Permalänk
Medlem

Låg vilopuls, orsak?

Hejsan!

Jag har så länge jag minns ganska låg vilopuls. Ligger på ca 45 slag/min, men har vid några tillfällen varit nere under 40. Hittade en tabell här som en liten indikation på normal vilopuls: http://www.hisingensck.se/spinning/activio/vilopuls/
Men eftersom jag knappast är atlet känns det lite skumt.
Är normalbyggd, ca 73kg/178cm. Är extremt otränad för övrigt. Idrottar eller motionerar inte alls..

Är det något man behöver oroa sig för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Hejsan!

Jag har så länge jag minns ganska låg vilopuls. Ligger på ca 45 slag/min, men har vid några tillfällen varit nere under 40. Hittade en tabell här som en liten indikation på normal vilopuls: http://www.hisingensck.se/spinning/activio/vilopuls/
Men eftersom jag knappast är atlet känns det lite skumt.
Är normalbyggd, ca 73kg/178cm. Är extremt otränad för övrigt. Idrottar eller motionerar inte alls..

Är det något man behöver oroa sig för?

Säkert bara genetisk, själva numret spelar ingen roll så länge tillräckligt mycket blod går runt i kroppen.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

@Resorb: Du sitter still för mycket.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

@Resorb: Du sitter still för mycket.

Haha, jo jag skulle absolut behöva röra mer på mig
Men lyckligtvis har jag ett jobb där jag inte hinner sitta en minut mer än på lunchen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Säkert bara genetisk, själva numret spelar ingen roll så länge tillräckligt mycket blod går runt i kroppen.

Ja det är möjligt. Inget som direkt påverkat mig negativt, men många man pratat med tycker det är lågt med tanke på hur jag annars lever Är absolut ingen hypokondriker, bara nyfiken

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har några andra problem med blodtryck och annat så är det väl bara bra med låg puls. Kolla annars med en läkare eller så om du vill ha ett bättre svar, alternativt kolla med vårdguiden: www.1177.se/

Permalänk
Medlem

Hur mäter du pulsen?
Av egen erfarenhet vet jag att billiga pulsklockor kan visa 10slag/min fel.
Att känna själv själv och räkna i 30 sekunder skulle jag säga blir för osäkert också.

Permalänk
Medlem

Jag ligger också runt 40-45 slag/minut. Idrottar ett par gånger i veckan, men inte på något sätt så att det kan vara enda orsaken till min låga puls. Har kollat runt lite och kommit fram till att det inte är något att oroa mig för.

Hur ser din träningspuls ut (ej maxpuls)? Jag kommer upp i 170 när jag joggar - vilket får betecknas som högt.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag ligger också runt 40-45 slag/minut. Idrottar ett par gånger i veckan, men inte på något sätt så att det kan vara enda orsaken till min låga puls. Har kollat runt lite och kommit fram till att det inte är något att oroa mig för.

Hur ser din träningspuls ut (ej maxpuls)? Jag kommer upp i 170 när jag joggar - vilket får betecknas som högt.

Ah, inte ensam då Har ingen aning om min träningspuls då jag inte tränar. Men jag ligger nog på en 70-75 normalt, typ dagtid. Men det är väl iaf bättre med låg puls än hög vad jag kan förstå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Hur mäter du pulsen?
Av egen erfarenhet vet jag att billiga pulsklockor kan visa 10slag/min fel.
Att känna själv själv och räkna i 30 sekunder skulle jag säga blir för osäkert också.

Har mätt både själv och med pulsklocka, men ingen skillnad. Har till och med kunnat räkna pulsen genom att bara höra hjärtslagen då det slår ganska hårt, men såklart diffar det lite mer då

Permalänk
Rekordmedlem

Är du orolig så boka tid på din vårdcentral.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är du orolig så boka tid på din vårdcentral.

Orolig är jag inte. Är som nästan alltid i toppform Var bara lite nyfiken på vad orsaken kunde vara.

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel:

Själv ligger jag mellan 40-45 när jag sover, med variationer såklart.
Du sa att du ligger på 180 i puls när du joggar, hur pass intensivt pass är det då?

Själv var jag t.ex. på ett 21km terränglopp häromveckan och då snittade jag 163 och under stockholm maran had jag medelpulsen på 141.
Kollar jag på en längre tid så ligger snittet runt 160-170, men borde faktiskt testa var maxpulsen ligger.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Hur gammal är du?

Själv så är jag 16 år och har en vilopuls på runt 80. Vilket är väldigt högt. Jag rör mig inte så mycket. inte mina kompisar heller. Ändå så har nästan alla av min kompisar en vilopuls på drygt 60-70. Jag antar att det är väldigt genetiskt. Jag var på en vårdcentral för inte allt så länge sedan. Jag vill minnas att de sa allting mellan 40 och 130 som vilopuls för vuxna är helt normalt. Väldigt stort spann. Blev själv förvånad, men tydligen så kan det vara så stor skillnad utan att det behöva tyda på att man är sjuk.

@CSM101

Permalänk
Medlem

Ser att nån kallade hit mig

Man kan ha låg vilopouls av många olika anledningar men oftast är det tvärtom, dvs att det är en alltför hög puls man har och som man försöker få ner.
Riskerna med alltför låg puls är att man tex tuppar av om man reser sig upp för fort pga blodtrycksfall. Finns läkemdel för att höja pulsen men är inte så vanligt att dessa används på friska unga människor.

Mår man bra i övrigt och inte har problem så är det inget jag hade bekymrat mig över.

Motion, kost och sunt leverna förespräkas dock alltid, hälsning till TS

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har en vilopuls på dryga 40-45 när jag verkligen vilar.
När jag åtminstone sitter vi datorn eller något så stiger denna något, detta har för mig mycket med andningen att göra då den frekvensen sjunker vid faktiskt vila.

Har varit inne och kollat med läkare och EKG och allt. Allt ok.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Hur gammal är du?

Själv så är jag 16 år och har en vilopuls på runt 80. Vilket är väldigt högt. Jag rör mig inte så mycket. inte mina kompisar heller. Ändå så har nästan alla av min kompisar en vilopuls på drygt 60-70. Jag antar att det är väldigt genetiskt. Jag var på en vårdcentral för inte allt så länge sedan. Jag vill minnas att de sa allting mellan 40 och 130 som vilopuls för vuxna är helt normalt. Väldigt stor spann. Blev förvånad, men tydligen så kan det vara så stor skillnad utan att det behöva tyda på att man är sjuk.

@CSM101

Är lastgammal (38) Iom denna tråd hör man fler som har låg vilopuls, så det verkar inte vara så ovanligt som jag trodde.

Skrivet av CSM101:

Ser att nån kallade hit mig

Man kan ha låg vilopouls av många olika anledningar men oftast är det tvärtom, dvs att det är en alltför hög puls man har och som man försöker få ner.
Riskerna med alltför låg puls är att man tex tuppar av om man reser sig upp för fort pga blodtrycksfall. Finns läkemdel för att höja pulsen men är inte så vanligt att dessa används på friska unga människor.

Mår man bra i övrigt och inte har problem så är det inget jag hade bekymrat mig över.

Motion, kost och sunt leverna förespräkas dock alltid, hälsning till TS

Jag är medveten om jag jag inte lever det sundaste livet, ska försöka bättra mig Enda jag märkt av, om det möjligen har med min låga puls att göra är att det kan snurra till i skallen när jag rest mig upp från soffan snabbt, men har aldrig tuppat av (ännu). Händer kanske ett par ggr/år men det kan säkert vara andra orsaker till detta.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har en vilopuls på dryga 40-45 när jag verkligen vilar.
När jag åtminstone sitter vi datorn eller något så stiger denna något, detta har för mig mycket med andningen att göra då den frekvensen sjunker vid faktiskt vila.

Har varit inne och kollat med läkare och EKG och allt. Allt ok.

Kollade min puls 5-10 min efter jag kom hem efter en halvstressig dag på jobbet, och då låg den på ca 60. Men när jag ska lägga mig kommer den sjunka till ca 40-45 igen.
Har aldrig kollat EKG, och minns inte ens när jag varit hos läkare sist. Trots att man har 2 knodd som drar med sig alla möjliga sjukdomar från dagis var det 3 år sedan jag var så sjuk att jag stannade hemma från jobbet en dag (peppar peppar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@bubbelbabbel:

Själv ligger jag mellan 40-45 när jag sover, med variationer såklart.
Du sa att du ligger på 180 i puls när du joggar, hur pass intensivt pass är det då?

Själv var jag t.ex. på ett 21km terränglopp häromveckan och då snittade jag 163 och under stockholm maran had jag medelpulsen på 141.
Kollar jag på en längre tid så ligger snittet runt 160-170, men borde faktiskt testa var maxpulsen ligger.

Om jag kör 10 km så ligger jag strax under 180 i slutet vid cirka 5:15/km. Redan efter typ tre km ligger jag på 170. Återhämtar mig snabbt (pulsmässigt i alla fall ).

Spelar en hel del småmålsinnebandy också, där har jag inte mätt pulsen, men den känns hög...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB