Inkörning av 30cc motor till 1:5 RC bil bensinare

Permalänk
Medlem

Inkörning av 30cc motor till 1:5 RC bil bensinare

Jag har beställt en RC bil från England det är en typ av buggy i storlek 1:5 med en 30cc motor.
Är det någon som vet på vilket sätt man ska köra in motor för lång livslängd.
Har varit ute på youtube och kollat men det finns så många olika varianter så jag blir osäker.
Motorn går på en blandning av vanlig bensin och mixad med tvåtaktsolja.
En del sätter upp bilen på en bänk och låter hjulen sväva fritt sedan startar de bilen och låter motorn gå tills tanken är slut. Andra gör likadant men med hjulen på marken.
Sen finns d som kör bilen första gången runt i en cirkel med bara lite gas o så har vi dem som bara öser på.
Bilen var relativt billig ca 4000 kr med frakt och mina intryck av bilen kan jag återkomma med efter att jag fått kört in den och känt på den om någon är intresserad.
Tacksam för svar redan innan jag fått den (kommer på ons) så jag har lite mer kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Jag har beställt en RC bil från England det är en typ av buggy i storlek 1:5 med en 30cc motor.
Är det någon som vet på vilket sätt man ska köra in motor för lång livslängd.
Har varit ute på youtube och kollat men det finns så många olika varianter så jag blir osäker.
Motorn går på en blandning av vanlig bensin och mixad med tvåtaktsolja.
En del sätter upp bilen på en bänk och låter hjulen sväva fritt sedan startar de bilen och låter motorn gå tills tanken är slut. Andra gör likadant men med hjulen på marken.
Sen finns d som kör bilen första gången runt i en cirkel med bara lite gas o så har vi dem som bara öser på.
Bilen var relativt billig ca 4000 kr med frakt och mina intryck av bilen kan jag återkomma med efter att jag fått kört in den och känt på den om någon är intresserad.
Tacksam för svar redan innan jag fått den (kommer på ons) så jag har lite mer kunskap.

Kör gärna bilen på en fet blandning.

Här kan du läsa om Metanol-bilar. Lite samma sak.

Generellt tips är att aldrig gasa fullt tills du fått några timmar på motorn.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Ingen direkt lust att översätta allt men kortfattat.
Kör in motorer hårt och använde inte för bra olja under tiden samt ej för fet förgasar inställning på två taktare.
Personen som har sidan bygger/byggde tex motorer åt roadracing team med bra resultat.
Han har även besökt en del mc/bil/lastbils tillverkare och sett hur dom kör in motorerna i fabrik och det är på rullande landsväg med fullgas med varvtal där motorn ger mest effekt under 15-20 min (är inte helt 100 på tiden men tro det var 15-20min).

Jag har en zundapp moped som jag köpte en athena (6 kanals) 70cc cylinder till (x antal år sedan) jag körde in den med denna princip.
Dvs varmkörde den lungt i 1-2km sen fult ös 1-2-3 motorbromsa ner till kryp fart upprepa ett tiotal gånger körde lungt i nån km för att kyla ner cylindern sen fullt ös igen.
Körde i en backig region och i stort sett fullt ös uppför och rulla på tomgång nerför.
Höll på så i 4-5mil och jag tror jag körde med biltemas billigaste tvåtakts olja (har fortfarande kvar flaskan som enbart använts till två tankningar andra var en kompis nya motorsåg).
Efter det körde jag hela tiden med motuls ester tvåtakts olja (dom har flera olika med ester) i början hade dom serien som hette 600 vilket var ganska billig men efter ett tag försvann den och enbart 700 var kvar som var nästan dubbelt så dyr men körde på den i alla fall.

Moppen mätte vi upp först med kompisen -08 golf och senare med två olika gps och fick samma siffror vilka var med mina 130+ kg på sadeln gjorde den 80km/h uppför en ganska brant/lång backe och 85km/h ner för samma backe.
Att det inte gick fortare nerför var för att jag hade drevat den med drev som jag kunde hitta då vilket var 15 kugg fram och orginal bak nu senare har jag hittat 16 och 17 fram tyvärr så är det en zundapp CS och bak finns det enbart orginal heller större att hitta.
Dvs den varvade nästintill max (vilket jag mätt till runt 14000rpm) även i uppförsbacke.

