Telias fiber, router till tv-box utan tråd.

Permalänk
Medlem

Telias fiber, router till tv-box utan tråd.

Har nu flyttat till hus med Telias fiber.
Beställde 100/100 och en tv-box.
Nu är det så att fiberuttaget/routern sitter uppe och tv-rummet är nere så behövs då trådlös överföring mellan router och tv-box.

Telia har en egen bildöverföring för 1000kr som går att beställa, men är det verkligen bäst?

Helst av allt vill jag flytta ner uttaget till fibern, bökigt?

Annars har jag ett uttag av äldre modell nere med Data, Tv och ett R på, vissa möss har snackat om att man kan göra nåt genom detta uttag??

Spåna fritt och kom med förslag, helst vill jag kunna ha all elektronik nere vid tv:n, men i värsta fall förslag på bra trådlös löning ner till tv:n.

Mvh Micke

Permalänk
Medlem

Fibern flyttar du inte utan vidare, men det är ju lätt att sätta ett ethernet-uttag till vid TVn, det är ju den bästa lösningen.

Permalänk
Medlem

Alltså, kan man använda det gamla jacket jag skrev om? Vart hänger man på kabeln till uttaget nere?

Permalänk
Medlem

Den "rätta" lösningen är en liten patchbox där fibern kommer in och routern sitter, sedan fast installation kabel (CAT6/5e) till ett nytt RJ45-uttag vid TVn.
Installationskabeln avslutas alltså vid patchboxen, sedan en kort patch kabel till routern.
Men det går att göra på andra sätt.

Kjell & co har mkt bra info om hur man bygger nätverk.

Permalänk
Avstängd

Låter som gamla comhemuttag, tror du kan glömma att använda den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nicefarm:

Har nu flyttat till hus med Telias fiber.
Beställde 100/100 och en tv-box.
Nu är det så att fiberuttaget/routern sitter uppe och tv-rummet är nere så behövs då trådlös överföring mellan router och tv-box.

Telia har en egen bildöverföring för 1000kr som går att beställa, men är det verkligen bäst?

Helst av allt vill jag flytta ner uttaget till fibern, bökigt?

Annars har jag ett uttag av äldre modell nere med Data, Tv och ett R på, vissa möss har snackat om att man kan göra nåt genom detta uttag??

Spåna fritt och kom med förslag, helst vill jag kunna ha all elektronik nere vid tv:n, men i värsta fall förslag på bra trådlös löning ner till tv:n.

Mvh Micke

Telias bildöverföring är den enda som funkar med Telias digitaltv, så den är bäst.

Men rätt sätt är att dra en kabel. Routern behöver inte sitta precis bredvid fiberkonvertern. Du kan mycket väl dra en kabel dit du menar att du vill ha fiberuttaget och flytta routern dit.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Låter som gamla comhemuttag, tror du kan glömma att använda den.

Tar man bort uttaget, går det ju använda gamla kabelgenomföringen (om den är dragen i väggen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Troligtvis är det ju koppar bakom uttaget...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Telias bildöverföring är den enda som funkar med Telias digitaltv, så den är bäst.

Men rätt sätt är att dra en kabel. Routern behöver inte sitta precis bredvid fiberkonvertern. Du kan mycket väl dra en kabel dit du menar att du vill ha fiberuttaget och flytta routern dit.

Nej det är inte den enda som fungerar. Dock är det bara deras egna som gäller ifall man vill ha support från dem.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tar man bort uttaget, går det ju använda gamla kabelgenomföringen (om den är dragen i väggen).

Huset är byggt -07, har det betydelse på vilken sorts kabel det är i det gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicefarm:

Huset är byggt -07, har det betydelse på vilken sorts kabel det är i det gamla?

Om du inte har nytta av uttaget och inte går starkström (230volt) utan är tre hål som ser ut som antennuttag, kolla vart uttaget leder någon stans (är det i närheten av fiber kopplingen). Så ryck ur gamla kablarna och dra cat 6 eller knyt med cat6 med den kabel du drar ur så får du ett perfekt uttag för riktigt nätverkskablar:D

Typ detta http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... bör fungera som ersättare för locket som sitter där.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det vore det absolut perfekta.