En sista förfrågan ang smartphone val

Permalänk

En sista förfrågan ang smartphone val

För ca 1,5 månad sedan, undrade jag vilka smartphones som var aktuella för en prislapp på <4500kr (+/-150kr). Tillslut kom jag fram till att jag borde vänta på Nexus 6.

Men nu när dess specifikationer kommit ut, så är den inte längre så värst lockande (då menar jag storleken), då den även troligen kommer att hamna runt Z3 priset. Därför tänkte jag återigen fråga vilken av dessa smartphones, det är bäst att satsa på, för att ha en "garanti" på över 2.5år. (studerande). 1+1 vet jag inte om jag vågar chansa på efter att ha läst lite om kundservicen och den okända framtiden för telefonen. Inga Iphones, men skulle tänka mig en windows mobil också, fast det området är relativt okänt för mig.

Alltså har jag fastnat för dessa telefoner (men skulle kunna tänka mig någon annan ifall jag övertygas):

Sony Z2 (3990kr)
Sony z3 compact (4490kr)
LG G3 (199kr/mån hos tele2 mecenat = 5050kr efter 24mån (+~500 för samtal) eller (4690kr)
Nexus 5 (2690kr 16gb eller 3400kr 32gb)
(Nexus 6)
Samsung note 3(osäker pga storlek) (4090kr) ( 3840kr i cdon.se ?)

Tack på förhand // beslutsångest

Permalänk
Medlem

Vad gör du med din smartphone? Vad vill du att den ska klara?

Permalänk

Känner att jag behöver tillägga att ingen av dessa telefoner har en garanti på över två år. Samtliga tillverkare har 2 år, prick.

Permalänk
Medlem

iPhone 6?

Permalänk
Skrivet av blojmonster:

Känner att jag behöver tillägga att ingen av dessa telefoner har en garanti på över två år. Samtliga tillverkare har 2 år, prick.

Känner också nästan så, men menade mer den som har störst chans o klara sig även efter att den slutat att uppdateras.

Skrivet av Reyintaz:

Vad gör du med din smartphone? Vad vill du att den ska klara?

Den ska klara av vardagliga saker, så som Twitch streams, spotify och youtube. Bra kamera är också ett +. Ett o annat spel skulle inte heller vara fel Vill även tillägga att mina tidigare telefoner oftast gått sönder av vattenskador, så vattentåliga telefoner är ett + det med (även om det nu går att köpa vattentåliga skal, när man exempelvis spelar fotboll i regnet.

Permalänk
Skrivet av Dando:

iPhone 6?

Billigaste iphone 6 kostar 6350kr, för det första är det rejält över min budget, för det andra så skrev jag, inga Iphones men tack för förslaget iaf.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ta en Z3 vanlig inte Compact. Jag tog en i morse och jag är nöjd än så länge

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min Xperia Z3 här för nån vecka sedan. Efter att ha använt den ett tag kan jag nästan bara tala positivt om den. Det finns dock ett stoooort MEN. Den är så otroligt jävla hal. Går inte underdriva detta. Det gör att det alltid känns som att man ska tappa den.. Värt att tänka på. Jävligt synd på en övrigt bra produkt!

Hade en nexus 5a innan. Om jag inte hittar något vettigt mobilskal till Z3an så kommer jag gå tillbaka till nexusen.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Röstade annan som i Z3.

Skrivet av Bazisten:

Ta en Z3 vanlig inte Compact. Jag tog en i morse och jag är nöjd än så länge

Skrivet av Grumie:

Jag fick hem min Xperia Z3 här för nån vecka sedan. Efter att ha använt den ett tag kan jag nästan bara tala positivt om den. Det finns dock ett stoooort MEN. Den är så otroligt jävla hal. Går inte underdriva detta. Det gör att det alltid känns som att man ska tappa den.. Värt att tänka på. Jävligt synd på en övrigt bra produkt!

Hade en nexus 5a innan. Om jag inte hittar något vettigt mobilskal till Z3an så kommer jag gå tillbaka till nexusen.

