Problem med Harmon Kardon receiver

Permalänk
Avstängd

Problem med Harmon Kardon receiver

Hej!

Köpte i December 2011 En stereoanläggning för drygt 14k

Nu så har helt plötsligt reveivern slutat spela ljud i min högra högtalare. (det är inte högtalaren det är fel på utan utgången från receivern som inte ger något ljud).

Först så spelade den ibland och ibland inte. Nu är den helt död på ena sidan. Nu undrar jag hur det ligger till med garanti. Det ska väl vara 3 år?

Jag har absolut inte gjort någonting konstigt med den, den har stått på sin plats och till och med använts sparsamt. Måste väl vara något som gått sönder i själva receivern.

I och med att den kostade ett antall 1000 så hoppas jag på att det går att få ersatt den.

Någon som har bra koll? Köpte på Hifi klubben

EDIT: Verkar som det är jag som måste bevisa att det inte är jag som orsakat problemet, hur är det meningen att man ska göra det? Den har ju bara stått där den stått och spelat musik som den ska ibland...

Permalänk
Rekordmedlem

Garantivillkoren får du läsa på kvittot eller fråga butiken om, däremot har du reklamationsrätt i 3 år men det kan vara svårt att bevisa att du inte spelat sönder ett slutsteg, förstärkaren behöver felsökas för att veta vad som hänt men troligen får du bekosta det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lämna in för undersökning och be om kostnads förslag om det inte går under garantin

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

Som väntat då. Jag har ju två utgångar på varje sida. Båda på den ena sidan är ur funktion.

Det går ju att koppla båda till en sida och få ljud, dock blir det väl monoljud då vilket är synd. Finns det några andra nackdelar med att köra på en sida? Blir belastningen väldigt hög?

Iom att jag bor i Norge för stunden så är det ju ganska omständigt att ta med receivern till Sverige (ska dit snart hur som helst men ändå).

Kanske lika bra att lämna in hos någon här i stan om man ändå måste bekosta det själv...

Står ju 2 års garanti på kvittot så den gick ut för några månader sedan tyvärr. Tråkigt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fantastic88:

Som väntat då. Jag har ju två utgångar på varje sida. Båda på den ena sidan är ur funktion.

Det går ju att koppla båda till en sida och få ljud, dock blir det väl monoljud då vilket är synd. Finns det några andra nackdelar med att köra på en sida? Blir belastningen väldigt hög?

Iom att jag bor i Norge för stunden så är det ju ganska omständigt att ta med receivern till Sverige (ska dit snart hur som helst men ändå).

Kanske lika bra att lämna in hos någon här i stan om man ändå måste bekosta det själv...

Står ju 2 års garanti på kvittot så den gick ut för några månader sedan tyvärr. Tråkigt

Du har 2 högtalarutgångar kopplade till samma slutsteg och att parallellkoppla högtalarna sänker impedansen och det blir inte mono utan en kanal.
Däremot kan du lämna in den på reparation i vilken lämplig verkstad som helst om du inte har garanti kvar, norska verkstäder klarar nog av att fixa den de också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni sådant kan kosta då? (reparation) Förstår om det är helt omöjligt att säga, men jag vet inte hur de är uppbygda innuti, alltså om det kanske lätt går att byta ut någon del innuti eller om det är vanligt att det är mer omfattande än så.

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fantastic88:

Vad tror ni sådant kan kosta då? (reparation) Förstår om det är helt omöjligt att säga, men jag vet inte hur de är uppbygda innuti, alltså om det kanske lätt går att byta ut någon del innuti eller om det är vanligt att det är mer omfattande än så.

Mvh

Du får lämna in den på felsökning och få ett kostnadsförslag, det är omöjligt att spekulera i kostnaden, ofta är den trasiga komponenten billig men det tar tid att montera isär förstärkaren och att hitta den, större delen av kostnaden brukar alltså ligga i arbetet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Denon Surroundreceiver i 4000-kronors-klassen på HiFi-klubben för några år sedan:

Rätt snart började den knastra i ena surroundkanalen.
Jag svor över att jag kanske lyckats sabba den när jag anslöt högtalarna, uthärdade temporära missljuden.
Men några månader senare började den dessutom sporadiskt stänga av sej med rödblinkande on-knapp.

Den garantireparerades utan några frågor om handhavandefel eller vållande till skadan.
(Det var HDMI-kortet som blivit bränt och byttes ut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

men det tar tid att montera isär förstärkaren och att hitta den, större delen av kostnaden brukar alltså ligga i arbetet.

Det kan jag intyga: Tror mitt ärende tog 3-4 veckor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Darkus:

Det kan jag intyga: Tror mitt ärende tog 3-4 veckor.

Knappast i arbetstid men du kan behöva vänta på din tur i verkstaden.

Visa signatur