Ta bort klister efter silvertejp, hur?

Permalänk
Medlem

Ta bort klister efter silvertejp, hur?

Har haft silvertejp på en trädörr ett tag, men vill ha av det nu.
Dock sitter allt klister/lim kvar på dörren.

Hur får man av detta?
Finns det något bra spray man kan ha på?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Inaktiv

Har du provat med aceton? eller kemiskt ren bensin?

Permalänk
Medlem

Funkar inte något av ovanstående så finns en spray från CRC som heter "Label-off", som är till för att tvätta bort limrester.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, körde med Lahegas "asphalt remover" alltså avfettning, det funkade bra som fan på en plåtyta. Men på trä vet jag inte om det är så bra att köra avfettning

Permalänk
Medlem

Suddgummi ska funka väldigt bra till att ta bort lim/tejprester.
Jag har provat det lite på plast och träbord med nån slags yta (vet inte alls vad det är för glatt yta) så funkade det bra med lim/tejp rester.
Jag har dock ej provat silvertejp och på rent trä men jag skulle tro att det funkar det med.

Det jag har läst så ska vanliga röd/bruna sudden

inte funka lika bra som dom fyrkantiga

gör (har dock ej provat själv).
det jag testade med var ett fyrkantigt svart sudd (samma storlek som det på bilden men svart) som var det enda dom hade på ica det funkade bra med limresterna men gav ifrån sig en grå/svart hinna efteråt (på rent trä så kanske det kan färga träet en del) som visserligen var lätt att torka bort men jag gissar på att dom vita ej gör detta.

Japp provade på en träbit (inget lim/tejp utan bara med suddet) och det färgade av sig lite och det var inte lika lätt att torka bort troligen får man slipa lite för att få bort färgen helt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Är det lackad yta så kan man använda olivolja och gnugga.
Lacknafta, avfettning mm är duktiga på att förstöra lackade trädetaljer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Olivolja för att lösa upp och torka bort, grönsåpa och vatten efteråt. Undvik alltid starka giftiga kemikalier om det går.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Entusiast

Låter som att försöka tugga sönder en diamant... silvertejp är fan inte att leka med

Hoppas nåt av alternativen hjälpte

Permalänk
Medlem

Använd ett Rakblad och skrapa/skär bort limmet, ev nåt att värma upp limmet med som en hårfön. Borde fungera

Permalänk