IPAD har låst sig - kan bara trycka 0

Permalänk
Avstängd

IPAD har låst sig - kan bara trycka 0

Har en Ipad gen 2 som för ovanlighetens skull legat oanvänd ett par dagar. Nu när jag tog upp den så var batteriet på ca 13% så det är inga problem. Men när jag försöker slå min PIN-kod så händer inget alls. Man ser inte att den tar emot trycken jag gör förutom på nollan där det funkar klockrent. Tyvärr så har jag inte koden 0000.
När jag sen testar att starta om den helt genom att hålla inne home och sidoknappen så startar den om men sen ska jag återigen trycka in min PIN-kod men nu för simkortet med samma resultat. Bara nollan som funkar.

Håller jag inne sidoknappen och vill stänga av på normalt sätt så kan jag heller inte dra listen uppe som kommer upp så den stängs av men jag kan trycka på knappen "avbryt"

Kopplar jag in den till datorn och Itunes så är det samma sak där, måste trycka in min PIN-kod på Ipaden för att få kontakt och även då är det bara nollan som funkar. Känns som den övre delen av skärmen har låst sig, inte heller ändrar den pluppar i 3G visningen uppe till vänster.

Någon som haft samma problem eller har en bra lösning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Om det inte funkar efter en hard reset med home + powerknappen så låter det som hårdvarufel tycker jag. Kanske har tryckkänsligheten på övre halvan av skärmen dött?

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 980 2TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rozzor:

Om det inte funkar efter en hard reset med home + powerknappen så låter det som hårdvarufel tycker jag. Kanske har tryckkänsligheten på övre halvan av skärmen dött?

Har för drygt 1 år sen bytt skärm på den på firma men allt har fungerat efter detta utan problem. Har annars inte utsatts för stötar eller annat utan nu senaste tiden endast legat i min väska utan att bli använd. Men saker kan absolut gå sönder även om de bara ligger och har det bra.
Blir nog till att köpa en ny då då jag inte kommer någon vart.
Vet inte hur inkopplingen av skärmen funkar om det är en flatkabel som kan lossna till en del eller så eftersom endast allt ovanför nollan dött.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har för drygt 1 år sen bytt skärm på den på firma men allt har fungerat efter detta utan problem. Har annars inte utsatts för stötar eller annat utan nu senaste tiden endast legat i min väska utan att bli använd. Men saker kan absolut gå sönder även om de bara ligger och har det bra.
Blir nog till att köpa en ny då då jag inte kommer någon vart.
Vet inte hur inkopplingen av skärmen funkar om det är en flatkabel som kan lossna till en del eller så eftersom endast allt ovanför nollan dött.

Ja, det kan ju vara glappkontakt om den är lagad av någon firma. Du kan inte ta tillbaka plattan dit och höra om de vet något? De kan säkert ge en prisuppskattning på vad det skulle kosta att laga annars.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 980 2TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rozzor:

Ja, det kan ju vara glappkontakt om den är lagad av någon firma. Du kan inte ta tillbaka plattan dit och höra om de vet något? De kan säkert ge en prisuppskattning på vad det skulle kosta att laga annars.

Problemet var att jag var ute på resa den gången men kommer till en Apple Store i nästa vecka så får prata med dem.
Testar jag att vrida på Ipaden så kommer jag åt 3:an, 6:an och 9:an men inte det heller hjälper mig med PIN-koden men betyder iallafall att halva skärmen är död.
Tack för snabbt svar som alltid när det gäller härliga Sweclockers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Problemet var att jag var ute på resa den gången men kommer till en Apple Store i nästa vecka så får prata med dem.
Testar jag att vrida på Ipaden så kommer jag åt 3:an, 6:an och 9:an men inte det heller hjälper mig med PIN-koden men betyder iallafall att halva skärmen är död.
Tack för snabbt svar som alltid när det gäller härliga Sweclockers.

Kan du inte vrida den "upp ner höger vänster" så borde du komma åt alla siffror utom kanske 5?
eller tänker jag fel?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Mattecoach

I vilket fall måste ju detta gå på garanti?

Permalänk
Medlem

Digitizern använder en flexkabel, som är uppdelat i två kontaker. Så i bästa fall kan en av kontakterna hoppat ur eller så.
Bekymret är egentligen att få loss glaset utan att skada det och kontrollera hur det ligger till
Edit: #brasvenska

Permalänk
Medlem

Nu har du ju en anledning att ge frugan för att köpa en ny pryl Det bästa som händer är när ngt går sönder.

Permalänk
Medlem

Låter ju kanske som att dom som bytt skärmen kanske har orsakat nåt glapp nånstans mellan kontakterna?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Var som sagt över ett år sen som jag bytte skärmen så ett glappkontaktsfel borde komma tidigare.

Att köpa en ny är inte problemet då jag har den via jobbet så lär nog bli en uppgradering om så är fallet. Är osäker på om det går att ta bort glaset och sen sätta tillbaka samma igen. Har svårt att tänka mig det men kanske funkar. Får prata med Apple Store när jag kommer dit i nästa vecka.

Behöver ändå titta till min Iphone som får skärmspunk när laddar den. Tryckkänsligheten blir helmysko och rätt vad det är så kan hela bilden flytta sig. Detta händer endast när jag laddar den. Kanske blir en ny telefon också. På den är det iallafall garanti kvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Behöver ändå titta till min Iphone som får skärmspunk när laddar den. Tryckkänsligheten blir helmysko och rätt vad det är så kan hela bilden flytta sig. Detta händer endast när jag laddar den. Kanske blir en ny telefon också. På den är det iallafall garanti kvar.

Du använder en piratladdare, eller hur?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Laddning och skärm/tryckproblem låter lite som macbook när batteriet sväller och skummar till touchpaden.