Brummande i egenbyggd baslåda

Permalänk
Medlem

Brummande i egenbyggd baslåda

Jag har två egenbyggda baslådor som brummar. Det sker inte alltid.. Den ena står kopplad till en Onkyo förstärkare med optisk kabel (inte helt säker på detta, det kan vara via HDMI från dator till förstärkare också). Den andra står kopplad till en Yamaha förstärkare med analog 3,5mm till RCA kabel. Båda drivs av Zachry DSW-240N.

Brummandet kan börja när som helst men främst när bilden rör sig på tvn/datorskärmarna. När det väl har börjat brumma slutar det inte förrän jag har stängt av förstärkarna (ej Zachry) och låtit dem vara avstängda ett tag, troligtvis då slutsteget stänger av sig självt efter ett tag i brist på någon signal.

Den lådan som är kopplad till min speldator analogt märker jag bara av det om jag spelar. Jag kan lyssna på musik utan att brummandet börjar, men startar jag ett spel... brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Den lådan som är kopplad till mediadatorn optiskt (eller HDMI) märks brummet hela tiden eftersom jag främst ser på filmer eller serier med denna, mycket rörelse på tvn... brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Ljudia säger att slutstegen kan ge ifrån sig ett "mycket lågt brus", detta är inte ett brus utan ett brum..

Är det någon som har lite tips och ideèr på hur jag kan felsöka?
Eller som redan nu vet vad som är problemet?
Känns som slutstegen men ändå inte..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Rolig bild

Olika typer av jordfel ger ofta brumljud i samband med analoga anslutningar. Det klassiska förr i tiden var att man fick brum och pipljud när man rörde musen på en gammal tjockskärm när man satt på ojordad nätanslutning. Kunde vara relativt tyst i mörka spel men hördes på många datorer distinkt när en vit och strömkrävande utforskare sveptes över skärmen. Man kan även få riktigt häftiga krypströmmar om t ex. en pryl sitter på jordat uttag och en annan på ojordat och förbinds med t ex. en bildkabel eller ljudkabel.

Hursom, kör du ojordade nätanslutningar så se till att försöka jorda och ta bort allt kraffs (har du en antennkabel inkopplad i tv? slit bort den när det brummar t ex så du inte far och jordar subben med kabelnätet). Köp en galvanisk avskiljare till det du finner tar bort brummet när du kopplar bort det. För rca-kablarna t ex: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Sötast

Utöver jordningen så undrar jag om du har korrekta filter installerade i baslådorna?

Jag undrar så du säger att det är hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Rolig bild

Olika typer av jordfel ger ofta brumljud i samband med analoga anslutningar. Det klassiska förr i tiden var att man fick brum och pipljud när man rörde musen på en gammal tjockskärm när man satt på ojordad nätanslutning. Kunde vara relativt tyst i mörka spel men hördes på många datorer distinkt när en vit och strömkrävande utforskare sveptes över skärmen. Man kan även få riktigt häftiga krypströmmar om t ex. en pryl sitter på jordat uttag och en....blablabla

Vad jag vet är inte förstärkarna jordade, ska se om det finns någon jordpunkt någonstans

Skrivet av Allexz:

Utöver jordningen så undrar jag om du har korrekta filter installerade i baslådorna?

Jag undrar så du säger att det är hemmabygge

Menade filter mellan slutsteg och baselement?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar om skillnader i jordpotential, inte om skyddsjord till basförstärkaren, du kan som sagt behöva isolera enheterna galvaniskt på signalsidan tex med en transformator som det länkades tidigare men det vore bra om du förklarade hur du kopplat eftersom du nämner 2 olika förstärkare till samma signalkälla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar om skillnader i jordpotential, inte om skyddsjord till basförstärkaren, du kan som sagt behöva isolera enheterna galvaniskt på signalsidan tex med en transformator som det länkades tidigare men det vore bra om du förklarade hur du kopplat eftersom du nämner 2 olika förstärkare till samma signalkälla.

Precis, jag är ingen elguru (trots att man för många år sedan gick elprogrammet) men om man kopplar allt till jordade uttag brukar dessa problem försvinna i många fall. Fräckaste jag fixat gällande potentialskillnader var ~140 volt i 50hz mellan två bordsskenor. Två datorer vars chassin var monterade i varsitt bords skenor, den ena skärmen var ansluten till elluttag som tillhörde rail på bord 1 och och med vga kabel till dator som tillhörde bord 2. Kopplades skärmkabel bort försvann också felet. Därav min idé att om eventuellt kryp mellan antennjord till tv och vidare till subben via de halvokända kopplingarna

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Basförstärkaren har både högnivå- och lågnivå-ingång. Hur är de inkopplade?
Dator 2, speldatorn, förmodar jag att basen sitter på högtalarslingan.

alt 1) Dator 1 > HDMI (eller optisk) > Onkyo > subbasutgång > zachry
eller
alt 2) Dator 1 > HDMI (eller optisk) > Onkyo > högtalarslinga > zachry > högtalare

Dator 2 > analogt > Yamaha > högtalarslinga > zachry > högtalare

Blir det någon skillnad om du vrider på gain?

Om dator 1 är inkopplad optiskt är den galvaniskt skild från förstärkaren, och brummet ska då inte kunna komma från datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara