Min kompis säger att man inte får muskler om man inte äter vitaminter eller kosttillskott

Permalänk
Avstängd

Min kompis säger att man inte får muskler om man inte äter vitaminter eller kosttillskott

Hej. Jag ska precis börjar träna och ska försöka bygga mig stora muskler men då är det ett problem. Min kompis säger att jag aldrig kommer få stora muskler eller några muskler alls om jag inte använder kosttillskott eller vitaminer. Det spelar ingen roll hur hårt jag kommer träna och det spelar ingen roll hur mycket tid jag lägger ner på det. Om jag inte tar kosttillskott eller vitaminer så kommer det inte gå.

Är detta sant behöver jag lägga massa tusenlappar på vitaminer och kosttillskott för att få muskler? Jag trodde att det var gratis att träna och att det enda som kostade var när man tränade hårt. Jag menar det fanns ju folk på 1800 talet och 1900-1950 talet där de hade stora muskler och jag förstår ju att de har tränat för de och inte är födda såna. På de tiderna hade de inte ens kosttillskott eller vitaminer tror jag. Om min kompis har fel så säg gärna till och så letar jag tips på vad man ska äta för jag har hört att det också är viktigt.

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

Hej. Jag ska precis börjar träna och ska försöka bygga mig stora muskler men då är det ett problem. Min kompis säger att jag aldrig kommer få stora muskler eller några muskler alls om jag inte använder kosttillskott eller vitaminer. Det spelar ingen roll hur hårt jag kommer träna och det spelar ingen roll hur mycket tid jag lägger ner på det. Om jag inte tar kosttillskott eller vitaminer så kommer det inte gå.

Är detta sant behöver jag lägga massa tusenlappar på vitaminer och kosttillskott för att få muskler? Jag trodde att det var gratis att träna och att det enda som kostade var när man tränade hårt. Jag menar det fanns ju folk på 1800 talet och 1900-1950 talet där de hade stora muskler och jag förstår ju att de har tränat för de och inte är födda såna. På de tiderna hade de inte ens kosttillskott eller vitaminer tror jag. Om min kompis har fel så säg gärna till och så letar jag tips på vad man ska äta för jag har hört att det också är viktigt.

Klart du kan få muskler även utan tillskott, tror dock det hjälper.

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Avstängd

Vanlig mat räcker gott och väl. Allt annat är skitsnack, tränar man EXTREMT hårt kan det vara ok att äta proteintillskott eller så. Äter du bra vanlig mat behöver du ingenting extra

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Klart du kan få muskler (även stora) genom att bara äta vanlig mat. Tränar man mycket och äter mycket så växer man!
Däremot kan kosttillskott och vitaminer hjälpa till och ge resultat fortare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Muskler består av protein, så att få i sig tillräckligt med protein är väl det viktigaste. Detta går alldeles utmärkt att få i sig via vanlig mat. Får man inte i sig tillräckligt via maten kan proteinpulver och kosttillskott vara en bra idé, men jag skulle rekommendera att du börjar träna först utan tillskott. Om du börjar träna ordentligt kommer du märka att du börjar äta mer mat.

Kan varmt rekommendera www.tranastyrka.se och www.traningslara.se om du vill läsa på lite mer. Dessa sidor lutar sig väldigt mycket på vetenskapliga undersökningar och inte så mycket "gissningar" som många andra sidor.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vanlig mat räcker gott och väl. Allt annat är skitsnack, tränar man EXTREMT hårt kan det vara ok att äta proteintillskott eller så. Äter du bra vanlig mat behöver du ingenting extra

Håller med, tänk på vad du äter istället
Även viktigt att sova bra så kroppen återhämtar sig.
Samt att inte överträna.

Lycka till....

Visa signatur

$$

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Farbror Krut: Jag hade slutat lyssna på din kompis och boka en tid på ditt gym för att få ett tränings och kostprogram.
Det är den bästa lösningen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hjälpsam

Du behöver ha koll på ungefär på hur mycket energi du gör av med när du tränar och se till att du får i dig motsvarande mängd. Mat med hög proteinhalt (kyckling tex) är en bra idé men du behöver inte köra en massa shakes men tänk mer på vad, hur och när du äter.

Reflektera även över att träningen i sig bryter ner kroppen, återbyggnaden kommer medan du vilar. Med andra ord, kör du hårt 7 dagar i veckan får kroppen inte en chans att återbygga sig, du bör ha ungefär 3träning 1vila 3träning 1vila cykel för att bygga.

