Vem har bästa internetbanken?

Permalänk
Medlem

Vem har bästa internetbanken?

Hittade ingen vettig del av forumet att lägga in denna fråga så här får de bli

Vilken bank har i dagsläget den bästa internetbanken? Jag hittar bara tester ifrån 2012 och inom IT världen är ett 3-4 år gammalt test inte mycket att hänga i granen. Hur ligger det till nu? Vilken bank har den bästa internetbanken?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Vilken bank har i dagsläget den bästa internetbanken? Jag hittar bara tester ifrån 2012 och inom IT världen är ett 3-4 år gammalt test inte mycket att hänga i granen. Hur ligger det till nu? Vilken bank har den bästa internetbanken?

Svår fråga, beror ju på mångd saker, som om banken har lättöverskådlig sida och även banken ifråga ha bra avtal som lån och sparande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ja du, har testat ett par men om det är just internetbank du känner är det som gäller när det gäller bank så måste jag nog säga Handelsbanken.

swedbank som jag har lånen på måste jag säga har usel internetbank, det som stör mig mest är att de ska ta 39:- per månad för att vara "nyckelkund" hos de.

Länsförsäkringar tycker jag är en bra bank men då når inte riktigt ända fram med sin internetbank (skulle nog välja de som nr 2 )

Avanza har en bra internetbank efter deras sista uppdatering för några månader sen men det är mer inriktat för sparande i fonder och aktier, inget för privatpersonen som vill ha koll på sitt lönekonto kanske.

Nordea behöver vi inte gå in på

Bara SEB som jag själv inte har kollat nåt på

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat någon annan bank visserligen men har aldrig haft några problem med Handelsbankens internetbank, den är smidig och översiktlig för det mesta, kostar inget samt täcker de flesta behoven man har när det kommer till banken.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Utav de något begränsade erfarenheter jag har så anser jag Swedbank vara bäst. Baserar det egentligen inte på egna erfarenheter utan mer på observationer jag gjort när jag och kollegor pratar om internetbank, tjänster mm. Jag själv använder Swedbank väldigt ofta och på många olika sätt. Deras mobilapp går att göra det mesta i, inget jag saknar i alla fall. Nu senast kunde jag koppla ihop Klarna direkt med mitt konto på Swedbank, likaså med Seqr och Swish. Väldigt smidigt.
Såg ovan något om nyckelkund, vet inte vad det har med internetbanken att göra då det inte behövs.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@Subzero299: Swedbank och Nordea brukar hamna längst ner på listan över nöjda kunder. Tätt följt av Danske Bank.
Högst på listan brukar Handelsbanken och ICA Banken ligga.

Permalänk

Av dom tre jag har användt så är det 1. Handelsbanken 2. Länsförsäkringar och 3. Danskebank

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Handelsbanken.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Nordea under hela mitt liv och gick över till Swedbank för några år sedan. Det känns i dag som att Nordea är Apple och Swedbank är Google (gällande tekniken). Med andra ord, Nordea är efter med funktioner som är bra att ha, medan Swedbank har haft dessa funktioner i flera månader eller år.

Så kort sagt säger jag Swedbank.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Intressanta svar

Hur ligger sig Skandiabanken då? De var nämligen dom som toppade i de senaste testen jag hittade. Det är nämligen så att Länsförsäkringar, Nordea och Skandiabanken ger mig samma ränta på ett lån så då handlar det i princip bara om finesser runt om. Då jag använder internetbanken en hel del så blir det i huvudsak den som avgör var jag lånar pengar ifrån.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag kalla det nästan jämnt mellan SEB och Länsförsäkringar, men pga att länsförsäkringar icke har egna uttagsautomater (även om det inte är relaterat till just internetbank) skulle jag säga att SEB vinner. SEB har även lite fräschare och mer pedagogiskt gränssnitt.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Jag har Skandiabanken och är mycket nöjd med deras internetbank. Och utlåneräntor. Och service, även om den var bättre förr. Frugan kör Swedbank, ser helt hopplöst ut i jämförelse. Har sneglat lite på Handelsbanken för mitt företags räkning, men känslan är att Skandiabanken var bäst-i-test med rätta om du är privatperson.

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Inte f*n är det min bank, Nordea. Ständiga problem med att pensionen försvinner från vyn och man får hjärtklappning varje gång man ser att man saknar pengar!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag är mer än nöjd med min bank, Nordea. Men Skandiabanken brukar ju vinna lite utmärkelser då och då.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Sambon hade Swedbank innan, och anser nog den som den sämsta av det jag använt. Inte användarvänlig och svårt att hitta grejer jämfört med Danskebank och Länsförsäkringar som jag också har använt mig utav. Ovanligt många steg med dosan innan man har en räkning betald.
Och ett riktigt blås med avgiften för att vara "nyckelkund".

Danskebank är helt ok att använda och man hittar det man vill hitta.
Appen är lätt att använda också, typ ett hjul där allt finns runt, funkar bra för att förra över pengar mellan konto / kolla saldo.

Länsförsäkringar har den bästa appen av dem jag testat, lätt att betala e-fakturor osv. Och behovet av att sitta vid datorn och betala räkningar har sjunkit något enormt sen jag började använda denna appen. Bonus om man har dem som försäkringsbolag också då man dels får mer rabatt på försäkringarna och dels ser dem i appen på ett bra sätt.

Ica Banken använder jag endast som matkonto men deras internetbank är lätt att hitta i

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad menar du med internetbank och vad ska du använda den till? Det finns internetbaserade banker där du enbart sparar (går ta lån med) typ Nordnet och Avanza. De tycker jag är betydligt bättre än övriga banker om man tex ska spara i aktier eller fonder.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

När det gäller lån skulle jag rekommendera SBAB. Dem har nöjdast kunder i senaste testet och en fördel med dem är att dom inte håller på att fular sig med räntor utan då får den ränta som du skall ha.

På flera andra banker framförallt Swedbank så ger man ränterabatt efter förhandling. Denna ränterabatt har sen en förmåga att försvinna när man minst anar det och man hamnar på listränta. Tidigare hade Swedbank ett automatisk system som tog bort rabatten men jag vet inte hur dem gör idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SStar:

Jag har inte läst något test eller undersökning, men tycker Swedbank är hyffsat bra. Aldrig haft problem med dom personligen och internetbanken har alltid fungerat både på PC och mobil.

Permalänk
Medlem

Använder skandiabanken, inget "mirakel" till internetbank men fungerar alltid galant. Jag vet hur man betalar räkningar, gör överföringar osv. Mer än så behöver jag som privatperson inte kunna.

Sparpengar har jag på avanza & nordnet ISK konto som jag sparar i aktier/fonder. Så min internetbank använder jag bara för att betala varor, hyra, räkningar och överföringar till polare.

Permalänk

Har själv Skandiabanken och måste säga att jag är enormt nöjd med dem.
Servicen jag fått genom åren har varit 10/10.
Dessutom så är deras sida bra uppbyggd och enligt mig väldigt enkel att förstå.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

handelsbanken mycket bra och seriösa alla borde ha dom tycker jag.

Permalänk
Medlem

Handelsbanken helt klart, lätt att hitta, bra support(mina erfarenheter) och alla tjänster man behöver.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Jag har handelsbanken o det funkar utmärkt. Sämst av alla är nog nordea.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Ja du, har testat ett par men om det är just internetbank du känner är det som gäller när det gäller bank så måste jag nog säga Handelsbanken.

swedbank som jag har lånen på måste jag säga har usel internetbank, det som stör mig mest är att de ska ta 39:- per månad för att vara "nyckelkund" hos de.

Länsförsäkringar tycker jag är en bra bank men då når inte riktigt ända fram med sin internetbank (skulle nog välja de som nr 2 )

Avanza har en bra internetbank efter deras sista uppdatering för några månader sen men det är mer inriktat för sparande i fonder och aktier, inget för privatpersonen som vill ha koll på sitt lönekonto kanske.

Håller inte alls med. Personligen tycker jag att Swedbank fungerar kanon och Handelsbanken suger.

Permalänk
Medlem

Vilka internetbanker går att logga in på utan bank-id?

Jag har SEB och tycker deras internetbank är grym. Och hos dem kan man logga in med dosa och kod.

Vilka fler?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft Swedbank och planerar inte på att byta, det har gått utmärkt att använda internettjänsten och appen är perfekt för att betala räkningar på. Scanna numren med kameran så slipper man skriva in själv, riskera göra fel och få en påminnelse.

BankID med uttökade privilegier gör livet lite mer bekvämare, har inte rört säkerhetsdosan på månader. Men inte under några omständigheter säger jag att det är den bästa banken, har ju bara suttit med en

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Hade nordea för några år sedan.

Tyckte om deras e-visa, där man kunde skapa en visa kort kod för en transaktion. Vet inte om det är fortfarande möjligt.

Men vi kunde inte komma till avtal kring låneränta och det blev Handelsbanken. Jätte nöjd.
Bra och översiktligt, uppdateras ofta. Säkert 4-5 gånger bara i år. Appen fungerar bra och tillåter att man gör relativt mycket.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

@Subzero299: Swedbank och Nordea brukar hamna längst ner på listan över nöjda kunder. Tätt följt av Danske Bank.
Högst på listan brukar Handelsbanken och ICA Banken ligga.

Inte det vi diskuterar här. Vi pratar endast om internetbank. Där ligger Swedbank i framkant gällande nya lösningar.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Vilka internetbanker går att logga in på utan bank-id?

Jag har SEB och tycker deras internetbank är grym. Och hos dem kan man logga in med dosa och kod.

Vilka fler?

Man kan inte längre logga in med kod. Bara med Dosa eller BankID

Tycker SEB har bra internetbank och appen som finns till mobilen är ganska bra tycker dock att Swedbank var bättre på mobilfronten.
Totalt sett tycker jag SEB är bättre mellan dom två

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Fel på nordea eller?

Skrivet av Airikr:

Jag har haft Nordea under hela mitt liv och gick över till Swedbank för några år sedan. Det känns i dag som att Nordea är Apple och Swedbank är Google (gällande tekniken). Med andra ord, Nordea är efter med funktioner som är bra att ha, medan Swedbank har haft dessa funktioner i flera månader eller år.

Så kort sagt säger jag Swedbank.

Vilka funktioner tänkte du på?

Skrivet av zeleni:

Hade nordea för några år sedan.

Tyckte om deras e-visa, där man kunde skapa en visa kort kod för en transaktion. Vet inte om det är fortfarande möjligt.

Men vi kunde inte komma till avtal kring låneränta och det blev Handelsbanken. Jätte nöjd.
Bra och översiktligt, uppdateras ofta. Säkert 4-5 gånger bara i år. Appen fungerar bra och tillåter att man gör relativt mycket.

Känner inte till det, bara Swedbanks som låter rätt likt det du pratar om (e-kort då).

Sen bör man som jag och många andra nämnt, även titta på bankers avtal.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar