Permalänk
Medlem

Routerprogramvara till Win2k ?

Har kanske tänkt att ställa min gamla P2 400MHz till router-server och allmän server till övriga datorer ...

Vad för program finns det (med mycket inställningsmöjligheter) till Windows 2000 ?
Finns det några "professionella" programvaror för detta?
Vad används t.ex. på företag och sånt t.ex.?
Jag vill alltså inte ha t.ex. "lilla Svens egenhemsnickrade routerprogramvara"

EDIT:
Vill gärna ha mycket inställningsmöjligheter. Blocka ip:adresser internt/externt, blocka portar med mera ...
Några förslag på brandvägg/router?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag har oxo sökt lite sån programvara förrut och jag hittade ingen och defentivt inte nån som var gratis, du får nog ge dig in i "open source" världen isf, typ clarkconnect,smoothwall, eller om du vill ha "många inställningar" så testa astaro.

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kör Windows-2000 Server och uppåt finns det redan inbyggt. Även mindre kraftfull finns i Win2k PRO. En licens för Win2k Server är dock ganska dyr.

Jag skulle rekommendera dig att ladda hem en gratis beta av Win2003 Server och leka lite med. Den ska vara hyffsat stabil då ex. Microsoft.com m.fl. kör Win2003 som operativsystem.

Permalänk
Medlem

det är väl bara att använda det som finns i win2k så man delar ut internet till dom andra datorerna med den, sen kan du ju köra en brandvägg på den t.ex norton firewall och leka bäst du vill med att blockera det du vill

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Som ditx säger. Dom flesta alternativen finns nog till Unix-kloner, IPtables, IPchains och IPFW kan du göra det mesta i.
www.netfilter.org

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

cmd -> route /?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Han frågade inte efter unixbaserade lösningar så ni kan sluta pracka. win2k server's inbyggda är som SantaClaus säger väldigt bra.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon speciell anledning till att du vill ha Win2k, eller skulle du kunna tänka dig en smidig, enkel och gratis linuxlösning? Hoppas inte Bill och Quizor skickar nån för att mörda mig nu...

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAngAn_
det är väl bara att använda det som finns i win2k så man delar ut internet till dom andra datorerna med den, sen kan du ju köra en brandvägg på den t.ex norton firewall och leka bäst du vill med att blockera det du vill

Följdfråga: Hur stor skillnad i säkerhet ger det jämfört med att köra t.ex. en brandvägg som Freesco ?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Han frågade inte efter unixbaserade lösningar så ni kan sluta pracka. win2k server's inbyggda är som SantaClaus säger väldigt bra.

Jag är väl medveten om att han frågade efter win. Min erfarenhet är dock att dom flesta inte testar Linux/*Bsd för att dom är "rädd" , dom ovannämda distarna är ex väldigt lätt att få igång (astaro kan vara lite mekig om man är ovan) clarkconnect har ex ftp,www,samba,skrivarutdelning,proxy mm, inbyggt.

Tycker dom kan vara värda en titt även om man är "inställd" på windows

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Hur delar med ut ett portrange i win2k servers "Routing and remote access"?
Tar för givet att det går.

Permalänk
Medlem

Hmm .. jag är inte så säker på Linux direkt, men rädd för det är jag nog inte
Jodå jag kan tänka mig Linux också ... fast isåfall bara någon bantad version som gör det jag vill.. inte allt annat lullull som ofta följer med de flesta distar... Vill bara ha brandvägg och router .... dock ska den fungera som skrivarserver till en HP ALL-in-one-(scanner/skrivare/kopiator), och det finns inga drivisar till den i LInux.. och jag har fått order att ansluta den till denna dator ... så jag vet inte, det kanske ska va Windows 2000 ändå.. fast serverversionen kanske ?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Hmm .. jag är inte så säker på Linux direkt, men rädd för det är jag nog inte
Jodå jag kan tänka mig Linux också ... fast isåfall bara någon bantad version som gör det jag vill.. inte allt annat lullull som ofta följer med de flesta distar... Vill bara ha brandvägg och router .... dock ska den fungera som skrivarserver till en HP ALL-in-one-(scanner/skrivare/kopiator), och det finns inga drivisar till den i LInux.. och jag har fått order att ansluta den till denna dator ... så jag vet inte, det kanske ska va Windows 2000 ändå.. fast serverversionen kanske ?

