Permalänk
Medlem

Fps drop när jag ständer locket

Hej!

Jag har lite problem med att min laptop verkar gå ner i något power save läge när jag stänger locket på det. Om jag väljer att duplicera mina externa skärm med laptopens och ha locket öppet ligger jag vanligtvis runt 70-90fps i world of warcraft, men så fort jag stänger locket går jag ner till stadiga 25-28fps. Även om jag väljer att enbart använda min externa skärm går endå fpsen ner till 25 så fort jag stänger locket, men funkar fin fint med locket öppet.

Ibland, tillsynes helt random, funkar det dock klockrent även men locket stängt
Någon som har några bra ideer om vad detta kan bero på?

Laptop : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2770713
Skärm : http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SAMSUNG-LS27D390HS-EN,90...

Permalänk
Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Tyvärr gav väl den där ingen vidare lösning förutom att vända bort skärmen. Jag tycker det borde gå att lösa på något bättre sätt men får inte till det riktigt.

Permalänk

Problemet är att datorn går ner i energisparläge så fort du stänger locket.
Det står att det ska gå att ändra på det men jag är skeptiskt till värmeutvecklingen då.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Precis, och som det står finns det heller inga bios inställningar för energisparläget

Permalänk
Moderator
Moderator

Många bärbara har en funktionstangent för att stänga av skärmen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av enkatt:

Tyvärr gav väl den där ingen vidare lösning förutom att vända bort skärmen. Jag tycker det borde gå att lösa på något bättre sätt men får inte till det riktigt.

Vadå vända bort skärmen? Varför kan du inte spela med skärmen uppfälld bara?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Första jag tänker på är att ändra i energialternativen i windows, finns under kontrollpanelen.
Så löste jag det åt en polare genom att gå igenom allt manuellt så det inte skulle sänka prestandan.

Permalänk
Rekordmedlem

Lockbrytaren har programmerbar funktion så det kan vara så att laptoptillverkaren kopplat nån egen funktion till locket pga kylningen typ max 70% av maximal klockfrekvens om locket är stängt.
Det finns ingen direkt inställning i win mellan lockbrytaren och maximalt processortillstånd men det går att göra det utanför win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade problem med locket på min laptop med när jag körde den på min tv. Men där räckte det att i windows gå in i energispar inställningarna och stänga av funktionen för öppet/stängt lock. Är en Acer laptop.

Men som ngn nämner om tillverkarna hårdkodat ngn funktion till öppet stängt lock kanske det ej hjälper.
Ev sitter lock kontakterna svårt till? Tänkte om man tar av ngn panel kanske man kommer åt den och kan ta bort den eller koppla ur den.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Många bärbara har en funktionstangent för att stänga av skärmen.

Ja det kan jag göra, men kan fortfarande inte stänga locket vilket jag vill kunna för att spara plats.

Citat:

Vadå vända bort skärmen? Varför kan du inte spela med skärmen uppfälld bara?

Samma sak där, tar upp rätt mycket plats med att ha både en 27" och en laptop uppfäld på bordet

Citat:

Hade problem med locket på min laptop med när jag körde den på min tv. Men där räckte det att i windows gå in i energispar inställningarna och stänga av funktionen för öppet/stängt lock. Är en Acer laptop.

Den enda inställningen jag kan göra där är att den inte ska försättas i sleep mode, vilket jag redan bockat ur och inte är problemet.

Citat:

Lockbrytaren har programmerbar funktion så det kan vara så att laptoptillverkaren kopplat nån egen funktion till locket pga kylningen typ max 70% av maximal klockfrekvens om locket är stängt.
Det finns ingen direkt inställning i win mellan lockbrytaren och maximalt processortillstånd men det går att göra det utanför win.

Lite så jag tänkte att det borde fungera. Vet du hur man kan ändra "utanför windows" ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av enkatt:

Vet du hur man kan ändra "utanför windows" ?

Nej men en del tillverkare skickar med program, du skulle kunna köra ett test/benchmark och stänga locket och se om frekvensen ändras direkt eller om det är pga att tempen stiger, om temen stiger så lär det ju inte fungera med full fart när locket är stängt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej men en del tillverkare skickar med program, du skulle kunna köra ett test/benchmark och stänga locket och se om frekvensen ändras direkt eller om det är pga att tempen stiger, om temen stiger så lär det ju inte fungera med full fart när locket är stängt.

Det ändras direkt, så är ju någon inställning. Men får leta vidare lite och se om lenovi har någon programvara för det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av enkatt:

Det ändras direkt, så är ju någon inställning. Men får leta vidare lite och se om lenovi har någon programvara för det.

Det verkar som den datorn suger in kylluft via näten vid gångjärnen, de blockeras när du stänger locket så det är väl därför den kockar ner gpun med stängt lock.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar som den datorn suger in kylluft via näten vid gångjärnen, de blockeras när du stänger locket så det är väl därför den kockar ner gpun med stängt lock.

Tack för svaret! Då är det tyvärr bara att modda om bordet så man kan ha locket öppet med andra ord

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av enkatt:

Tack för svaret! Då är det tyvärr bara att modda om bordet så man kan ha locket öppet med andra ord

Det kanske går att fixa extern kylning så att det inte blir hett med stängt lock och koppla om lockbrytaren på nått sätt om nu det är lättare...
Har du kollat så du vet om det är locket eller tempen som styr det hela ? Om det reagerar på tempen och den sticker direkt locket stängs så kanske det inte är lockbrytaren utan en tempsensor och då kan det funka med stängt lock om du kyler den bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.