Ränka ut liter mått på baslåda

Permalänk

Ränka ut liter mått på baslåda

Ska bygga en baslåda till bilen tänkte jag, har fått tag på 2 stycken oanvända pioneer ts w301c.
Tänkte dock bara använda 1 av dom och kränga den andra, tänkte också bygga en sluten baslåda för att spara på plats.
Någon som kan hjälpa mig att räkna ut mått/Liter på en låda till den? Kommer bygga i 19-21mm MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelarn1995:

Ska bygga en baslåda till bilen tänkte jag, har fått tag på 2 stycken oanvända pioneer ts w301c.
Tänkte dock bara använda 1 av dom och kränga den andra, tänkte också bygga en sluten baslåda för att spara på plats.
Någon som kan hjälpa mig att räkna ut mått/Liter på en låda till den? Kommer bygga i 19-21mm MDF

Var du inte närvarande på mattelektionerna i skolan? Vad har du för mått på lådan då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelarn1995:

Bredden * längden * höjden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Var du inte närvarande på mattelektionerna i skolan? Vad har du för mått på lådan då?

Skrivet av Axsve:

Det är lite svårare än så, han behöver data bladet för elementen och sen ska man stoppa in värdena i ett simulerings program tex Basta.

Permalänk
Medlem

men han vill ju veta måtten, han kan ju inte svara på frågan om han inte vet måtten hörrni
och alla högtalare behöver nästan olika mått. beroende på basreflex eller sluten.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk

Är det inte bättre med portad låda till dom basarna?

Permalänk
Rekordmedlem

Winisd och Basta är program där gratisversionerna duger bra om du bara ska räkna ut en låda och en port.
http://www.linearteam.dk/?pageid=winisd
http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php
Du behöver dessutom högtalarens datablad så du kan mata in T/S parametrarna http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small som är grunden till alla beräkningar av högtalare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Skrivet av Axsve:

Skrivet av Alligatorn:

Är det inte bättre med portad låda till dom basarna?

Jag vet hur man räknar ut liter men vet inte hur många liter en bas ska ha, jag vill ha dom i en sluten låda för att spara plats då v40is bagageluckor inte är speciellt stora. Räcker 20-25 liter?

Permalänk

Står även "Sealed enclosure type subwoofer" på baksidan av elementet så borde väl passa bäst med sluten då?

Permalänk
Medlem

det e la bara att söka upp den o mata in?? du har fått svar.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Om man söker lite så finns det T/S data att hitta, basen verkar vara tänkt för sluten låda och de är inte lika känsliga på volymen eftersom man kan kompensera med dämpningen, 20-25 liter är ganska lite för en 12" om du inte ska göra nån typ av Linkwitz transformering, troligen funkar 50-60 liter ok vid ett normalt bygge men jag har inte räknat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Använd båda elementen vända mot varandra. Då får då effekten att lådan verkar dubbelt så stor för elementen och du kan få bättre bas ur en mindre låda. Kom bara ihop att polvända det ena elementet.
http://www.drkrupp.se/hifi/box_isobarik.html