Dold text

Tack till ert förslag på Z3. men priset på 5600kr är enstor faktor i att jag inte hade med den i omröstningen :/ Om jag ska satsa på den, så får det bli till julen. Att den är hal, är enligt mig itne stort problem, då det alltid kommer ut skal som motverkar all sorts störning.

O ni andra som tagit annan, skulle ni kunna skriva vilken mobil ni menar då? Uppskattas !

Permalänk
Medlem

Har Nexus 5:an och kan inte riktigt rekommendera den tycker det är en budget lur.

Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Black Lion:

Dold text

Tack till ert förslag på Z3. men priset på 5600kr är enstor faktor i att jag inte hade med den i omröstningen :/ Om jag ska satsa på den, så får det bli till julen. Att den är hal, är enligt mig itne stort problem, då det alltid kommer ut skal som motverkar all sorts störning.

O ni andra som tagit annan, skulle ni kunna skriva vilken mobil ni menar då? Uppskattas !

Försök få en invite till en oneplusone ! Riktigt grymma telefoner bara o googla så får du upp recensioner :!

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

du kan få på halebop sony experia z3 compact för 2400kr kontant. men du blir bunden 2 år (269kr månaden)

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Försök få en invite till en oneplusone ! Riktigt grymma telefoner bara o googla så får du upp recensioner :!

Borde kanske börja söka fler recensioner, bara det att kundservicen och oron över mobilens framtid skrämmer lite :/

Skrivet av kriffe93:

du kan få på halebop sony experia z3 compact för 2400kr kontant. men du blir bunden 2 år (269kr månaden)

Föredrar att köpa kontant, då det oftast blir billigare i slutändan. (förutom LG G3 som mecenat har erbjudande på). tack iallafall för förslaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black Lion:

Borde kanske börja söka fler recensioner, bara det att kundservicen och oron över mobilens framtid skrämmer lite :/

Föredrar att köpa kontant, då det oftast blir billigare i slutändan. (förutom LG G3 som mecenat har erbjudande på). tack iallafall för förslaget!

Behöver inte betyda det blir dyrare. Jag fick mobilen lika billigt som billigaste butiken på prisjakt för min mobil. Dock gick det då att bara låsa i ett år annars hade mobilen genast blivit dyrare. Abonnemanget är riktigt billigt, vad man får

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Behöver inte betyda det blir dyrare. Jag fick mobilen lika billigt som billigaste butiken på prisjakt för min mobil. Dock gick det då att bara låsa i ett år annars hade mobilen genast blivit dyrare. Abonnemanget är riktigt billigt, vad man får

2400kr + 269kr * 24 + 250 (antar att de också har uppläggningsavgift) = 9106kr

Z3 compact = 4500kr + 99kr/mån = 6876kr Där jag använder hela månads avgiften, istället för att betala 3gånger mer varje månad för andel datamängd som aldrig tar slut och oändligt med samtal som ändå inte används i den utsträckning som gör det lönsamt.

Som sagt så skrev jag att det oftast blir billigare utan abonnemang, då man får med saker som ändå inte används, för att fylla ut varför man får betala så mycket varje månad. Men visst kan vissa mecenat erbjudanden vara värda att se över

Vill även lägga till HTC One (M8) och undrar hur den står sig mot exempelvis Z3c eller Z2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black Lion:

2400kr + 269kr * 24 + 250 (antar att de också har uppläggningsavgift) = 9106kr

Z3 compact = 4500kr + 99kr/mån = 6876kr Där jag använder hela månads avgiften, istället för att betala 3gånger mer varje månad för andel datamängd som aldrig tar slut och oändligt med samtal som ändå inte används i den utsträckning som gör det lönsamt.

Som sagt så skrev jag att det oftast blir billigare utan abonnemang, då man får med saker som ändå inte används, för att fylla ut varför man får betala så mycket varje månad. Men visst kan vissa mecenat erbjudanden vara värda att se över

Vill även lägga till HTC One (M8) och undrar hur den står sig mot exempelvis Z3c eller Z2.

Abonnemang får man ändå betala så det räknar jag aldrig in Hur som låste jag min tele på ett år kosta den totalt 3800kr ca ingen uppläggningsavgift alls, för att slippa hög månadskostnad så tog jag 1,700kr kontant Var en s3:a och den hade inte blivit billigare om jag köpt den på prisjakt.

