Telia 250mb dynamisk ip, hur kan man byta ip adress?

Permalänk
Medlem

Telia 250mb dynamisk ip, hur kan man byta ip adress?

Hejsan,

Jag har telia 250mbit hemma hos mig med en Telia router TG 799v2. Enligt deras support har jag dynamisk IP adress och med andra ord ska det vara möjligt att byta IP adress om jag har förstått det rätt. Jag behöver då ändra MAC-adress på routern antar jag? Tänkte kolla om någon vet om det går att göra det med den routern, om MAC adressen kanske är låst? Behöver jag köpa en ny router? Någon som sitter med samma router?

Tack!

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem

@Avar: Nej nej. Du ska inte göra något med din MAC-adress. Stäng av routern i sex timmar. Sätt på den igen. Du borde nu ha fått en annan IP

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem

@Avar: Jag kom att många routrar (stavning?) har en funktion för att släppa IP adressen. Kolla efter DHCP Release och DHCP Renew i routerns webbinterface.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem

Frågan är varför du vill byta IP? Vad har du gjort? Blivit bannat i nåt spel?

Permalänk
Avstängd

Frågan är ju hur lång lease telia eller för den delen alla operatörer har idag på wan ip, med tanke på "bristen" på ipv4 adresser

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Hejsan,

Jag har telia 250mbit hemma hos mig med en Telia router TG 799v2. Enligt deras support har jag dynamisk IP adress och med andra ord ska det vara möjligt att byta IP adress om jag har förstått det rätt. Jag behöver då ändra MAC-adress på routern antar jag? Tänkte kolla om någon vet om det går att göra det med den routern, om MAC adressen kanske är låst? Behöver jag köpa en ny router? Någon som sitter med samma router?

Tack!

Är olika med operatörer hur detta kan ske och ibland kan du behöva vänta dagar för att få en ny ip även om du stänger av routern under flera timmar.
Ett sätt är att testa när du går och lägger dig stäng av routern och slå på den nästa dag och se.
Kan testa med att klona din dators MAC i routern (om möjligt då jag vet att Telia har en tendens att låsa sina routrar) är ett alternativ om ovanstående inte hjälpte.
Kan annars testa koppla dator direkt till fibern om möjligt och kör så en hel dag och koppla in routern sedan är också ett alternativ.

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

Enda gången på 3 år jag fått ny IP av Telia var när hela deras nät var nere under några timmar, annars kan jag ha modemet avstängt i dagar och ändå behålla gamla IPn (vilket jag tycker är utmärkt).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag flyttade nyligen och fick behålla min gamla IP adress.
Sa till o med upp mitt bredband och beställde nytt abonnemang ett par dagar innan flytten.

På med foliehatten.

Permalänk
Medlem

Tips: Stäng av Ipv4 och använd bara Ipv6 protokollet. Voila! (dock inte alla spel som stöder Ipv6)

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Tips: Stäng av Ipv4 och använd bara Ipv6 protokollet. Voila! (dock inte alla spel som stöder Ipv6)

Hur når du då t.ex sweclockers?

#host -t AAAA sweclockers.com
sweclockers.com has no AAAA record

Permalänk
Medlem

@madtop:

Det var ju rätt dåligt av de. Trodde de skulle ligga i framkant

Permalänk
Medlem

@niclasc: DDOS attacker

Visa signatur

CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Behöver jag köpa en ny router? Någon som sitter med samma router?

TG799 i Telias version är så pass låst så du inte kan byta mac-adress på WAN.

Så ja, du behöver byta router.

Permalänk
Medlem

@madtop: Kan man ha två routers? telias för tv o allt annat skit och en kass billig router för datorn endast?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

@madtop: Kan man ha två routers? telias för tv o allt annat skit och en kass billig router för datorn endast?

Du kan brygga TG799, fixar du genom att ta kontakt med deras kundtjänst.

TV och voip ligger kvar i TG799 men Internet bryggas igenom till LAN4 där du ansluter en egen router.