Billjud, nytt system, dåligt mellanregister

Permalänk
Medlem

Billjud, nytt system, dåligt mellanregister

Som topic lyder, jag köpte mig ett nytt system till bilen och det lirar inte riktigt så bra som förväntat.

Frontsystem: http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-reference-rs6a-.html
Slutsteg: http://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gto504ez.html
Bas: http://www.eluxson.se/bilbasar/2334-pulsar-250.html

Jag inser att jag inte köpt några värstinggrejer, men mellanregistret är avsevärt mkt. sämre än originalhögtalarna, däremot är diskant och bas många många gånger bättre nu än innan. Jag har dragit nya kablar till dörrarna, matar frontsystemet med slutstegets frontkanaler och basen matar jag med slutstegets bakre kanaler bryggade.

Bakre högtalarna sitter fortfarande kvar i bilen (original alltså) och dessa hade jag tänkt ha avstängda. Men nu när jag lirade nya grejerna så hör jag att det är detaljer som näst intill saknas eller bara hörs svagt i bakgrunden, så just nu kör jag bakhögtalarna aktiverade och drivs av bakre utgångarna på bilstereon (Kenwood KDC BT61U) och då får jag med alla detaljer som frontarna inte hanterar.

Slutsteget är inställt på att släppa igenom signalen till frontarna ofiltrerat och sen sitter det filter jag fick med till högtalarkittet.

Någon som har några teorier på vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Många högtalare görs idag för att producera mycket bas. Det är loudness som gäller. Högt är bäst. Du skulle valt några andra högtalare helt enkelt. Lycka till. /M

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem

Mellanregister är king. Det är där du har själen i musiken.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem

Ställ för satan inte på loudnessfunktionen. De förstör mer än de tillför. Med de frontsystemet så borde du få ett jäkla drag. Testat att leka med EQn?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

vad är det för bil? och har du dämpat dörrarna något? det behövs ofta dämpas när man sätter i lite mera kraftfullare saker än org.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

6,5" är väl rätt stort för mellanregister? Ser lite ut som att frontsystemet består av två basar och två diskanter. Inte helt konstigt om mellanregister lider då. Sedan att komplettera med Sub-bas är inte vad systemet behöver då känner jag.

Permalänk
Medlem

Hur ser monteringen ut ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

6,5" är väl rätt stort för mellanregister? Ser lite ut som att frontsystemet består av två basar och två diskanter. Inte helt konstigt om mellanregister lider då. Sedan att komplettera med Sub-bas är inte vad systemet behöver då känner jag.

Men originalhögtalarna var ju också 6.5:or, men du tror alltså att det är där skon klämmer eller? Det skulle suga lite röv tycker jag ...
Efter att ha läst lite verkar du ha rätt, 6.5:or överlag verkar vara bashögtalare och inte spec. mkt mellanregister. Frågan är då ifall tanken med konstruktionen i min bil från början var att bakhögtalarna (5") ska hantera mellanregistret? Fan det här vart mkt meckigare än jag tänkt mig.. suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

vad är det för bil? och har du dämpat dörrarna något? det behövs ofta dämpas när man sätter i lite mera kraftfullare saker än org.

Det är en Corolla T-sport 03:a , har inte dämpat dörrarna, dock lirar basen tillräckligt ändå, och vad jag förstår så gör dämpningen mest för basen.

Monteringen ser ut som den gjorde original förutom att jag var tvungen att bygga en baffel i MDF för att få fast elementen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Men originalhögtalarna var ju också 6.5:or, men du tror alltså att det är där skon klämmer eller? Det skulle suga lite röv tycker jag ...

Nja de kanske var koaxial, så att de hade ett mellanregister i också. 6,5" brukar ha lättare för lägre toner och svårare för högre toner än t.ex. 3,5-5'25"-element har.
Kitet du har där kan jag tänka mig skulle passa bra i hatthyllan bak om man ändå har bra mellanregister fram. Sedan kan placering förvärra problemet, sitter de långt ner i dörrarna så har mellanregistret svårare att komma fram än om de sitter luftigt vid instrumentpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nja de kanske var koaxial, så att de hade ett mellanregister i också. 6,5" brukar ha lättare för lägre toner och svårare för högre toner än t.ex. 3,5-5'25"-element har.
Kitet du har där kan jag tänka mig skulle passa bra i hatthyllan bak om man ändå har bra mellanregister fram. Sedan kan placering förvärra problemet, sitter de långt ner i dörrarna så har mellanregistret svårare att komma fram än om de sitter luftigt vid instrumentpanelen.

Låter med andra ord som jag kastat 1700 spänn i sjön då... Hatar läropengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Låter med andra ord som jag kastat 1700 spänn i sjön då... Hatar läropengar!