Vad för Abonnemang tittar du på? Har kört något liknande förut och var inget vidare betala 100kr och sen utöver det betala för alla samtal, sista hade jag ett tela abb som kostade 25/50kr ca i månaden plus samtal och ibland mess. Annars har jag legat på 300/400 på bara abonnemanget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för Abonnemang tittar du på? Har kört något liknande förut och var inget vidare betala 100kr och sen utöver det betala för alla samtal, sista hade jag ett tela abb som kostade 25/50kr ca i månaden plus samtal och ibland mess. Annars har jag legat på 300/400 på bara abonnemanget.

99kr/mån
- Ingen bindningstid
- 0 kr/min inom Tele2/ Comviq
- 3 000 SMS/MMS/ mån till alla nät
- 3 GB surf/mån
- En fri månadsavgift
- HBO Nordic ingår i 6 mån

Då jag sällan ringer och istället chattar eller snapar, så borde jag hamna runt 110 kr i månaden (kan även avbryta och istället köpa kontantkort, då wifi finns tillgänglit nästan överallt och mobildata endast används vid busshållsplats eller efter träning.)

Fast visst finns det fungerande abonnemang (främst där mecenat pressat ned priset), men för tillfället känns det skönare att betala kontant för hela och sedan slippa oroa sig för månadsbetalningen.

Permalänk
Medlem

Jag körde på en oneplus one. Gillar den, sneglade på z3 men vill inte betala dubbla priset för en mobil som fyller samma funktion som OPO(Oneplus One). Support, fine det köper jag om man inte vill riskera men jag kontrar med att du betalar "kaffepengare" för en 64 gb mobil. Tror inte mobilen kommer sluta uppdatera då det är Cyanogenmod som sitter i. Dem lär inte sluta utveckla även om Oneplus går ner. Sen går Oneplus ner har man bara ett nice samlar objekt Finns massor av recensioner om den men finns också massor av klagomål som redan lösts av Cyanogen ! Lyckas du få en invite, kör på den Du lär inte ångra dig. Är så jävla nöjd.

Permalänk
Medlem

Hej,
den ska klara alt som finns och däför sätta jag på Note 4 so klart. Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Skrivet av muli:

Jag körde på en oneplus one. Gillar den, sneglade på z3 men vill inte betala dubbla priset för en mobil som fyller samma funktion som OPO(Oneplus One). Support, fine det köper jag om man inte vill riskera men jag kontrar med att du betalar "kaffepengare" för en 64 gb mobil. Tror inte mobilen kommer sluta uppdatera då det är Cyanogenmod som sitter i. Dem lär inte sluta utveckla även om Oneplus går ner. Sen går Oneplus ner har man bara ett nice samlar objekt Finns massor av recensioner om den men finns också massor av klagomål som redan lösts av Cyanogen ! Lyckas du få en invite, kör på den Du lär inte ångra dig. Är så jävla nöjd.

Förstår dig, får nog ta en till funderare och läsa ännu lite nyare recensioner. fast om det inte blir 1+1 så blir det en Z3c eller HTC one(M8) (när M8 eye kommer ut, så priset sänks en aning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaus:

Hej,
den ska klara alt som finns och däför sätta jag på Note 4 so klart. Mvh......Klaus

Du menar på att min 1+1 inte klarar alla apps? Note 4 har mycket prestanda i sig, men inte någon app där ute som använder det. Utvecklinge med mobiltelefoner siktar mest på mindre strömförbrukning.

Skrivet av Black Lion:

Förstår dig, får nog ta en till funderare och läsa ännu lite nyare recensioner. fast om det inte blir 1+1 så blir det en Z3c eller HTC one(M8) (när M8 eye kommer ut, så priset sänks en aning)

Stod mellan z3c o 1+1 för mig. Blev 1+1 pga att jag ville ha en något unik telefon, plus att en z3c hade jag varit piskad till att lägga 500:- till på minneskort. Vilket jag slapp här, även att google utvecklar android så man inte kan ha apparna på minneskorten. Största överraskningen är kameran, wow vilken kamera med HDR på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black Lion:

99kr/mån
- Ingen bindningstid
- 0 kr/min inom Tele2/ Comviq
- 3 000 SMS/MMS/ mån till alla nät
- 3 GB surf/mån
- En fri månadsavgift
- HBO Nordic ingår i 6 mån

Då jag sällan ringer och istället chattar eller snapar, så borde jag hamna runt 110 kr i månaden (kan även avbryta och istället köpa kontantkort, då wifi finns tillgänglit nästan överallt och mobildata endast används vid busshållsplats eller efter träning.)

