Permalänk
Medlem

Litteratur för nätverkstekniker?

Hej,

Jag har jobbat i flera år som IT-tekniker vilket har gett mig en väldigt bred kunskapsbas, men egentligen inget djup på något område. Nu har jag börjat jobba som nätverkstekniker och ska sköta ett större företagsnätverk. Jag kan grunderna om OSI-modellen, TCP/IP mm. och har pillat lite lätt i diverse routrar och switchar förut. Men jag behöver fördjupa mig. Behöver lära mig om routing, olika protokoll, VLAN-konfiguration och hur man ska tänka vid design av större nätverk osv.

Dvs, jag behöver inte en nybörjarbok om nätverk och datakommunikation utan nästa, eller kanske nästnästa steg för professionella nätverkstekniker.

Tips på böcker eller var jag ska titta? Jag har kollat lite på http://www.bokus.com/kategori/data-it/natverk-kommunikation men oj vilken djungel.

Permalänk
Medlem

När jag pluggade min utbildning så certades vi på CCXNA ifrån Cisco, då körde vi dessa böcker.
Finns flera böcker.
http://www.adlibris.com/se/bok/cisco-ccna-routing-switching-2...

riktigt bra kan rekomendera dem.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Cisco böckerna

Permalänk
Avstängd

Network+ och CCNA är väl ett bra ställe att börja på.

Framförallt Cisco om det är deras miljö.

Om det är exakt dessa är jag osäker på då jag inte har ISBN till hands nu, men dessa var det nog.

http://www.bokus.com/bok/9780071848220/comptia-network-all-in...

http://www.bokus.com/bok/9781118749616/ccna-routing-and-switc...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Rekordmedlem

Ciscos ccna litteratur och en referensbok typ
http://www.ciscopress.com/
http://www.amazon.co.uk/Computer-Networks-Andrew-S-Tanenbaum/...
då borde du ha bra läsning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan du om OSPF, EIGRP och BGP idag?
Skulle nog börjat med CCNA, men hade definitivt läst CCNP böckerna med.
Kan även varmt rekommendera https://www.cbtnuggets.com/
Perfekt att konvertera till mp3 och köra som ljudbok till jobbet. Är det något som verkar intressant eller oklart är det bara att kika på videon för att bilda en bättre uppfattning. Dock är dom väldigt pedagogiska och ofta räcker det med ljudet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man bör ha läst Routing TCP/IP Volume 1 och 2 av Jeff Doyle, trots att de har ett par år på nacken. De är väldigt bra skrivna.

Materialet för CCNP R&S lämpar sig också relativt bra för diverse företagsnätverk. Passa på att ta certifieringen för extra motivation att både lära sig något samtidigt som du har ett konkret mål. Det kräver tre prov, där TSHOOT-delen kan klassas som ett dåligt skämt.

Permalänk
Medlem

"Näst-nästa steg" är i mina ögon CCNP, dvs. dessa tre böcker:

CCNP Routing and Switching ROUTE 300-101
CCNP Routing and Switching SWITCH 300-115
CCNP Routing and Switching TSHOOT 300-135

Men jag har svårt att tyda ditt första inlägg vart du ligger i kunskap idag. Har du koll på CCNA-nivå?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

De officiella böckerna är bättre men det är väl egentligen ingenting fel med andra böcker.

http://www.bokus.com/bok/9781587204562/implementing-cisco-ip-...

Sedan så beror det väl lite på vad man är ute efter. Om man bara är ute efter kunskap och inte en certifiering så kan man hitta mycket på internet i det syftet. Så det bästa kan vara att kolla vad företaget använder för teknologier och lära sig dem istället för att lägga tid på en mer bred kunskaps nivå.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla bra tips! Har beställt Network+ och en CCNA-bok. Är inte ute efter nån Cisco-certifiering utan bara lite allmän fördjupning. Kan hända att jag redan kan mycket av CCNA, men förmodligen långt ifrån allt. Börjar med detta och tittar kanske sen vidare på CCNP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockarn:

Tackar för alla bra tips! Har beställt Network+ och en CCNA-bok. Är inte ute efter nån Cisco-certifiering utan bara lite allmän fördjupning. Kan hända att jag redan kan mycket av CCNA, men förmodligen långt ifrån allt. Börjar med detta och tittar kanske sen vidare på CCNP.