Blir ljudet väldigt dåligt ifall du dämpar bas och diskant lite på förstärkaren? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Blir ljudet väldigt dåligt ifall du dämpar bas och diskant lite på förstärkaren? :/

Ja framsystemet saknar vissa delar av mellanregistret i princip helt och hållet. Så just nu får jag lov att kompensera ljudet genom att ha bakre högtalarna på också, men det är verkligen ingen bra ljudbild man får av det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det hela låter väldigt skumt... har svårt att tro att de vore så dåliga, de var testvinnare i en finsk tidning (Autosound) för nåt år sedan. Är det säkert att filtren är kopplade som de ska? Och ingen konstig EQ igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Jag tycker det hela låter väldigt skumt... har svårt att tro att de vore så dåliga, de var testvinnare i en finsk tidning (Autosound) för nåt år sedan. Är det säkert att filtren är kopplade som de ska? Och ingen konstig EQ igång?

Någon EQ borde det inte vara eftersom originalhögtalarna bak låter bra i det avseendet om jag aktiverar dom. Men jag har inga EQ funktioner igång alls vad jag vet.

Ska gå igenom och mäta och kolla varenda kabel från slutsteg ut till högtalare för o se om jag kan ha gjort något fel, men är till 99% säker på att det är rätt, var väldigt noga med att hålla koll på plus o minus. Jag läste på lite om koaxialhögtalare nu och det verkar ju som att det inte ska vara någon skillnad i prestanda generellt mellan koaxial eller komponentsystem, koaxialhögtalare har bara tweetern fastmonterad i samma högtalare.

Jag provade koppla bort slutsteget och driva frontarna direkt från stereon, men tyckte mellanregistret lät väldigt dämpat då också, låter burkigt typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inget fel på mellanregistret i mina 6,5" (Focal, runt samma prisklass som TS).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Någon EQ borde det inte vara eftersom originalhögtalarna bak låter bra i det avseendet om jag aktiverar dom. Men jag har inga EQ funktioner igång alls vad jag vet.

Ska gå igenom och mäta och kolla varenda kabel från slutsteg ut till högtalare för o se om jag kan ha gjort något fel, men är till 99% säker på att det är rätt, var väldigt noga med att hålla koll på plus o minus. Jag läste på lite om koaxialhögtalare nu och det verkar ju som att det inte ska vara någon skillnad i prestanda generellt mellan koaxial eller komponentsystem, koaxialhögtalare har bara tweetern fastmonterad i samma högtalare.

Jag provade koppla bort slutsteget och driva frontarna direkt från stereon, men tyckte mellanregistret lät väldigt dämpat då också, låter burkigt typ.

Ja hoppas att det inte är något med högtalarna, felsök du. Men det kan vara stor skillnad på olika högtalarmodeller. Finns dessutom 3-vägs-koaxialer då du har både bas mellanregister och diskant. I vissa fall kan nog bara bas och diskant bli lite sämre med frekvenser i gränslandet.

Skrivet av Json_81:

Inget fel på mellanregistret i mina 6,5" (Focal, runt samma prisklass som TS).

Kan skilja en hel del ändå.
Tror det kan vara en kombination av högtalarplacering och att eftermarknadshögtalare ofta verkar ha lite fokus på bas och diskant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja hoppas att det inte är något med högtalarna, felsök du. Men det kan vara stor skillnad på olika högtalarmodeller. Finns dessutom 3-vägs-koaxialer då du har både bas mellanregister och diskant. I vissa fall kan nog bara bas och diskant bli lite sämre med frekvenser i gränslandet.

Kan skilja en hel del ändå.
Tror det kan vara en kombination av högtalarplacering och att eftermarknadshögtalare ofta verkar ha lite fokus på bas och diskant.

Herrejävlar vad drygt det är att ha gjort en helt osynlig installation när man ska felsöka...
För att komma åt slutsteget är jag tvungen att ta bort dörrlisten, hela baksätet samt väggen höger bak, men nu är allt kollat och det är (tyvärr kanske jag ska säga) rättkopplat. Så jag vet inte vad jag ska hitta på, får la låta elementen spelas in de 20 timmar de ska spelas in innan jag dömer ut dom helt.

Där har ni bild på hur steget är monterat, så ni förstår varför det tar emot nåt jävulskt att behöva komma åt det

En bonusbild på Baslådan också när jag ändå är igång

Permalänk
Medlem

Vad är det för stereo du använder? Jag skulle tro att det är där skon klämmer

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag kör en KDC-BT47SD och kittade pioneer 6.5" (50w rms) or i framdörrar och triaxial 6.5" (35w rms) i hatthyllan, (ungefär samma prisklass som TS, kommer inte ihåg modell men iaf) hathyllan är driven av ett Proton 222 (2x22w) och frontarna av ett gammalt DLS MDS X710 2x40w och en random bas med random steg typ, anyway jag har jättedåligt mellanregister om jag inte skruvar upp det rejält i stereons inställningar, problemet finns men är inte lika uppenbart när jag kör högtalare aktivt, så skruva upp mellanregistret lite helt enkelt.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Vad är det för stereo du använder? Jag skulle tro att det är där skon klämmer

Stereon är en Kenwood KDC BT61U och är en stereo som ofta används i ljudtävlingar, stereon bör vara den starkaste länken i hela mitt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Jag kör en KDC-BT47SD och kittade pioneer 6.5" (50w rms) or i framdörrar och triaxial 6.5" (35w rms) i hatthyllan, (ungefär samma prisklass som TS, kommer inte ihåg modell men iaf) hathyllan är driven av ett Proton 222 (2x22w) och frontarna av ett gammalt DLS MDS X710 2x40w och en random bas med random steg typ, anyway jag har jättedåligt mellanregister om jag inte skruvar upp det rejält i stereons inställningar, problemet finns men är inte lika uppenbart när jag kör högtalare aktivt, så skruva upp mellanregistret lite helt enkelt.