Fast visst finns det fungerande abonnemang (främst där mecenat pressat ned priset), men för tillfället känns det skönare att betala kontant för hela och sedan slippa oroa sig för månadsbetalningen.

Jag använder inget mecenat (studerar ej). Ändå så vill man ju inte ligga på 400 spänn på bara mobil abonnemanget. Blir ju rätt saftigt. Låter i alla fall som ok abb. Telenor och Telia är inga billiga saker, går ju inte ha så dyra abb.

Gör runt 50 samtal i månaden (var från början 250 samtal i månaden, fick sen 600 stycken) och 100/150 stycken mess i månaden ca, Med vissa abb blir det riktigt dyrt med den lilla användningen. 3Gb surf räcker även för mig kör med wifi hemma så

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av klaus:

Hej,
den ska klara alt som finns och däför sätta jag på Note 4 so klart. Mvh......Klaus

Dold text

Med det priset, så kna jag lika gärna köpa en mobil + en tablet och fortfarande ha pengar över (7500kr...)

Skrivet av muli:

Stod mellan z3c o 1+1 för mig. Blev 1+1 pga att jag ville ha en något unik telefon, plus att en z3c hade jag varit piskad till att lägga 500:- till på minneskort. Vilket jag slapp här, även att google utvecklar android så man inte kan ha apparna på minneskorten. Största överraskningen är kameran, wow vilken kamera med HDR på.

har läst lite mer om den o börjar luta sig lite mer mot OPO

Skrivet av Broken-arrow:

Jag använder inget mecenat (studerar ej). Ändå så vill man ju inte ligga på 400 spänn på bara mobil abonnemanget. Blir ju rätt saftigt. Låter i alla fall som ok abb. Telenor och Telia är inga billiga saker, går ju inte ha så dyra abb.

Gör runt 50 samtal i månaden (var från början 250 samtal i månaden, fick sen 600 stycken) och 100/150 stycken mess i månaden ca, Med vissa abb blir det riktigt dyrt med den lilla användningen. 3Gb surf räcker även för mig kör med wifi hemma så

ahh, ibland kan man luras av så mycket man får i månaden för så lite, när man sedan märker att man inte ens använder hälften så mycket, så blir det dyrare än vad det hade vart med annat abonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black Lion:
Dold text

Med det priset, så kna jag lika gärna köpa en mobil + en tablet och fortfarande ha pengar över (7500kr...)

har läst lite mer om den o börjar luta sig lite mer mot OPO

ahh, ibland kan man luras av så mycket man får i månaden för så lite, när man sedan märker att man inte ens använder hälften så mycket, så blir det dyrare än vad det hade vart med annat abonnemang

Jo men faktiskt det bästa abbet efter telias i stabilitet. telenor var inte 100% stabilt även vid täckning så är det inte säkert man når personen andra ändan.

Skaffa det när det hade 250 samtal och 3000sms (som jag redan visste att jag inte gjorde av med). men för priset är det billigare än vad telia abbet började kosta när jag ringde mer, kosta då över 200kr så jag var tvungen att göra mig av med det dessutom ingen surf ingick, sen började jag använda surfen mer (så det kostade mig rätt mycket extra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

jag hade kört g3 gillar min g2 riktigt mycket tom efter jag tappade den i asfalten och dödade skärmen på den så en ny är på ingång från kina och funkar inte det köper jag en g3 själv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

jag skulle valt lg g3, har testat alla telefoner du har skrivit upp där förutom nexus 6 och kan säga att den känns bäst i handen. Fick hem min g3a för knappt en vecka sedan och kan inte släppa hur extremt trevligt det är att ha en skärm med 1440x2560

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080