Macbook Air STULEN - Vad göra?

Permalänk
Medlem

Macbook Air STULEN - Vad göra?

Hej,

sitter ömsom upprörd ömsom bedrövad och skriver denna tråd i hopp om att få lite hjälp från någon hjälpsam sweclockare.

Idag runt kl 1630 på donken vid Slussen i Stockholm, blev min ögonsten(macbook air "13 mid 13) stulen från stolen bredvid mig där den låg medan jag åt. Tillsamans med den blev även en påkostad italiensk läderväska samt mitt 64 Gb micro-USB stulet :(.

Jag gjorde förstås direkt en polisanmälan, och ska även leta upp serienr för burken som tydligen kommer hjälpa polisen att identifiera min dator i fall den återfinnes. Dock tvivlar jag på att de bryr sig om en 16-årings borttappade dator något särskilt, så jag vänder mig till er i stället.

Kan datorns serienummer leda mig till tjyven? Finns det något annat jag kan göra? Jag är verkligen desperat då jag har ovärdeliga minnen sparade på datorns hårddisk samt en massa skolarbeten. I "värsta" fall får jag köpa en ny väska och USB samt betala någon självrisk för en ny mba, det jobbigaste för mig skulle egentligen vara att gå miste om det jag har sparat på hårddisken

P.S. Jag har inte Icloud aktiverat på mba:n, så "Find my mac" är tyvärr uteslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wkblade:

Hej,

sitter ömsom upprörd ömsom bedrövad och skriver denna tråd i hopp om att få lite hjälp från någon hjälpsam sweclockare.

Idag runt kl 1630 på donken vid Slussen i Stockholm, blev min ögonsten(macbook air "13 mid 13) stulen från stolen bredvid mig där den låg medan jag åt. Tillsamans med den blev även en påkostad italiensk läderväska samt mitt 64 Gb micro-USB stulet :(.

Jag gjorde förstås direkt en polisanmälan, och ska även leta upp serienr för burken som tydligen kommer hjälpa polisen att identifiera min dator i fall den återfinnes. Dock tvivlar jag på att de bryr sig om en 16-årings borttappade dator något särskilt, så jag vänder mig till er i stället.

Kan datorns serienummer leda mig till tjyven? Finns det något annat jag kan göra? Jag är verkligen desperat då jag har ovärdeliga minnen sparade på datorns hårddisk samt en massa skolarbeten. I "värsta" fall får jag köpa en ny väska och USB samt betala någon självrisk för en ny mba, det jobbigaste för mig skulle egentligen vara att gå miste om det jag har sparat på hårddisken

P.S. Jag har inte Icloud aktiverat på mba:n, så "Find my mac" är tyvärr uteslutet.

Serienumret är väl intressant först om man har en dator framför sig så man då kan kolla om det är samma dator.

Om datorn är inloggad på någon tjänst där det går att se de senaste IP-adresserna som anslutit eller något liknande så kan det väl möjligen ge någon hjälp om tjuven går hem och startar datorn.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Permalänk

Har du iCloud på den? Isf kanske du kan hitta den via "Find my device" (ja, det funkar på bärbara också): https://www.icloud.com/#find

I övrigt är det knepigt - om man kör någon form av tjänst, t ex DynDNS, något som kopplar upp sig automatiskt mot en server osv, kan man försöka se om den kopplar upp sig och i så fall varifrån. Annars är det svårt, det är rekommenderat att installera något slags anti-theft program, t ex Undercover, så kan man ibland spåra datorn på så sätt. Men utsikterna att återfå den är inte speciellt höga då det verkar vara väldigt lågprio från polisens sida att utreda sånt :/.

Permalänk
Medlem

Tråkigt!

Just donken vid slussen är tydligen extra utsatt för stölder, finns ju lappar överallt.
Ironiskt att jag också var där idag runt 16:30

Permalänk
Medlem

Serienumret är det ända, Om inte ärthjärnan som stal den lyckas aktivera icloud på den.

Hoppas du återfår din mac i bra skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Tråkigt!

Just donken vid slussen är tydligen extra utsatt för stölder, finns ju lappar överallt.

Hmm...

Permalänk
Medlem

har du icloud på den så kan du hitta den, gå in på icloud.com lås hela datan från tjuven! fast lås inte direkt försök spåra han/hon lite

Permalänk
Medlem

Spårar du inte upp nya "ägaren" så är det ju inte mycket att göra. Det är bara till att kontakta försäkringsbolaget för ersättning om det finns tilläggsförsäkring som täcker detta. Finns det inte så är det bara till att spara ihop nya pengar. Finns det så bör det väl täcka tillbehör och väska också.

Finns det några butiker som köper och säljer begagnade maskiner kanske du kan se om dem kan hålla utkik. Annars är det inte så lätt att hålla utkik på begagnatmarknaden. Har förvisso inte koll på marknaden med stulna varor i Stockholm, någon kanske har tips. Lämna beskrivning av alla grejer till tänkbara platser som pantbanker, butiker med begagnathandel eller var det nu kan tänkas dyka upp. Förhoppningsvis blir det iaf svårare för tjuven att göra sig av med grejerna.

Permalänk
Medlem

Tack för länken! Förstår dock inte helt... "Hitta en lista med serienummer som har köpts eller registrerats med ditt apple-id." - Förutsätter detta att tjyven 1. Fattar hur han ska starta om min låsta dator från Windows 8-läge till macläge, 2. Knäcka mitt maclösenord, 3. Knäcka mitt apple-id och slutligen få för sig att använda just mitt apple-id till att ladda ned någonting?

Permalänk
Medlem

Let it go, polisen prioriterar ej såna här fall även om de ser exakt vilken adress din dator är på via iCloud. Talar av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Spåra den med iCloud, säg till polisen var den är, du kanske får tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Har du iCloud på den? Isf kanske du kan hitta den via "Find my device" (ja, det funkar på bärbara också): https://www.icloud.com/#find

I övrigt är det knepigt - om man kör någon form av tjänst, t ex DynDNS, något som kopplar upp sig automatiskt mot en server osv, kan man försöka se om den kopplar upp sig och i så fall varifrån. Annars är det svårt, det är rekommenderat att installera något slags anti-theft program, t ex Undercover, så kan man ibland spåra datorn på så sätt. Men utsikterna att återfå den är inte speciellt höga då det verkar vara väldigt lågprio från polisens sida att utreda sånt :/.

Nee, inget Icloud alls :(. Jag har lärt mig min läxa och ska följa erat råd att installera någon sorts anti theft-programvara på nästa burk, samt att aldrig lämna datorn framme i en fin väska på det viset igen. Verkligen tråkigt att vissa inte kan skilja på "ditt" och "mitt".

Permalänk
Medlem

Hur kunde du äta och inte se att nån tog den? förstår inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wkblade:

Jag är verkligen desperat då jag har ovärdeliga minnen sparade på datorns hårddisk samt en massa skolarbeten. I "värsta" fall får jag köpa en ny väska och USB samt betala någon självrisk för en ny mba, det jobbigaste för mig skulle egentligen vara att gå miste om det jag har sparat på hårddisken

Denna bit är något att titta på inför framtiden: ha inte viktig information på enbart ett ställe. Vad skulle hänt om disken gått sönder? Diskar går sönder, det är bara en tidsfråga om när. Du hade kunnat glömma din dator på ett tåg, tappa den i en sjö, se den grillas av blixten. Du/någon annan hade kunnat råka trycka "Delete" på fel mapp (eller för den delen snubbla några pixlar med muspekaren i ett grafiskt gränssnitt), du hade kunnat få ett virus som låste ner datorn mot en lösensumma, bara för att nämna några händelser som hade kunnat sänka hela din informationssamling, utöver stöld, då.

Om du vill ha någon som helst chans att kunna behålla dina filer och de minnen som hör därtill så måste du börja ha någon form av backup, med allt vad det innebär. Att det var just stöld är extra surt, men i vilket fall så hade problemen med det försvunna innehållet på disken kunnat dämpas otroligt ifall det hade funnits backup.

Som du säger är det ju ofta att bli av innehållet som är det värsta. Även om man har backup så är det högst olustigt att ens samlade information hamnar i okända händer: det är vanligt att människor lagrar bankuppgifter, personuppgifter, adressuppgifter, etc., på en dator. Man kanske har bilder som gör att kriminella kan se vad det finns för stöldbegärliga saker hemma. Vill det sig riktigt illa kan man råka ut för utpressningssituationer. Idag kan en sådan sak som uppgifter till ett mailkonto i praktiken öppna egentligen alla andra onlinekonton för en attackerare, vilket kan vara kopplat till t ex Paypal. Möjligheterna är många.