Stereon har bara 5 band i equalizern, ska försöka labba lite med dom sen, men mellanregistret bör ligga på band 2 och 3 va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Stereon har bara 5 band i equalizern, ska försöka labba lite med dom sen, men mellanregistret bör ligga på band 2 och 3 va?

Jag har tyvärr bara en 3 bands parameterisk EQ i min (Bass, Mid, High) men jag kan ställa om vart de ligger anyway, från början ligger min mid som 1khz så jag skulle väl säga runt där, vart de ligger på din stereo i form av vilket band har jag ingen aning om

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem

Kan efter att bara ha skummat igenom tråden säga att monteringen är a och o med högtalare! börja med att montera dom korrekt så ska du se att du får ett rejält lyft. Högtalarna ska vara monterade i en sluten alt portat utrymme på x antal liter och du bör dämpa dörrsidorna riktigt för att slippa skaller vid lite högre volymer, och jag skulle gissa på att en delning vid ca 70 hz på framsystemet blir rätt bra efter att du fixat monteringen och samma eller lite högre på suben beroende på vilken delning då får fram!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte varför man monterar ett slutsteg i dörren på det sättet, men det är jag det, men 6,5" mellanregister är ju inget problem alls, inte 8or heller, 10" och uppåt brukar däremot kräva lite mer av diskanten (pga låg delning).
Är du helt säker på att du kopplat rätt, har du mätt så du är helt säker utifall nått är polvänt och var sitter diskanterna, hur är det med avstånd/fasning mellan elementen ?
Hur ser dörren/installationen ut, det du visar är väl en bakdörr och inte din installation av högtalarna?

Har du provat att mata med en annan signalkälla direkt till slutsteget ( telefon) ?
och säkert en massa andra frågor jag bommat ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att du har kopplat fel på filtret för mellanregister/diskant?

Sedan kan du nog vrida upp gain lite på Front på steget, tyckter den står lite lågt.

Att du har Bassboost avstängt, är bara bra, då det bara förstör mer än det hjälper.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL16...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte varför man monterar ett slutsteg i dörren på det sättet, men det är jag det, men 6,5" mellanregister är ju inget problem alls, inte 8or heller, 10" och uppåt brukar däremot kräva lite mer av diskanten (pga låg delning).
Är du helt säker på att du kopplat rätt, har du mätt så du är helt säker utifall nått är polvänt och var sitter diskanterna, hur är det med avstånd/fasning mellan elementen ?
Hur ser dörren/installationen ut, det du visar är väl en bakdörr och inte din installation av högtalarna?

Har du provat att mata med en annan signalkälla direkt till slutsteget ( telefon) ?
och säkert en massa andra frågor jag bommat ...

Monterade slutsteget i väggen för att det är det enda stället det skulle bli osynligt på, finns inte plats under bagagerumsgolvet och ovanför är omöjligt eftersom det ska gå o använda bilen som vanligt.

Mätte igår och är 100% på att det är rätt. Diskanterna sitter uppe vid backspegeln på dörrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Det kan inte vara så att du har kopplat fel på filtret för mellanregister/diskant?

Sedan kan du nog vrida upp gain lite på Front på steget, tyckter den står lite lågt.

Att du har Bassboost avstängt, är bara bra, då det bara förstör mer än det hjälper.

gain ska du alltd ha så lågt som möjligt för att slippa få dist, så en regel som många använder är att aldrig ha mer än 50% gain.

SueCia vet inte om du läste mitt förra inlägg men har du högtalarna monterade i en sluten låda/utrymme? om dom inte är det får du aukustiskkortslutning och därför får du dålig midbas och ett klent mellanregister. sedan funderade jag på vad du använde för lågnivåkablar?

Mvh larkan

Permalänk
Medlem

dämpa framdörrarna, sen se till det är tätt runt högtalarna,
du kan ställa delning på cdn välj dom ska spela ner till 80hz,
sen testa höja eq lite,
kolla så högtalarna inte är fasvända för då slår dom ut varandra helt. (mellanregistret)

sen måste högtalarna spelas in läääänge innan det släpper ordentligt

funkar inte det åk in till butiken så ska dom hjälpa dig

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det är en Corolla T-sport 03:a , har inte dämpat dörrarna, dock lirar basen tillräckligt ändå, och vad jag förstår så gör dämpningen mest för basen.

Monteringen ser ut som den gjorde original förutom att jag var tvungen att bygga en baffel i MDF för att få fast elementen.

dämpning av dörr ger ett lyft i hela ljudet då din dörr sitter o gungar med i musiken när du spelar. brl har grymt bra pris på silent coat just nu. http://www.brl.se/sv/artiklar/silent-coat-vibrodamping-2mm-4k...

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...