Ljud från mobil till bil ?

Permalänk

Ljud från mobil till bil ?

Hej! Jag har köpt mig en BMW 330i 2003 , och undrar hur man skulle kunna koppla mobilen till bilen med antligen aux eller bluetooth ? , måste jag köpa ny stereo till bilen med aux/bluetooth ? Eller kan man lösa på annat sätt ?

Permalänk
Medlem

jag har en sån här i min bil: https://www.netonnet.se/art/ljudbild/bilstereo/huvudenhet/pio... gör de den ska men inget fantastiskt precis men den funkar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste sättet är att köra en FM sändare

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Beror på vad som sitter original, på min XC90 så sitter det Fiberoptik i hela bilen vilket resulterade i många timmars jobb och flera tusentals kronor på att kunna få in telefonen, men hade det varit "vanlig" stereo så hade det bara varit att koppla in en adapter och köra.

Vet du vad du har för stereo i din? i sådana fall är det ganska enkelt att kolla upp.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Det absolut enklaste sättet är att köra en FM sändare

Också det sämsta.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

http://www.dnbilradio.se/kategori/USBAUX-Interface
Kanske du hittar något där.
Beställde själv där ifrån till min s80.

FM sändare är verkligen inte att rekommendera!

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Beror på vad som sitter original, på min XC90 så sitter det Fiberoptik i hela bilen vilket resulterade i många timmars jobb och flera tusentals kronor på att kunna få in telefonen, men hade det varit "vanlig" stereo så hade det bara varit att koppla in en adapter och köra.

Vet du vad du har för stereo i din? i sådana fall är det ganska enkelt att kolla upp.

Just Volvo är ju lite trist eftersom de har sina egna system som är lite efter... I min v70 - 13 så finns det iaf en aux, men nästa byte blir nog med sensus connect. Skulle va fint med Spotify i bilens skärm via Bluetooth.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Också det sämsta.

Han undrade även om det fanns något annat sätt, FM sändare är ett annat sätt. Har själv en polare som har en Audi från -08 och kör Spotify utan problem och tycker då kvalitén är inga större problem sett till dom högtalare som sitter original. Jämfört med FM sändare för tio år sen så tycks ju tekniken gått framåt eller nåt, men det är klart siktar TS på att ha superljud i bilen så är det inte att rekommendera

Visa signatur

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tillbehor/hq-cassetteada...
billigaste, bästa och coolaste sättet! får så mkt nostalgi-waves-of-emotions när jag ser denna! men ärligt så fungerar de rätt bra!

Permalänk

denna har jag i min saab slängde in i hålet bakom stereon
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Radio-och-CDDVD/D...

funkar kalas.

satte dit en blåtandsmottagare från kina a ~30:- på den så jag ansluter trådlöst till den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tillbehor/hq-cassetteada...
billigaste, bästa och coolaste sättet! får så mkt nostalgi-waves-of-emotions när jag ser denna! men ärligt så fungerar de rätt bra!

och du tror en bmw från 2003 har en kassettspelare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdisboii:

Hej! Jag har köpt mig en BMW 330i 2003 , och undrar hur man skulle kunna koppla mobilen till bilen med antligen aux eller bluetooth ? , måste jag köpa ny stereo till bilen med aux/bluetooth ? Eller kan man lösa på annat sätt ?

Finns lite bättre grejer om du har ork och lite händighet.
http://www.xcarlink.co.uk/home.php?cat=16
http://www.xcarlink.co.uk/product.php?productid=74&cat=16&pag...
http://www.bilradiohuset.se/product.html/ctvbmx002?category_i...

Annars är det väldigt enkelt med en FM sändare.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Jag har provat några FM-sändare och sämre ljud får man leta efter. Kanske har jag haft otur men ljudet har vart klart sämre/burkigare i samtliga än när man tar in en vanlig radiostation.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Hehe, det finns faktiskt. E46, som TS antagligen har, fanns absolut att få med kassettspelare. Se bild t.ex.

Edit: Runt 2003 och framåt så kom originalradion med AUX-ingång baktill enligt Google. Så om du pallar och kan, ryck ut enheten och kika. Här finns en hjälpande video, om du har ungefär samma bilmodell: klickis.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

iofs aldrigt ägt en bmw men många märken har ju haft kassettspelare framtill typ 2008 så kändes ju inte som världens chansning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

iofs aldrigt ägt en bmw men många märken har ju haft kassettspelare framtill typ 2008 så kändes ju inte som världens chansning..

min bil från -00 hade iofs enbart kassett och inte CD.. fast de är en mazda och inte en BMW

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hahavaffan:

Hehe, det finns faktiskt. E46, som TS antagligen har, fanns absolut att få med kassettspelare. Se bild t.ex.

Edit: Runt 2003 och framåt så kom originalradion med AUX-ingång baktill enligt Google. Så om du pallar och kan, ryck ut enheten och kika. Här finns en hjälpande video, om du har ungefär samma bilmodell: klickis.

Om det finns aux ingång på orginalstereon så är det helt klart värt mödan att kolla efter. Har inte den lokala bilistereohandlaren mycket att göra kanske han kan hjälpa till lite, har fått för mig att dom som är lite seriösa inom den branschen mer än gärna hjälper till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte hur stereon ser ut i din bil, men oftast går det ju att montera en vanlig DIN-stereo. I min Z4 (-04) så ser det ut som lite "specialmått", men det gick att montera bort hela stereon och sen sätter man dit en modellanpassad täckplåt (köpte min på BRL för dryga hundringen). Då är det bara att montera vilken eftermarknadsstereo som helst.
Fick även köpa till en separat sladd för att få rattstyrningen att fungera.

Detta blir naturligtvis lite dyrare än att bara köpa en FM-sändare, men då kan du få en mycket bättre stereo med fler funktioner. Finns ju även de med inbyggd GPS etc. om du inte redan har det.

Visa signatur

2700X|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Skrivet av MrAdisboii:

Hej!

En bra start för dig är att ta reda på vad du har för radio och vad den kan och inte kan.

Sök på google efter "BMW vin decoder". Du kommer nog hitta en del ryska sidor och liknande. Jag har använt olika själv, men jag tänker inte länka till dom.

Hur som, där anger du ett antal tecken i ditt chassinr. Står på regbeviset t.ex., eller om du loggar in på "mina sidor" hos transportstyrelsen. Jag har för mig att det är dom sista nio siffrorna du ska ha.

Nu får du fram en lista med den utrustning som din bil har. (Förutsatt att det fungerar även på E46. Fungerar åtminstone på min E60)
Radion brukar ha en utrustningskod, om det t.ex. är en vanlig cd, eller om det är en navigator osv.
Sedan brukar högtalarsystemet ha en annan kod, om det är standard, uppgraderat med förstärkare och baslåda osv.

Nu googlar du skiten ur den enhet du har så kommer du nog snart på en bra lösning.

Ett bra ställe annars att kolla BMW är www.autopower.se.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Min lösning är kanske inte applicerbar i ditt fall, men till min bil valde jag att skaffa en DIN-stereo med USB och stöd för AOA 2.0 (Kenwood KMM-121Y i mitt fall).
I fläktgallret precis ovanför stereon fäster jag min OnePlus One i en Kenu Airframe+, som då får agera car-PC.
AOA tillåter telefonen att streama Spotify till stereon, samt att det tillåter mig att byta låt i Spotify via den befintliga "mediaspaken" bakom ratten.

På telefonen kör jag sedan Tasker, där jag konfigurerat en profil för bilen.
Profilen gör att Spotify öppnas och börjar spela så fort tändningen slås på, ställer in att skärmen ska vara på konstant, samt att ljusstyrkan sänks till en behaglig nivå. Utöver detta klockar den även ner processorn, vilket tillåter telefonen att ligga på en stabil batterinivå, trots de ynka 0.5A den får via USB-porten på stereon.
Så fort jag slår av tändningen stängs Spotify och telefonen återgår till normalt läge.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

denna har jag i min saab slängde in i hålet bakom stereon
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Radio-och-CDDVD/D...

funkar kalas.

satte dit en blåtandsmottagare från kina a ~30:- på den så jag ansluter trådlöst till den.

fyndig lösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

På den tiden hade många bilar både CD och kasett så det skulle inte vara konstigt i alla fall Men de Kassett till AUX adaptrarna jag testat gav bedrövligt ljud så det är inget jag skulle rekommendera

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Min lösning är kanske inte applicerbar i ditt fall, men till min bil valde jag att skaffa en DIN-stereo med USB och stöd...

Snygg lösning! Känns som ett bra alternativ till en 2 din stereo med lågupplöst skärm.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Ska du byta huvudenhet kommer inte knapparna på ratten att fungera så du vet.

Då kommer du även behöva dessa. Köp från ebay då de svenska butikerna tar hutlöst betalt.
http://www.ebay.com/itm/BMW-3-Series-E46-Surround-Car-CD-Ster...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II