Permalänk
Medlem

slutat snusa , har yrsel

har försökt googla som tusan utan att hitta något. men har varit nikotin fri sedans måndag 27 april och har varit yr sedan dess också , man tycker ju att kroppen är nikotin fri och borde bli som vanligt förutom beroendet då , nån som vet/sj har liknande saker eller är jag ensam om detta

Visa signatur

CPU:Intel i9 10900KF ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Det tar ca två veckor för kroppen att vänja sig av med det fysiska nikotinberoendet. Det är den tiden man bara måste stå ut. Efter det är det bara psyket som gäller.
Tänk på att i alla lägen, alltid, för resten av livet så är att ta en snus "fel beslut".
När suget är som värst, lova att först alltid vänta en kvart innan du dukar under. När kvarten har gått har du med största sanolikhet redan glömt att du var sugen.

(100% nikotinfri sedan 4,5 år efter 15 års rökning och snusning.)

Permalänk
Medlem

Bara vänta ut det, allt sitter i skallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det tar ca två veckor för kroppen att vänja sig av med det fysiska nikotinberoendet. Det är den tiden man bara måste stå ut. Efter det är det bara psyket som gäller.
Tänk på att i alla lägen, alltid, för resten av livet så är att ta en snus "fel beslut".
När suget är som värst, lova att först alltid vänta en kvart innan du dukar under. När kvarten har gått har du med största sanolikhet redan glömt att du var sugen.

(100% nikotinfri sedan 4,5 år efter 15 års rökning och snusning.)

bra tips så bara 1 vecka ungefär för fysiska beroendet då , fixar ja lätt

fan bra jobbat för dej ändå som lyckades 15 år är ingen liten tid , kan inte tänka mig vad du gick igenom , när jag tycker att mina 6 år ställer till det såhära mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

bra tips så bara 1 vecka ungefär för fysiska beroendet då , fixar ja lätt

fan bra jobbat för dej ändå som lyckades 15 år är ingen liten tid , kan inte tänka mig vad du gick igenom , när jag tycker att mina 6 år ställer till det såhära mycket

Nej,
Nä det var inte helt lätt men det gick till sist.
Bara att lida de två veckorna och sedan påminna sig själv om att det bara sitter i huvudet, suget kommer komma mer och mer sällan.
Min grej var alltid när jag höll på att ge upp att ge det en timme. Typ "ok jag ger upp, jag börjar röka igen men först måste jag vänta en timme och efter det fråga mig själv om det är rätt beslut".
Efter en timme är hjärnspöket (suget) borta igen och allt är lugnt, oftast tog det en kvart.

Tänk på att Nikotin är grymt beroendeframkallande så inga jävla "festsnus" utan nu är det finito. Däremot är det en väldigt svag drog, som rökare kan man ju flyga över Atlanten utan att klättra på väggarna och det är ju inte som att man vaknar mitt i natten av sug.

Den insikt som fick mig att sluta var att enda anledningen till att snusa eller röka är ju för att dämpa suget. Dvs bli osugen på nikotin. Men alla de människor som är nikotonfria känner sig ju så hela tiden, de är alltid osugna.
Så tänk den där känslan efter en fet middag när du läger in en prilla och känner hur det sprids i kroppen. Den känslan har jag och alla ickesnusare jämt, det är vårat normalläge. Varje sekund av mitt liv är som att jag precis tänt en cigg. Fast med mer pengar kvar.

Röka/snusa är som att gå omkring med en sten i skon bara för att det är gött att ta ur den ibland.

Kämpa På

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej,
Nä det var inte helt lätt men det gick till sist.
Bara att lida de två veckorna och sedan påminna sig själv om att det bara sitter i huvudet, suget kommer komma mer och mer sällan.
Min grej var alltid när jag höll på att ge upp att ge det en timme. Typ "ok jag ger upp, jag börjar röka igen men först måste jag vänta en timme och efter det fråga mig själv om det är rätt beslut".
Efter en timme är hjärnspöket (suget) borta igen och allt är lugnt, oftast tog det en kvart.

Tänk på att Nikotin är grymt beroendeframkallande så inga jävla "festsnus" utan nu är det finito. Däremot är det en väldigt svag drog, som rökare kan man ju flyga över Atlanten utan att klättra på väggarna och det är ju inte som att man vaknar mitt i natten av sug.

Den insikt som fick mig att sluta var att enda anledningen till att snusa eller röka är ju för att dämpa suget. Dvs bli osugen på nikotin. Men alla de människor som är nikotonfria känner sig ju så hela tiden, de är alltid osugna.
Så tänk den där känslan efter en fet middag när du läger in en prilla och känner hur det sprids i kroppen. Den känslan har jag och alla ickesnusare jämt, det är vårat normalläge. Varje sekund av mitt liv är som att jag precis tänt en cigg. Fast med mer pengar kvar.

Röka/snusa är som att gå omkring med en sten i skon bara för att det är gött att ta ur den ibland.

Kämpa På

Alltså, inte för att det är bra med tobak på något sätt men tobak ger ju ett visst välbehag, annars hade man inte börjat använda det från början. Den känslan som kommer över en när man tar en snus eller cigg är ju ett rus som nikotinfria inte upplever, de känner inte så hela tiden. Nikotin minskar stress, en del av stressen kan komma av att inte ha brukat nikotin på ett tag om man är beroende men all stress minskas ju av nikotinet, inte bara abstinensrelaterad stress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alltså, inte för att det är bra med tobak på något sätt men tobak ger ju ett visst välbehag, annars hade man inte börjat använda det från början. Den känslan som kommer över en när man tar en snus eller cigg är ju ett rus som nikotinfria inte upplever, de känner inte så hela tiden. Nikotin minskar stress, en del av stressen kan komma av att inte ha brukat nikotin på ett tag om man är beroende men all stress minskas ju av nikotinet, inte bara abstinensrelaterad stress.

Ledsen, men du har fel. Det enda nikotin ger är dämpat begär från din hjärna som blivit beroende av en substans.
Nikotin minskar inte stress, den ökar stress.
Det finns inget rus, det är världens sämsta drog.
Inget rus, inga hallisar, ingen fylla, dyrt, smakar skit (man lurar sig själv om man säger att det är gott, det gjorde jag med, det är lika gott idag som första gången dvs äckligt, hjärnan släpper kemikalier som simulerar välbehag som tack för att du stillat dens beroende), det är farligt och sjukt beroendeframkallande.

Förstår att det kan vara provocerande men det är så det är, en poänglös drog som inte ger en någonting tillbaka.

Permalänk
Medlem

Som alla beroende mår man skit i början, gäller mer eller mindre precis allt.
Socker, tobak, droger, alkohol, mediciner etc etc.

Inget konstigt alls, första tiden är jobbigt, tar man sig över den tröskeln blir det enklare och enklare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ledsen, men du har fel. Det enda nikotin ger är dämpat begär från din hjärna som blivit beroende av en substans.
Nikotin minskar inte stress, den ökar stress.
Det finns inget rus, det är världens sämsta drog.
Inget rus, inga hallisar, ingen fylla, dyrt, smakar skit (man lurar sig själv om man säger att det är gott, det gjorde jag med, det är lika gott idag som första gången dvs äckligt, hjärnan släpper kemikalier som simulerar välbehag som tack för att du stillat dens beroende), det är farligt och sjukt beroendeframkallande.

Förstår att det kan vara provocerande men det är så det är, en poänglös drog som inte ger en någonting tillbaka.

Du har fel, nikotin ger ett rus. Fråga vem som helst som tagit ett bloss på en cigg någon gång som kan vittna om "nickokicken", som är en del av ruset. Det är inget kraftigt rus på något sätt, men det är definitivt mer påtagligt än exempelvis koffeinruset. Det har en lugnande effekt likväl som en stimulerande effekt. Läs mer på wiki.

Tobak är inte poänglöst, då hade det aldrig slagit, däremot har det ju en kraftig övervikt för de negativa effekterna, i synnerhet om man tittar på rökning av tobak och ännu mer specifikt cigarettrökning men även andra former har en kraftig negativ övervikt. Men det betyder inte att man ska ignorera de positiva effekter som drogen har, det minskar effekten av information osv. ungefär som fallet är med cannabis. Säger någon, staten oftast, att det här är vad som gäller: A, B, C och D är farligt och har inga positiva effekter. Och jag vet av erfarenhet att exempelvis D har det, då blir ju jag mindre benägen att lita på vad de säger om A, B och C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tobak är inte poänglöst, då hade det aldrig slagit,

jotack jag rökte o snusade i 15 år så jag vet hur det funkar.
Men inget du säger kommer ändra det faktum att allt är skitsnack. Det är en poänglös drog som inte ger ett skit. Pådriven av tradiotion, ekonomi och kultur.

Tobak slog aldrig igenom, folk tog det för att de trodde det var nyttigt. De tyckte också det smakade skit men tänkte att man får väl stå ut för hälsans skull. Sedan blev de beroende och man insåg att det fanns pengar att tjäna. En billig, skitäcklig produkt som inte ger ett skit till nyttjaren förutom behov av mer som man kan sälja svindyrt.

Jag har sagt mitt och önskar TS lycka till. Jag har sagt det redan en gång tidigare men förtydligar igen. Jag förstår att det jag säger är provocerande men det är så det är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

jotack jag rökte o snusade i 15 år så jag vet hur det funkar.

Så du känner till nickokicken? Hur kan du då säga att tobak inte ger något rus?

Citat:

Men inget du säger kommer ändra det faktum att allt är skitsnack. Det är en poänglös drog som inte ger ett skit. Pådriven av tradiotion, ekonomi och kultur.

Tja, pådriven av tradition och kultur var den ju knappast från början. Tveksamt om indianerna började nyttja tobak på grund av grupptrycket när det inte fanns någon grupp som nyttjade det tidigare liksom. Däremot är det förstås självklart att dessa aspekter har bidragit stort till tobakens stora genomslag och dess förmåga att hålla sig kvar trots alla hälsorisker.

Citat:

Tobak slog aldrig igenom, folk tog det för att de trodde det var nyttigt. De tyckte också det smakade skit men tänkte att man får väl stå ut för hälsans skull. Sedan blev de beroende och man insåg att det fanns pengar att tjäna. En billig, skitäcklig produkt som inte ger ett skit till nyttjaren förutom behov av mer som man kan sälja svindyrt.

Tobak slog aldrig, ok. Men då är det väl inget problem?

Att man trodde det var nyttigt får du gärna ge en källa på för vad jag har lärt mig så var det ganska uppenbart att det inte var hälsosamt även om vidden av hälsoriskerna inte kom fram förrän ganska nyligen. Kanske inte precis i början när det hade kommit hit, när typ bara adliga hade råd, men ganska snart blev det väldigt uppenbart. En person som röker relativt mycket ser ganska snabbt mycket mindre hälsosam ut än en som inte röker exempelvis, för att inte nämna hosta osv.

Citat:

Jag har sagt mitt och önskar TS lycka till. Jag har sagt det redan en gång tidigare men förtydligar igen. Jag förstår att det jag säger är provocerande men det är så det är.

Det är inte provocerande, bara fel.

Permalänk
Medlem

Gud vilket samtal det blev här så kommet ni i på 1600 talet med indianernas tobak å annat haha sj kan jag ju säga att jag började som 14 åring för det var tufft och den nikokicken av snusen var ju inte direkt go om man jämnför med en cigg . men när man blev vuxen ( i huvet ) så förstår man att det är bara att sluta för det är faktist bara skit . Det är ju gött att ha högt blodtryck som 16-20 åring efter snuset också . 140 genom 90 är inte så bra i den åldern och den har sjunkit . Pratade med läkare och det är därför jag har yrsel tydligen.

Håller med både och . Nisse att det är ju en sket drog jämnfört med andra droger . Men samtidigt så gjorde ju ninotinet nånting så som lugnande och avslappnande känsla i början men försvann ganska fort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur