Headset eller mikrofon & hörlurar?

Permalänk

Headset eller mikrofon & hörlurar?

Har bestämt mig att köpa nytt tangentbord mus och headset. Men kom in på en tråd där någon sa att det var bättre att köpa hörlurar och mikrofon. Så jag vet inte vad jag ska köpa. Har inte heller någon aning om vad jag ska köpa så tips på headset eller ev hörlurar och mikrofon. Min budget ligger på 700.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du ska göra. För spel så är headsets bäst, för då har du alltid mikrofonen nära munnen så man hörs i samma styrka. Att ha en fristående mic är inge bra då den oftast "plockar upp skräp" och stör andra i samtal om man t.ex. är flera över skype eller liknande. Ska man däremot hålla på och spela in ljud separat, ja, då börjar en fristående mic bli av intresse...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Beror ju på vad du ska göra. För spel så är headsets bäst, för då har du alltid mikrofonen nära munnen så man hörs i samma styrka. Att ha en fristående mic är inge bra då den oftast "plockar upp skräp" och stör andra i samtal om man t.ex. är flera över skype eller liknande. Ska man däremot hålla på och spela in ljud separat, ja, då börjar en fristående mic bli av intresse...

Nja, du beskriver en dålig mikrofon. Dock så kanske TS budget är aningen för begränsad för att skaffa en vettig sådan.

Kan du tänka dig att gå upp lite i budget skulle t ex Ath-m50 vara ett utmärkt alternativ, eller varför inte sr60i/sr80i (köpes med fördel utomlands pga höga svenska kostnader) om man gillar en lite ljusare ljudbild och öppna lurar.

I TS prisklass kanske AKG K518 skulle passa in, sen om han/hon vill uppgradera senare kan lätt dessa förpassas till de mer mobila delarna av livet.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

med den budgeten så är nog ett headset det bästa valet och skulle nog satsa på Qpad QH-85 eller liknade då jag har hört och läst mycket bra om dessa lurar. Men om man ser till en högre budget så kan jag säga att hifi-lurar eller liknande med fristående mic eller Modmic är det bästa valet enligt mig.

Efter att jag köpte ett par HE-400 och modmic hör jag allt så mycket bättre i spel än vad jag gjorde i mina tidigare heasets, men då gick jag också från ett headset i 1000Kr klassen till ett par lurar som kostar 2500Kr och är av den öppna stilen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q