Permalänk
Medlem

Det här med fiber - Har jag Fiber?

Fick min första lägenhet häromdagen och får nu för första gången fixa ett nu obefintlig internet. Har tidigare bara nöjt mig med det som hyresvärden haft installerat så inte intresserat mig i detta ämne så mycket.

Hursom..
Hur vet jag att jag har fiber dragit till min lägenhet? Ringde bostadsrättsföreningen och det enda de kunde tala om för mig att de var anslutna till stadsnätet fiber. Sen om det är draget till min lägenhet fanns inget svar på.

Frågor,

är detta fiber?

Hur mycket skulle det kosta att dra till lägenheten ungefär?

Permalänk
Medlem

Har du ethernet-jack direkt i väggen så har du fiber. Annars kan du titta på stadsnätets hemsida för att se om du är ansluten, eller välja valfri fiber-leverantör och fråga vilken hastighet du kan få.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ett Ethernetuttag i lägenheten så är det troligen fiber till huset och så sitter det troligen en switch nånstans i huset och efter den är det koppar sista biten, det spelar ingen roll för dig eftersom du inte kan ändra på det själv i vilket fall utan du får ta det som är framdraget oavsett om det är fiber eller koppar.
Det är dessutom rätt ointressant eftersom det är prestandan som räknas och har du statsnät så lär den vara bra nog.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetlee:

Fick min första lägenhet häromdagen och får nu för första gången fixa ett nu obefintlig internet. Har tidigare bara nöjt mig med det som hyresvärden haft installerat så inte intresserat mig i detta ämne så mycket.

Hursom..
Hur vet jag att jag har fiber dragit till min lägenhet? Ringde bostadsrättsföreningen och det enda de kunde tala om för mig att de var anslutna till stadsnätet fiber. Sen om det är draget till min lägenhet fanns inget svar på.

Frågor,

http://imgur.com/hw56r3U
är detta fiber?

Hur mycket skulle det kosta att dra till lägenheten ungefär?

Det där är Ethernet kontakter för koppartråd, har ingenting med fiber att göra.
Det kan vara en fiberkonverter du har på bilden, konverterar fiber till koppar (Ethernet)

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Allt jag kan hitta som liknar det ni säger ör denna

http://imgur.com/giqST4J

Antar att jag inte har fiber isåfall. Men vad exakt är det på bilden?

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Sweetlee:

Allt jag kan hitta som liknar det ni säger ör denna

http://imgur.com/giqST4J

JA det där ser ut som ett fiber uttag, testa att koppla in det o gå ut på en hemsida, du bör komma till stadsnätets hemsida.

Men har du nätverksuttag på väggen?
Har du kollat på stadsnätets hemsida om ditt hus är anslutet?

Svara på lite frågor istället för att ställa nya, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Men har du nätverksuttag på väggen?
Har du kollat på stadsnätets hemsida om ditt hus är anslutet?

Svara på lite frågor istället för att ställa nya, tack!

Som jag nämnde så har jag kontaktat bostadsrättsföreningen och de konstaterar att det finns i husen. Men inte draget för det. Det är zitius som byggt nätet. Och deras hemsida verkar inte kunna svara på min fråga

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Sweetlee:

Som jag nämnde så har jag kontaktat bostadsrättsföreningen och de konstaterar att det finns i husen. Men inte draget för det. Det är zitius som byggt nätet. Och deras hemsida verkar inte kunna svara på min fråga

var bor du exakt?
brukar vara rätt enkelt att hitta vilka som äger stadsnätet.

Du har två nätverksuttag inne i lägenheten, varför kopplar du inte in dig o testar? vilken hemsida kommer du till när du kopplar in dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetlee:

Vad händer när du kopplar din dator till något av uttagen? Kommer du ut på nätet, vilken hastighet har du isåfall?

Permalänk
Medlem

Har ingen ethernetkabel. Ska iväg och köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetlee:

Zitius är fiber/adsl. Skulle kunna om du har otur vara koaxial men det där ser ut som fiber.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det behövs ström till den där Ericsson-convertern också.

Visa signatur

Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vad händer när du kopplar din dator till något av uttagen? Kommer du ut på nätet, vilken hastighet har du isåfall?

Inget händer. Det känns som att dosan är död dessutom. Inte säker. Tryckte i min allround power adapter men vet inte riktig om den ens ska behöva indikera att den är igång så.

Webbläsaren visar mig inte till någon plats

Permalänk
Medlem

Funkar nu. Kom in på Qmarket, vilket inte säger mig något. Hastighet vet jag inte hur jag mäter med begränsad internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetlee:

Funkar nu. Kom in på Qmarket, vilket inte säger mig något. Hastighet vet jag inte hur jag mäter med begränsad internet.

Verkar höra ihop med http://www.zitius.se/qmarket/ Så ja du behöver beställa internet från en ISP=internetleverantör.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Verkar höra ihop med http://www.zitius.se/qmarket/ Så ja du behöver beställa internet från en IPS=internetleverantör.

Så jag har fiber trots allt?
Verkar kunna beställa som mest 100/100

Är det en vanlig router som gäller sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetlee:

Så jag har fiber trots allt?
Verkar kunna beställa som mest 100/100

Är det en vanlig router som gäller sedan?

Du köper router om du behöver det, annars finns det inget behov.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du köper router om du behöver det, annars finns det inget behov.

Varför skulle man vilja välja bort router?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Varför skulle man vilja välja bort router?

Lite klantigt skrivet. Men har man bara en dator som behöver internet och planerat att dra en kabel dit så går det köra utan.

Men har man råd och mobiltelefoner/laptops och köra datorn trådlöst så är ju router bra eller om man ska köra flera datorer trådat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Lite klantigt skrivet. Men har man bara en dator som behöver internet och planerat att dra en kabel dit så går det köra utan.

Men har man råd och mobiltelefoner/laptops och köra datorn trådlöst så är ju router bra eller om man ska köra flera datorer trådat.

Så du tycker att man kan välja bort säkerhet om man bara ska köra en dator?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Vilken extra säkerhet får du av en billig konsument router med en brandvägg som inte uppdateras sen den var ny (sen kan den ju ha rätt många säkerhets hål från början med, speciellt om den är billig) menar du?

Är helt med på det du menar, men svårt att få mer än falsk säkerhet med det flesta konsument routers (är i så fall bygga egen router i så fall).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Verkar höra ihop med http://www.zitius.se/qmarket/ Så ja du behöver beställa internet från en IPS=internetleverantör.

* ISP

Permalänk
Medlem

Grejen är ju den att jag vill ha trådlöst. Tjejen använder mycket mer mobilen för internet. Är det något med routers som bryter mot fiberlagarna"?
Vill helt enkelt ha trådlöst fiber inte kabel då har bärbar som flitigt flyttas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vilken extra säkerhet får du av en billig konsument router med en brandvägg som inte uppdateras sen den var ny (sen kan den ju ha rätt många säkerhets hål från början med, speciellt om den är billig) menar du?

Är helt med på det du menar, men svårt att få mer än falsk säkerhet med det flesta konsument routers (är i så fall bygga egen router i så fall).

Förstår inte heller detta. Och en konsumentrouter har ju ofta inte ens en brandvägg.
Det enda skyddet man får är ju en NAT med "automatisk" block/reject av allting eftersom det inte finns några portforwards per default.

Har man bara en brandvägg på sin burk & har koll på vad man håller på med (dvs inte sitter och installerar massa skit som öppnar upp för remote-exploits) så ser jag inte problemet med att ha en dator direktansluten.

Skrivet av Sweetlee:

Grejen är ju den att jag vill ha trådlöst. Tjejen använder mycket mer mobilen för internet. Är det något med routers som bryter mot fiberlagarna"?

Har jag aldrig hört talas om. Förstår inte problemet?
Om internet nu funkar så är det ju bara köpa valfri router som passar dina behov och sen plugga in den i jacket i väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetlee:

Fiberlagarna?

Du kan som mest få 600Mb/s via trådlöst nätverk (802.11n). Det som personer kallar för fiber är vilket material det är på kabeln som skickar datan (i det här fallet paketen som skickas mellan din dator och mottagaren) i ett nätverk. Fiber är mycket bättre på att hantera stora mängder data och höga hastigheter. Du kan därför inte ha trådlöst fiber. Du kan ha en fiberanslutning mellan mottagaren och omvandlaren sedan koppar till din router, och från routern så får du ha antingen koppar kabel eller köra trådlöst mot din dator.

Köp en bra router som stödjer 802.11n (brukar vara b/g/n).

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Du ska inte kunna välja en högre hastighet än de kan leverera till din bodstad. Fiber eller kanske bättre beskrivet en lan-förbindelse till skillnad från en adsl har en mycket säkrare leveransgrad sett till hastighet.'

Köp en hyfsad router och kör fasta datorer med kabel in i den. Sedan ansluter ni telefoner och rörliga laptops trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Router är inte lika med säkerhet.
NAT ger möjligen en känsla av trygghet, men speciellt med den senaste tidens information om säkerhetshålen i alla routrar, så kan man konstatera att det är inbillad säkerhet. Det som ska till är fortfarande ett bra inre säkerhetstänk, samt brandvägg & antivirus på datorn. Router skaffar man om man behöver den för att dela på nätverket.

Skrivet av jocke92:

Köp en hyfsad router och kör fasta datorer med kabel in i den. Sedan ansluter ni telefoner och rörliga laptops trådlöst.

Just så. Ju fler enheter som delar på det trådlösa, desto sämre prestanda, så koppla vad du kan via kabel, de lider inte alls av samma prestanda-begränsningar. (Trådlöst är som komradio. Bara en enhet kan snacka vid varje givet ögonblick.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.