Jag körde moppen i 3år med samma utrustning dvs samma cyl/kolv/topp/förgasare/förgasar inställning under hela tiden och med 2% tvåtakts olja.
Och det var i stort sett ALLTID som jag plågade skiten ur den dvs låg alltid mellan 75-85km/h utom när man åkte igenom samhällen då man tog det lungnare för att ej störa (även om den var ganska tyst då jag körde med orginal liknande jamarcool dämpare) och farbror blå.
Blev stoppad 3 gånger tror jag alla gånger i samhälle och jag låg på ca 50km/h och fråga om den var trimmad och jag svarade ja den är viktjusterad för mina 130+kg och gör 80-85 men jag tar det alltid lungt i samhällen.
En av dom (mc snut) provkörde och hade skit kul (var tydligen roligare än polis bågen att köra) i 5min sen fick jag åka vidare, dvs det länar sig att vara en 130kg 35åring med helskägg istället för en fjunig 50kg 15 åring.

Jag körde uppskattat 2500mil med den under dessa år jag bytte kolvring vid 1000-1500 mil näting men den hade gått betydligt längre då det var mycket kvar av den och cylinder/kolv var som nya inga repor/ingen sot förutom mitt på toppen av kolven där det var ett väldigt tunt sotlager som inte ens täckte halva kolven.
När den var isär så tycke jag att vevstakslagret inte var helt 100% tajt (dock ej glapp) så funderade ett tag på om jag skulle byta ut det snart men efter ett par hundra mil så glömdes det bort (det lät aldrig).

Sen en dag när jag hade full sula nerför en backe så blev det ett litet ryck och jag han nästan släppa gasen/trycka in kopplingen innan det skramalde till och sen var all kompresion borta.
Var väldigt säker direkt att det var vevlagret som gav upp och när jag senare rev av cylinder så japp det var det och cyl/topp/kolv var bara skrot MEN på alla ställen förutom djupa jack som vevlagret ställde till med såg kolv/cyl fortfarande som nya ut och fortfarande ingen sot.

Jag gissar på att OM jag hade kört med 3-4% två takts olja istället för 2% (heller fetare förgasar inställning men då med mer sot troligen) hela tiden så hade den troligen rullat betydligt längre.

Nu handlar ju tråden om methanol/etanol motor då är sot ett betydligt mindre problem även betydligt minrde problem med annat skit (men inte helt borta) som förbränningen ger.
MEN körs motorn in sämre får den lite mindre effekt tack vare att kolvringar ej tätar lika bra är exakt lika viktigt på alkohåls motorer.

Jag rekomenderar att du kör in med billig mineral tvåtaktsolja ställer in förgarsare så att den inte fyrtaktar (men inte för snålt) sen kör in med belastningen under en viss tid.
Vad viss tid är kör en stund tills motorn ökat i temp låt svalna, upprepa gör detta tills du kört upp en tank heller två.
Det kan ju dock vara svårt att köra med belastning för om du bara krö runt så belastas motorn troligen inte så mycket.
Du kanske kan släpa runt en bräda heller nåt annat i snöre för att få lite mer belastning.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nu handlar ju tråden om methanol/etanol motor då är sot ett betydligt mindre problem även betydligt minrde problem med annat skit (men inte helt borta) som förbränningen ger.
MEN körs motorn in sämre får den lite mindre effekt tack vare att kolvringar ej tätar lika bra är exakt lika viktigt på alkohåls motorer.

Tråden handlar dock om just en tvåtaktare och inte en metanol/nitro motor.
Och förresten vanligtvis har inte metanol/nitro motorerna i radiostyrda bilar några kolvringar.

Dock finns det inget bra svar på den här fråga utan man får helt enkelt köra på det man tror på eftersom att det finns så många olika varianter som anses vara rätt.

Jag skulle ha låtit den gå ordentligt varm på tomgång först för att sedan köra lite halv hårt (max 70% gas) en liten stund och låta den kallna och upprepa men gasa upp till 100% kortare stunder och sen ansett mig vara klar. (Skulle även kört lite extra olja)

Permalänk
Medlem

Detta är ett mycket spännande ämne. Men jag blir lite nyfiken på vad syftet är med inkörningen strikt tekniskt för motorn i de ovan beskrivna varianterna? Det är klart att man kan ha ett långt inkörningsprogram med varierande last eller ett annat med en konstant last på en specifik nivå.

Så som jag har uppfattat inkörning handlar det om att slita in de ytorna som glider mot en annan yta. Denna processen gör att eventuella toppar på ytan nöts bort och ytans bärighet ökar (den faktiska ytan som är i kontakt). Den senaste forskningen som har i dagsläget bedrivs på KTH visar tydligt att i en växellådsapplikation så är det bra att köra in med så hög last som möjligt som INTE ger skärning.

Vilken olja
Här blir det snabbt väldigt intressant. De flesta additiverna fungerar bäst vid lite högre temperatur för att de kräver en kemisk reaktion. Det korta svåra svaret: en så bra olja att skärning undviks.

Skärning:
Problemet med de flesta ytor som går i kontakt är att om skärning har uppstått så kommer följdfelen ganska snabbt. Följdfelen är olika typer av yt-skador där materialet lossnar på grund av små eller stora sprickor som växer nära ytan. En yta som är väl inkörd som är smord kommer i princip aldrig att skära.

Den stora utmaningen är att varje olja är speciell och fungerar bra med en specifik uppsättning material Dvs. en olja som fungerar bra i en motor eller växellåda kanske inte nödvändigtvis fungerar bra i en annan. Det kommer med största sannolikhet inte vara samma material eller tillverkningsteknik nämligen. Rent tribologiskt kommen nämligen även ytans struktur också påverka beständigheten mot skärning.

Nästa fenomen är nötning.
Om oljefilmen är för tunn kommer topparna på ytan (asperiter) att gå i kontakt med varandra och nötas mot varandra Detta kommer ge upphov till partiklar i kontakten vilka kan ge upphov till mer nötning men också en form av slipning av ytan.

En av de senaste hypoteserna är att man helt enkelt byter ut oljan direkt efter inkörningen där det går för att få bort alla partiklar och löst skräp för dessa kommer oftast inte gillas av lagren..... Mätningar visar att ytorna blir ganska väl inkörda på mindre än 1 timme vid en mellanhög belastning i transmissionsapplikationer. Jag kan tänka mig att motorer beter sig relativt lika i denna aspekten.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag har tävlat en hel del med nitro/metanol bilar (banracing/buggy skala 1/8) och sättet man kör in dom på är inte så långt ifrån det Grizzly666 nämner. Ovanstående körs lättast in i bänk för det är mer än viktigt att hålla reda på temperaturen under inkörning. Den stora fördelen med dessa är att man bytar kolv/foder i ett naffs om något gåt fel eller när det börjar slitas ut.

Vad som är bäst för din motor kan vara svårt att veta men inkörning i cykler som redan nämnts och jag hade inte snålat med kvalisorten på oljan. Temperaturen är viktig i ditt fall med och som med nitro/metanol så ska den inte vara för låg (!)
3-5 tankar jag kört med lite fetare blandning och jag hade hållt mig borta från tomgångskörning under längre perioder.

Vad säger tillverkare?
Har du någon klubb/bana i närheten av där du bor?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Okej, först vill jag tacka för era svar och den tid ni lagt, dock så blir det inte mindre förvirrande...
Okej tillverkaren rekommenderar bra olja som man köper hos mc-säljare och att man använder fetare blandning. Det står att man ska använda en blandning 25 delar bensin med 1 del olja. betyder det att 1 dl bensin ska ha 0.25 cl olja?. Ska jag då i början låt oss säga de 3 första tankarna köra med 0.35 cl per dl bensin. Sen rekommenderas den första tanken att köras med ca 25% gas nästa 50% gas nästa 75% och sen är det bara att gasa. Mellan varje tankning vänta i minst 10 minuter.
Vad tror ni om detta? Har jag rätt om uträkning av oljeblandningen?

Edit: bilen kom idag och med bilen kom en flaska som visar med streck hur mycket bensin och ett annat streck som visar hur mycket olja som ska läggas till. Det finns två blandningar 25:1 för inkörning och 30:1 för senare.
Bilen är tillverkad av FS Racing och är rejält stor nästan 1 m lång och 0,5 m bred. Dock så regnar det idag så jag får vänta med att starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Okej, först vill jag tacka för era svar och den tid ni lagt, dock så blir det inte mindre förvirrande...
Okej tillverkaren rekommenderar bra olja som man köper hos mc-säljare och att man använder fetare blandning. Det står att man ska använda en blandning 25 delar bensin med 1 del olja. betyder det att 1 dl bensin ska ha 0.25 cl olja?. Ska jag då i början låt oss säga de 3 första tankarna köra med 0.35 cl per dl bensin. Sen rekommenderas den första tanken att köras med ca 25% gas nästa 50% gas nästa 75% och sen är det bara att gasa. Mellan varje tankning vänta i minst 10 minuter.
Vad tror ni om detta? Har jag rätt om uträkning av oljeblandningen?

Hur ser kylningen ut för motorn?
Felet man oftast gör vid inkörning är att den går för kall pga den fetare blandningen, du kan båda lägga i mer Olja eller ändra på förgasaren för att ställa luft/bränsle förhållandet för fetare gång. Jag hade inte ökat mängden Olja utan ökat bränsleblandningen.
40-50% gas kan du ge dig på direkt och skulle hellre kört på ett visst gasläga i 2-3 min för att sen byta till ett annat.

Sen tycker jag inte du ska låta den svalna mellan var tank utan på det igen direkt.

Delningsförhållandet bränsle/Olja
Om vi väljer att en del är tex 1dl
25 dl bränsle
1 dl Olja

Eller om en del är 1cl
2,5dl bränsle
1cl olja

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

bilen kom idag och med bilen kom en flaska som visar med streck hur mycket bensin och ett annat streck som visar hur mycket olja som ska läggas till. Det finns två blandningar 25:1 för inkörning och 30:1 för senare.
Bilen är tillverkad av FS Racing och är rejält stor 830 mm lång och 430 mm bred. Dock så regnar det idag så jag får vänta med att starta.
Kylningen är svårbedömd det är öppet flöde av luft framtill på chassit så att det blåser rakt in mot motorn men det sitter en svart kåpa runt motorn. Luftfilter är stort och skyddad av aluminium men lite dumt (kanske) placerat då fronten täcker lite men det är öppet på framsidan under huven så att det kan strömma in luft där.

Permalänk
Medlem

Lycka till
Har du länk till den?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Det behöver väl inte vara så avancerat.

Lite mer olja än vanligt.
Låt motorn gå på tomgång tills den blir varm.
Håll dig på ganska höga varv 50-75% för att undvika att det sotar på grund av den ökade oljemängden.
Låt motorn gå lätt (Segdra inte motorn i uppförsbackar eller liknande)
Kör så många timmar eller tankar tillverkaren föreskriver.
Klart.

Edit:

Sen vill jag tillägga att varför tillverkare kör in sina motorer hårt, oftast på full belastning direkt är för att de inte har tiden till att köra in allt.
Det skulle kosta dem för mycket tid, och tid är ju pengar.

Permalänk
Medlem

Ett annat bekymmer som jag upptäckt är att antenn kabeln i mottagaren är väldigt kort, kanske 5 cm ska den va det? Själva antenn röret som går genom chassit är ju mycket längre.

Permalänk

Någon har säkert redan nämnt det här, men att motorbromsa med en 2-taktare känns inte som en bra grej ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Ett annat bekymmer som jag upptäckt är att antenn kabeln i mottagaren är väldigt kort, kanske 5 cm ska den va det? Själva antenn röret som går genom chassit är ju mycket längre.

är det 2.4ghz (måste nästan vara det) så ska den vara väldigt kort ja.

Permalänk
Medlem

@fax110: schysst tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Lycka till
Har du länk till den?

Yep här kommer länken http://www.nitrotek.se/radiostyrda-bilar/nitro-petrol-cars/1-...

Permalänk
Medlem

Motorbroms är ju att man släpper gasenn dvs stänger till förgasaren där smörjningen kommer ifrån och smörjning behövs ju.
Så ja det är inte bra att motorbromsa för mycket lite gör dock inte så mycket och kör man med bra tvåtakts olja som tex motuls "ester" oljor så tar det ganska lång tid innan smörjningen försvinner.

Motuls billgaste ester olja som dom slutat med för flera år sedan som hette 600 och sen deras 510 olja som var den dyrarste mineraloljan då (nu vet jag ej).
Skillnaden mellan dessa var enorm när man rev isär motorn innan jag tryckte på 70cc cylindern hade jag en 50cc cylinder som jag haft på i ett par hundra mil som körts med 510 oljan.

När jag fick av cylindern och tog i kolven efter jag hade kört på 510 oljan så kändes den ungefär som man hade doppat den i bensin/diesel dvs blöt och något halare än den hade varit utan bensin/diesel på sig.

På 70cc cylindern som gick med 600 ester oljan så efter jag fick av cylindern båda gångerna (sista gången när den rasade stod den i 2-3månader innan den revs av) så var det som man hade doppat/rullat runt kolven med fett (dock lite mer lättflytande än fett men mer likt fett än bensin/diesel) dvs det var som kolv/cylinder hade ett 0,5-1mm tunt fett lager.
Och att den sista gången hade stått i 2-3 mån hade inte ändrat nått möjligen att det kan ha varit lite mer trögflytande men tror inte det.
Första gången jag hade av cylindern så var det en riktig chock och ett ljus fan vilken skillnad.

Om ni INTE har läst länken jag gav i mitt första inlägg så gör det det är intressant läsning även om man inte håller med.
Jag ändarde mitt sätt att köra in på (var tomgång/så lätt det bara går innan) och jag tycker att det märks en skillnad (har dock bara varit ett par motorer och mest på sånt som inte går så ofta).
En intresant fråga/svar är

Citat:

Q: If break- in happens so quickly, why do you recommend using petroleum break- in oil for 1500 miles ??

A: Because while about 80% of the ring sealing takes place in the first hour of running the engine,
the last 20% of the process takes a longer time. Street riding isn't a controlled environment, so most of the mileage may
not be in "ring loading mode". Synthetic oil is so slippery that it actually "arrests" the break in process before the rings can seal completely. I've had a few customers who switched to synthetic oil too soon, and the rings never sealed properly no matter how hard they rode. Taking a new engine apart to re - ring it is the last thing anyone wants to do, so I recommend a lot
of mileage before switching to synthetic. It's really a "better safe than sorry" situation.

Tar det för lång tid att köra in en motor så blir det inte 100% bra och då kan ingen olja rädda den dvs motorn får kortare livstid tack vare att man körde in med bästa oljan (visst bättre olja kommer hjälpa men inte rädda i längden) och framförallt man förlorar effekt.
Därav mitt tips att ej köra med för bra olja under inkörningen.
Finns en hel del info om detta på sidan och en del kolv bilder på skillnaden mellan en bra och dålig inkörning dvs är kolv brän/sotad nedanför ringarna är det inet en 100% inkörning för då har en del tryck varje gång motron tänder gått förbi kolv/ringar istället för att trycka ner kolven istället=mindre effekt och mer skit i oljan.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Ett annat intresant ämne att läsa om här är portning av toppar/insug vilket är att större inte alltid är bäst.
Kortfattat har du en mindre port så får du högre gashastighet på luft/bränsle blandningen detta gör att bränslet blandas och finfördelas mer än om det hade varit lägre gashastighet.
Detta gör att dels får man en bättre förbränning men även att man kan ändra hur mycket bränsle man skickar in i motorn vilket i slutänden ger mer effekt.
Detta gäller då mestadels på mellan till låga högvarv på max varv får du oftas lite mer effekt med större portar men vill du ha en motor med ett smalt varvtals register med effekt heller en med ett bredare?
Och skillnaden i effekt med liten/stor port på max varv är ganska liten men ganska stor i mellanregistret dvs man får en motor med beydligt mer ork på lägre varv och ett bredare register dvs en mer lättkörd motor.