De finns otroligt mycket att veta och lära för att optimera kroppen. Lita inte på vad alla säger, gör din egen research. Träning är en industri med enorma pengar i, alla vill ha en bit av kakan, vill att du skall betala för snabbare resultat, större resultat, garanterade resultat etc. Mycket av de "sanningarna" fastnar hos folk som din polare, marknadsföring 4tw!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Rent jävla skitsnack. Äter du ordentligt och varierat så kan du utan någon som helst tvekan få stora muskler. Din kompis måste vara en ovanligt korkad individ – han kanske har ätit för mycket värdelösa kosttillskott.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Din vän kan inte så mycket om träning ser det ut som. Kosttillskott hjälper till ifall du inte äter tillräckligt. Men det viktigaste med träningen är att äta rätt och vila. Ja visst ifall du vill få muskelmassa så behöver du äta en hel del kolhydrater och visst blir det enklare att dricka en massa gainers istället för att äta de kolhydraterna du behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag är vanlig husmanskost som köttbullar, makaroner, köttfärs, fiskpinnar och så vidare. Sen tränar jag hemma med stång och hantlar tror det räcker till en början så kan jag kanske bygga en sån här kropp på det.

http://www.kosttillskott.me/bilder/muskelokning.jpg

Sen när den kroppen är klar är det dags att gå till gymmet för där finns de stora vikterna eller så kan man beställa hem fler vikter. Tipsa gärna om vad jag mer kan äta som innehåller mycket protein för det är bra vid träning.

Permalänk
Inaktiv

Din kompis har noll koll och bränner troligen pengar i onödan, speciellt då han inte verkar veta vad som behövs eller inte behövs.

Visst ska du bli proffs så behövs det säkert, men då ska man läsa på rejält om vad det innebär också. För lite beachflex 2016 / före efter bilder på reddit behöver inte knapra en massa vitaminer för att få muskler.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Farbror Krut:

Tipsa gärna om vad jag mer kan äta som innehåller mycket protein för det är bra vid träning.

Kyckling, fisk, Kalkon, Nötkött/fläskkött, nötter, färsk pasta(inte makaroner), ägg, fisk, gröt, kvarg, mjölk och så vidare.
Med bra kost, bra träning och vila kommer resultaten, ha tålamod och ge inte upp efter 1 vecka. Som många andra har sagt här, kosttillskott är ofta för folk som vill "min-maxa" och få ut det absolut mesta för hård träning. Jag själv dricker proteintillskott dagligen, men det är inget jag skulle säga är nödvändigt.

Glöm inte att äta grönsaker.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Finns mycket bra läsning om styrketräning på: www.styrkelabbet.se

Permalänk
Medlem

Din kompis har inte rätt.
Du måste (förutom att träna) sköta kosten hyggligt på makro nivå. Det vill säga att du måste se till att du får i dig rätt näring (kolhydrater,proteiner,vitaminer osv).
Om du då äter jävligt dålig/ensidig mat 7 dagar i veckan så bör du komplettera med vitamintillskott.
Äter du dock vanlig husmankost så finns ingen anledning till att lägga pengar på tillskott.
Iallafall inte de första 2 åren av din träning.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är proteinet. Proteinsyntesen, som startar när du bryter ned musklerna under träning, pågår i ca fem dygn. Under den tiden behöver kroppen konstant protein. Gymmar du måttligt hårt rekommenderas 2g protein per kilogram kroppsvikt. Viktigt att tänka på är att sprida ut dina måltider med tretimmars-intervaller. Detta för att tre timmar är tiden det tar för kroppen att behandla det du äter.

Det är på grund av dessa tretimmarsintervaller som många dricker proteinshakes. Det är snabbt och smidigt. Kyckling är gott men det orkar man inte stå och steka hela dagarna.

Tillskott för vitaminer, mineraler och liknande är dock bättre att få i sig genom en varierad kost. Aminosyror är även det helt onödigt då kroppen bryter ned protein till just aminosyror.

Jag rekommenderar dig att läsa på Scoobys Workshop. Utan tvekan den bästa nätbaserade källan till kunskap om träning och kost. Där finns träningsprogram, verktyg för att skapa måltidsprogram och mycket mer.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det man behöver är gainer,protein,bcaa,eaa,multivit,omega3,HMB,fat burner,kreatin.. osv.

Nej men ärligt.

Ät ordentligt, det räcker

Sikta på att få i dig ca 1,5g protein/kilo kroppsvikt. Ät ordentligt med kolhydrater.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Och på tal om slöseri med pengar... gym. Där är grymt slöseri med pengar. Varför ska man betala för att träna? Det har jag aldrig förstått varför folk gör.

Maskiner, övrig utrustning?

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att du får en schysst mängd protein snart efter träning, om det är i form av naturliga källor (ägg) eller konstgjorda källor (shakes) spelar inte superstor roll.
Angående kost så finns det något du bör tänka på; Du fixar inte magrutor på gymmet, du fixar dem i köket! Försök att dra ner på kolhydrater, dvs dra ner bl.a på potatis, pasta och ljust bröd.

Lycka till!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Och på tal om slöseri med pengar... gym. Där är grymt slöseri med pengar. Varför ska man betala för att träna? Det har jag aldrig förstått varför folk gör.

För att ett schyst uppsätt med vikter snabbt går på +10k och tar en jävla plats.
Vist går det att komma en bit med "egenvikt", men det är inte alla som vill ha bara det resultatet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Läs lite av det som Jonas Colting, Jonas Bergqvist och Andreas Eenfeldt (Kostdoktorn) har skrivit. Dom kan det där med kost och träning

Permalänk
Medlem

Din kompis har helt fel. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att dietens betydelse generellt är överskattad. Så länge din diet är hyfsad (tillräckligt många kalorier är förstås en förutsättning, exempelvis) så är det långt mycket viktigare att du

  • Har en bra attityd till träningen.

  • Följer ett beprövat program! Försök inte återuppfinna hjulet.

  • Ser till att sova tillräckligt.

  • Inte stressar.

  • Ser till att må bra i största allmänhet. Är du lycklig kommer allt annat att fungera bättre.

Nu pratar jag alltså om muskelmassa (och styrka). För visst finns det fördelar med stort engagemang i dieten.

Väldigt få kosttillskott har någon form av vetenskapliga belägg öht. Man kan kalla vad för skit som helst för "studie", det gör det inte till vetenskap. Dom "tillskott" som fungerar har antingen ganska små effekter eller så är dom förbjudna.
Vad gäller förbjudna preparat så; ja, det är vanligt förekommande. Dom biffigaste personerna du ser är i regel så biffiga på grund av preparat som är olagliga i Sverige, kombinerat med träning. Man kan tycka vad man vill om det, min poäng här är att det inte har särskilt mycket (i princip noll) med kosttillskott att göra.

Fastna inte i "optinoja". Träna smart, enligt ett vettigt program. Ge tid till återhämtning. Ät tillräckligt. Var glad.

traningslara.se och tranastyrka.se är mycket bra tips. Får jag bara ge ett råd så är det att du läser och tar till dig det som står där.

Permalänk
Avstängd

Äter grönsaker, frukt och sallad nästan varje dag och har gjort det hela livet och tycker att det är gott. Bytat ut godis, chips och läsk till morötter, äpple, päron och mixad apelsin, äpplen, kiwi och lite annat smått och gott som jag dricker. Tar detta istället för godis Visst godis äter jag men bara när det är jul, påsk, nyår och på sommaren mellan Juni till 1 Sep då är det ingen träning. Då är det öl och chips som gäller så prioriterar jag för jag har svårt att gå upp i vikt. Visst om jag äter flera kilo godis på en månad då kan jag märka att magen sticker ut lite mer och att det är lite mer fett men inte överdrivet eller för mycket bara för lite. Sen har jag inte rökt på 1,5 år heller. Jag har varit helt 100% utan nikotin på 1,5 år nu.

Permalänk
Medlem

Dock kan det bli så att man känner att man orkar mer med vissa kosttillskott.

Vet att jag hade Kreatin och något mera *Fuel* kommer inte ihåg vad det hette 10år+ sedan..
men kändes iaf som man orkade mera, vilket kan vara en fördel.

Permalänk
Medlem

Direkt felaktigt det din kompis säger. Vanlig mat kommer du kunna gå riktigt långt på MEN, du ska äta rätt mat, mycket av rätt mat och tillräckligt av allt som kroppen behöver. En praktexempel på detta är Kenny Dahlström (aka strävan, han har väl tränat i 20 år och äter enbart mat) Här snackar vi om en snubbe som gör matlådor för hela veckan med kanske 6 kg potatis, 4 kg kyckling och 6-7 kg rotfrukter. Detta är alltså matlådorna för veckan, utöver det äter han alltid sin gröt, mycket ägg också, inga kosttillskott. Nej han har inte tagit några anabola, han har tränat rent i ca 20 år då får man riktigt bra resultat också.

Läs även på mer om protein och kolhydrater och fett, du ska se att det finns väldigt många kroppbyggare som har fantastiska kroppar som kör på ett väldigt stort fokus på kolhydraterna och inte proteinet. Du måste själv testa dig fram till vad som fungerar just för dig.

Jag tävlar mycket i kampsport och gymmar mycket, jag använder kosttillskott vid hård diet för att verkligen veta att jag bara får i mig det jag behöver och inte en kalori mer samt att ofta är det enklare att dricka en caseinshake innan man lägger sig. Men jag förespråkar helt klart att få igång träningen bra och äta rätt istället! Istället för att köpa kosttillskott köp bra svensk mat från våra svenska gårdar istället.

Drar ett citat av Kenny Dahlström här;

"Börja med grunderna. Läs på om näringslära, anatomi och fysiologi. Lär man sig grunderna så behöver man inte ”lyssna på andra” i lika stor utsträckning. Förstår man dom delarna så förstår man också vad man skall äta och vad man inte skall äta, hur man skall lyfta vikter och hur man inte skall lyfta vikter, hur man skall sköta om sin hälsa, sömn, vila och så vidare.
Och….ät och träna på det sättet man själv trivs med! "

"Det finns ingen magi i några kost- eller träningsupplägg.
Trivs man inte med sin kost eller sitt sätt att träna så kommer det ändå inte att hålla i längden och det är just längden som ger resultaten. Så…..kan man grunderna, så kan man också förlita sig på sig själv för att sedan prova sig fram till sitt eget sätt. "

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

"Är det något magiskt med proteinpulver? Verkligen inte. Allt protein av bra kvalitet kommer att ha samma effekt på din muskeltillväxt. Skälen till att välja proteinpulver vid vissa tillfällen är främst 1) att det är praktiskt att ha med sig, och 2) priset. Det är nämligen rätt billigt jämfört med många andra proteinkällor." http://www.styrkelabbet.se/kosttillskott/

Styrkelabbet har artiklar om allt inom styrketräning. Många riktigt bra program där också.

Permalänk
Medlem

Att folk jämför sig med personer som använder AAS när dom själva inte gör det är ett stort problem.
Folk i allmänhet har en alldeles löjligt förvriden syn på vad som är möjligt på naturlig väg.
Denna sida bör läsas av den som undrar var människans gränser går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Det man behöver är gainer,protein,bcaa,eaa,multivit,omega3,HMB,fat burner,kreatin.. osv.

Nej men ärligt.

Ät ordentligt, det räcker

Sikta på att få i dig ca 1,5g protein/kilo kroppsvikt. Ät ordentligt med kolhydrater.

Läst några undersökningar som visar att man toppar utvecklingen vid 1.8-2.0g protein/kilo kroppsvikt.

Annars är det som de andra har sagt, vanlig mat räcker hur långt som helst. Det enda jag personligen tycker man ska göra är att köpa en påse proteiner/gainers där man tar en portion 5-20 minuter efter träningen. Proteinpulver är otroligt mycket billigare än andra proteinkällor och det är så himla enkelt att dra i sig 400ml blandat proteindrink Utöver detta behöver man inte ändra kosten alls, så länge man äter ordentligt, dvs. frukost lunch middag och mellanmål.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Farbror Krut:

Hej. Jag ska precis börjar träna och ska försöka bygga mig stora muskler men då är det ett problem. Min kompis säger att jag aldrig kommer få stora muskler eller några muskler alls om jag inte använder kosttillskott eller vitaminer. Det spelar ingen roll hur hårt jag kommer träna och det spelar ingen roll hur mycket tid jag lägger ner på det. Om jag inte tar kosttillskott eller vitaminer så kommer det inte gå.

Är detta sant behöver jag lägga massa tusenlappar på vitaminer och kosttillskott för att få muskler? Jag trodde att det var gratis att träna och att det enda som kostade var när man tränade hårt. Jag menar det fanns ju folk på 1800 talet och 1900-1950 talet där de hade stora muskler och jag förstår ju att de har tränat för de och inte är födda såna. På de tiderna hade de inte ens kosttillskott eller vitaminer tror jag. Om min kompis har fel så säg gärna till och så letar jag tips på vad man ska äta för jag har hört att det också är viktigt.

Största bullshit jag hört på länge.

Jag tränar gymnastik och träna i 1 år bara äta mat och blev ändu hur stark som helst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Precis som alla andra i tråden säger, du kan få stora muskler utan att äta någon som helst typ av kosttillskott. Kosttillskotten kan ge dig en snabbare muskelutveckling men då måste du veta vad du trycker i dig med. Man brukar säga att just proteiner så ska man ha ca 1,5g-2g om dagen per KG din kropp väger. Så oavsett om du dricker 19 Gainomax om dagen så får du ändå bara ett överskott som inte kommer att utnyttjas av din kropp.

Om ditt mål är att bygga volym (större, mer pumpade muskler) så är den snabbaste "genvägen" som jag provat Creatine monohydrate. Men det kommer med nackdelar, Jag är ALLTID törstig och ALLTID Svettig.

Min favoritsida med guider, pass och kostråd är http://fitnesskolan.se/

Visa signatur

CPU: I7 3820 GPU: 2x XFX Radeon HD 7970 ghz RAM: 32GB Corsair Vengeance LP MAMMAKORT: MSI X79A-GD45 (8D) PSU: Silverstone 850w SKÄRM: Asus VG248QE
MUS: Steelseries Rival TANGENTBORD: CM Storm quickfire XT Blåa Brytare