CCNA (ICND1, CCENT) handlar mycket om OSI modellen, IP & Subnetting och grundläggande nätverks kunskaper. Så mycket av den första delen kanske du kan redan. Så hoppas du beställde en bok som täcker hela CCNA och inte bara ICND1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

CCNA (ICND1, CCENT) handlar mycket om OSI modellen, IP & Subnetting och grundläggande nätverks kunskaper. Så mycket av den första delen kanske du kan redan. Så hoppas du beställde en bok som täcker hela CCNA och inte bara ICND1.

Beställde denna: http://www.bokus.com/bok/9781118749616/ccna-routing-and-switc...

Permalänk
Medlem

Helt okej bok, har den i PDF-format liggandes någonstans. Tycker den har lite mer sakligt fokus än Cisco officiella certifieringsböcker som har lite med produktfokus.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Medlem

Lär dig att Googla!! Allt du behöver finns där!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockarn:

Det finns många böcker på ämnet, så är det typ med allt känns det som. Min rekomendation är att du kolla på "CBT Nuggets CCNA" filmerna med Jeremy Cioara (dom flesta finns på Youtube). Dom kanske är lite daterade vid det här laget vad gäller vissa byggsätt och så men sanningen är den att spanning-tree, vlan, trunkar, ip addressering och flera andra saker som han tar upp i sina filmer fungerar exakt likadant idag som när filmerna gjordes. OSI-modellen gäller fortfarande och den är ju från 70-talet (tekniskt sett 1983 men det var först då den började kallas osi).

CCNA är en bra start i vilket fall som helst oavsett om du tar böcker eller ej, skulle dock rekomendera att du fixar GNS3 eller något annat som du kan labba med för man lär sig så mycket mer av att pilla själv som du säkert redan vet.

Jag har inte så hemskt mycket böcker, det här är vad jag köpt för studier och självlärande: http://imgur.com/WHUhkpx

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag kan ta upp det som vi lärde oss igenom när jag faktiskt pluggade datornätverk.

http://www.professormesser.com/ har rätt schyssta gratisvideos.

http://www.amazon.co.uk/Routing-Switching-200-120-Official-Li... CCNA

http://www.amazon.co.uk/CCNA-Security-640-554-Official-Guide/... CCNA security, egentligen överkurs.

http://www.amazon.co.uk/Routing-Switching-Foundation-Learning... CCNP

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Det finns många böcker på ämnet, så är det typ med allt känns det som. Min rekomendation är att du kolla på "CBT Nuggets CCNA" filmerna med Jeremy Cioara (dom flesta finns på Youtube). Dom kanske är lite daterade vid det här laget vad gäller vissa byggsätt och så men sanningen är den att spanning-tree, vlan, trunkar, ip addressering och flera andra saker som han tar upp i sina filmer fungerar exakt likadant idag som när filmerna gjordes. OSI-modellen gäller fortfarande och den är ju från 70-talet (tekniskt sett 1983 men det var först då den började kallas osi).

När du skriver att OSI-modellen fortfarande gäller, hur menar och tänker du då?

Permalänk
Medlem

@JG89:

Man pratar om L2 eller L3 switchar, vpn, konnektivitet m.m. L7 firewall, loadbalancer m.m. Under felsökning i en labb eller på jobbet så har du användning av att veta vilket layer det är som fungerar och inte fungerar, vilket borde ta dig vidare till nästa steg. Poängen är att lagren i modellen fyller funktionen att dela upp hur nätverk fungerar. Så den är relevant att lära sig. Jag vet att folk brukar säga att den är helt meningslös, samma folk brukar också säga att man inte behöver veta vad ett A, B och C nät är - dessa människor vet oftast inte att det finns arv i bland annat dynamiska routing protokoll som kan ställa till det för dig om du inte vet om detta (no auto-summary) bland annat.

Jag förstår inte riktigt varför man inte ska lära sig allt som kan vara till nytta. Men du har ju CCIE och kanske annser att man inte behöver veta detta, jag har bara CCNP. Kunskap är inte tung att bära.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

@JG89:

Man pratar om L2 eller L3 switchar, vpn, konnektivitet m.m. L7 firewall, loadbalancer m.m. Under felsökning i en labb eller på jobbet så har du användning av att veta vilket layer det är som fungerar och inte fungerar, vilket borde ta dig vidare till nästa steg. Poängen är att lagren i modellen fyller funktionen att dela upp hur nätverk fungerar. Så den är relevant att lära sig. Jag vet att folk brukar säga att den är helt meningslös, samma folk brukar också säga att man inte behöver veta vad ett A, B och C nät är - dessa människor vet oftast inte att det finns arv i bland annat dynamiska routing protokoll som kan ställa till det för dig om du inte vet om detta (no auto-summary) bland annat.

Jag förstår inte riktigt varför man inte ska lära sig allt som kan vara till nytta. Men du har ju CCIE och kanske annser att man inte behöver veta detta, jag har bara CCNP. Kunskap är inte tung att bära.

Självklart vet jag vad det är, det var inte min fråga.
Låt mig formulera om frågan, i hopp om att den blir tydligare:
Hur kan du skriva att OSI-modellen fortfarande "gäller", och när såg du senast ett verkligt (halvstort) nätverk som mer än delvis gick att mappa mot den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

Självklart vet jag vad det är, det var inte min fråga.
Låt mig formulera om frågan, i hopp om att den blir tydligare:
Hur kan du skriva att OSI-modellen fortfarande "gäller", och när såg du senast ett verkligt (halvstort) nätverk som mer än delvis gick att mappa mot den?

Inte en gång. Min referens till att den fortfarande "gäller" är att generelt när en topic som denna kommer upp så kommer det alla möjliga åsikter om vad som är värt att lära sig och inte, och mer än en gång har jag hört just det jag nämnde om nätverks-klasser och OSI-modellen. Jag använder OSI-modellen som en referens när jag felsöker genom att hänvisa till vad man felsökt. Men för en person som TS som själv säger att han behöver fräscha upp sina nätverksskills så tycker jag att man lika gärna att man kan ta och börja från början. Men det är ju min åsikt, och behöver inte övernsstämma med din.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

Hur kan du skriva att OSI-modellen fortfarande "gäller", och när såg du senast ett verkligt (halvstort) nätverk som mer än delvis gick att mappa mot den?

Den är relevant i ett pedagogiskt syfte för att ge en person förståelse om hur kommunikation sker mellan applikation till applikation. Det är även en standardisering i moduler där varje lager skall fungera oberoende av varann. Om vi antar att OSI modellen aldrig tagits fram så hade t.ex utvecklare behövt skriva egna protokoll och drivrutiner ner till hårdvaran för att det skulle fungera.

Men ja, den är teoretiskt pedagogisk och egentligen värdelös för en nätverks tekniker, särskilt om vi helt utgår ifrån en praktisk implementation.

Men jag anser att en person måste ha en bra grund för att bygga upp sin kunskap även om kanske man inte använder den kunskapen regelbundet i yrkes livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

Självklart vet jag vad det är, det var inte min fråga.
Låt mig formulera om frågan, i hopp om att den blir tydligare:
Hur kan du skriva att OSI-modellen fortfarande "gäller", och när såg du senast ett verkligt (halvstort) nätverk som mer än delvis gick att mappa mot den?

Det är en bra modell att använda när man lär ut ämnet. Den används fortfarande aktivt som referens. Att känna till dess lager gör det enkelt att förstå hur protokollen där ute hänger ihop och vad som faktiskt händer när exempelvis en dator skickar TCP-trafik till en annan dator. Begriper inte riktigt vad du syftar på när du menar att den ska mappas mot ett verkligt nätverk. Men att den inte gäller håller jag inte med om.