Och vill ni läsa mer så finns http://www.mototuneusa.com/thanx.htm där det går in ännu djupare i dessa och fler ämnen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666:
Tack för dina svar, har läst på lite snabbt på sidan och har några funderingar.
Borde jag alltså börja med en mineralolja för inkörningen - sedan efter ett par tankar börja med en helsyntetisk olja typ Castrol 2 taktsolja. Samtidigt köra med jämn gas så mycket som möjligt men lugnt till att börja med och sedan efter ett par tankar gasa.

Permalänk
Medlem

Tack

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kör gärna bilen på en fet blandning.

Här kan du läsa om Metanol-bilar. Lite samma sak.

Generellt tips är att aldrig gasa fullt tills du fått några timmar på motorn.

Motorerna i nitrobuggys är oftast s.k. ABC eller AAC motorer utan kolvring(ar). De motorerna ska snabbt upp i temperatur eftersom cylinderfodret har aningen mindre diameter än kolven, dvs de nyper i övre dödläget. Dock är legeringarna valda så att cylinderfodret expanderar mer än kolven av ökad temperatur och det är därför som de ska upp i arbetstemperatur snabbt.

Sen finns det givetvis två skolor även här; dels de som startar motorn, kör upp den i temperatur och sen stänger ner och låter den svalna innan dom repeterar och dels de som kör in motorn rikt och låter den bluddra. Jag har provat båda metoderna på ABC motorer och inte märkt någon större skillnad.

Det bästa råd man kan ge en nybörjare som tänker köra in en ringad bensinmotor är att göra som instruktionsboken säger. Andra sätt kan man laborera med när man har lite mer erfarenhet och har råd att ta smällen om det inte blir bra.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Fan vad sugen man blir

Permalänk

Skulle aldrig köra in en luftkyld motor stående, fartvind eller fläkt krävs.
Nu är det över 20år sen jag körde in en metanol motor, jag plockade ur motorn och satte på en "paddelproppeler" på axeln och lät motorn tömma en 1/2dl tank i skruvstäd med en kraftig fläkt.
Sen när det var klart spraya jag 5-56 i förgasaren tills sot mm rann ut, men det gjorde jag varje gång jag körde.
Motorn lever än idag har jag hört

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag haft bilen i några dagar och tänkte uppdatera om hur det går. Bilen startar lätt och låter och går ganska bra. Varför ganska ja nu kommer problemen: kör på en stor öppen äng med kortklippt gräs och för att bilen är bakhjulsdriven så sladdar den runt ganska mycket. Man skulle kunna säga att det är svårt att köra rakt men detta kan ha med ett problem som kommit upp. På min andra tank efter ca halva tanken gick den sönder. Det som hände var att motorn accelererar när jag ger gas men bilen följer med accelerationen. Vad jag upptäckte var att hela drivpaketet börjat glapp. Har filmat så om någon har något tips på vad som kan gått sönder https://docs.google.com/file/d/0B2XaJq9yqv3iN2VuQldkenBla2M/e...

Permalänk
Medlem

sidan vill inte visas,
Styrningen kan du trimma på radion, vill den inte gå rakt iaf då är styrservot för svagt eller kaputt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Förtydligande: om jag håller i det ena bakdäcket och samtidigt snurrar på det andra så glappar det vilket gör att det däcket jag håller i inte snurrar. Tillverkaren tror att det är diff paketet som gått sönder o ska återkomma till mig. Servot klarar 30 kg och bilen går rakt utan belastning men när jag gasar så snurrar ena drivhjulet fortare än det andra.
PS sidan fungerar på min dator

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Manne Saint:

Okej nu har jag haft bilen i några dagar och tänkte uppdatera om hur det går. Bilen startar lätt och låter och går ganska bra. Varför ganska ja nu kommer problemen: kör på en stor öppen äng med kortklippt gräs och för att bilen är bakhjulsdriven så sladdar den runt ganska mycket. Man skulle kunna säga att det är svårt att köra rakt men detta kan ha med ett problem som kommit upp. På min andra tank efter ca halva tanken gick den sönder. Det som hände var att motorn accelererar när jag ger gas men bilen följer med accelerationen. Vad jag upptäckte var att hela drivpaketet börjat glapp. Har filmat så om någon har något tips på vad som kan gått sönder https://docs.google.com/file/d/0B2XaJq9yqv3iN2VuQldkenBla2M/e...

Skrivet av Manne Saint:

Förtydligande: om jag håller i det ena bakdäcket och samtidigt snurrar på det andra så glappar det vilket gör att det däcket jag håller i inte snurrar. Tillverkaren tror att det är diff paketet som gått sönder o ska återkomma till mig. Servot klarar 30 kg och bilen går rakt utan belastning men när jag gasar så snurrar ena drivhjulet fortare än det andra.
PS sidan fungerar på min dator

Ja det ser ut som om diffen kuggar över på nått sätt när det blir sådär när du vrider på hjulen, om bilen dessutom är "extra instabil och slirig" så är det också symptom på nått galet med differentialväxeln.
Själv har jag bara kört 4 hjulsdrivna elbilar, men det var ett tag sedan jag sist hade en bil nu, senaste var en Kyosho Progress, den hade även 4hjulsstyrning. Roligt var det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Det stämmer nog. Själv hade jag för länge sen en Kyosho Burns med 4hjulsdrift.
Tycker bara det är dåligt att en helt ny bil som bara gått en tank o lite till redan gått sönder, får en att undra på kvaliteten. Leverantören har skickat filmen till tillverkaren och jag väntar på svar. Samtidigt vill de ha en fullständig redogörelse hur jag kört bilen för att som de säger kunna avvärja felet i framtiden. Jag har bara kört på en finklippt gräsmatta och ser inte att jag kan ha kört sönder bilen - också bara kört med upp till 75% gas då den fortfarande är på inkörning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Manne Saint:

@mrqaffe:
Det stämmer nog. Själv hade jag för länge sen en Kyosho Burns med 4hjulsdrift.
Tycker bara det är dåligt att en helt ny bil som bara gått en tank o lite till redan gått sönder, får en att undra på kvaliteten. Leverantören har skickat filmen till tillverkaren och jag väntar på svar. Samtidigt vill de ha en fullständig redogörelse hur jag kört bilen för att som de säger kunna avvärja felet i framtiden. Jag har bara kört på en finklippt gräsmatta och ser inte att jag kan ha kört sönder bilen - också bara kört med upp till 75% gas då den fortfarande är på inkörning.

Diffen ska ju tåla fullgas och ännu mera, att den slits med tiden är normalt men att kugghjulen blir "remskivor" direkt tyder ju på materialfel av nån typ, jag vet inte hur den är gjord men om de använt fel material eller kanske glömt att härda kugghjulen om det skulle gjorts eller liknade så kan den ju slitas fort, det kan ju också vara nått som lossnat så axlarna bara snurrar i tomme och inte drar med sig kugghjulen och det går ju också att smörja fel eller nått liknande.
Har du demonterat diffen och kollat i den om det går att se några fel eller är den svår att få isär ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för inlägget tror du är det på spåret, har inte börjat demontering ännu då jag väntar på svar från tillverkaren. Tror dock att det blir ganska lätt pga bilens storlek. Allting är stort bilen är ju nästan 1 m lång. Såklart jag måste ju montera av ganska många delar allt sitter ju ihop på något vis men det är absolut möjligt och ganska kul skulle jag tro. Gäller bara att ta många bilder så man ser hur man gjorde för att få ihop det igen. Det svåraste är nog servorna och alla länkar till dem - minns från min förra bil hur komplicerat det kunde bli.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Manne Saint:

Tack för inlägget tror du är det på spåret, har inte börjat demontering ännu då jag väntar på svar från tillverkaren. Tror dock att det blir ganska lätt pga bilens storlek. Allting är stort bilen är ju nästan 1 m lång. Såklart jag måste ju montera av ganska många delar allt sitter ju ihop på något vis men det är absolut möjligt och ganska kul skulle jag tro. Gäller bara att ta många bilder så man ser hur man gjorde för att få ihop det igen. Det svåraste är nog servorna och alla länkar till dem - minns från min förra bil hur komplicerat det kunde bli.

Fick du inte med nån manual som visar hur den är byggd ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.