Mitt internet slutar fungera var tredje minut!!

Permalänk
Medlem

Mitt internet slutar fungera var tredje minut!!

Hej jag har en tre huawei E5172 Router och jag förstår inte vad felet är. varje gång jag spelar något online spel så blir jag disconnectad och det gör så att det blir riktigt tråkigt att spela. jag har försökt med alla möjliga saker men fattar inte vad felet är. snälla hjälp Asap

Permalänk
Medlem

Kolla efter packet loss.

Starta cmd, pinga din router och även en icke lokal server så som google.se.

Om du får packet loss då du pingar både googles server och din router så är det din utrustning det är fel på. Om du bara får packet loss när du skickar paket till google så är det antagligen din operatörs fel.

Du använder dig av "ping -t IP_ADRESS/url" i cmd.

Kan vara ett bra sätt att börja felsöka

Edit: Så här kan det se ut om du har packet loss.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är nått fel på dhcp, ett kort lån och så misslyckas det när det ska förnyas, kör ipconfig /all och kolla vad det står om dhjcp lånetiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Du har ett dygn på lånet så det borde inte bero på det men du kan ju prova ge datorn statisk ip och prova.
Har du kollat om det är ditt lan eller internetanslutningen som dör ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ehm nope hur gör man det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ostron99:

Ehm nope hur gör man det?

Kolla anslutningen genom att pinga både routern och nånting på internet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ostron99:

Menar du att du kan pinga nått på internet fastän du tappar kontakten? Du måste pinga så att du får med resultatet från "stopptiden" och se vad som hände då och det kan vara lättare att tolka resultatet om du använder ett "pingprogram" typ
http://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ahaaa men mitt internet cpar inte just nu :PP jag får la starta det när det är konstigt igen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ostron99:

Ahaaa men mitt internet cpar inte just nu :PP jag får la starta det när det är konstigt igen

Du kan låta pingprogrammet köra hela tiden och se om lanet eller internet går ner, men du måste ju kolla när det är problem annars säger det inte nått, sätt det att pinga minst varje sekund.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Är det där avläst när det strular ? i så fall tappar du din anslutning mot internet, endera fel på din Huawei på 4g sidan, dålig signal eller nått som beror på operatören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

så du kör på mobilnätet:) Jag förstår då varför det ibland går ner

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Mobilnät brukar gå ner ibland. men detta är brutalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostron99:

Mobilnät brukar gå ner ibland. men detta är brutalt.

Trådat är det bästa speciellt för spel du kan inte ha ADSL häller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Men du kan kanske flytta Huaweien till ett ställe med bättre signal eller skaffa en riktantenn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

En kompis hade liknande problem fast en gång i timmen, då var det Bredbandsbolaget som jävlades. Slå en signal och hör med din ISP?

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat huawei firmware? Logga in till router 192.168.1.1 eller http://homerouter.cpe/ och läsa loggar.Kontrollera signal.Det kan faktiskt vara problem med ISP.
Kola inställningarna WIFI i Huawei

802.11n bandbredd: 20/40 MHz
Sändeffekt 100%

Har du testad via kabel?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inga signaler betyder att du tappar signalen till masten eller för många användare är anslut till den masten.Kan vara så att centralen byter CELL på grund av att finns många användare då tappar du signalen(handoff/handover)och då måste du skriva till ISP många gånger och reklamera. Ring inte .Finns inte så många som förstår sitt jobb.Du själv kan byta router plats-sök bättre signal.Router måste ligga vid fönstret men då kan du få problem med wifi signalen hemma.Sitter du samma rum som router den kan fungera helt ok men i annat rum kan bli lite sämre kvalitet (Buffert-filmer).Du kan prova att byta Nätverksläge: från automatisk till 3G. Först byta plats med router och testa på http://www.bredbandskollen.se/. Kontrollera också hur stark är signalen.

Permalänk
Medlem

Hur skriver jag till min ISP då? ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostron99:

Hur skriver jag till min ISP då? ...

Enligt den där bilden där du pingar beror det inte på Internet, det beror på ditt WLAN som inte fungerar så bra, alltså länken mellan routern och datorn. Prova att byta till lite olika sändkanaler. Fungerar det inte i slutändan utan du får samma så är routern helt enkelt dålig på den punkten och störs ut lätt.

Mao inget som tyder på att det finns någon nytta med att kontakta 3 vad jag såg.

Permalänk
Medlem

Fattar inte den delen du sa om sändkanaler.. hur byter jag det?

Permalänk
Medlem

Nvm hittade det

Permalänk
Medlem

Hahha asså. mätte för ungefär 5minuter sen och då låg Ta emot filer på 3mbit/sek och skicka filer 0,50mbit/sek och nu mätte jag igen osså låg det på 25mbit/sek och 3mbit/sek vadå ostabilt??