blackwidow är mekaniskt, håller bättre och har bättre känsla i knapparna. Nu kommer det ju ett nytt Blackwidow med nya mekaniska brytare från en rätt oprövad tillverkare (Khail istället för de vanliga från Cherry). Finns en klistrad tråd om mekaniska tangentbord i kringutrustningsdelen här på forumet. Finns massor av märken och olika brytare att välja på. Skulle själv mycket hellre kört på ett steelseries 6Gv2 eller 7G över Apex (båda har mekaniska brytare), 6G finns med både svarta och röda.

Men det finns mängder så ta en titt i den klistrade tråden och åk sedan och känn på brytarna i någon butik som antingen har en test sats, vet att Inet har sånna eller en snäll butik som låter dig känna på tangentborden.

Permalänk

Nu har jag gjort lite ändringar i kundvagnen och skulle vara tacksam för lite ny feedback på den.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6595732/2014-03-20

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen ingen expert, men nedan följer några saker jag lade märke till:

1. När det gäller tangentbord råder jag dig verkligen att testa själv innan du slår till. Det är väldigt subjektivt vad man gillar.
2. Förstår inte varför du ska ha 2x GTX780 när du kör en 60 Hz skärm? Verkar ganska overkill tycker jag.
3. Jag själv skulle definitivt köpt ett mer påkostat nätagg med den budgeten.

Återigen, jag är ingen expert, men skulle tänka över dessa saker innan köp.

Permalänk

Som "hustrun" skrev, så är jag också nyfiken på vad som fick dig att byta till en 60Hz skärm från 144Hz

Samma sak med tangentbordet, om du är osäker på något så skriv det så kan jag och säkert flera andra förklara skillnaderna mellan de olika mekaniska brytarna på tangentbordet och skillnaderna på skärmar.

Kan påpeka att jag själv kör med svarta brytare som du valt (något tystare och trögare än röda brytare), som jag är helnöjd med.

Högtalarna kör jag också med själv och kan säga att de också presterar bra för priset

Funderade också på nätagget där.
Be Quiet är ett fint märke och ger säkerligen ut den effekten de påstår, så jag tror att 850W räcker.
Räknade lite på hur mycket ström datorn kommer dra genom denna hemsida: http://extreme.outervision.com/PSUEngine.
Om det stämmer eller inte kan jag svara på, men den har inga dåliga rykten vad jag vet.

På hemsidan där kommer jag fram till att datorn rekommenderas att använda 658W vid 90% load och 725W vid 100% load.
Vilket ger dig ca 125W till godo (I värsta fall). Minimun som datorn kräver för att gå att köra är 675W vid 100% load.

Har du tänkt att överklocka både CPU och GPU'er så kanske jag skulle rekommendera något kraftigare nätagg, men det är inte nödvändigt om du inte ska.

Enligt Inet själva så rekommenderas det en GPU på 600W för ett grafikkort med resterande komponenter.
På Nvidias hemsida kan du också se att endast grafikkortet drar ca 250 och att ett "helst system inklusive ett GTX780" rekommenderar 600W.
Så om man ska dra allt till ytterligheten så blir det i teorin 600 + 250 = 850W. Detta är "worst case scenario".
Dessa watt-tal tror jag dock aldrig att du når. Länk till Nvidia GTX780 hemsidan.

Googlade också lite på detta och fann denna tråd: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1945886/gtx-780-sli-power-requirements.html
Där påstår flera att 850W räcker gott och väl

Ah, och ett personligt tips är att kasta in en fläkt i chassit för bättre luftflöde/positivt tryck i chassit.
2 fläktar och fläktkontroller med plats för 3 fläktar ingår, så jag satte de 2 medföljande i fronten och en Corsair Air series AF140 Quiet edition längst bak.
Ett positivt tryck i chassit hindrar att onödigt damm smyger in i chassit mellan springor och får det mesta att samlas i dammfiltret i fronten istället! Samt håller dina komponenter svalare

Ursäktar på förhand om det är långt och svårläst.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk

Måste varit väldigt trött igår skulle byta skärm från ben q till Asus och måste ha lagt till fel i kundvagnen

Har ni något bättre nätaggregat att rekommendera mig.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6597451/2014-03-21

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Processorn kommer flaska grafikkorten rejält. För två 780's i 1080p behövs ett 2011-system med en i7 4930k / 4960x, helst överklockad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Som MakeCoke sa, två grafikkort kräver lite malligare processor. Flaska rejält är att ta i, en i7-4770K hade räckt gott om du bara ska köra en skärm!

Permalänk
Skrivet av danolundgren:

Måste varit väldigt trött igår skulle byta skärm från ben q till Asus och måste ha lagt till fel i kundvagnen

Har ni något bättre nätaggregat att rekommendera mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev så tror jag inte att det behövs.
Men om du vill vara 101% säker och ha en tystare dator så kan det kanske vara värt att byta upp nätagget ändå.
Eftersom jag själv kör med Be Quiet, så kan jag bara rekommendera dem, då jag är helnöjd och aldrig varit med om ett tystare nätagg.
Här har du en som är större för en lite större summa: https://www.inet.se/produkt/6909913/be-quiet-power-zone-1000w-bronze-modular

Angående processorn så ska man nog lyssna på tidigare talare.
Här har du en ersättare som passar: https://www.inet.se/produkt/5310054/intel-core-i7-4770k-3-5-ghz-haswell.

Priset med den processorn och nätagget jag länkade blir ca 1000kr dyrare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

Som MakeCoke sa, två grafikkort kräver lite malligare processor. Flaska rejält är att ta i, en i7-4770K hade räckt gott om du bara ska köra en skärm!

Om vi kollar på hur mycket fps en 4770k pumpar ut i bf4: (valde medium eftersom att i ultra flaskar grafikkortet)

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-battlefield-4/4#pagehead

Sedan kollar vi hur mycket fps 780 SLI pumpar ut i ultra så ser vi att det ligger ungefär på samma som 4770k i medium.

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-battlefield-4/3#pagehead

Och då var ändå 4770k-testet i medium. För att få ett hum om hur mycket mindre fps processorn får ut i ultra kan vi kolla på testet svagaste processor, phenom 2 x4 980. Detta för att denna processorn blir flaskhalsen även i ultra. Jag räknar med medelfrekvensen, 61 (medium) - 44 (ultra) = 17. Sedan 17 / 61 = ~28 % sämre prestanda. Så medelfrekvensen i medium för 4770k, 119 * 0,72 = ~86 i ultra. Vi ska inte ta dessa siffror på alltför blodigt allvar men visar ändå att en 4770k kommer flaska 780 SLI.

För att göra det lite tillförlitligare räknar jag även på testets näst svagaste processor, i3 3220. 68 (medium) - 49 (ultra) = 17. 17 / 68 = ~25 %. Inte lika stor skillnad men en 4770k blir en flaskhals ändå.

Eller som redaktionen skrev om 4960x @4,4 ghz i 1080p, ultra.

"
Med högsta kvalitetsläget drar Redeon R9 290X i Crossfire ifrån en smula, och bakom är det i stort sett jämnt skägg mellan dubbla Radeon R9 280X, dubbla Geforce GTX Titan och dubbla GTX 780 – processorn håller sannolikt delvis tillbaka konfigurationerna.
"

Det visar hur sjukt bra processor som behövs i bf4 med två high endkort i 1080p.

Tillägg: som jag ser det så har du några alternativ. Om du vill köra bf4 på ultra: antingen kör du i5 4670k + ett 780 och en 60 hz skärm och får ut 60 fps+.
Eller en överklockad 4930k / 4960x + två 780 och en 120 hz / 144 hz skärm och får ut ~100 fps.
Eller så kör du bf4 i medium / high med 4770k + 780 och en 120 / 144 hz skärm. Då får du ut ~100 fps.

Detta enligt sweclockers tester. Dock gjordes de för länge sedan så spelet och drivrutiner har optimerats, räkna med högre fps än sweclockers fick. Dessutom så är detta på den allra mest krävande banan, på andra får du ut mer fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Nytänk ang dator!

Har nu tänkt om lite angående val av dator och därför valt ett lite mer kompakt chassi av m-atx model och skulle vara mycket tacksam över lite feedback på komponentvalen i denna.

Har som tidigare nämt att jag har en 250gb Samsung ssd, windows 8.1 samt en rival steelseries mus. Har nu valt ett billigt vanligt tangentbord, men kommer byta ut det när jag har möjlighet att åka och klämma lite på något mekaniskt tangentbord någonstans.

Är det värt att köpa en 144hz skärm till denna eller ska jag satsa på en 60hz?

Har också bestämt mig för att hålla budgeten runt 15 - 16 tusen pga restskatt

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6605051/ds

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ingen som kan hjälpa mig kontrollera så allt ser bra ut?

Behöver bestämma mig i kväll, innan Inet's erbjudande om fri montering går ut. Kan visserligen montera själv I värsta fall, men hade varit skönt att slippa det denna gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker allt ser fint ut, tycker inte det är någon idé att slänga massa pengar på ett icke-mekniskt tangentbord så då kan du lika gärna köra på sidewinder så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danolundgren:

Har nu tänkt om lite angående val av dator och därför valt ett lite mer kompakt chassi av m-atx model och skulle vara mycket tacksam över lite feedback på komponentvalen i denna.

Har som tidigare nämt att jag har en 250gb Samsung ssd, windows 8.1 samt en rival steelseries mus. Har nu valt ett billigt vanligt tangentbord, men kommer byta ut det när jag har möjlighet att åka och klämma lite på något mekaniskt tangentbord någonstans.

Är det värt att köpa en 144hz skärm till denna eller ska jag satsa på en 60hz?

Har också bestämt mig för att hålla budgeten runt 15 - 16 tusen pga restskatt

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6605051/dshttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6605051-00.png

Är du van vid 144 hz? För annars skulle jag valt en IPS 60 hz alla dar i veckan.

Har själv en DELL u2412m och är otroligt nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Nu är datorn beställd!

Tack för all hjälp

Har nu skickat iväg beställningen till inet, så nu är det bara att vänta!

Blev den senaste kundvagnen men med en 24 tums ips skärm från dell, dock inte den som du nämnde MakeCoke utan det blev en u2414h, den har både inbyggd USB 3 hubb och mhl stöd. Det fick även bli 16gb ram då 8 gb var slut av adata inet edition både svarta och röda

Så jag klarade min budget helt ok och allt slutade på 14992kr.

Skickades från m.sweclockers.com