Om du är ganska duktig på datorer rent allmänt - frågor som inte har så mycket med operativsystem att göra - och enbart ska ha den som en server så tror jag du kommer få väldigt lätt med Debian.
Skrivare kan jag dock inget om, har du kollat upp det ordentligt får jag beklaga. Kolla dock inte på företagets hemsida bara. Mitt nätverkskort är tillverkat av Accton, på deras hemsida tror jag inte det finns några drivrutiner. Den modul jag använder är skriven av Donald Becker.
Du kan leta efter någon sida som är specifika på en sak, som tex. laptops.
Ett annat litet skumt exempel var då min bror ringde mig och bad mig skaffa drivrutiner till något modem, jag sökte på Google - hittade drivrutiner för Linux högst upp. Dock inga för Windows. Jag gick in på huvudsidan, och där fanns det för alla Windowsversioner, men inte för Linux.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche

Om du är ganska duktig på datorer rent allmänt - frågor som inte har så mycket med operativsystem att göra - och enbart ska ha den som en server så tror jag du kommer få väldigt lätt med Debian.
Skrivare kan jag dock inget om, har du kollat upp det ordentligt får jag beklaga. Kolla dock inte på företagets hemsida bara. Mitt nätverkskort är tillverkat av Accton, på deras hemsida tror jag inte det finns några drivrutiner. Den modul jag använder är skriven av Donald Becker.
Du kan leta efter någon sida som är specifika på en sak, som tex. laptops.
Ett annat litet skumt exempel var då min bror ringde mig och bad mig skaffa drivrutiner till något modem, jag sökte på Google - hittade drivrutiner för Linux högst upp. Dock inga för Windows. Jag gick in på huvudsidan, och där fanns det för alla Windowsversioner, men inte för Linux.

Okej.. nej jag har stor datorvana, så jag kan väl säga att jag är ganska duktig ...
Har ju trots allt ett fungerade nätverk nu, som inte var några svårigheter att fixa ... har grejat en del i Linux, så jag är ju inte helt ovan där heller ...

Men du råkar inte ha en guide till hur man skapar en brandvägg i debian eller slackware eller nån annan dist ?
Men du anser debian är bäst eller ?
Har lyckats fixa så att skrivaren kan stå kvar vid den dator den gör nu .. så skrivaren är inte längre nödvändig..
(och jo det finns drivrutiner, men inte till scannern, som också behövs..)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör IPCop - www.ipcop.org - och det funkar bra. Inga direkta linuxkunskaper behövs.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-

Okej.. nej jag har stor datorvana, så jag kan väl säga att jag är ganska duktig ...
Har ju trots allt ett fungerade nätverk nu, som inte var några svårigheter att fixa ... har grejat en del i Linux, så jag är ju inte helt ovan där heller ...

Men du råkar inte ha en guide till hur man skapar en brandvägg i debian eller slackware eller nån annan dist ?
Men du anser debian är bäst eller ?
Har lyckats fixa så att skrivaren kan stå kvar vid den dator den gör nu .. så skrivaren är inte längre nödvändig..
(och jo det finns drivrutiner, men inte till scannern, som också behövs..)

Nej, det har jag inte.
Dom publika debianservrarna saknar en hel del program, men mest är det grafiska program. Så det störs man inte så mycket av. Debian har ett mycket smidigt paketsystem, så det är rätt bra.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Använd den inbyggda

Permalänk
Medlem

Tror jag kommer använda den här datorn till nåt annat istället... kör med min gamla P75:a som router ändå och slänger in Smoothwall.. det ska väl vara relativt säkert har jag hört....

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

testa www.ipcop.org den är en vidareutveckling på Smoothwall.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
testa www.ipcop.org den är en vidareutveckling på Smoothwall.

Och vad är det för skillnader ??

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är egentligen ingen skillnad, de som utvecklade Smoothwall splittrades och så blev det två projekt istället för ett. Jag föredrar IPCop, men kommer nog testa Smoothwall igen när 2.0 final kommer.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det är egentligen ingen skillnad, de som utvecklade Smoothwall splittrades och så blev det två projekt istället för ett. Jag föredrar IPCop, men kommer nog testa Smoothwall igen när 2.0 final kommer.

Okej, men varför föredrar du IPCop då ? )

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |