Billjud, nytt system, dåligt mellanregister

Permalänk
Medlem

Jag tror vi skulle behöva definiera vad för slags mellanregister det är du saknar. Jag har sett att folk tolkar det som både midbas och högre. Kan du avgöra ungefär mellan vilka frekvenser du tycker det är svagt?

En sak till: har du verkligen slutsteget i dörren?
Ser några problem med detta, t ex fukt. Det är inte speciellt tätt mellan gummilisten och fönstret och du kommer rät vad det är att upptäcka att vatten och elektronik inte funkar så bra tillsammans.
Sen har du relativt grova strömkablar som böjs varje gång någon öppnar och stänger dörren. Det håller säkert ett tag, efter det så hoppas jag att du har kabeln bra avsäkrad.

Edit: Kikade på bilderna igen och kabeldragningen säger att det kanske inte är en dörr jag ser. Är det i skuffen, innanför panelerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

dämpning av dörr ger ett lyft i hela ljudet då din dörr sitter o gungar med i musiken när du spelar. brl har grymt bra pris på silent coat just nu. http://www.brl.se/sv/artiklar/silent-coat-vibrodamping-2mm-4k...

Jag tror att det är dämpning som får bli nästa steg faktiskt, men monterar man även dämpningen på den yttre plåten? Isåfall hur blir det med vattnet som blir i dörrarna? Det ska ju rinna längst ytterplåten och ner till dräneringen, ifall man sätter dämpning på plåten stör man inte den funktionen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag tror vi skulle behöva definiera vad för slags mellanregister det är du saknar. Jag har sett att folk tolkar det som både midbas och högre. Kan du avgöra ungefär mellan vilka frekvenser du tycker det är svagt?

En sak till: har du verkligen slutsteget i dörren?
Ser några problem med detta, t ex fukt. Det är inte speciellt tätt mellan gummilisten och fönstret och du kommer rät vad det är att upptäcka att vatten och elektronik inte funkar så bra tillsammans.
Sen har du relativt grova strömkablar som böjs varje gång någon öppnar och stänger dörren. Det håller säkert ett tag, efter det så hoppas jag att du har kabeln bra avsäkrad.

Steget sitter i väggen, inte i dörren. Det är en 2dörrarsbil så väggen vid baksätet är en fast vägg och går alltså inte att öppna, montera i dörren skulle jag aldrig komma mig för

Jag tycker det är svårt att säga vilka frekvenser det är jag saknar, men jag ska försöka få fram en låt och förklara vad det är jag tycker låter skumt.

Skrivet av larkan:

gain ska du alltd ha så lågt som möjligt för att slippa få dist, så en regel som många använder är att aldrig ha mer än 50% gain.

SueCia vet inte om du läste mitt förra inlägg men har du högtalarna monterade i en sluten låda/utrymme? om dom inte är det får du aukustiskkortslutning och därför får du dålig midbas och ett klent mellanregister. sedan funderade jag på vad du använde för lågnivåkablar?

Mvh larkan

Högtalarna är bara monterade i originaluttagen i dörrarna, alltså inte spec. dämpat eller slutet. Trodde det bara påverkade basen, men det tar alltså på mellanregistret också.

Slutsteget har en installationsskiva som drar igång en ton, man ska dra ner gain till minimum o sen maxa stereons ljudreglage, sen ska man försiktigt stega upp gainen tills en grön lampa tänds, det verkar funka jävligt bra för det är inge dist på maxvolym, men om jag däremot maxar och sen ökar gain lite till så distar det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Steget sitter i väggen, inte i dörren. Det är en 2dörrarsbil så väggen vid baksätet är en fast vägg och går alltså inte att öppna, montera i dörren skulle jag aldrig komma mig för

Tack, då känns det bättre.

