Jag tycker inte att testet är särskilt seriöst. En fysisk optiker har typisk sett en flora av olika glas/ytbehandlingskvaliteter. Att det finns en avtagande marginalnytta och att om man är ute efter det absolut billigaste enkelslipade glaset så kan en nätoptiker vara vettig är inte så förvånande. Jag kan ju dock bara notera att jag har glas som är dyrare än något i testet, för att inte tala om bågarna. (För den som nu tror att jag har bågar med något stort märke på, så är det inte alls fallet, tvärtom.)
En inte särskilt vågad gissning är dessutom att nätoptikerna får betydligt svårare att leverera lika lyckade glasögon om man börjar prata om progressiva glas... Där kan man nog dessutom räkna med större skillnader mellan själva glasen, exklusive ytbehandlingen, även om man inte ser till anpassningen till användaren som i sig är kritisk.
Sedan får man ju värdera det som man vill, men jag tycker det är värt en del med en optiker/optikerassistent som både är intresserad och duktig på att ta fram vettiga bågar. Och det handlar inte bara om hur de ser ut, utan också hur de sitter och att kunna få dem justerade (eller utbytta på den ingående försäkringen om det trots allt inte blev bra!). Sedan behöver man ju inte gå på en ren kedja som Synsam, utan det finns ju t ex KlarSynt som är sammansatt av fristående butiker med stuk efter ägarens huvud.
Man får nog lite bestämma sig vad man är ute efter och vad man faktiskt är beredd att lägga (eller har råd att lägga). Det är ju utmärkt att det faktiskt finns billiga glas och bågar som har vettig kvalitet, men det behöver ju inte göra att det inte finns de som efterfrågar något annat både vad gäller själva fysiska produkten och servicen kring den.
(En notis är dock att det uppenbart florerar glas som måste vara sämre än de i testet. Jag ser då och då folk som har katastrofalt dålig (ingen?) antireflexbehandling på glasen. Hur de står ut begriper jag inte, förutom att det inte är särskilt kul för andra man pratar med när det blänker hej vilt. Var de kommer ifrån vet jag dock inte. Jag kanske borde fråga nästa gång jag ser någon med dylika...)