För att besvara ämnet vilket många redan gjort bra så rekommenderar även jag Ciscos CCNA-kurs. Man får tycka vad man vill om Cisco som företag och om deras produkter, men kursen är det inget fel på och är väl mer eller mindre standard. Den är nu mera uppdelad i två delar (CCENT/CCNA). Första delen räcker gott och väl om du vill gräva ner dig i grunderna. Rekommenderar också CBT Nuggets om du föredrar att lära dig via videoformat. Är du en praktiskt person (vilket jag är) så är det inte helt dumt att labba. Finns ingen mening att köpa riktigt utrustning om du inte är väldigt motiverad och har en specifik anledning för det. Packet Tracer är en programvara som hjälper dig med detta (simulator), och vill man inte begränsa sig där så finns GNS3.

Någon rekommenderar att du ska hoppa in på CCNP-material. Ignorera detta och se om ämnet intresserar dig. Du kommer automatiskt klättra dig vidare om du tycker det är kul och har motivationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Inte en gång. Min referens till att den fortfarande "gäller" är att generelt när en topic som denna kommer upp så kommer det alla möjliga åsikter om vad som är värt att lära sig och inte, och mer än en gång har jag hört just det jag nämnde om nätverks-klasser och OSI-modellen. Jag använder OSI-modellen som en referens när jag felsöker genom att hänvisa till vad man felsökt. Men för en person som TS som själv säger att han behöver fräscha upp sina nätverksskills så tycker jag att man lika gärna att man kan ta och börja från början. Men det är ju min åsikt, och behöver inte övernsstämma med din.

Skrivet av VexedRelic:

Den är relevant i ett pedagogiskt syfte för att ge en person förståelse om hur kommunikation sker mellan applikation till applikation. Det är även en standardisering i moduler där varje lager skall fungera oberoende av varann. Om vi antar att OSI modellen aldrig tagits fram så hade t.ex utvecklare behövt skriva egna protokoll och drivrutiner ner till hårdvaran för att det skulle fungera.

Men ja, den är teoretiskt pedagogisk och egentligen värdelös för en nätverks tekniker, särskilt om vi helt utgår ifrån en praktisk implementation.

Men jag anser att en person måste ha en bra grund för att bygga upp sin kunskap även om kanske man inte använder den kunskapen regelbundet i yrkes livet.

Skrivet av jagardaniel:

Det är en bra modell att använda när man lär ut ämnet. Den används fortfarande aktivt som referens. Att känna till dess lager gör det enkelt att förstå hur protokollen där ute hänger ihop och vad som faktiskt händer när exempelvis en dator skickar TCP-trafik till en annan dator. Begriper inte riktigt vad du syftar på när du menar att den ska mappas mot ett verkligt nätverk. Men att den inte gäller håller jag inte med om.

Ja, min poäng är att bara är en modell. Därför är det såklart bra ur akademiskt syfte, även om jag tror att TS redan kan och förstår den. Inga motsättningar där.
Det jag hakade upp mig på var att @Deegan skrev att den "fortfarande gäller", vilket jag anser vara mindre sant för varje dag som går. Som exempel tar @Deegan tar även upp dynamiska routing-protokoll, så därför vill jag ställa en ytterligare fråga till honom:
Vilket lager i OSI-modellen skulle du anse att BGP, RIP, OSPF, EIGRP och IS-IS arbetar på?

Ur ett nätverksperspektiv, och precis som @VexedRelic skriver, har den inte speciellt mycket verklighetsförankrad relevans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

Vilket lager i OSI-modellen skulle du anse att BGP, RIP, OSPF, EIGRP och IS-IS arbetar på?

Det där är lite av en kugg fråga eftersom du nämner BGP

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Lär dig att Googla!! Allt du behöver finns där!

För på internet är allt bara fakta som flyter omkring

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det där är lite av en kugg fråga eftersom du nämner BGP

Det var lite synd att du kände dig tvungen att upplysa honom om det. Nu får vi nog, om något, ett Googlat svar.
Cisco Press-material i all ära, men jag tror man ska vara lite försiktig med att snurra alltför många varv i deras tvättmaskin.