Någon med erfarenhet av husmögel?
Håller på o ska byta panelen på mitt garage och har hittat några otrevliga överraskningar. Bland annat är syllen lagd direkt på grunden, utan syllpapp. På bilden ser ni att trät är fint ändå, förutom att det är vita prickar på syllens utsida och ovansida. Jag antar att det är vitmögel? Går att ta en borste o borsta bort allt på ett eller 2 drag dock, o sen ser trät mkt fint ut.
Fuktmätte syllen på 4 ställen och högsta fukthalten var 7% vilket inte borde vara så farligt, men det är ju o andra sidan stekhett ute nu också.
Men å andra sidan, garaget har stått sedan 1969 och syllen har inga tecken på röta alls.
Väggen är konstruerad såhär om vi ser innifrån och ut, gips -> reglar -> vindpapp -> panel
Alltså saknas både byggplasten mellan reglar och gips, men det kanske inte behövs i ett kallgarage? Däremot saknades luftspalten utanför vindpappen, vilket kanske kan vara en anledning till mögel?
Alla reglarna har något svart på sig på utsidan (ingenting alls på insida eller sidorna. Men jag antar att den svärtan kommer från den gamla vindpappen, som totalt vittrat sönder. Kanske lämna den färgrester på trät?
Ostrukturerat inlägg jag vet, men jag radar upp mina viktigaste frågor här:
1: Måste jag krångla och byta syllen och lägga syllpapp under, eller är det lungt? Med tanke på att den är 45 år gammal och ser ut som den gör, dessutom har vi åtgärdat stupröret som ledde allt takvatten till grunden vid garaget.
2: Är de svarta prickarna på gipset mögel? Lär jag isåfall bort med gipsen där?
3: Det vita prickarna (typ som vit sand) som ligger på syllen och på utsidan, är det vitmögel?
4: Det svarta på utsidan av reglarna bör väl vara avfärgningar av vindpappen va? verkar konstigt om jag skulle fått svartmögel precis där vindpappen legat an.
5: Isoleringen luktar skumt, men å andra sidan vet jag inte hur mögel luktar, och ifall isolering helt enkelt ska lukta lite äckligt, framförallt när den är varm? Ska byta isoleringen oavsett dock.
6: på 3:e bilden är det något jävligt skumt, vet inte vad det kan vara. Någon som vet?