Kolla in ebay, tradera, fotosidan å blocket för priser. ebay's priser varierar kraftigt, finns saker där som legat ute i flera månader därför att säljaren har för högt pris och hoppas nån dumstrut förr eller senare skall köpa. Blocket e blocket, dvs. osäkert att köpa och sälja om man inte ser upp noga. Något säkrare på fotosidan. Tradera tycker jag är bäst för oss nordbor, säljarna är betygsatta och lurendrejare blir inte långvariga. Allra bäst att göra upp affären mellan fyra ögon med kontant betalning, så slipper man packetera, fraktkostnader, banktransaktioner och gnäll i efterhand. Tid och risktagande är värt pengar.
Det är noga att veta och i vissa fall garantera funktionen annars får man dåliga betyg som säljare och kan uteslutas. Att testa en massa gamla kamerahus med film för att visa att de funkar på alla slutartider är knappast lönsamt då det medför en massa jobb. Skriv isf att de är otestade och att du inte kan garantera funktionsdugligheten så går du fri.
För husen kan du få 100-500 beroende på modell och skick. Objektiv ungefär samma men testa att bländarlamellerna inte är oljiga och prova på huset att de mekaniskt fungerar som de skall.
Ange i annonserna så mycket du kan om sakerna, modell, skick, funktion.
Tex. Canon FD 50mm f/1.4 S.S.C, torra fina lameller, mjuk fokusering, testad och fungerar som den skall. Visa i annonsen ett par bra skarpa närbilder som visar fronten, sidan samt baksidan så köparen tydligt kan se skicket och ev. defekter. Objektiv som inte är fullt funktionsdugliga är nästintill värdelösa eftersom reparation kostar 800-1100/objektiv, dvs. dubbelt mot att köpa nybeggad.
Att sälja en hel bunt med prylar tillsammans är en dålig affär för både säljare och köpare. Ofta är analoga kamerahus ointressanta och många säljer ett hus med en driva objektiv för att bli av med skiten i hopp om att det ger ett bättre pris. Min erfarenhet är att det är precis tvärtom. Köparen är oftast ute efter EN sak men helt ointresserad av resten varför budet blir lågt. Ingen vill sitta med svarte petter. Mao. ju mer tid du lägger ner desto bättre pris.
Oh ja, en lista på rubbet måste du ha -> PM till mig så fortsätter vi därifrån.