Problem med accesspunkt och wifi i villa

Permalänk

Problem med accesspunkt och wifi i villa

Hej,

Vi har en större tvåplansvilla med bredband via telejacket från telia. 1a jacket sitter på övervåningen där det är framdraget div cat5 kablar till övriga huset. Här sitter en technicolor tg799vn med aktiverat wifi. Telias digitalbox sitter trådat från denna. I övrigt så är flertalet datorer, plattor, appletv och telefoner anslutna trådlöst.

Av självklara orsaker som skorsten, nivåskillnader och övriga hinder så klarar technicoloren inte att prestera i hela huset. Därför har jag konfiguerat en äldre Tp-link router att agera accesspunkt på nedervåningen. De har samma ssid och lösenord men ligger på olika kanaler.

Problemen som uppstår är flera. Framförallt så skiter sig nätverket fullständigt när en av telefonerna ansluter via wifi, iPhone 4s. Då ansluter den till Tp-linken och ingen kan i princip surfa alls, telia digital tv får ständigt frysta bilder. Detta problemet uppkommer inte med Tp-linken avstängd. På vissa platser förekommer flera andra nätverk på olika kanaler.

Det är också problem för enheterna att skifta accesspunkt till den som har bäst förhållanden. Antar att detta är värre att lösa.

Jag skulle ev kunna få tag på en Dlink DWL-3600AP billigt, skulle den kunna klara hela huset själv och att jag då slipper technicolourens wifi? Eller har ni förslag på alternativ lösning? Det kommer troligen också inom kort kopplas in ytterligare en digitalbox från telia.

Permalänk
Medlem

Denna fungerar klockrent för mig.. med Telia ADSL.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1163664

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD