Räkna ut värde av olika kombinationer - Topptipset

Permalänk
Medlem

Räkna ut värde av olika kombinationer - Topptipset

Hej
Jag har gjort ett excel ark med jämförelser av odds på topptipset och fått fram olika värden på varje streck.
Jag skulle nu vilja kunna räkna ut värdet av alla 6561 kombinationer man kan spela.
Någon som förstår vad jag menar och vet hur man skulle kunna göra eller om det finns ett program för liknande beräkningar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett litet exempel skulle kanske underlätta.

Permalänk
Medlem

Det är 8 olika matcher och i varje match kan det bli tre alternativ, hemmalaget vinner lika eller bortlaget vinner, alltså 3 alternativ.
Det blir 3*3*3*3*3*3*3=6561 antal möjliga rader.

För varje resultat i varje match sätter jag ett värde som är över eller under 1.

Där ett är ett spelvärt resultat och dom under är inte spelvärt.

Det jag vill veta är vilka rader av alla 6561 som är spelvärda.

Skulle jag till exmepelvis spela
Att hemma laget vinner i varje match vilket är en 1:a på varje rad, och där varje hemma seger har ett värde på 1,2 tar jag 1*1,2*1,2*1,2*1,2*1,2*1,2*1,2*1,2 och får cirka 4,3.
Då resultat blir över 1 så tycker jatt spelvärden är spelvärd.
Detta skulle jag vilja kunna göra på alla rader.

Permalänk
Hedersmedlem

Generera alla radkombinationer kan man i alla fall göra med index och mod. Här de 23 första:

Permalänk
Medlem

Det där ser mycket bra ut. Är dock inte så bra på excel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Generera alla radkombinationer kan man i alla fall göra med index och mod. Här de 23 första:
http://i.imgur.com/gobjFZo.png

Vart tog s vägen?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Vet du om man kan anlita ågon att göra det som ett jobb?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjarnea:

Det där ser mycket bra ut. Är dock inte så bra på excel.

Om du gör ett likadant ark är den där formeln alltså vad som står i cell f2. Sedan är det bara att fylla nedåt och åt höger så långt man behöver (6561 kolumner till exempel). Multiplicera kan man sedan göra med till exempel =product(f2:f9) i cell f10 och fylla åt höger.

Skrivet av Teknocide:

Vart tog s vägen?

Äsch, sådana finns det gott om ändå. Då känns det bättre att få med y.

Permalänk
Medlem

Får första kolumnen att fungera men när jag drar till vänster får jag ett felmeddelande.
Funktionen INDEX parametern 2 förväntar värdena tal. Men a är text och går inte att tvinga till tal.

Gör det med Google Kalkyark om det har någon påverkan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjarnea:

Får första kolumnen att fungera men när jag drar till vänster får jag ett felmeddelande.
Funktionen INDEX parametern 2 förväntar värdena tal. Men a är text och går inte att tvinga till tal.

Gör det med Google Kalkyark om det har någon påverkan.

Det bör också fungera, men det låter som att du har missat ett dollartecken eller så. Formeln är alltså:
=INDEX($B$2:$D$9;$A2;MOD(FLOOR(F$1/$E2;1);3)+1)