Det kan vara värt att sätta sig ner och försöka lista vilka uppgifter som kan ha kommit på vift, och se vad man kan göra för att förhindra att de missbrukas, samt fundera på vilka eventuella konsekvenser ett missbruk av dessa uppgifter skulle kunna ha. Detta ger också erfarenhet inför framtida datoranvändning (och andra situationer i livet), då man kanske börjar titta på saker som backup, kryptering och personuppgiftshantering på ett annat sätt.

Skrivet av wkblade:

Verkligen tråkigt att vissa inte kan skilja på "ditt" och "mitt".

Visst är det så, och det är givetvis ett stort problem som kostar samhället oerhört mycker resurser, och påverkar människor negativt i många former, inte minst ekonomiskt och psykologiskt.

Man måste vara medveten om att människor lever under fundamentalt olika förutsättningar, inte minst i större städer. En Macbook Air för i runda slängar 10 000:- tillsammans med en dyr väska må för en person vara något som ekonomiskt är en olägenhet att behöva ersätta via försäkringsbolag, och helt otänkbart att stjäla från någon annan. För någon vars grundläggande mänskliga behov så som möjlighet att äta och bo för att överleva är direkt kopplade till att kunna stjäla andras egendom så blir det en annan fråga. Det är utifrån ett sådant perspektiv man får tänka när man spekulerar i till vilka längder andra personer skulle kunna gå för att som i detta fall beröva någon annan från egendom. Det svåra är kanske snarare att lyckas balansera sin cynism och tro på mänskligheten .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Tråkigt!

Sammanträffande?

Skrivet av Matsson82:

Serienumret är det ända, Om inte ärthjärnan som stal den lyckas aktivera icloud på den.

Hoppas du återfår din mac i bra skick.

Alltså att den mot alla odds skulle återfinnas av polisen, och sen kunna identifieras med hjälp av det? Tack i alla fall, hoppas på det jag också.

Skrivet av Petterk:

Spårar du inte upp nya "ägaren" så är det ju inte mycket att göra. Det är bara till att kontakta försäkringsbolaget för ersättning om det finns tilläggsförsäkring som täcker detta. Finns det inte så är det bara till att spara ihop nya pengar. Finns det så bör det väl täcka tillbehör och väska också.

Finns det några butiker som köper och säljer begagnade maskiner kanske du kan se om dem kan hålla utkik. Annars är det inte så lätt att hålla utkik på begagnatmarknaden. Har förvisso inte koll på marknaden med stulna varor i Stockholm, någon kanske har tips. Lämna beskrivning av alla grejer till tänkbara platser som pantbanker, butiker med begagnathandel eller var det nu kan tänkas dyka upp. Förhoppningsvis blir det iaf svårare för tjuven att göra sig av med grejerna.

Tack för tipsen! Ska kolla med pappa hur mycket försäkringen täcker, och kontakta div. Begagnathandlare.

Citera gärna flera
Permalänk
Avstängd
Skrivet av wkblade:

Nee, inget Icloud alls :(. Jag har lärt mig min läxa och ska följa erat råd att installera någon sorts anti theft-programvara på nästa burk, samt att aldrig lämna datorn framme i en fin väska på det viset igen. Verkligen tråkigt att vissa inte kan skilja på "ditt" och "mitt".

jo det är synd, men i dagens samhälle går det inte att lita på så många. Samma med blocket, förstår inte hur folk kan vara så dumma och förskottsbetala en vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jag hade en stor weekendbag, ryggsäck och datorväskan lutade mot stolen bredvid mig(jättesmart, jag vet), och åt ett par cheeseburgare samtidigt som jag var djupt involverad i ett samtal med min klasskamrat som satt mittemot mig. Eftersom han var lika inne i samtalet märkte tydligen han ingenting heller...Och missförstå mig inte, det är inte mitt fel att det finns lirare som stjäl folks datorer, men jag hade kunnat ha datorn framför mig, alternativt haft den undanstoppad.

Permalänk
Medlem

Skaffa en Time Capsule i samband med att du köper nästa mac... då kan du med några få klick återställa allt precis som det var innan. Då är du förberedd nästa gång datorn går sönder/tappas bort/blir stulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Denna bit är något att titta på inför framtiden: ha inte viktig information på enbart ett ställe. Vad skulle hänt om disken gått sönder? Diskar går sönder, det är bara en tidsfråga om när. Du hade kunnat glömma din dator på ett tåg, tappa den i en sjö, se den grillas av blixten. Du/någon annan hade kunnat råka trycka "Delete" på fel mapp (eller för den delen snubbla några pixlar med muspekaren i ett grafiskt gränssnitt), du hade kunnat få ett virus som låste ner datorn mot en lösensumma, bara för att nämna några händelser som hade kunnat sänka hela din informationssamling, utöver stöld, då.

Om du vill ha någon som helst chans att kunna behålla dina filer och de minnen som hör därtill så måste du börja ha någon form av backup, med allt vad det innebär. Att det var just stöld är extra surt, men i vilket fall så hade problemen med det försvunna innehållet på disken kunnat dämpas otroligt ifall det hade funnits backup.

Som du säger är det ju ofta att bli av innehållet som är det värsta. Även om man har backup så är det högst olustigt att ens samlade information hamnar i okända händer: det är vanligt att människor lagrar bankuppgifter, personuppgifter, adressuppgifter, etc., på en dator. Man kanske har bilder som gör att kriminella kan se vad det finns för stöldbegärliga saker hemma. Vill det sig riktigt illa kan man råka ut för utpressningssituationer. Idag kan en sådan sak som uppgifter till ett mailkonto i praktiken öppna egentligen alla andra onlinekonton för en attackerare, vilket kan vara kopplat till t ex Paypal. Möjligheterna är många.

Det kan vara värt att sätta sig ner och försöka lista vilka uppgifter som kan ha kommit på vift, och se vad man kan göra för att förhindra att de missbrukas, samt fundera på vilka eventuella konsekvenser ett missbruk av dessa uppgifter skulle kunna ha. Detta ger också erfarenhet inför framtida datoranvändning (och andra situationer i livet), då man kanske börjar titta på saker som backup, kryptering och personuppgiftshantering på ett annat sätt.

Visst är det så, och det är givetvis ett stort problem som kostar samhället oerhört mycker resurser, och påverkar människor negativt i många former, inte minst ekonomiskt och psykologiskt.

Man måste vara medveten om att människor lever under fundamentalt olika förutsättningar, inte minst i större städer. En Macbook Air för i runda slängar 10 000:- tillsammans med en dyr väska må för en person vara något som ekonomiskt är en olägenhet att behöva ersätta via försäkringsbolag, och helt otänkbart att stjäla från någon annan. För någon vars grundläggande mänskliga behov så som möjlighet att äta och bo för att överleva är direkt kopplade till att kunna stjäla andras egendom så blir det en annan fråga. Det är utifrån ett sådant perspektiv man får tänka när man spekulerar i till vilka längder andra personer skulle kunna gå för att som i detta fall beröva någon annan från egendom. Det svåra är kanske snarare att lyckas balansera sin cynisism och tro på mänskligheten .

Tack för det långa svaret. Jag ska i framtiden garanterat spara min information på flera ställen, samt vara mer försiktig vad gäller placering av datorn när jag äter ute t.ex. Och självfallet förstår jag det ekonomiska incitamentet för en utsatt kriminell i att lägga händerna på en fin dator m. tillbehör. Så i stället för att vara arg på tjyven, tycker jag nog snarare synd om honom.

Som tur är sparar jag sällan lösenord på datorn eller i webbläsaren, så finns inte så mycket att hämta i det avseendet åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Samma med blocket, förstår inte hur folk kan vara så dumma och förskottsbetala en vara.

Och när man säljer så är man så dum om man inte får förskottsbetalt. När man träffas öga mot öga är man så dum att man inte upptäckte den välgjorda kinakopian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wkblade:

Jag hade en stor weekendbag, ryggsäck och datorväskan lutade mot stolen bredvid mig(jättesmart, jag vet), och åt ett par cheeseburgare samtidigt som jag var djupt involverad i ett samtal med min klasskamrat som satt mittemot mig. Eftersom han var lika inne i samtalet märkte tydligen han ingenting heller...Och missförstå mig inte, det är inte mitt fel att det finns lirare som stjäl folks datorer, men jag hade kunnat ha datorn framför mig, alternativt haft den undanstoppad.