Mina dörrhögtalare får ta hand om frekvenser mellan 50 och 120hz vilket i princip är all bas utom djupbasen. Tänk hårdrocksbas, den kommer från 90% från dörrarna skulle jag säga, resten från sub. Allt över 120hz skickar jag till instrumentbrädan där ett par 3,5-tums koaxial tar över. Jag har alltså i princip fyra olika högtalartyper som hanterar ett relativt litet område var: subbas, midbas, mellanregister och diskant (där elementen i koaxialen hanterar de två sista).
Jag misstänker att du har en glugg där nånstans men frågan är var...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag tror att det är dämpning som får bli nästa steg faktiskt, men monterar man även dämpningen på den yttre plåten? Isåfall hur blir det med vattnet som blir i dörrarna? Det ska ju rinna längst ytterplåten och ner till dräneringen, ifall man sätter dämpning på plåten stör man inte den funktionen då?

Jo, det är viktigt att man lämnar lite plåt längst ner i dörren så man inte tätar för mycket. Dessutom att det är ett material som inte absorberar vatten. Kör på Silent Coat, det funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Avståndet mellan midbasen och diskanten är för långt, Prova att flytta ner diskanten så att den är max 15cm i från midbasen och lyssna ifall du tycker att det låter bättre. Täck även för ALLA stora håligheter i dörren så att den blir så tät som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Högtalarna är bara monterade i originaluttagen i dörrarna, alltså inte spec. dämpat eller slutet. Trodde det bara påverkade basen, men det tar alltså på mellanregistret också.

Slutsteget har en installationsskiva som drar igång en ton, man ska dra ner gain till minimum o sen maxa stereons ljudreglage, sen ska man försiktigt stega upp gainen tills en grön lampa tänds, det verkar funka jävligt bra för det är inge dist på maxvolym, men om jag däremot maxar och sen ökar gain lite till så distar det direkt.

yes, allt under "diskant" frekvenser drabbas av aukustiskkortslutning om inte fram och baksida på elementet är sepparerat med en baffel eller liknande, men många högtalare och spec basar är gjorda så att den slutna kammaren dvs lådan dom är monterad i ska dämpa konrörelsen för att fungera och låta optimalt, utan denna dämpande effekt så bottnar högtalaren vid väldigt lite effekt in.
enklast för dig om du inte vill arbeta själv är att be någon firma tex brl om att dom installerar högtalarna, men vill du gö det själv kan jag rekomendera glasfiber och bygga ett slutet utrymme på någon liter "står nog i instruktionen för högtalarna vad dom vill ha" för att få bästa resultat och sedan dämpa yttre och innre plåten i dörren. då ska du få se på ett system som rockar på ^^

Kanon då har du ställt in gainen korrekt, många brukar göra fel när dom ställer in den och bränner då både steget och högtalarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av larkan:

yes, allt under "diskant" frekvenser drabbas av aukustiskkortslutning om inte fram och baksida på elementet är sepparerat med en baffel eller liknande, men många högtalare och spec basar är gjorda så att den slutna kammaren dvs lådan dom är monterad i ska dämpa konrörelsen för att fungera och låta optimalt, utan denna dämpande effekt så bottnar högtalaren vid väldigt lite effekt in.
enklast för dig om du inte vill arbeta själv är att be någon firma tex brl om att dom installerar högtalarna, men vill du gö det själv kan jag rekomendera glasfiber och bygga ett slutet utrymme på någon liter "står nog i instruktionen för högtalarna vad dom vill ha" för att få bästa resultat och sedan dämpa yttre och innre plåten i dörren. då ska du få se på ett system som rockar på ^^

Kanon då har du ställt in gainen korrekt, många brukar göra fel när dom ställer in den och bränner då både steget och högtalarna!

Jag hijackar lite här, men iaf, jag kör gain i botten på mina steg (lägsta), får rätt bra tryck endå tycker jag, jag har ju märkt att man får justera upp mellanregistret men vet inte om det beror på det eller något annat, men är det något annat jag tappar utav att köra för låg gain?

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI