Playstation 3 - trådlöst nätverk

Permalänk
Medlem

Playstation 3 - trådlöst nätverk

Jag undrar vad jag behöver för att kunna få trådlöst nätverk i min PS3. Vi kommer flytta den till ett rum där inget nätverksuttag finns och för att slippa dra kabel vill jag ha det trådlöst.

Vad behöver jag?

Fungerar en sån här (eller någon annan liknande):
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

Eller fungerar/måste man ha en sån här av något fabrikat:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

Eller vad behöver jag?

Permalänk
Medlem

Ps3 har ett inbyggt trådlöst nätverk, så en wifi dongel kan du inte köpa. Beror sedan på avståndet mellan router och där ps3an ska stå senare om du behöver powerline adapter ( eller tex en trådlös accesspunkt)

Edit: om det nu inte är just 20 GB versionen du har av ps3 som är den enda som inte hade trådlöst...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

En liten genomgång på hur du ska göra
http://manuals.playstation.net/document/sw/ps3/current/settin...
Enkel att följa och inte krångligare än att sätta upp en dator till ett trådlöst nätverk

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har 16gb, "mellanmodellen" Inte första och inte senaste. Har ej läst manualen, kanske framgår i den?!

Jag antog bara att man måste köpa lite grejer men får läsa manualen så framgår det kanske där.

PS3:an kommer att stå bara 4-5m från router, med en vägg mellan så det kommer nog inte vara några som helst problem med trådlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangew:

Jag har 16gb, "mellanmodellen" Inte första och inte senaste. Har ej läst manualen, kanske framgår i den?!

Jag antog bara att man måste köpa lite grejer men får läsa manualen så framgår det kanske där.

PS3:an kommer att stå bara 4-5m från router, med en vägg mellan så det kommer nog inte vara några som helst problem med trådlösa.

16 GB ? Du menar inte 160 GB ? Kan inte hitta att det finns en på 16, däremot en på 12 GB. Men du har en slim version då om jag förstår rätt, och den ska ha wifi. så bara in i inställningarna för nätverk och ställa in som föregående skicka guide på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Den enda PS3 som inte har wifi såldes bara de första månaderna sedan lade man ner den modellen. Om den är köpt i Europa så har den definitivt inbyggt wifi

Permalänk
Medlem

Det är riktigt, 160gb modellen! Och den har Wifi har jag nu konstaterat men av någon anledning vill den inte koppla upp på trådlösa nätverket. Har inlagt bärbara datorer, telefoner, surfplattor, tv box som fungerar men hitills har jag ej fått PS3:an fungera.

Permalänk
Medlem

Det bör nämnas i sammanhanget att eifi-modulen i PS3:an inte är något tekniskt mästerverk direkt utan tämligen påver.
Beroende på vad du ska använda den till så är det inte säkert att wifi:n i din konsoll är bra nog!
Jag änvänder min PS3:a som en mediaspelare för att streama bla film från min NAS men var tvungen att konventera till trådat då det laggade på tok för mkt!
Kan vara bra att känna till...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mangew:

Det är riktigt, 160gb modellen! Och den har Wifi har jag nu konstaterat men av någon anledning vill den inte koppla upp på trådlösa nätverket. Har inlagt bärbara datorer, telefoner, surfplattor, tv box som fungerar men hitills har jag ej fått PS3:an fungera.

Har du korrekt konfat wifi, dvs inga åäö eller mellanslag i ssidt, kanal mellan 1-11, inte wepkryptering på 802.11n ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du korrekt konfat wifi, dvs inga åäö eller mellanslag i ssidt, kanal mellan 1-11, inte wepkryptering på 802.11n ?

Det två första är korrekt men jag har WEP2 tror jag det är...Är det anledningen att det ej fungerar.

Jag använder PS3:an till att streama Netflix och Viaplay så det måste fungera bra. Får se om jag får igång det och hur det fungerar. Annars kanske en sån där eldose grej fungerar?!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mangew:

Det två första är korrekt men jag har WEP2 tror jag det är...Är det anledningen att det ej fungerar.

Jag använder PS3:an till att streama Netflix och Viaplay så det måste fungera bra. Får se om jag får igång det och hur det fungerar. Annars kanske en sån där eldose grej fungerar?!

WEP 2, inte WPA2 ? Du kan ju hursomhelst stänga av krypteringen och testa om den påverkar.
Du kör alla inställningar på alla klienter via dhcp så du inte har några manuella inställningar nånstans som kan ge problem ?
Du har inget filter aktivt i routern så du måste godkänna nya wifiklienter ?
Du har inte lagt in spärrar mot vissa wifityper tex bara 802.11n och inte g ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolade du i manualen/giden som jag länkade? Om du har wep2 "skydds kord" så är det ju det wpa-psk/wpa2-psk du ska välja.

Skälv har jag aldrig fått en sådan där eldose grej att fungera, men du kanske lyckas. (tror vi har för gammalt elnät eller nått sådant i vår hus)

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

WEP 2, inte WPA2 ? Du kan ju hursomhelst stänga av krypteringen och testa om den påverkar.
Du kör alla inställningar på alla klienter via dhcp så du inte har några manuella inställningar nånstans som kan ge problem ?
Du har inget filter aktivt i routern så du måste godkänna nya wifiklienter ?
Du har inte lagt in spärrar mot vissa wifityper tex bara 802.11n och inte g ?

Yes, WPA2...minnet på alla parametrar sviktar ser jag..

Jag har i router lista på tillåtna MAC-adressser. Där är PS3:ans inlagt men det fungerar likafullt inte. Har inga andra filter vad jag vet, hittar inget annat konstigt och alltid då jag lagt in en dator, telefon, tv etc. har det fungerat klockrent men PS3:an vill inte koppla. Får upp ett meddelande om säkerhetsinställning i nätverket...nånting. Men hittar inte vad de kan vara. En sak, jag vet att lösenordet är längre än de *-tecken som syns i fältet på PS3:an då man skrivit in det och försöker koppla upp. I ps3:an syns 8 tror jag och jag har 10.

Om jag inte får den trådlösa delen i PS3:an fungera så får man väl prova en eldosegrej på Elgiganten, 30dagar öppet köp ger ju full möjlighet att testa den. Men självklart försöker jag få igång trådlöst på PS3:an i 1:a hand,.

Permalänk
Avstängd

PS3 klarar inte .n utan bara .g

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangew:

....En sak, jag vet att lösenordet är längre än de *-tecken som syns i fältet på PS3:an då man skrivit in det och försöker koppla upp. I ps3:an syns 8 tror jag och jag har 10.

Om jag inte får den trådlösa delen i PS3:an fungera så får man väl prova en eldosegrej på Elgiganten, 30dagar öppet köp ger ju full möjlighet att testa den. Men självklart försöker jag få igång trådlöst på PS3:an i 1:a hand,.

prova korta ner lösenordet, kan ju va just längden som strular till de för dig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

PS3 klarar inte .n utan bara .g

Tack, någon annan hade också nämnt detta men jag hade inte noterat det tillräckligt. Det var Router som var inställd på endast -n. Nu fungerar det!