Tjena.
Trist är allt jag kan säga
Vi bor i Sverige , tjuvarnas paradis.
Denna gång blev den stulen , nästa gång blir du misshandlad.
Blev själv bestulen på en mobil men tog killen på bar gärning , polis tillkallades och jag fick snällt vänta innan jag fick tillbaka mobilen.
Eftersom jag enligt lagen inte har rätt att ta tillbaka det som är mitt utan att själv göra ett brott.
Tacka våra fega äckel till politiker för detta samhälle!
Ps. Det gäller alla politiska Partier.
Med vänlig hälsning / Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Skaffa en Time Capsule i samband med att du köper nästa mac... då kan du med några få klick återställa allt precis som det var innan. Då är du förberedd nästa gång datorn går sönder/tappas bort/blir stulen.

Tack för tipset, visste inte ens att apple erbjöd något sådant. Ska absolut överväga att köpa en time capsule tillsammans med den nya datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Tjena.
Trist är allt jag kan säga
Vi bor i Sverige , tjuvarnas paradis.
Denna gång blev den stulen , nästa gång blir du misshandlad.
Blev själv bestulen på en mobil men tog killen på bar gärning , polis tillkallades och jag fick snällt vänta innan jag fick tillbaka mobilen.
Eftersom jag enligt lagen inte har rätt att ta tillbaka det som är mitt utan att själv göra ett brott.
Tacka våra fega äckel till politiker för detta samhälle!
Ps. Det gäller alla politiska Partier.
Med vänlig hälsning / Mange

Det är vekligen hemskt, känner flera som blivit rånmisshandlade. Att man sen inte har rätten att ta tillbaka stöldgodset gör ju inte saken bättre, precis som du säger.

Permalänk
Medlem

Du kan för övrigt sätta upp Time Machine (backuptjänsten i OS X) mot en extern USB3-disk eller nästan vilken lagring som helst. Det är smidigt om man behöver återställa t.ex. hela datorn, eller backa något annat, men viktiga filer kan vara en bra idé att också ha sparat på annat håll eller t.ex. på en molnlösning. Allt kan dö, brinna upp eller stjälas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wkblade:

Tack för det långa svaret. Jag ska i framtiden garanterat spara min information på flera ställen, samt vara mer försiktig vad gäller placering av datorn när jag äter ute t.ex. Och självfallet förstår jag det ekonomiska incitamentet för en utsatt kriminell i att lägga händerna på en fin dator m. tillbehör. Så i stället för att vara arg på tjyven, tycker jag nog snarare synd om honom.

Som tur är sparar jag sällan lösenord på datorn eller i webbläsaren, så finns inte så mycket att hämta i det avseendet åtminstone.

Någonstans i den besvikelse man känner så tror jag det är bra att som du gör försöka hitta något att lära sig av händelsen, så att man behandlar situationen och sedermera kan gå vidare (nu är ju situationen i detta fall inte helt över, där polisen och annat fortfarande ska ha sin gång).

Jag lärde mig exempelvis att ta backup på allvar den "hårda vägen" via en hårddiskkrasch en gång i tiden. Jag hade säkert läst andras utläggningar om hur viktigt backup var tidigare, och hade väl några halvantika kopior av viss information okategoriserat utspridda på olika ställen, men när man ställdes inför situationen så märkte man hur ofullständigt detta var, och först då förstod jag vad "backup" innebar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HazZarD:

Det är väl ganska uppenbart att den låg taskigt till. Tjuvar är inte dumma, om risken är för stor så hade dem inte försökt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Administrativ avgift

Spåra min mac osv ? Dessa datorer är ju skitlätta att spåra.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kobb3:

Och när man säljer så är man så dum om man inte får förskottsbetalt. När man träffas öga mot öga är man så dum att man inte upptäckte den välgjorda kinakopian.

så du tycker att köparen ska betala i förskott så säljaren kan blåsa en ännu lättare?

Om inte köparen upptäcker en kopia så är man dum, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så du tycker att köparen ska betala i förskott så säljaren kan blåsa en ännu lättare?

Om inte köparen upptäcker en kopia så är man dum, ja.

Jag var ironisk om du inte fattade det. Det jag menar är att det inte finns en bra lösning för både säljare och köpare.

Det finns bra kopior som vanligt folk blir lurade av. Dessutom så finns det tusen andra sätt att bli lurad på av fingerfärdiga människor.